Tapon himo kaukana! (miljoonakaloihin liityvää)

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

stuffeli
Starting Member
Starting Member

Hei Laura!

Viesti Kirjoittaja stuffeli »

Hei Laura.

Minua kiinosti tuo ulkomailta ostetut kalat. Eli siis miten ulkomailta ostetaan kaloja?

Onko se kallista?

Kiitos siitä tosi hyvästä pointista!(osta muualtakin kaloja kun samasta liikestä)

Minä ostan!

Mistä saan elävää kalan ruokaa?
Saako niitä just niistä tavallisista eläinkaupoista vai onko erikoisempaa luvassa?
Kyllä kalojen hoito o sitte ihunaa puuhaa kun se vaan osais kätsysti..
Fiu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Hei Laura!

Viesti Kirjoittaja Fiu »

stuffeli kirjoitti:Hei Laura.

Minua kiinosti tuo ulkomailta ostetut kalat. Eli siis miten ulkomailta ostetaan kaloja?

Onko se kallista?

Kiitos siitä tosi hyvästä pointista!(osta muualtakin kaloja kun samasta liikestä)

Minä ostan!

Mistä saan elävää kalan ruokaa?
Saako niitä just niistä tavallisista eläinkaupoista vai onko erikoisempaa luvassa?
Heips!

Itse käyn paikanpäällä ulkomailla kalaostoksilla. Eli varaan matkan ja sitten kävelen liikkeen ovestasisään, valitsen haluamani kalat ja kuskaan ne hyvin paketoituna Suomeen. Hollannista ja Ruotsista tulevat kalat tosin saan erään paikanpäällä asuvan kaverin kautta.

Akvaariokalojen maahantuonti (siis omaan altaaseen, ei myyntiin) on helppoa, sillä kaloja ei EU:n sisällä tarvitse tullata. Eli akvaariokalat liikkuvat EU maiden rajojen ylitse vapaasti, kunhan ne eivät tule kaupalliseen käyttöön.

Ulkomailta kalojen ostaminen ei loppujen lopuksi ole kovinkaan kallista. Tietenkin matkakustannukset hieman nostavat hintaa. Mutta esimerkiksi Tallinnan matkat ovat aika halpoja (siis laivaliput, varsinkin kansipaikoilla) ja lisäksi Tallinnassa kalat (erityisesti synnyttävät) ovat aikalailla halvempia kuin täällä. Lisäksi esimerkiksi miekkapyrstöistä on Tallinnassa saatavilla paljon enemmän eri värejä kuin mitä olen Suomessa havainnut.

Viimeisimpänä ostoksena olen itse tuonut Tallinnasta seuraavanlaiset kalat:
- Platy, valkoinen mikki hiiri (sellainen helmiäistyylinen)
- Platy, hawaii (eli oranssi-kelta-musta -väritys)
- Miekkapyrstö, musta
- Miekkapyrstö, albiino
(nuo nyt ei ihan ole erikoisemmasta päästä :roll: )

Ensiviikon perjantaina saan Hollannista vaaleanpunaisia ja violetteja postitorvikotiloita erään liikkeen välityksellä. Hinta sama kuin tavallisillakin postitorvilla. Tämän tilauksen kävin sopimassa tänään tuolla liikkeessä :mrgreen: .

Elävää kalanruokaa (hyttysentoukkia, jne.) voi kesäisin pyydystää itse (esim. sadevesitynnyrit on minun suosiossa :mrgreen: ), ja osan itsepyydetyistä voi laittaa pakkaseen. Myös jotkut akvaarioliikkeet (esim. Hyvinkään Akvaariokulma) myyvät elävää ruokaa fisuille (esim. jääkaappitavarana säilytettäviä hyttysentoukkia vesipussukassa).

Mutta kaikista hauskinta on pyydystää sapuskat itse: saa liikuntaa ja raitista ilmaa, mutta välillä voi jäädä ilman saalista :roll: .
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Itsekin olen tuonut Ruotsista kaloja. Kannattaa sanoa paikan päällä, että viet kalat Suomeen. Itse olen saanut pullohappea pussiin ja kalat ovat hengissä selvinneet. Ainoa, mikä laivalla hiukan on huolettanut, on se, että veden lämpötila saattaa hiukan laskea turhankin alas. Viime kerralla kylvetinkin pussia lavuaarissa lämpimämmässä vedessä. Ja niinpä kyttyräkalat eivät jäähtyneet kuoliaiksi.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
stuffeli
Starting Member
Starting Member

Jeeee

Kiitos!

Toiveeni ehkä sittenkin toteutuu helpommin kuin luulinkaan!

Olisi tosi hieno että saisin ulkomailta miljonakaloja!
Olen lähdössä kohta perheeni kanssa ruotsinristeilylle.Mutta minulle jäi vielä pikkuisen vielä epävarma olo.

1:kauppias antaa pussin jossa on miljoonakala.
2:pussi otetaan veneseen mukaan.
3:ei tietoa joutuuko kalasta maksaman yhden hengen lipun?
4:miten kala saa pusissa riitävästi happea?
5:kanataako otaa jonkun laatikon missä pitää kaloja?
6:miten kalojen stressi vähenetään vai voiko sitä edes vähentää?
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

stuffeli kirjoitti:1:kauppias antaa pussin jossa on miljoonakala.
2:pussi otetaan veneseen mukaan.
3:ei tietoa joutuuko kalasta maksaman yhden hengen lipun?
4:miten kala saa pusissa riitävästi happea?
5:kanataako otaa jonkun laatikon missä pitää kaloja?
6:miten kalojen stressi vähenetään vai voiko sitä edes vähentää?
1. Kyllä, tai useampia miljoonakaloja. Pussi kannattaa laittaa styroksilaatikkoon (kylmälaukku).
2. Pussi otetaan laatikkoon pakattuna mukaan laivaan, veneellä tuskin kannattaa ylittää merta, varsinkaan soutuveneellä.
3. Kalasta tuskin joudut maksamaan lippua (?), näin uskoisin.
4. Pussiin jätetään ilmaa, ja kauppias laittaa pyydettäessä pullohappea pussiin.
5. Kannattaa ottaa styroksilaukku, joka pitää sisäilman lämpötilan mahdollisimman vakiona.
6. Kalojen stressi minimoidaan oikeilla kuljetus- ja käsittelytavoilla.

Jos tuli virheitä, niin korjatkaa tietävämmät.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Re: Hei Laura!

Viesti Kirjoittaja paul »

Elävää kalanruokaa (hyttysentoukkia, jne.) voi kesäisin pyydystää itse (esim. sadevesitynnyrit on minun suosiossa :mrgreen: ), ja osan itsepyydetyistä voi laittaa pakkaseen. Myös jotkut akvaarioliikkeet (esim. Hyvinkään Akvaariokulma) myyvät elävää ruokaa fisuille (esim. jääkaappitavarana säilytettäviä hyttysentoukkia vesipussukassa).

Mutta kaikista hauskinta on pyydystää sapuskat itse: saa liikuntaa ja raitista ilmaa, mutta välillä voi jäädä ilman saalista :roll: .
Pk-seudulla myy elävää surviaista ainakin akvaariokeskus
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
neontetra
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja neontetra »

Voiskohan ne kalanpoikaset vetää pöntöstä alas? Menis aika helposti jos se onnistuis.
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

neontetra kirjoitti:Voiskohan ne kalanpoikaset vetää pöntöstä alas? Menis aika helposti jos se onnistuis.
Ei muuten voi. [}:)] [}:)]
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Anzku »

neontetra kirjoitti:Voiskohan ne kalanpoikaset vetää pöntöstä alas? Menis aika helposti jos se onnistuis.
Ei missään tapauksessa. Mitään kalaa, ei elävää eikä kuollutta, ei saa heittää WC-pönttöön, ei missään tilanteessa. Neilikkaöljy lienee parhaaksi todettu lopettamistapa, ja raadot ehdottomasti biojätteisiin!
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
Wiveca
Junior Member
Junior Member

keskustelu

Viesti Kirjoittaja Wiveca »

Tässä lueskellessani viestejä, alan epäilemään enemmän ja vähemmän trollia..
tapio_kautto
Starting Member
Starting Member
Viesti:

hmm

Viesti Kirjoittaja tapio_kautto »

Jos et kuitenkaan syöttäisi niille mitään hormonilääkkeeseen viittaavaakaan. Ei,unohda lääkkeet. Jos kalat alkavat tympiä,niin vedä vessanpöntöstä alas.
Älkää herättäkö nukkuvaa karhua!
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Jos kalat alkavat tympiä,niin vedä vessanpöntöstä alas.
Luepas amandan ja Anzkun vastaus tuosta ylempää siitä saako kaloja vetää vessanpöntöstä alas [;)]
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Miten joku voi kuvitella että vessanpöntöstä alas vetäminen olisi jotenkin armelias tapa lopettaa kala? Sehän elää siellä pöntön vedessä kuitenkin jonkinaikaa kunnes kuolee sopimattomaan veteen. Ei välttämättä kuole vessan vetämisprosessissa.
Onko jotkut todella niin yksinkertaisia että ajattelevat "out of sight, out of mind" eli kunhan kalat saa pois näkyvistä vaikka vessan vetämällä niin eipä tartte niitten kärsimyksistä välittää.
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Anzku »

WC-pönttöön heitetyt kalat voivat kärsiä pahimmillaan jopa päiväkausia. Siitä voinee päätellä jo jotakin tämän "lopetusmenetelmän" käyttökelpoisuudesta.
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
stuffeli
Starting Member
Starting Member

Mistä saisi kennelini omat sivut helposti?

Olen nyt kasvatuksesta niin innostunut että haluisin saada kennelilleni omat sivut aikaan helposti!

No ku ei oikeen osaa html kielelläkään koodata enkä jaksais sellasta niin millä muulla tavalla vois tehä helposti hienon kennelisivun itseleen?
jaba
Member
Member

Re: Mistä saisi kennelini omat sivut helposti?

Viesti Kirjoittaja jaba »

stuffeli kirjoitti:No ku ei oikeen osaa html kielelläkään koodata enkä jaksais sellasta niin millä muulla tavalla vois tehä helposti hienon kennelisivun itseleen?
Noh... Freewebsillä nyt ainakin sais jonkulaiset sivut ainaki helposti aikaa(ei tarvi osata koodata :o [ainakaa mun mielestä :roll: ]).

Niin, ja sehän on vieläpä ilmanen! 8-)
swordtail
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja swordtail »

Kyllä ne huonot yksilöt kannattaa lopettaa, ainakin miljoonakalojen kohdalla. Leikkaa terävillä saksilla pää irti. Nopea ja hyvä lopettamistapa. Järkeä alkaa mitään öljyjä ostamaan.
Tike88
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tike88 »

Tietääkö joku saako virosta halvemmalla kaloja kuin suomesta? Minkä laatuisia nämä ovat? Viroon ollaan tässä muutaman viikon päästä menossa ja ajattelin että jos sieltä halvemmalla saa niin tietenkin samalla reissula vois hakea jotain.
PimpBot9000
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Jos stuffeli ei ole tosissaan, kyseessä on paras trolli, jonka olen ikinä nähnyt.
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
Lukittu

Palaa sivulle “Hammaskarpit”