Myyjän vastuu kun myy akvaariotarvikkeita

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Yanna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 618
Liittynyt: 00:24, 21.06.2001
Paikkakunta: Sipoo, Keravan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

koirapuisto jutut siirretty tänne
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Minusta kannattaisi ensin kysyä myyjältä, miksi itse ei ole vaihtanut loisteputkea rikkonaisen tilalle. Nythän ei voi tietää, tiesikö myyjä lainkaan tästä valaisimen toimimattomuudesta.

Toisaalta myyjän olisi kyllä hyvä testata laitteet, että laitteet toimivat ok, jos myy sitä ehjänä. Ehjänä on aika vaikea myydä tuotetta, jonka toiminnasta ei ole varmuutta. Mielestäni voisit neuvotella hinnanalennuksesta riippuen siitä, mitä myyjä vastaa.

Jos myyjä ei vastaa lainkaan, voidaan epäillä, että toimii vilpillisesti. Harva vilppiä tehnyt haluaa enää olla missään tekemisissä ostajan kanssa. Vai? Selityksiä ei varmasti anneta, jos itseltäkään ei mitään järkevää sanottavaa löydy.

Mitä tulee Yannan puheeseen "poliisilla peloittelusta", niin en katsoisi sitä niinkään peloitteluksi. Petos on aina petos, jos petos on tapahtunut riippuen siitä, onko kyseessä lapsi vai aikuinen. Netissä tapahtuu yhtenään petoksia, jossa tuotteita myydään ja rahaa vaihtuu, vaikka itse tuotetta ei ole edes lainkaan olemassa tai tuote ei vastaa myyntikuvausta. Petoksella pyritään omaan taloudellisen edun parantamiseen.

Pieniä ostoksiakaan ei voi katsoa läpi sormien ja ajatelta "No, mun vika se kai sitten ole..", koska myyjä takuulla jatkaa samaa taktiikkaa, kun tietää, ettei kukaan lähden muutamasta eurosta tappelemaan sen enempää. Jos sopuun ei myyjän kanssa päästä (järki tässäkin hommassa mukana sitten!), niin sitten kannattaa tiedustella muita toimia. Voihan olla, että monet muutkin ovat valittaneet poliisille ko. henkilön toiminnasta jo aiemmin ja on jo poliisille vanha tuttu "nettikaupassa".

Mutta pointti on se, että ensin kuitenkin yritetään päästä sopuun myyjän kanssa. Myyjän uskottavuutta rehellisestä toiminnasta ei ainakaan lisää se, että myyjä välttelee ostajan tiedusteluja.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

maisu kirjoitti:
nikita kirjoitti:
maisu kirjoitti:Ostitko siihen toiseen valaisimeen uudet putket?
Kyllä, testasimme kaikki vanhat putket uudella valaisimella mutta eivät toimineet. Laitettiin valaisimeen myös ne uudet sytyttimet mitkä ostettiin. Uudet putket toimivat täysin moitteettomasti uuden valaisimen kanssa.
Sittenhän sinulla pitäisi olla kuitit yhteensä viidestä ostamastasi loisteputkesta webbiin skannattavaksi.
Juu, täytyy vana ensin käydä ostamassa skanneri. Ja tähän hätään en sitä osta kun ei ole mitään millä ostaa.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Ja miksi ne pitäisi edes webbiin laittaa :mrgreen:
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 17:27, 06.12.2004
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

MAISU!
Mihin sinä noita kuittien kopiota tarvitset?
Sinulleko tuota asiaa täytyy ruveta todistelemaan?
Ja miksi et pyydä myös kaikkia YV, jotka liittyvät asiaan?
Ne eivät liene kovin henk.koht. enää tässä vaiheessa.

Mielestäni tuollainen hiillostaminen on suorastaan naurettavaa!! :?

Tuskin kukaan tälläiseen viestiketjuun alkaa, mikäli asiassa ei olisi tapahtunut jonkin asteista vääryyttä. :roll:
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

aqua2002 kirjoitti:Ja miksi ne pitäisi edes webbiin laittaa :mrgreen:
Ilmeisesti siksi että täällä jotkut haluavat todistusaineistoa siitä että minä olen niitä putkia ostanut :roll: :mrgreen:

Mutta mutta, myyjä on nyt tietoinen siitä että tulen asialle tekemään jotakin mikäli hän ei oma-alotteisesti asiaa ala selvittämään. Viikko sitten sanoin miehelleni että jos myyjä vaikka palauttaisi vaikka 10 euroa, nyt alan olemaan sitä mieltä että saa palauttaa koko summan ja hoitaa valaisimen hävityksen - ja loisteputketkin on ongelmajätettä, nyt niitä on sitten tuossa useampi kappale.

Mikäli minä myyn jollekkin tieträmättäni viallisen toutteen niin korvaan kyllä mahdollisen vian. Ja mikäli olen myymässä jotakin tuotetta missä on vikaa, niin kerron sen kyllä ja hintakin on sitten sen mukainen.

Itseäni tässä lähinnä se ärsyttää että myyjä on "kadonnut", katosi heti kun huomasin valaisimessa vikaa. Jos myyjä ei ole tietoinen siitä viasta niin miksi piiloutua??

Ja kyllä, kyllä poliisi hoitaa tällaisia asioita ihan siinä missä isompiakin. Kokemusta nimittäin on, syksyllä eräs ihminen kavalsi isolta porukalta rahaa ja minä tein ilmoituksen oman 28 euron takia - ilmoituksen tein netissä ja seuraavana päivänä minulle soitti Kotkan poliisi. Muut eivät olleet ilmoitusta tehneet.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Voihan ne kuitit toki digikamerallakin kuvata. 8-)
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

maisu kirjoitti:Voihan ne toki digikamerallakin kuvata. 8-)
No tuohan minulle digikamera niin kuvaan heti. Miten sattuikaan, meidän kamera on juuri nyt rikki. Samoin kun meidän tulostin, telkkari sekä videot.

Miten alkaa tuntua että maisu tuntee tämän myyjän ja haluaa puolustella häntä?

Minä ainakin odotan että myyjä tulee kommentoimaan oman näkemyksensä asiaan ja ottaa minuun yhteyttä.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

nikita kirjoitti:No tuohan minulle digikamera niin kuvaan heti. Miten sattuikaan, meidän kamera on juuri nyt rikki. Samoin kun meidän tulostin, telkkari sekä videot.
Oletteko maksaneet sähkölaskua viime kuukausina? 8-) Vai onko näidenkin kaikkien myyjät jo vedetty oikeuteen?
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

maisu kirjoitti:
nikita kirjoitti:No tuohan minulle digikamera niin kuvaan heti. Miten sattuikaan, meidän kamera on juuri nyt rikki. Samoin kun meidän tulostin, telkkari sekä videot.
Oletteko maksaneet sähkölaskua viime kuukausina? 8-) Vai onko näidenkin kaikkien myyjät jo vedetty oikeuteen?
Meille ei tule sähkölaskua, kuuluu nääs vuokraan. nämä kaikki on vanhoja kapistuksia (telkkari vuosimallia 78, videot 90-luvun alkupuolelta, tulostin ikivanha romu , 90 luvun alusta).

Saivartelut sikseen, ei se raha puussa kasva ja jos kasvaisi niin olisin hiton rikas ja meillä olisi ihan uusi telkkari, samoin kun videot ja tulostin. Ja kamera (itseasiassa ei edes ole minun oma).
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Takaisin faktaan: kuluttajansuojaa ei tässä tapauksessa ole. Joten, ainoa mahdollisuus olisi jotenkin pystyä todistamaan, että myyjä on tahallaan myynyt rikkinäisen tuotteen. Ja tämä ei onnistu käytännössä - siinä on sana sanaa vastaan ja siihen se sitten kaatuisi oikeudessakin.

Keskustelua voisi jatkaa loputtomiin, mutta kannattaa varmaan lopettaa hyvän sään aikana. "Ei auta itku markkinoilla" pätee tähän hienosti.

-Juissi
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Juissi kirjoitti:Takaisin faktaan: kuluttajansuojaa ei tässä tapauksessa ole. Joten, ainoa mahdollisuus olisi jotenkin pystyä todistamaan, että myyjä on tahallaan myynyt rikkinäisen tuotteen. Ja tämä ei onnistu käytännössä - siinä on sana sanaa vastaan ja siihen se sitten kaatuisi oikeudessakin.

Keskustelua voisi jatkaa loputtomiin, mutta kannattaa varmaan lopettaa hyvän sään aikana. "Ei auta itku markkinoilla" pätee tähän hienosti.

-Juissi
Niin sana sanaa vastaan ja kirjoitusta vastaan. Myyjähän on minulle yksityisviesteinkin kertonut mitä minulle myy joten niistäkin selviää paljon.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

tämän on vähän ot: Olis ostamassa 540 litrasta allasta, mutta selvisi, että lasi on liian ohutta (ilmeisesti tehty alunperin terraarioksi).

Kysyin monestakin paikasta kannattaako ostaa ja kestääkö, niin sanottiin omalla vastuulla voit ostaa. Vakuutus ei korvaa eikä myyjältä voi mitään vaatia jos allas hajoaa veden paineesta.

joten allas jäi ostamatta ja hyvä niin, koska sain isomman melkein samalla hinnalla. :mrgreen:
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

paul kirjoitti:tämän on vähän ot: Olis ostamassa 540 litrasta allasta, mutta selvisi, että lasi on liian ohutta (ilmeisesti tehty alunperin terraarioksi).

Kysyin monestakin paikasta kannattaako ostaa ja kestääkö, niin sanottiin omalla vastuulla voit ostaa. Vakuutus ei korvaa eikä myyjältä voi mitään vaatia jos allas hajoaa veden paineesta.

joten allas jäi ostamatta ja hyvä niin, koska sain isomman melkein samalla hinnalla. :mrgreen:
Minäkin olen jättänyt altaan ostamatta koska se oli tehty liian ohuesta lasista. Tosin, jos myyjän saa kirjoittamaan "takuulapun" dettä allas kestää niin silloin on myyjä korvausvelvollinen.

Tämä, keneltä minä olin allasta ostamassa, sanoi minulle vaan että hanki kotivakuutus, sitä varten ne vakuutukset on olemassa :roll: No kun asiaa tiedusteltiin niin vakuutusyhtiöt sanoivat että ei korvaa mikäli on tehty ohuemmasta lasista mitä taulukossa lukee. Myyjä vielä sen jälkeen oli sitö mieltä että kannattaisi lopettaa tämä harrastus jos joku lasin paksuus on kaikki kaikessa :mrgreen: Ja minulle se on, en halua kustantaa alakerran naapurin kalliita tauluja ja parketteja.....
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Juissi kirjoitti:Takaisin faktaan: kuluttajansuojaa ei tässä tapauksessa ole. Joten, ainoa mahdollisuus olisi jotenkin pystyä todistamaan, että myyjä on tahallaan myynyt rikkinäisen tuotteen. Ja tämä ei onnistu käytännössä - siinä on sana sanaa vastaan ja siihen se sitten kaatuisi oikeudessakin.
Myynti-ilmoitus ja mahdolliset käydyt keskustelut asiasta.

Kumman puolella uskot tuomareiden olevan, jos myyjä osapuoli on jättänyt vastaamatta yhteenkään tiedusteluun, joita ostaja on tehnyt?

Myyjälle halvemmaksi tulee muutaman kymmenen euron palauttaminen kuin mahdolliset oikeudenkäyntikulut yms.
maspe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 969
Liittynyt: 15:17, 18.08.2003
Paikkakunta: Oulu, Uleåborg

Viesti Kirjoittaja maspe »

Ymmärrän että tilanne harmittaa, mutta sen todistaminen, että myyjä on tietoisesti myynyt rikkinäisen valaisimen on hankalaa. Olethan itse ostanut lampun, jossa toinen loisteputki ei toiminut. Olisit voinut ostaa jostakin muualta lampun, jossa molemmat putket toimivat, tai sitten ostaa yhden toimivan putken ja testata sillä se lamppu ennen kauppojen tekoa.

Nyt voidaan vain todeta, että olet ostanut lampun, jossa toinen putki on toimiva ja olet uskonut että toinenkin on toimiva, kun siihen vaihtaa ehjän putken.

Myyjä on myynyt allasta, eikä välttämättä ole kiinnostunut ostamaan uutta putkea valaisimeen, jos on ollut tiedossa että allaspaketti menee myyntiin ja näin ollen myyjä ei välttämättä ole ollut tietoinen, että siellä olisi joku muukin rikki kuin vain loisteputki.

Muista sitten, että jos petosväitteesi ei mene poliisille läpi ja julkistat myyjän nimen, niin myyjäkin voi esittää tutkintapyynnön kunnianloukkauksesta, kun syytöntä ihmistä mollataan tällä palstalla.

Yksityisten välisissä kaupoissa, joissa ei ole takuuta eikä kuluttajansuoja päde, tulisi aina testata tuote ennen ostamista tai tyytyä kaupantekoon vain luotettavien tuttujen kesken tai sitten hankkia joku luotettava taho.

No jos akvaario olisi vuotanut, kun sen sait kotiisi, olisitko silloinkin syyttänyt myyjää asiasta, vaikka olisit nähnyt sen altaan täytettynä myyjän kotona?

EDIT: Laitapa se ilmoitus, josta kaupanteko sai alkunsa, siitä jos selviäisi jotakin tietoa tämän keskustelun jatkamiseksi, kuten maininta, että valaisin toimii loistavasti/osittain/ei ollenkaan/huonosti/satunnaisesti/toinen toimii, toinen ei/tjsp..
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 618
Liittynyt: 00:24, 21.06.2001
Paikkakunta: Sipoo, Keravan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Useamman käyttäjän painettua ilmoita nappia...Napsahtaa lukkoon. Mitään uutta tuskin kellään asiasta? Avataan jos ilmenee syytä.

Yanna
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”