Kysymyksiä ja kokemuksia kiljupöntöstä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

-ozkuz-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

_Marjana_ kirjoitti:
-ozkuz- kirjoitti:En jaksa alkaa niiden liivatteiden kanssa pelaamaan niin olen ihan vaan laittanut vettä, kuivahiivaa ja sokeria, käy tällä kokoonpanolla noin viikon. Kiljun uusimiseen menee noin 5 min.
Paljonkos olet kaikkia noita laittanut? Ajattelin itsekki kokeila kunhan joku jelppaa.
Minun ohjeeni on 1dl sokeria, litra vettä ja 1tl kuivahiivaa.
Kaikki vaan sekoitetaan ja alkaa tunnissa käymään...
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Osaisikohan joku vastata noihin mun kysymyksiin? Olis vedenvaihto edessä loppuviikosta.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

nallu80 kirjoitti:Taidan minäkin kokeilla seuraavaksi ilman liivatetta. Eka yritys ja alkoi pöristä kahden tunnin kuluttua. Kai sieltä hiilidioksidia tulee :mrgreen: Tai en minä tiedä, mitä kaasuja on.

Mietin tässä, että tuo 1,5 litran pullo on 200-litraisessa. Mites ison satsin sitä uskaltais laittaa pörisemään 63-litraiseen? Toi litran satsi voi olla liikaa. Mistä muuten tietää, että täytyisi käynnistellä uusi pullo? Ettei tulisi kovin isoa aikaa pullojen välille. Sitten kysyisin vielä, että miten nyt hoidan viikottaisen vedenvaihdon? Täytyykö mun ottaa aina letku irti levittimestä vai käykö jos otan vain korkin pois ja siirrän pullon muualle vähäksi aikaa? Pulloon pääseen kyllä tällöin ilmaa :roll:
Sillä ei oikeestaan ole mitään merkitystä että kuinka iso kiljupullo on, sillä on merkitystä kuinka paljon kuplia se tuottaa ja kuinka nopeasti. Jos teet vaikka kiljun 5 litran pönikkään, niin se voi kestää vaikka kuinka kauan tuottamatta liikaa hiilidioksidia akvaarioon, jos se käy suht hitaasti. Yhdistä kaksi pulloa t-liittimellä toisiinsa, ja vaihda kerralla vain toinen niin ei tule niin isoa muutosta hiilidioksidin syöttöön. Toinen pullo saa samalla käydä ihan loppuun asti, säästöä. Ei se haittaa jos pulloon pääsee ilmaa jos kilju käy kunnolla, kyllä se ilma sieltä sitten taas poistuu.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos paljon neuvoista. Käytän nuo jäljellä olevat Tetran hiilaripullot tossa 63-litran akvaariossa ja sitten teen siihenkin pulloviritelmän.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

-ozkuz- kirjoitti:En jaksa alkaa niiden liivatteiden kanssa pelaamaan niin olen ihan vaan laittanut vettä, kuivahiivaa ja sokeria, käy tällä kokoonpanolla noin viikon. Kiljun uusimiseen menee noin 5 min.
Laitan itse tupla-annoksen liivatetta (purkin ohjeeseen verrattuna) ja aikaa menee 5min + 5min, eli teko ja seuraavana päivänä hiivan lisäys hyytyneeseen sokerilitkuun. Käy tällä reseptillä jo toista kuukautta ihan hyvään tahtiin tuolla selän takana...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member

Mulla on noussut nyt ongelmaksi kiljupullonkorkin pitävyys.
Porasin aikoinaan korkkiin uutoman millin pienemmän reijän kuin itse letku, silikoonilla olen tiivistänyt sen, mutta nyt se ei tahdo pysyä.
Siis kiljupönttö on kaapin päällä akvan vieressä ja letku siis lähtee korkistä jyrkästi alas, olen laittanut siihen monesti silikoonia mutta jos pienikin reikä jää niin hiilidioksidia ei tule laisinkaan akvaarioon, koitan nyt vaihteeksi liimata sen ihan liimalla.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

äsken kans tiivistelin, kuumaliimalla silikoniletku kesti hyvin sulamatta. hieman tässä jännittää hyytelöt on lämpiämässä ja levitin ja muut asennettuna... :D
akirpap
Member
Member

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Ehdoton tiivistäjä korkkiin löytyy täältä. ;)
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member

akirpap kirjoitti:Ehdoton tiivistäjä korkkiin löytyy täältä. ;)
Miten tuo härveli toimii?
akirpap
Member
Member

Viesti Kirjoittaja akirpap »

-ozkuz- kirjoitti:
akirpap kirjoitti:Ehdoton tiivistäjä korkkiin löytyy täältä. ;)
Miten tuo härveli toimii?
Suodattimessa on kaksi puolta, jotka on kuvassa kierretty yhteen. Puoliskot irroitetaan toisistaan. Pullon korkkiin porataan sopivan kokoinen reikä. Suodattimen toinen puoli korkin ala- ja toinen yläpinnalla, nämä kierretään yhteen. Näin on tehty taatusti tiivis läpivienti kiljupullon korkkiin. Suodattimen päähän sopii tavallinen ilmapumpun letku.
Mikkor
Senior Member
Senior Member

juu ei ollu kuumaliima pitävää, tiivistin akryylimassalla, kun en tallista muuta löyytänyt tähän hätään ja nyt pitää tulee noin kupla ja sekunti vauhtia. toi polttoaineliitin on varmasti hyvä juttu
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Mulla riitti tiivistykseen pelkkä sinitarra.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Nyt vaihdoin vettä ja otin pullon korkin auki. Tämän jälkeen ei ole hiilidioksidia akvaarioon mennyt. Mitähän nyt teen väärin. Mistä sen tietää, että onko kilju loppunut?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Viime viikolla oli niin nuhan rasittama pääkoppa, että tuli tehtyä maailman yksinkertainen tiivistys kun ei jaksanut ajatella yhtään.
Kaapista löytyi 7/4 mm silikoniletkua, 4 mm letkuliitin, Pepsi-pullo ja porakone. Porasin Pepsi-pullon korkkiin 6 mm reiän (kannattaa pitää korkista jollain pihdeillä kunnolla kiinni, se kun lähtee aika noileesti kieppumaan kun tarraa terään kiinni). Tungin silikoniletkun siitä väkisin läpi ja kiilasin vielä letkuliittimellä niin että varmasti pysyy.

2 kpl tällaisin viritelmiä syntyi. Molemmat pullot ovat nyt käytössä ja hyvin pulppuaa.
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viikonloppuna otin levittimen pois vedestä kun siirsin akvaarion ja takaisin laiton jälkeen meni ainakin tunti, että alkoi levitin kuplimaan. Ilmeisesti ottaa aikansa, että paine nousee riittävästi, mulla on vielä pesupullo välissä, mikä lisää painepuolen tilavuutta melkoisesti.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Heitin sen liivatemössön menemään ja tein pelkän hiivalitkun. Kesti n. 3 tuntia, kun alkoi kilju pöhistä. Aamulla kun katoin, niin hienosti pöhisee. En taida enää käyttää sitä liivatetta. Oli kauhea homma saada se pois pullosta [}:)]
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Liivatepullo on pörissy nyt kaksi viikkoa. Tahti on ollut koko ajan sama noin kupla ja sekunti, kurkistin mitä pullolle kuuluu oli sokeerihyytelöstä mennyt vajaa puolet, siis kai se vielä käy pari viikkoa. Kasvit on kyllä alkanut voimaan selkeästi paremmin, ja kasvu on nopeutunut.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Taas on ogelmia kiljun kanssa pitkästä aikaa.

Muutimme uuteen kotiin syksyn alussa ja laitoin nyt vasta kiljun porisemaan. Se käy rajusti pari ekaa päivää. Sen jälkeen sieltä ei kuplia tule, paitsi silloin kun käyn pulloa ravistamassa. Silloin tulee taas kunnon ryöppy. Resepti on sama kuin edellisessä talossa ja levitin ja korkki myös. Suhinoita ei kuulu korkista, joten ei voi vuotaakaan.

Mitä ihmettä tämä nyt on :roll:
Thyn
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Thyn »

Yksi asiahan sinulla muuttaessa on vaihtunut entiseen verrattuna: lämpötila. (Jos ei sitten joku liitos ole päässyt löysymään) Oisko se nyt lämpimämmässä kuin aikaisemmin ja kävisi liian nopeasti? Resepti olisi varmaan helpoin muutoskohta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”