Omenapuut mätänevät nopeasti
Valvoja: Moderaattorit
Mulla oli kanssa sama ongelma omenapuun oksien kanssa. Pari päivää altaassa oltuaan ne ikäänkuin homehtuivat (alkoi muodostua tuota möhnää). Otin ne altaasta pois enkä ole niitä sen jälkeen käyttänyt. Oksat on kyllä kuorittu hyvin, mutta täytyy ilmeisesti vielä rapsuttaa niitä lisää jos haluaa käyttää niitä.
Mulla on männynoksia rapualtaassa eikä mitään katastrofia ole ilmennyt. Tosi kivan näköisiä eivätkä homehdu pinnan päällä. Jokainen laittaa niitä toki omalla vastuullaan.
-Satu
Mulla on männynoksia rapualtaassa eikä mitään katastrofia ole ilmennyt. Tosi kivan näköisiä eivätkä homehdu pinnan päällä. Jokainen laittaa niitä toki omalla vastuullaan.
-Satu
-
amanda
- Senior Member

- Akvaarioseurat: LAS
Mä sain Marjolta omppupuun oksia (kiitokset!
), kuorin ne huolella ja laitoin saaviin likoamaan. Yli viikon liotin niitä ja niihin muodostui kanssa tollaista edellä kuvatun kaltaista ällöä nilaa joka haisi todella kaamealle. Otin juuriharjan, hinkkasin nilat pois ja lykkäsin oksat akvaarioon. Nyt ne ovat muuttuneet kauniin punertaviksi eikä mitään möhnää ole näkynyt.
Eli kannattaa kuoria ja liotaa hyvin, saa todella kauniita puita akvaarioon. Suosittelen!
Eli kannattaa kuoria ja liotaa hyvin, saa todella kauniita puita akvaarioon. Suosittelen!
Ah, nilaksihan sitä puun ja kuoren välissä olevaa juttujuttua kutsutaan. Kuivuneesta oksasta sitä on vaikea saada pois, tuoreesta on helpompi kuoria kaikki pois, mutta kyllä se liotus ja tarkistelu on siltikin poikaa. Näyttää olevan suhteellisen yleinen ongelma, eli on todella hyvä juttu että jutellaan tästä nyt. Sitten ne uudet omenapuun omistajatkin tietävät missä mennään.
Jos nyt oikein muistan, niin itse napsin elävästä omenapuusta oksia (ne piti muutenkin karsia) ja sitten parin päivän sisällä kuorin ne (tuoreena se kuori lähtee melkein parilla viillolla ja vetämällä kokonaan pois). Sen jälkeen ne jäivät aurinkoon pihalle pariksi päiväksi ja länttäsin puut suoraan altaaseen uskoessani että olin kuorinut riittävän hyvin. Niihin kohtiin joihin sitä nilaa oli jäänyt, kasvoi sitä bakteerikasvustoa. Laskin vedenpintaa ja putsasin möhmät pois ja huomasin yllätyksekseni että siitä todellakin vielä lähti kuortakin, tai siis nilaa, pois.
Vähän sen jälkeen laitoin lisää oksia ja ne katsoinkin sitten tarkasti läpi, kastelin ja irrottelin kaiken irtoavan ja tökkäsin altaaseen. Niihin ei bakteerikasvustoa tullut.
Jos nyt oikein muistan, niin itse napsin elävästä omenapuusta oksia (ne piti muutenkin karsia) ja sitten parin päivän sisällä kuorin ne (tuoreena se kuori lähtee melkein parilla viillolla ja vetämällä kokonaan pois). Sen jälkeen ne jäivät aurinkoon pihalle pariksi päiväksi ja länttäsin puut suoraan altaaseen uskoessani että olin kuorinut riittävän hyvin. Niihin kohtiin joihin sitä nilaa oli jäänyt, kasvoi sitä bakteerikasvustoa. Laskin vedenpintaa ja putsasin möhmät pois ja huomasin yllätyksekseni että siitä todellakin vielä lähti kuortakin, tai siis nilaa, pois.
Vähän sen jälkeen laitoin lisää oksia ja ne katsoinkin sitten tarkasti läpi, kastelin ja irrottelin kaiken irtoavan ja tökkäsin altaaseen. Niihin ei bakteerikasvustoa tullut.
-
Maisu
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Omenapuun käyttö on käsittääkseni päässyt suosioon koko maassa siksi, että HAS:n jäsenillä on ollut vuosikausia käytössään pystyyn kuollut omenapuutarha josta on vuosittain haettu puuta jonkin ulkomaisen ohjeen perusteella ja kerrottu kokemuksia aikoinaan nyysseissä. Alkuperäinen ohje on siis puhunut nimenomaan kuolleesta omenapuusta ja neuvonut liottamaan sen, mutta jossain vuosien varrella yritteliäät harrastajat ovat nämä neuvot unohtaneet ja siirtyneet käyttämään tuoretta liottamatonta puuta lajiin katsomatta. Onhan siinä eroa ja vaikka olen itsekin tuoretta omenapuuta laittanut akvaarioon, jopa kuorineen ja paljon, niin kyllä aina on olemassa jokin syy miksi alkuperäisiä neuvoja ei pitäisi tuosta vaan muutella.
Pajua on kovasti parjattu, ja siitä maalattu kauhukuvia kuinka se alkaa kasvamaan akvaariossa. Itselläni on ollut paju-oksisto akvaariossa n. 2 kuukautta, eikä ole mitään ongelmaa.jarppa82 kirjoitti:Kysyinköhän jo aiemmin?! Mutta miten kävisi seuraavat: Paju, Leppä, Koivu? Jos puhutaan siis oksista. Entä edellisten juurista sitten?
Eli leikkasin elävästä pajusta sopivia oksia, liotin sankossa viikon ja välillä kuorin veitsellä ja hankasin karhunkielellä kuoren ja nilan pois. Akvaariossa jäljelle jäänyt nila tummui paljon nopeammin kuin puu-osa, ja parin viikon kuluttua nostin oksat pois ja hankasin karhun kielellä loputkin nilat pois. sitten takaisin akvaan. Nyt puukin on alkanut hieman tummeta tai "harmaantua". Ei kaikista kaunein väri, mutta ihan siedettävä. Saa nähdä kuinka tummaksi menee.
Otin omenapuusta yhden katkenneen haaran pois kevättalvella, jolloin näitä puita karsitaan muutenkin. Ei tullut mitään puun pintaan, ehkä vähän limasuutta. Olisko partamonnit putsanneet jos jotain koittanu tullakin? On nyt toista vuotta altaassa. Väri on melko hyvä, ruskea.
Kuoria olisi pitänyt heti eikä vasta altaassa muutaman viikon oltuaan... Haju näet tuli vahva, mutta kaloja se ei näyttänyt haittaavan. Unkarinsyreenin varren laitoin kuorittuna altaaseen ja hyvin sekin on mennyt, väri harmahtava.
Kuoria olisi pitänyt heti eikä vasta altaassa muutaman viikon oltuaan... Haju näet tuli vahva, mutta kaloja se ei näyttänyt haittaavan. Unkarinsyreenin varren laitoin kuorittuna altaaseen ja hyvin sekin on mennyt, väri harmahtava.
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
Kokeilin myös kerran tuota liotusta kuorien kanssa ja haju oli kauhea. Onneksi en niitä altaaseen ollut laittanut vaan olivat ämpärissä. Nyt liotan männynoksia eikä vielä mitään hajua/mätänemistä ole havaittavissakorudonna kirjoitti:Kuoria olisi pitänyt heti eikä vasta altaassa muutaman viikon oltuaan... Haju näet tuli vahva, mutta kaloja se ei näyttänyt haittaavan. Unkarinsyreenin varren laitoin kuorittuna altaaseen ja hyvin sekin on mennyt, väri harmahtava.
Vastaavankaltaista (tai ainakin samannäköistä) olen saanut mangrovejuurakon palaseen. Vaihdoin akvaariota isompaan ja siirsin juurakon levineen päivineen altaaseen. Pari päivää meni ja puolet juurakosta oli tuollaisen hyhmän peitossa. Itse aivoittelin, että olosuhteiden muututtua, tuo olisi ollut jotakin bakteeritoimintaa. Samanlaista oli minulla aiemminkin, kun vaihdoin makeasta vedestä murtoveteen.JustinSane kirjoitti: http://www.saunalahti.fi/~jimiz/kasvusto.jpg
http://www.saunalahti.fi/~jimiz/kasvusto2.jpg
Ovatko nämä nyt mätänemistä / homehtumista vaiko jotain muuta bakteeritoimintaa? Oksat kerkesivät olla akvaariossa muutamia päiviä ja sitten pintaan alkoi muodostua tuota töhnää.
Tuolloin katosi lappoamalla. Juurakosta poistin pesemällä. Kaikkea en saanut pois, kun pieni siivu hyhmää ilmaantui uudestaan. Eikun uusi harjaus ja ongelma poistettu. Vesiarvoissa en eroa/ muutosta huomannut eikä hyhmästä muutoin vaivaa aiheutunut. Omenapuun oksiin tuollaista ei ole tullut, ihme kyllä.
Olisi hauska kuulla mitä tuo oikeasti oli,jos joku viisaampi osaisi tarkemmin sanoa.
Maailma on mystinen seikkailu jonka voi kokea omassa nojatuolissa
Otin itse omenapuusta pari isoa oksaa, vuolin kuoren pois ja liotin pari viikkoa jonka jälkeen laitoin akvaarioon, ei muuta ongelmaa kuin että tuo nila alkaa irtoilemaan puusta. Sen olisi ehkä voinut vuolla pois tuon liotuksen jälkeen kun se sillon herkästi lähti. Suoraan puusta otetusta puusta nilan ottaminen pois oli aika vaikeaa.
Lähtee kuin banaaninkuoret, kunhan ensin liottaa kuukauden päivät vedessä. Aluksi luulin kuorineeni tuoreen männynoksan, kun siitä se tumma kuori kätevästi lähtikin. No, ei muuta kuin jätettiin vielä sankoon likoamaan. Parin kuukauden päästä pinta oli ihan limasta ja, kun kovempaa siitä otti kiinni, niin nila lähti kuin banaania olisi kuorinut - ei tarttenut käyttää apuvalineitä lainkaan.rain- kirjoitti:Ah, nilaksihan sitä puun ja kuoren välissä olevaa juttujuttua kutsutaan. Kuivuneesta oksasta sitä on vaikea saada pois, tuoreesta on helpompi kuoria kaikki pois,