Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Mielestäni sairasta että ihmiset kehtaa pyytää melkein 20€ tämmösestä pakkauksesta...
Lupaan tässä ja nyt että lahjoitan kasveja sitten kun minulla on liikaa
Tiedän että on olemassa rehellisiä ja hyviä myyjiä paljon enemmän kuin pihiä y.m. Olen m.m saanut hyviä YV:tä -> nyt tiedän mistä saa hienoja kasveja hyvään hintaan
Mietin kyllä pari kertaa, että olisiko kirjoitukseesi livahtanut typo kohtaan 18:50 (ykkönen vahinkolyönti tjsp), mutta kun alempanakin kirjoitit suuresta summasta, niin uskottavahan se oli. Aikamoinen määrä juuroja, juuri ja juuri vältyin tomaattiin tukehtumiselta
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Miksi aloitusviestissä ei ole kaikkien kasvien kuvia? Tossa kuvassa, missä kasvit on pussissa, on selvästi havaittavissa sellaisia kasveja mitä akassa kuvassa ei ole.
Olisi mielestäni aiheellista ollut kertoa että kirje sisälsi myös muitakin kasveja kun etusivun kuvassa olleita. Vaan ne huonoimmat noukit kuvaan, hyväkuntoiset jätit mainitsemata
Tiedän, pintakasveja oli myös paketissa. Niihin olen ihan tyytyväinen ja sen olen ketonut myyjälle, mutta en halunnut maksaa niistä 18.50€.. Pintakasveja on mielestäni vähän kun rikkaruohoa, kasvavat kovalla tahdilla
HeliM: Aika kärkkäästi olet käymässä WaterBoyn kimppuun, oletko kenties tuon myyjän tuttavia? Vaikka siitä ensimmäisestä kuvasta jäi osa kasveista näköjään pois (juu, olisi ollut reiluinta näyttää kaikki siinä samassa kuvassa) niin en minäkään tuollaisesta pussillisesta maksaisi edes äärimmäisessä hädässä muutamaa euroa enempää postikuluineen, oli lajeja kuinka reippaasti tahansa.
Mitä nyt tuosta pussista voi päätellä, niin myyjän altaassa ei ole mitään valtavaa kasviviidakkoa, vaan todennäköisesti muutama taimi noita kasveja ja pinnalla sitten kasa pistiaa, ilmeisesti amerikankellustyräkkiä ja ehkä muita pintakasveja. Tuossa pussissa myös omasta mielestäni näkyy pari taimea ehkä intianvesitähdikkiä. Myyjä on todennäköisesti antanut vähästään ja erheessä sitten hinnoitellut aika reippaasti pieleen kun on luullut tosiaan tuon kasan olevan niin arvokas.
Mutta, rahat antoi takaisin ja erheestä on varmasti opittu. Mitäs siitä sen enempää pahaa mieltä kellekään aiheuttamaan (ja tämä pätee sekä myyjään että ostajaan ja meihin verenhimoisiin sivullisiin sekaantujiin).
Kopioin tähän,kadvien lähettäjän luvalla yksityisviestin, minkä hän lähetti kaikille kasvien ostajille. Kerrottakoon vielä että kasvit, mitkä minä häneltä ostin, ovat mielestäni ihan ok kuntoisia ja tosiaan ihan reilun satsin sain.
Heippa kaikki!
(Lähetän tämän postin tiedoksi kaikille, joiden kanssa olen tehnyt kasvikauppoja, siksi monikko - joillekin voi tulla samat jutut toistona, mutta suokaa se anteeksi)
1. Olen postittanut kaikki kasvit tänään (vaikka rahoja ei kaikilta vielä näkynytkään tilillä, niin sen verran pitänee voida suomalaiseen luottaa!) Postista luvattiin että perillä PITÄISI olla jo huomenna, mutta viimeistään ylihuomenna.
2. Postitin parikymmentä pakettia/kirjettä kerralla, joten en mitenkään ehtinyt ottaa muistiin kaikkia postimaksuja erikseen henkilön nimellä (postissa olisi mennyt koko päivä ja aikaa oli vain ruokatunnin verran).
Siispä: Jos epäilet kärsineesi vääryyttä ja maksaneesi liikaa postimaksua, niin ilmoita siitä minulle niin maksan menetetyn valuutan takaisin. Huomatkaa, että olen joutunut ostamaan postista 1,30 euroa maksavan laatikon/kirjepussin postimaksun lisäksi, eli ainakin yksi henkilö on saanut pakettinsa halvemmalla kuin mitä on maksanut. Lisämaksutkin ovat tervetulleita, vaikka en niitä aio vaatia Lisäksi jokaisessa lähetyksessä on mielestäni ihan reilusti kylkiäistavaraa tällaisen tilanteen varalta. Jos kylkiäiset eivät riitä kompensoimaan menetystä, ota yhteyttä. Jos ilmoitat karhuavasi postimaksupalautusta, niin liitä viestiin nimesi ja tilinumerosi sekä vaatimasi summa, jotta minun ei tarvitse kaikkien kahdenkymmenen kohdalla kahlata koko nettipankkia läpi Please.
3. Jos lähetyksessäsi on puutteita, niin ota yhteyttä (olen vain ihminen ja tosiaankin noita postituksia oli niin älyttömästi että on suorastaan ihme jos kaikki tulevat oikeisiin osoitteisiin oikeine sisältöineen ) Edelleen, maksan puutteet takaisin ja pahoittelen jo etukäteen jos erehdyksiä on päässyt käymään.
4. Ne teistä, jotka odottavat lähetyksessään
a) jättiläisvallisneriaa: jouduin katkaisemaan lehdet, ne olisivat taittuneet kuitenkin pakatessa. Kasvavat reippaasti uudelleen
b) jaavansaniaista: reikäiset vanhat lehdet kuuluvat asiaan, ainakin minulla ne vanhetessaan muuttuvat aina reikäisiksi. Uusia saniaisen alkuja voi alkaa bongailla vanhojen lehtien kärjistä. Tämä kuuluu asiaan
c) liuskavesisaniaista: vanhat lehdet ruskistuvat ja jos lehdet ovat taittuneet pakkauksessa (siltä tuskin täysin voi välttyä...) niin ne todennäköisesti ovat taittuneista/rusentuneista/vioittuneista kohdasta ruskistuneet. Tämä ei ole vaarallista, lehdet ovat edelleen elossa ja kun heität ne akvaan ne saattavat alkaa puskemaan uutta alkua. Uusia saniaisen alkuja voi alkaa bongailla vanhojen lehtien kärjistä
d) konnanputkea: konnanputki joutui kesäaikaan vähän varjoon kun auringossa pintakasvit pääsivät lisääntymään reippaanlaisesti. Niiden väri voi sis olla hieman hailakka tai niiden juuret voivat ola tummat. Tämäkään ei ole vaarallista, ne kasvavat reippaasti kunhan saavat taas tarpeeksi valoa
Muutenkin kannattaa odottaa rauhassa noin viikko ja seurata kasveja - pari päivää ilman valoa ei tee hyvää millekään kasville, joten ellei kasvit ala virkoamaan ja tilanne paranemaan viikossa, niin ottakaa yhteyttä vasta sitten Kuolleita kasveja en ole lähetellyt.
Joillakin teistä saattoi tilauksessa olla esim "yksi pieni ja yksi iso". Olen voinut joutua tekemään kompromissin ja lähettämään kaksi keskikokoista. Nämäkin saattavat olla vielä kiinni toisissaan, joten tutkailkaa lähetystänne vähän sillä silmällä... Jos kuitenkin tulette siihen tulokseen, että teitä on huiputettu ja että lähetyksestänne puuttuu kriittisiä osia, niin ottakaa yhteyttä. Edelleen, palautan turhaan maksetut pennoset
5. Jotta välttyisitte ikuiselta RIESALTA eli postitorvikotiloilta, upottakaa kasvit tunniksi-pariksi suolakylpyyn. Koska muutama ihminen on jo kysellyt tuota ohjetta, niin laitan sen vielä tähän. Huomatkaa, että kun ei ole kyse kaloista vaan kasveista ja päämääränä tuhota kotilot (tämä suoladesinfiointi auttaa myös jos epäilette etä kasveissa voisi olla muita pöpöjä) niin suolaliuoksesta voi huoletta tehdä hieman tvallista vahvempaa. Akvaarioni ovat terveitä, mutta varmassa vara parempi, eli suosittelen lämpimästi kasvien desinfiomista suolaliuoksella.
Tässä pätkä Kalaterveyttä-sivustolta:
"Suola on saatava liukenemaan nopeasti veteen, se voidaan sekoittaa lämpimään veteen joka sitten jäähdyttyään lisätään altaisiin, tai sitten lisäämällä suola suoraan altaaseen samalla sekoittaen. Jälkimmäinen menetelmä ei sovellu pienten kalojen käsittelyyn.
Annostus:
* Heikko suolakylpy: (pienille kaloille) 1-1,5%, 10-15 kg 1000 litraan vettä, 15-20 min.
* Voimakas suolakylpy: 2,5%, 25 kg 1000 litraan vettä, 10-15 min.
* Kastamiseen 3%, 30 kg 1000 litraan vettä.
Toivottavasti nämä ohjeet riittävät ja toivokaamme lisäksi, että kaikki kasvit pääsevät perille suhteellisen ehjinä ja hyväkuntoisina. Lisäksi olisi tietysti suotavaa, että ne tulisivat oikeisiin osoitteisiin
Ahaa, no sitten teoriani vähäkasvisesta altaastani romuttui. Mutta kuten tuosta näkee, myyjä kyllä ihan parhaansa on näyttänyt tehneensä, mutta ilmeisesti vain haukannut liian ison palan kun noin pieni satsi WaterBoylle meni. Kun niitä kasveja jakaa kovin monelle niin eihän niistä sitten niin hirmuisesti yhdelle riitä. Paras silloin on tietenkin sanoa lopuille kaipaajille että nyt on kasvit loppu ja pyytää ottamaan yhteyttä parin viikon kuluttua uudestaan. Kasvit kun kuitenkin ovat uusiutuva luonnonvara.
Mutta missään nimessä mistään ilkeästä huijauksesta tässä ei näytä olleen kyse, vaan ihan vain inhimillisestä erheestä.
Kannattaa myös huomata että vahingossa on väärä paketti saattanut joutua väärään osoitteeseen. Itse sain 20 eurolla todella mukavan kokoisen satsin ja hienossa kunnossa olivat. Myöskin postin käsittelyssä kasvit kärsivät, oli ne pakattu miten vaan. Nimittäin minullekkin tuli kasveja laatikossa (toiselta henkilöltä) ja sekin laatikko oli ihan länässä. Kasvit tietty hiuka kärsineet mutta sille ei voi minkään.
Itse postissa työskennelleenä tiedän että mitä se pakettien ja kirjeiden käsittely on. Periaatteessa sama pakkaako kasvit laatikkoon vai kirjeeseen, samanlainen "paine" niille suhteessa tulee. Kirje menee kirjeiden sekaan, laatikko laatikoiden sekaan ja hyvinkin saattaa olla puristuksissa 30 kiloisten pakettien välissä.
Tietty aina on mahdollista laittaa "särkyvää" tarra kirjeeseen/pakettiin mutta tämä taas olisi ostajan syytä kertoa myyjälle.
---------
Kuluttajansuojalakin ja kauppalakiahan voi tämän asian klanssa soveltaa.
Myyjä ei ole velvollinen papauttamaan rahoja mikäli viallista tuotetta ei palauteta. Eli, kasvit pitää toimittaa myyjälle takaisin mikäli hänelta alkaa rahojaan takaisin vaatimaan.
Samalta myyjältä minäkin kasveja ostin. Pieniä alkuja pyysin ja niitä myös sain.
Postissa vaan olivat kirjekuorta kohdelleet kovakouraisesti, kurainen kengänjälkikin oli toisella puolella.
nikita kirjoitti:
Myyjä ei ole velvollinen papauttamaan rahoja mikäli viallista tuotetta ei palauteta. Eli, kasvit pitää toimittaa myyjälle takaisin mikäli hänelta alkaa rahojaan takaisin vaatimaan.
Niin minä ehdotin hänelle mutta ei, myyjä yritti väkisin kertoa kuinka hienoja kasveja hän oli lähettänyt.
En ollut varma, saanko rahojani takaisin ja muutenkin tämä koko hommeli alkaa väsyttää, joten annetaan olla... Nyt tiedän, että hankin kasvit aina liikkeestä tai tutuilta! Sainhan rahani takaisin elikkä kaikki on mielestäni nyt OK! Ihmettelen, miksi ihmiset ovat niin ahneita, että rahastavat kaikesta, mistä vaan voi.. kehtaavatkin...
Mielestäni tämän foorumin tarkoitus on saada ja antaa hyviä vinkkejä muille harrastajille, ja myydä sopuhinnalla esim. kasveja.. Itse en rahastaisi kasveilla, jotka muuten joutuisin poistamaan akvaariosta (ja pahimmassa tapauksessa heittämään roskikseen). Minulle olisi ilo antaa kasveja muille, jotka niitä sillä hetkellä tarvitsevat... Mutta meitähän on moneen junaan...
tämä maailma ei pyöri hyväntekeväisyydellä, kaikki maksaa.
Mielestäni on ihan ok että kasveistakin pyydetään hintaa, eihän kasvit ole alunalkaen olleet ilmaisia niiden myyjällekkään. Sama kun akvaariokauppa lahjottaisi kaloja ja kasveja...
Mielestäni kasvien myynti on hyvä tapa rahoittaa omaa akvaario harrastustaan. Ei tarvia rinkiä jokapäiväisistä PAKOLLISISTA menoista. Noista kasvin hinta- ja laatusuhteista...
Aina kun olen pienellä reissulla jossain päin suomea, pyrin kiertelemään mahdollisimman monessa akvaario liikkeissä ja katselemaan niiten kasvi tarjontaa ja liikkeitten hintatasoa. Suunilleen yhtä "kurjia" kasveja on kaikkialla. Heti kasvillähetyksen saavuttua saattaa parempia saada, en vain kaiketi ole silloin liikkeeseen sattunut.
Kyllä olen sitä mieltä todella, että täältä on saanut parempia-, terveempiä-ja halvempia kasveja sekä monipuolisempi tarjonta kasveista, vaikka maksaa postikulutkin. Noita ikävimpiäkin vaan sitten sattuu . Jos sitten kasvi on kalliimpi kuin sama kaupassa, niin täällä sitä saa suhteessa enemmän kerralla samalla hinnalla.
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
No kyllä kasveja myydä voi mutta tämä tapaus oli silti aikamoinen, samalla hinnalla saisi kaupasta kuin kaupasta jo isot tukut kasveja. Esimerkiksi köynnöstävän kasvin taimi saisi minun mielestä niin pitkä olla että sen saa edes pohjaan kiinni, eikä tuollainen parin lehden pätkä.
Lupasin itselleni että en alennu tällaiseen julkiseen reposteluun, mutta alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että on avattava sanainen arkkunsa. Sitten voikin passivoida tunnuksensa tänne eikä tälläkään foorumilla tarvitse enempi pyöriä...
Ensinnäkin minua ihmetyttää, että ostaja ei samalla vaivalla kuvannut kaikkia kasveja. Luulisi että jos näkee riittävästi vaivaa yleensä niin voisi samalla kuvata kaikki? Hieman vääristeltyä totuuttaa on varmaan mukavampi tarjota.
Toiseksi, markkinoin kasvit "villiintyneinä pieninä ja hieman suurempinakin rönsyinä ja pistokkaina, jotka on saatava pois allasremontin tieltä". Pyysin samaa hintaa kuin mitä itse olen maksanut tältä palstalta tilaamistani kasveista. Jos hinta huippaa, niin kannattaisi jo siinä vaiheessa miettiä onko kasvit tosiaan sen arvoisia. Vaihtoehtona omaa tyhmyyttään voi tietysti sitten itkeskellä täällä julkisen keskustelun puolellakin. Kyllä yleensä ottaen kaupallinen toiminta perustuu siihen, että myyjä määrää hinnan ja ellei se ostajaa miellytä niin ostajaa menee muualle ostoaikeinensa.
Kolmanneksi, en ole missään vaiheessa väittänyt etten palauttaisi rahoja toisin kuin myyjä antaa ymmärtää. Sen sijaan yritin kysellä tietoja siitä miten kasvit olivat vioittuneet, mikä niissä oli vialla ym. Sain vastaukseksi ympäripyöreitä ja epämääräisiä viittauksia "roskistavaraan". Minulle ei koskaan selvinnyt, mikä kasveissa todella oli vikana. Sen sijaan sain vastausten sijasta suorastaan kohtuuttoman litanian henkilökohtaisia ominaisuuksiani käsitteleviä viestejä, joiden katsoisin olevan kaikkea muuta kuin hyvän tavan mukaisia.
Ymmärtäisin valitukset, jos ostaja olisi edes neuvotellut asiasta, ilmoittanut olevansa tyytmätön tai tms. mutta ei - eräs toinen osataja ilmoitti tällaisen viestiketjun olemassaolosta ja olin pudota pallilta - täälläkö nämä asiat pitää selvitellä??? Vasta tämän jälkeen hän suvaitsee ilmoittaa vaativansa rahoja takaisin, tuolloinkin kieltäytyy määrittelemästä kasvien vikaa ja haukkuu minut kaupan päällisiksi - viittauksia ei tässä viitsi toistaa.
Että se siitä. Ostajaa alkaa jo pikkuhiljaa kyllästyttää asian puiminen - miksiköhän? Hänhän on saanut altaaseensa kasveja ja rahansakin takaisin.
Onneksi kaikki joille erehdyin myymään kasveja ovat tähän mennessä olleet tyytyväisiä - yhtä sekaannusta lukuunottamatta. Luonnollisesti kunhan sana kiirii niin loputkin "uhrini" alkavat kinuta rahojaan takaisin. Se lienee koko viestiketjun perimmäinen tarkoitus joka tapauksessa.
Tämäkö nyt on aikuisten ihmisten tyyli ratkoa asioita?
T'äällä ollaan kohtalaisen innokkaasti myös osoittelemalla sormella ja syyttelemässä myyjää. Näinkö tässä foorumissa on tapana toimia? Sokkona kuulematta toisen osapuolen näkemystä? Varsinainen pikkuamerikka! Ylläpidolle voisi terveisinä todeta, että tämä keskustelu alkaa mennä hyvän maun rajoille enkä oikein ymmärrä ketä tämä enää palvelee. Sekin lienee suhteellinen käsite
Niin, se on totta.
Tällainen riski on aina olemassa ostipa mitä hyvänsä postitse. Ellei tätä riskiä tiedosta niin kannattaako edes harkita postitse ostamista?
Kuten tällä palstalla on jo useaan otteeseen mainittu, postissa ei myöskään käsitellä lähetyksiä silkkihansikkain. Vaikka kuinka hyvin pakkaisi kasvit, niin aina on mahdollista että lähetyksensä saa rikkoontuneena postiluukusta. Moniko on vaatinut rahojaan takaisin postilaitokselta?
Eiköhän jokainen, joka postin kautta kasveja tilaa, ota tietoisen riskin.
Itse olisi tyytyväinen mikäli ylipäätään kasveja saan. Kerran tilasin (tllätä kauta) ja poisti toi minulle kuplakirjekuoren mikä sisälsi vessapaperia, ei mitään muuta.
Aiheen aloittajalle, voisitko laittaa kuvan kaikista kasveista mitä kyseisssä kuoressa tuli. Harhaanjohtavaa alkaa syyttelemään tällä palstalla kun ei kaikista tuotteista ole kuvaa. Kaikkihan sen näemmen, pussissa on kasveja huomattavasti enemmän kun kuvassa, mihin olet kasvit levittänyt.
hitsit! Tässähän pitää alkaa tekemään bisnestä, jos tollasesta määrästä kasveja repii yli kymmenen euroa!
Mulla kun lentää viikon-parin välein ämpärillinen kasveja menemään:
Mutta joo... On aika ylihinnoiteltu tuo alkuperäisin kysyjän paketti. Samalla rahalla akvaarioliikkeestä olisi saanut hyväkontoisia kasveja vaikka kuinka monta. Yleensähän ne on 5e/potti/kpl tai 5 kasvia /20e. Jotain tollasta... Köynnöstövät kasvit lähtevät 1-2e/taimi hintaan. Samoin pintakasvit. Niitä ei tarvi kuin yhden kaksi ja parin viikon päästä on altaan pinta niitä täynnä
Kuplapussi voisi toimia, suojaisi jonkun verran kasvien varsia, mutta tavallinen kirjekirjekuori -> kasvit menneitä. Laatikko paras vaihtoehto, mutta kallis.