Käsissä patteja?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Lintumies
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lintumies »

Ensimmäisessä viestissä näytetty käsi jatkaa hidasta paranemistaan. kuva: http://www.ihotauti.net/1akvaarigrpic.htm
Käden omistaja on syönyt kesäkuusta lähtien yhtäjaksoisesti antibiootteja, kahta eri valmistetta (alkuun sulfa-trimetopriimia reilu 2 kk ja sitten doxisykliiniä, nyt lääkitys vaihdettu takaisin sulfa-trimetopriimiin) Lääkitys vaihtui koska käsi alkoi taas mätimään. Toivottavasti nykyinen 50 vrk: kuuri tehoaa.
avain
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja avain »

Kimmo S kirjoitti:Minun ongelmani on ollut hyvin pienet nesterakkulat, jotka muodostuvat sormiin ihon alle. Useimmiten samaan kohtaan oikean käden etusormen ja keskarin väliin.

Rakkulat lähtevät syvältä ihon alta ja "kuplivat" pikkuhiljaa muutamassa päivässä ihon pintaan ja poksahtavat rikki. Samalla ne rikkovat ihon pinnan ja iho kuivuu ja kirvelee ilkeästi. Suurin ongelma tulee, kun ne rikkovat kynsivallin ja se paranee kiusallisen hitaasti.

Olen käynyt näyttämässä "ihottumaa" parilla yleislääkärillä ja molemmat ovat kertoneet niiden olevan "normaaleita" iho-oireita.
Minulla on täsmälleen samat oireet, mutta ne alkoivat jo 20 vuotta sitten vaikken ollutkaan akvaarioiden kanssa missään tekemisissä. Parannusta ei ole. Kortisoonia en viitsi käyttää kun siitä ei ole kuin väliaikainen apu.

toisinaan rakkulat aiheuttavat kovaa kutinaa jonka saa loppumaan ainoastaan laittamalla kädet kuuman (huom. todella kuuman) veden alle hetkeksi. En nyt käsiä suorastaan keitä. :mrgreen:

Parhaaksi voiteeksi on osoittautunut perusrasva Bebanthen.

Sitten toiseen asiaan: Jos kynsivallit tai haavat tulehtuvat helposti, osta apteekista ruskeaa puhdistusainetta Betadinea. Sillä kun puhdistaa turvonneen kohdan / haava kohdan muutaman kerran päivässä on tulehdus hävinnyt jo parissa päivässä. En tiedä tehoaako kaikille mutta meillä ainakin. :roll:
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

avain kirjoitti:. En tiedä tehoaako kaikille mutta meillä ainakin. :roll:
Kiitos vinkeistä - pitää kokeilla! Bebanthenia löytyykin hyllystä, joten voisi sitä koittaa. Mieluummin minäkin laittaisin jotain muuta kuin kortisoonirasvoja!
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Tulipa vain mieleen, että pääsin omista rakkuloista sormenpäissä eroon jo jonkin aikaa sitten. Muistui vasta nyt tämä keskustelu mieleen.

Kävin näyttämässä rakkuloita muutamalle tohtorillekin varmuuden vuoksi, mutta minun tapauksessani ne olivat ihan vaarattomia.

Kortisoonirasvan avulla pääsin aina ikävimmän vaiheen ylitse, mutta varsinainen lääke oli paksun peruskosteusrasvan (oranssissa tuubissa oleva Hydran toimii minulle hyvin) säntillinen käyttäminen useasti päivässä. Rakkulat uusiutuvat kyllä, jos plärään altaan kanssa ja en rasvaa kuivia käsiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”