Helppo akva?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Toffeli
Junior Member
Junior Member

Tässä jottain...

Viesti Kirjoittaja Toffeli »

Niin. Palataampas asiaan...

Mittaappa kraanavetenne ominaisuudet sellaisenaan. Antaa hieman osviittaa siitä onko esim. ph alhainen vaiko korkea. Vedenvaihtojen yhteydessä on helpompaa laskea vesi vedenparannusaineella mixattuna suoraan altaaseen, kuin alkaa pelleilemään turvesotkujen tai muiden veden ominaisuuksia muuttavien aineiden kanssa.
Mieti sitten pari hyvää ja aloittelijoille sopivaa kalastoa tuota arvoa ajatellen.
Sitten vain eläinkauppaan tutkailemaan, mitä sen altaista löytyy. Noin niinkuin tutkinta mielessä. Jos kaupasta sai lisää ideoita tai vaihtoehtoja, muuta rauhassa kokoonpanoa. Se on tässä vaiheessa helppoa kun mitään ei ole vielä hankittu.
Tässä vaiheessa suunnittelisin akvan sisustuksen kohdilleen ja heittäisin veden ja pohjahiekan akvaan muhimaan. Muutaman päivän siinä poristuaan (ja vaden kirkastuttua, mikäli hiekassa oli vielä pölyä huuhtelusta huolimatta) mittaat vesiarvot ja sen jälkeen voikin sitten lähteä kasviostoksille. Kasvit ja lannoitteet laatikkoon.
Muutaman päivän kuluttua mittailet vesiarvot uusiksi ja suunnittelet kalastoa tarpeen vaatiessa uusiksi.

Anna akvan kypsyä vielä pari päivää ja käytä jotain ymppiä, jos mielesi tekee. Sitten vain ostamaan ensimmäiset fisut ja katsomaan kalasopan syntyä.

Näin olen akvani aloittanut. Koskaan en ole liikakansoittanut allastani, joten kalat ovat voineet hyvin.
Uusia kaloja olen tuonut vähitellen parin viikon välein. Karanteenaus kannattaa, joten kun ensimmäiset kalat on purkissa, kannattaa uusien kalojen tuontia ajatellen laittaa karanteeniakvaario kuntoon ja kypsymään. Ei tarvitse sitten kiireellä sössiä, kun kaloja tulee lisää.

Olen siis pitänyt yhtä pienempää akvaariota rinnalla muutaman kuukauden, jolloin kaloja tulee pikkuhiljaa jatkuvasti. Ehkä hölmöä jonkun mielestä, mutta ihan toimivaa mulla.

Tällä hetkellä on jo vuoden ollut projektina erään akvan kansoittaminen. Kiireessä voi sekin venyä hieman... :mrgreen:

Saitkos mitään selvää?
Kirjastossa on lainattavissa opuksissa paljon kaloja käsitteleviä niteitä. Samoin kannattaa tutkia netistä eri saiteilta. Niistä voi helposti bongata helppohoitoiset, aloittelijoille sopivimmat kalat ja etsiä se juuri omaan akvaan sopiva fisumix.

Akvan sisustuksessa otetaan huomioon sellaiset seikat, että luolissa kuhkivalle, piilossa viihtyvälle kalalle löytyy omat piilopaikat. Kasveja kaipaavalle löytyy runsaat kasvipöheiköt ja uimatilaa kaipaavalle avointa uimatilaa, jne. Silloin kalat viihtyy. Biotooppiasioita voi miettiä jos haluaa, mutta niihin ehtii perehtymään myöhemminkin.

hauskaa harrastuksen alkua!

Puutteita ja virheitä tekstissäni saa vapaasti korjata. [;)]
jarppa82
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Hehheh ja heh.

Varmaan se neontetra ajattelee, että tuossahan miekkakasvi?! Nytpä en muuten viihdykkään enää yhtään hyi olkoon.... Ei nyt kuitenkaan tarvitse ihan sinne äärimmäisyyksiin mennä? Ne kalat varmaan pa*kat nakkaa niistä rehuista mitä siellä sattuukin olemaan. Se menettelee että kalat voitaisiin valita samalta alueelta, JOS ne sattuu omaan silmäänkin vielä sopimaan. Minä ainakaan en ottaisi, enkä ota kalaa, jos se ei minua miellytä, mutta on kuitenkin minun akvani "alueelta" kotoisin.
Terveisin minä.
111na
Elite Member
Elite Member

Re: Tässä jottain...

Viesti Kirjoittaja 111na »

Toffeli kirjoitti:Puutteita ja virheitä tekstissäni saa vapaasti korjata. [;)]
Kypsytyksestä kalanruuan avulla ja muutenkin: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=28392

Hanaveden kovuus ja alkaniliteetti ovat tärkeämpiäkin huomioida kuin se vesilaitosten hyvin tavallinen korkea pH. Jos vedessä ei ole haponsitomiskykyä, pH tulee nimittäin alas hyvin helposti akvaariossa ja kovuus muutenkin vaikuttaa mahdollisiin kalalajeihin. Vasta kypsästä akvaariosta alkaa nähdä mihin pH tahtoo asettua.

Mistään hunajarihmasta ei kannata tosiaan haaveilla, jos ei ole valmis pitämään vettä vakaana. Pitää muuten turvelisästäkin. Osaako joku sanoa varmasti helpon kalalajin, jolle ei ole niin noponuukaa? Laajat vesimieltymykset..

Partamonni varmaan kestää nitriittiäkin? :roll:

Kuitenkin ymppi ja kalanruokakuuri auttaa asiaa huomattavasti ennen kaloja. 'Raakaan istuttaminen' ei käy yleisohjeeksi mitenkään. Linkissä lisää.

edit:
Vedenparannusaineen suosittelu voisi lähteä tietyistä tarpeista eli puutteista vedessä, joihin aine myös vaikuttaa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Helppo akva?

Viesti Kirjoittaja Lisa »

MKM kirjoitti:Toiveena on siis suhteellisen "helppo" aloittelijalle sopiva allas+lajisto. Jonkinlaisen pakkomielteen olen jo ehtinyt itselleni muodostaa: altaaseen on saatava pieni parvi jotakin monnisia, ne kun ovat varsin hauskanolosia eläviä!
No niin, tästä on hyvä aloittaa. Siis monnisia, esimerkiksi touhukkaita kuparimonnisia parven verran. Helppohoitoisia ja karaistuneita kalasia, joilla on ahkera luonne eivätkä yleensä arkaile palaakaan. Pohjaa pitkin kun mennä viipottavat, niin pehmeä hiekka on paras valinta pohja-ainekseksi. Hiekassa on myös paljon muitakin etuja (mm. pohjaan laitettavat kasvilannoitteet pysyvät paremmin hiekan sisässä, hiekkaa ei tarvitse lapota jne jne), joten suosittelen lämpimästi. Nämä veijarit tulevat eteläisestä Amerikasta, joten valitaan sieltä sitten loputkin otukset :)

Koska allas on pienehkö (puhutaan vaikkapa 140 litraisesta purnukasta), ei sinne välttämättä kannata laittaa mitään pienempiäkään ahvenia, jotka muuten sopisivat teemaan. Niillä kun on tapana vallata reviiri, jonka takia monnisille saattaa tulla tukalat oltavat siellä pohjaosastossa. Ehkäpä kaksi toisistaan poikkeavaa tetraa miellyttäisi? Kaksi parvea tuonne mahtuisi ihan kivasti ja sopivia lajejahan on vaikka kuinka monta. Esimerkkinä vaikkapa intiaaninsulka, mustaneontetra, sitruunatetra, kerritetra, neontetra, lyhtytetra, kardinaalitetra, rubiinitetra, kuparitetra ja korutetra. Näistä voisi valita esim. "korkeampia" intiaaninsulkia ja toiseksi lajiksi puikulaisempia kerritetroja. Tai "korkeampia" sitruunatetroja ja toiseksi lajiksi puikulaisempia rubiinitetroja. Mikään näistä listaamistani lajeista ei ole vaikeahoitoinen, joten sen suhteen ei pelkoa :)

Monnisten ja tetrojen lisäksi tankkiin voisi pulauttaa joitakin levänsyöjiä. Helpoin on ehdottomasti tavallinen partamonni, joka jyystää tehokkaasti kaikenlaisia pintoja ja tätä otusta suosittelenkin lämpimästi.
Toisena vaihtoehtona tarjoan nuolimonnia, joita sopisi tankkiin "lauman" verran, mutta näiden kanssa saa olla hiukan tarkempi - pitävät virtaavasta, hapekkaasta & hyvin puhtaasta vedestä.

Miltä kuulostaisi reippaiden monnisten lisäksi kaksi parvea tetroja sekä levänsyöjäksi partamonni tai lauma nuolimonneja?

Kaikille näille sopii hiukan hapan, pehmeä vesi. Jotkut menevät aika kovassakin vedessä eikä hituinen emäksisyyskään ole este. Toiset pitävät hyvin happamasta & hyvin pehmeästä, mutta kompromissina siis tuo hiukan hapan & pehmeä on kaikille ok. Monen kalasen skaala on siis laaja.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

jarppa82 kirjoitti:Hehheh ja heh.

Varmaan se neontetra ajattelee, että tuossahan miekkakasvi?! Nytpä en muuten viihdykkään enää yhtään hyi olkoon....
Mitä se neontetra muutenkaan tietää, sehän on vaan kala. Tuskin se miettii, että "onpas kurjaa" jos pidän sitä vesilasissa yöpöydälläni :roll:
Ei nyt kuitenkaan tarvitse ihan sinne äärimmäisyyksiin mennä? Ne kalat varmaan pa*kat nakkaa niistä rehuista mitä siellä sattuukin olemaan.
Kaikissa asioissa, jotkut ovat aina valmiita menemään pidemmälle kuin toiset. Akvaarioharrastus ei tee poikkeusta.
Se menettelee että kalat voitaisiin valita samalta alueelta, JOS ne sattuu omaan silmäänkin vielä sopimaan. Minä ainakaan en ottaisi, enkä ota kalaa, jos se ei minua miellytä, mutta on kuitenkin minun akvani "alueelta" kotoisin.
Itse olisin hyvinkin valmis ottamaan kalan vaikkei se olisikaan esteettisesti miellyttävä mutta jos sen sijoittaminen akvaan olisi perusteltua (esim. jokin talonmies tai suojakala)

Muttajoo, tästä voisi varmaan tehdä jo oman topicin (vai onko jo pelkästään biotooppi vs. kalakeitto-topiccia olemassa?), ettei aloitteleva harrastaja mene ihan pyörryksiin akvaarioharrastuksen etiikasta kinastelevista harrastajista, eiköhän sekin vaihe sitten tule ajallaan eteen jos harrastus jatkuu ;)
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
jumase
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jumase »

JustinSane kirjoitti: Muttajoo, tästä voisi varmaan tehdä jo oman topicin (vai onko jo pelkästään biotooppi vs. kalakeitto-topiccia olemassa?), ettei aloitteleva harrastaja mene ihan pyörryksiin akvaarioharrastuksen etiikasta kinastelevista harrastajista, eiköhän sekin vaihe sitten tule ajallaan eteen jos harrastus jatkuu
Juu samoilla linjoilla JustinSanen kanssa. Aloittelija pääsee pitkälle, kun valitsee kalat vesiarvoihin sopivaksi tai päinvastoin eli muokkaa vesiarvoja kaloille sopivaksi, jos jokin tietty kala on tähtäimessä. Lisäksi kun valitsee kalat, jotka sopivat yhteen ja pyrkii täyttämään akvaarion "lokeroita" mahdollisimman kattavasti, on harrastus jo erittäin hyvällä mallilla. Sitten myöhemmin ajan kanssa voi paneutua tarkemmin biotooppeihin ja muokata akvaariota siihen suuntaan.
Monsterfish
Junior Member
Junior Member

Jep.

Viesti Kirjoittaja Monsterfish »

Mä kans aattelin, et täällä selkeästi tapetaan jonkun akvaarioharrastuksenalkua tehokkaasti! [}:)]

Jos jätettäis biotooppipäteminen sikseen ja autettais tää ihminen helpoilla aloittelijankin ymmärtämillä konkreettisilla neuvoilla alkuun?!?

Jos minulle olisi tuollaista tuupattu vastaan, kun minä aloitin harrastuksen, olisin hankkinut marsun.
Sen sijaan voisi kertoa ne perusasiat ihan tavallisen seura-akviksen perustamiseen. :D

Niitä maanosia, biotooppeja ja muita asioita ehtii kokeilla sitten, kun näkee ensin miten sen yksinkertaisimman akvaversion kanssa tulee toimeen.
Eihän kukaan aloita mitään muutakaan harrastusta huipulta, vaan vähitellen. Esim. Kun minä lähdin sukeltamaan, ei odotettu, että olen siinä mestari, vaan kerrottiin ne pakolliset välttämättömyydet, etten heitä henkeäni ja eikun harjoittelemaan.
Opiskelin lisää sitten, kun olin sillä tasolla, jossa se kuuluu asiaan, eli hiukan myöhemmin. Terveisiä vaan mukaville kouluttajille jotka sai mukaansa yhteen maailman viehättävimmistä harrasteista! [;)]

Alkuperäiselle: Elä lannistu näitten besservissereiden kanssa, vaan mene kirjastoon, lainaa jokin (vaikkapa Markku Varjon) kirja ja tee ohjeiden mukaan. Toisinaan kun täältä on täysin mahdotonta saada kunnon neuvoja.
Kyllä se siitä suttaantuu.
Eka kerta on aina jänskä, mutta pian se sujuu jo rutiinilla! 8-)
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Jep.

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Monsterfish kirjoitti:Alkuperäiselle: Elä lannistu näitten besservissereiden kanssa, vaan mene kirjastoon, lainaa jokin (vaikkapa Markku Varjon) kirja ja tee ohjeiden mukaan. Toisinaan kun täältä on täysin mahdotonta saada kunnon neuvoja.
Kyllä se siitä suttaantuu.
Eka kerta on aina jänskä, mutta pian se sujuu jo rutiinilla! 8-)
Besserwissereitä tai ei niin älä ihmeessä sitten sokeasti usko mitä se Markku-setä niissä kirjoissaan satuilee, siinä on muuten siellä 150 litraisessa ne leväbarbit ja platyt ja neontetrat äkkiä iloisessa sekasotkussa.
Suosittelen Aqua-webin hakua ylitse minkä tahansa Suomessa yleisesti saatavilla olevan kirjan, any time.
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Monsterfish kirjoitti:Jos minulle olisi tuollaista tuupattu vastaan, kun minä aloitin harrastuksen, olisin hankkinut marsun.
Arvaa mitä harkitsin jo hetken?

Luulen, että mikäli kaikki aloittelevat akvaristit saavat samansorttisia vastauksia kysymyksiinsä, saattaa olla että niiden ihmisten määrä, jotka ostavat "keltaisen kalan ja sille kaveriksi sinisen kalan" ei ainakaan vähene. [;)]

Kuitenkaan, hyvät akvaariokalatieteilijät ja muut allasvesiprofessionaalit, ette ole minua masentaneet. :mrgreen:
Edelleen haaveilen akvasta, sellaisesta jota minä osaisin hoitaa ja jossa kalani voisivat hyvin, olkoonkin etteivät täysin luonnonmukaisissa olosuhteissa. En usko että täysin luonnonmukaista saa kukaan aikaan, sen verran monimutkaisia ja jatkuvasti muuntuvia luonnolliset biotoopit ovat (eivätkä suinkaan mitään pysyviä "tiloja"). Akvaarion olosuhteet ovat aina enemmän tai vähemmän keinotekoisia ja kaukana siitä todellisesta "luonnollisesta" (josta usein ei todella ole edes sitä tietoa). Siispä tyydyn hieman vähempään ja pyrin valitsemaan akvaarioni olosuhteisiin sopivat lajit.

Mielenkiintoinen keskustelu kuitenkin.

Kiitos konkreettisia neuvoja antaneille. Olen yhä pihalla kuin lumiukko koko akvaariomaailmasta, mutta tiedän nyt hieman paremmin mistä lähteä liikkeelle.

Lisa, kalastoehdotuksesi kuulostaa varsin mielenkiintoiselta. Aion perehtyä lisää mainitsemiisi lajeihin.

t. MKM, wanna-be-akvaristi
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Helppo akva?

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

MKM kirjoitti:Toiveena on siis suhteellisen "helppo" aloittelijalle sopiva allas+lajisto. Jonkinlaisen pakkomielteen olen jo ehtinyt itselleni muodostaa: altaaseen on saatava pieni parvi jotakin monnisia, ne kun ovat varsin hauskanolosia eläviä!
Aloitetaanpa tästä. Monniset on hyvä valinta ja suosittelen tutkiskelemaan Pertti Rassin kirjaa Panssarimonnit. Siellä on kuvattu useimpia monnisia.

Itse suosittelisin pandamonnista alkuun. Ja jotta saataisiin mukava globotooppikokonaisuus, niin otetaan mukaan joko kirsikka- tai viisiraitabarbi. Sitten mietitään tetroja, joista tällä kertaa suosittelen keisaritetroja tai sitruunatetroja. Ja sitten katseenvangitsijaksi kiva kirjoahvenpariskunta eli ruostekirjoahvenia tai töyhtökääpiöahvenia tai kääpiöakaroita. Leväntorjuntaan käytetään partamonnia.

Jos kyse on n. 150 litran altaasta, niin tähän malliin:

6 pandamonnista
6 kirsikkabarbia/viisiraitabarbia
8 sitruunatetraa/keisaritetraa
2 ruostekirjoahventa/kääpiöakaraa/töyhtökääpiöahventa
1 partamonni

Miten olisi?
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Minä en suosittele pandamonnista! Puhdasta mutua, mutta ihan kuin niiden yleinen taso olisi pudonnut aivan onnettomaksi. Liikkeeseen tullessaan jo aina parvesta muutama putoaa ja samoin akvaristin kotiuttaessa niitä omaan altaaseensa... [}:)]
Minä suosittelen seuraavia (osa halvempia, osa kalliimpia, mutta kaikki mielestäni kestäviksi ja helppohoitoisiksi luokiteltavia lajeja):
kuparimonninen, helmimonninen, täplämonninen, kultapäämonninen, korumonninen, jaguaarimonninen, kirjomonninen, punamonninen...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Ahaa... en tiennytkään pandojen olevan noin huonolaatuista porukkaa nykyään.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”