Valaistus ja matalat kasvit

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

En tajunnut noista edellisistä keskusteluista kyllä yhtään mitään. Siis jos kalasto on piikkisilmiä ja partamonni, ja kasveiksi tulee hämärässä viihtyviä, onko silloin sininen valo paras vaihtoehto?

Mainittakoon vielä, että akvaarion korkeus on 30 cm, josta vesitilaa tulee 25 cm korkeudelle asti. Huomioon ottaen vielä että pohjalla on hiekkaa. Eli alle 20 cm valaistavaa vesitilaa. Ja eikö piikkisilmät viihdy hämärässä, ja sinisellä sävyllä saadaan hämärä vaikutelma?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

kirjoplaty kirjoitti:Ja eikö piikkisilmät viihdy hämärässä, ja sinisellä sävyllä saadaan hämärä vaikutelma?
Pintakasveilla saat hämärää! Mutta tuo Krissen vastaus oli nähdäkseni vielä juuri sinulle, ennenkuin threadi meni sivupoluille. Jos tykkää siitä sävystä ja se vastaa jotakuinkin sinitaivaalta heijastuvaa valoa ilman suoraa aurinkoa. Sehän on yksi ilmeisen perustellusti ongelmaton valo. Minä laittaisin pienen halogeenin tai pari. Niitä saa myös 'päivänvalosävyissä' jopa yli 5000 K.

965-loisteputki olisi myös vaihtoehto. Siinä on värejä vääristämätön neutraali, sisävalaistuksessa kylmähkö sävy ja vielä suhteellisen heikolla kirkkaudella.

Makuasioita ja kuten Järvi sanoi edellä, kasvit tarvitsevat sinistä ja punaista ja niitä löytyy kaikista mainituista. Näillä on vähän tekemistä myös levien viihtymisen kanssa, niinkuin monella muullakin asialla.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

No kysynpä sitten että millaisessa valossa levät viihtyvät huonoiten?
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

kirjoplaty kirjoitti:No kysynpä sitten että millaisessa valossa levät viihtyvät huonoiten?
ilmeisesti keltaisessa ja sinisessä valossa..Punainen valo kasvattaa kaikista eniten.. Viisaammat varmistakoot! :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
111na
Elite Member
Elite Member

En usko oikein mitään enää. ;) Punainen on tärkein väri ainakin maakasveilla.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Suosittelen vieläkin sitä 10KK sinistä [;)]
Liina kun mainostaa aina kuinka komeat levät hänellä on, niin minä voin mainostaa niiden puuttumista Sylvania Aquastarin alla.
Altaassa kasvaa yli 15vuotias anubias, jolla ei ole edes tupsulevää vanhimmissa lehdissä.
Sininen luo myös hämärän tunnelman. Pintakasvit ovat aivan turhia jos niille ei muuta käyttöä ole kuin altaan hämärtäminen 8O , menee turhaa sähköä ja monet levät lähtee kasvamaan helposti juuri kirkkaassa valossa olevista pintakasveista mm.rihmalevä, joka tukkii helposti riccian ja siitä leviää muualle altaaseen (kokemus tuosta isommasta altaasta).
liina kirjoitti:En usko oikein mitään enää. ;) Punainen on tärkein väri ainakin maakasveilla.
Olisiko vesikasveilla mennyt evoluutio jotenkin toisin? Sillä valolla on pärjättävä mitä on saatavilla (eli sinistä [;)] )
Kyllähän ne maakasvitkin kasvattaa erillaisia lehtiä eri olosuhteissa, kuten myös vesikasvit ja hybridit erilaisia veden alla ja päällä. Vesikasvit vain ovat pidemmän päälle tottuneet elämään ilman tiettyjä aallonpituuksia eri syvyyksissä ja humuspitoisuuksissa.

Edit:"On tuossa Sylvaniassa myös punertavaa sinisen lisäksi, vain keltainen ja vihreä puuttuvat."

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
111na
Elite Member
Elite Member

Ei ole enää kovin komeat levät, mutta kuvat sain sentään niistä talteen! Käytän kaikkia näkyviä aallonpituuksia (hyvä värintoisto) ja erittäin komeaan viherlevään auttoi hiilidioksidin lisäämisen aloittaminen. Siis ongelmaan auttoi. ;)

Humuspitoisessa vedessä on luonnostaan melko punainen sävy - matalalla. Ja ei kaikki kasvit ole eloluutiossa kehittyneet vain syvällä ja vesikasveissa on monia mitkä kasvavat myös kosteassa ilmassa.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

liina kirjoitti:vesikasveissa on monia mitkä kasvavat myös kosteassa ilmassa.
Näitä tarkoitin hybrideillä [;)]

111na
Elite Member
Elite Member

Jaa minä kun käsitän hybridillä tietynlaista kasviristeymää. Täsmennänpä vielä, ettei minulla ollenkaan viherlevä vaivaa, vaan kasvit kasvavat nyt hyvin. Kovasti paljon sinilevän näköistä pohjalle kyllä tulee. Se vain on selvää, etten valon väriä ala vääristämään luonnollisesta, vaan katson muut ratkaisut leviin tärkeimmiksi.

Sitäpaitsi tykkään levistä ja nytkin on erittäin kauniit näkymät tuossa! Sopivasti levää, ainakin viherlevää, ei ole mikään huolestumisen merkki alkuunkaan. Kasvi sekin on ja yhteyttää.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

liina kirjoitti:Se vain on selvää, etten valon väriä ala vääristämään luonnollisesta...
Enkä minä! Annan kasveilleni juur samaa sävyä, kun ne luonnossakin saavat yli metrin syvyydessä [;)]
Joku rantabiotooppi sitten erikseen vaikka paljon mainostetuille mangroveravuille.

111na
Elite Member
Elite Member

On hienoa että valoissa kuin suodatuksissakin on todellisia vaihtoehtoja. Minä annan veden suodattaa valon ja lamppuni on 70W 5200K HQI 250 litraisessa. Sävy tuli todella kauniiksi alettuani pienen turvelisäyksen.

Biotooppini ei siitä 'syvemmäksi' muutu kuin se on. Mitähän kalatkin minusta ajattelisivat, jos tuommoisiin syvyyskuvitelmiin lähtisin. :D

Ei mutta vitsi vitsinä ja kukin tyylillään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”