Ketä kuunnellä. Minulle ei onneksi ole epäselvää, mutta halu

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Kuitenkin huomauttaisin yhdestä asiasta. Rääkyn mielipiteen ymmärrän hänen omanaan ja hyvä niin. Liiallinen maireus kuitenkin on hyvin subjektiivinen käsite ja mielestäni siihen mennään, jos koko ajan on suunnaton "naminami"-mentaliteetti päällä ja silitellään akvaristin päätä, kun hän yhdistää kultakalan, kiekkokalan ja haimonnin 100 litran altaaseen.

Tuplakupla, esimerkit ovat suuntaa antavia. Ne eivät pakota ketään toimimaan juuri tietyllä tavalla. Vai olenko sanonut: "Sinun on pakko tehdä näin ja näin.."? Se olisi lapsellista kyllä.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

NannaJ kirjoitti:

Jos jonkun toisen vastaus vaikuttaa liian tylyltä, ainahan voi itse vastata ystävällisesti perään ja pehmittää iskua. Tai päinvastoin.
Tässäpä aivan ihana ajatus. Juuri noinhan sen pitäisi toimia sanomattakin. :D
Dixi et animam levavi.
tilluska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tilluska »

Adrianna kirjoitti: Aika show...
-Antti- kirjoitti:Taas ollaan ihan viihteen puolella aw:ssa
Kyllä. Samaa mieltä molempien kanssa. Piti kesken ketjun palata otsikkoon kun unohtui että mistä tässä nyt olikaan kysymys. Muutama täysin eri aiheinen mutta suht samansisältöinen ketju... :roll:
minelan kirjoitti: Ketä kuunnellä.
No enpä tiedä:
- Kuka ketäkin?
Mutta joko jollekulle valkeni että kuka tässä nut on ollut tuyhmin? [;)]
Jaska
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Minäkin oman mielipiteeni tänne sekaan tuuppaan :mrgreen:
Jos Minelan kerran on vahvasti sitä mieltä että parhaimmat vastaukset saa omalta kalakauppiaalta eikä muiden mielipiteitä kannata kuunnella niin miksipä sitten käyttää tätä foorumia.
Entäpä tämä keskustelun aloituksen koko idea... Mitä Minelan sillä haki 8O
Maisulta oikein hyvä ja asiallinen kirjoitus.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Ketä kuunnellä. Minulle ei onneksi ole epäselvää, mutta

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

minelan kirjoitti:Samoin on akvaristien kanssa, jos uskot vain yhden ihmisen käsityksiin ja heitä on paljon, niin kalasi kärsivät aivan varmasti. Olen päättänyt. että luotan ihmiseen, jolta kalani ja akvaarioni ostin
Siis minelan:ko tarkoittaa tässä, että ei kannata uskoa ainoastaan yhteen akvaristiin? (tai siis näin mä sen käsitin :| ) Mutta uskoo silti itsekkin vain yhteen "akvaristiin" (taisin ymmärtää jotenkin väärin?)
Jaska kirjoitti:Jos Minelan kerran on vahvasti sitä mieltä että parhaimmat vastaukset saa omalta kalakauppiaalta eikä muiden mielipiteitä kannata kuunnella niin miksipä sitten käyttää tätä foorumia.
Entäpä tämä keskustelun aloituksen koko idea... Mitä Minelan sillä haki 8O
Samaa mietin minäkin.. :? vai olikohan kyseessä pelkkä toteamus tai jotain :roll:

Maisun kommentti sinällänsä oli ok, mutta sen perusteella mitä minelan on nyt selvittänyt se on mielestäni turha :roll:
Eikö noi ahvenet hengästy ku ne vartioi tuota kutua?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

haxa87 kirjoitti:
jaska kirjoitti: Entäpä tämä keskustelun aloituksen koko idea... Mitä Minelan sillä haki 8O
Samaa mietin minäkin.. :? vai olikohan kyseessä pelkkä toteamus tai jotain :roll:
Hän sanoi viimeisessä pitävänsä harrastusta mielenkiintoisena ja mielellänsä keskustelevansa siitä muiden akvaristien kanssa. Mutta eikö tässä ole suunnilleen näytetty jo ovea hänelle, joten en yhtään ihmettele, jos keskustelu ei nyt miellytäkään? Mikä idea tässä yhden osallistujan vastustamisessa on, onko AW:lla henki ja ylpeys, jota on loukattu? :mrgreen:
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Maisun kommentti sinällänsä oli ok, mutta sen perusteella mitä minelan on nyt selvittänyt se on mielestäni turha
Olen eri mieltä. Malawit ovat yhä vesijohtovedessä..

Keskusteluyhteydet on suljettu jo kauan aikaa sitten minelanin itsensä toimesta valitettavasti kuten maisu totesikin :roll:

Mutta kädet ylös minultakin.
111na
Elite Member
Elite Member

Rääkky kirjoitti: Malawit ovat yhä vesijohtovedessä..
Mikä kauppias näin suosittaa? Olen kuullut tuon ennenkin täällä.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=23330

Edit:
Linkistä selviää että Helsingin vesijohtoveden ja Malawin sähkönjohtavuudessa on vain pieni ero. Eri asia sitten on kenellä on todella vesijohtovettä akvaariossaan. Minullakin on pH 7 akvaariossa, kun hanasta tulee reilusti yli kahdeksaa.
Viimeksi muokannut 111na, 00:00, 01.07.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

liina kirjoitti: Mikä idea tässä yhden osallistujan vastustamisessa on, onko AW:lla henki ja ylpeys, jota on loukattu? :mrgreen:
Tämä on erittäin hyvä kysymys! Mielestäni ihmisiä ei saisi vastustaa vaan korkeintaan toimintatapoja. :D Mutta ennen kuin joku ehtii leimata minut taas sellaiseksi, joka pitää omaa mielipidettään ainoana oikeana, niin sanon, että tuo on vain yksi käsitys. Tietenkin joidenkin mielestä varmasti on oikein vastustaa kyseistä osallistujaa, mutta se ei ole minun arvomaailmaani kuuluva ajatus.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

minelan kirjoitti:
maisu kirjoitti:annostelet Flubenolin ensin ja kysyt vasta jälkikäteen mikä olisi ollut annostusohje.
Kysyin akvaariokauppiaaltani hyvin tarkkaan Flubenolin annostusohjeen.
Eipäs - juupas ei nyt jaksa innostaa, mutta pakkohan tähän nyt on lainata alkuperäinen viestisi todisteeksi sanoilleni:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=27157
"Loviisan akpteekista ei saa Flubenolia jauheeneena. Pastana ja tabletteina kyllä. Paljonko vaikuttavaa ainetta tulisi olla vajaan 300 litran akvaarion kotiloiden hävittämiseksi. Annoin 88 mg pastana illalla ja aamulla vesi oli jo täysin kirkas ja vielä niitä koriloita on elävänä vaikka kuinka."
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Rääkky kirjoitti:
Maisun kommentti sinällänsä oli ok, mutta sen perusteella mitä minelan on nyt selvittänyt se on mielestäni turha
Olen eri mieltä. Malawit ovat yhä vesijohtovedessä..
Oho! no enhän mä nyt tuollasta huomannu [:I] noh.. sitten täältä kanssa kehuja maisulle :mrgreen:
Eikö noi ahvenet hengästy ku ne vartioi tuota kutua?
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Kuullostaa aika hurjalta määrältä... Tässä keskustelusta A-W haulla "flubenol annostus" löytyy melkoisen helposti linkkejä ja sen takaa ohjeita Flubenolin annostuksesta. Maisun linkittämän keskustelun tiimellyksessä mainittu määrä on aika hurja 300 litraiseen, jos äkkiseltään oikein osasin laskea.

Olen itse surffaillut netissä lähes sen alusta lähtien ja vieraillut erilaisilla foorumeilla. Moniin olen kyllästynyt siksi, ettei siellä ole kunnon moderointia ja sitä kautta keskustelu on muuttunut keskinäiseksi tappeluksi ja sisäpiirin nuotiopiiriksi. Täällä en samaa ilmiötä ole huomannut. Asiaa harrastavat akvaristit kertovat haluavaille oman mielipiteensä, joka perustuu omaan kokemukseen ja näkemykseen. Ja uutiseksi: olemme kaikki ihmisiä :) . Jokaisella on oma tapansa ilmaista asiansa. Ellei ole kykyä netissä ottaa vastaan erilaisten ihmisten eri tavalla antamaa palautetta, niin miten sitä olisi IRL (=In Real Life, todellisessa elämässä)?
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Eikös myös tanganjikat kyseisellä henkilöllä olleet samassa johtovedessä?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
111na
Elite Member
Elite Member

JukkaV kirjoitti:Mielestäni ihmisiä ei saisi vastustaa vaan korkeintaan toimintatapoja.
Ja keskusteluyhteyden säilyttäminen on arvokkainta keskustelussa. Mutta tokihan Maisun terävä huomio aiemmin tapahtuneesta oli varmasti paikallaan. Ja eihän siihen yhteys näyttänyt ollenkaan katkeavan!
Pikkeliini
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikkeliini »

Olisiko ollut niin, että Minelan kysyi kauppiaalta Flubenolin annostusohjeen ja antoi sen, mutta alkoi jälkikäteen epäilemään joko omaa muistiaan (väärä annostus) tai kauppiaan tietoa :roll:
En ole puolesta, enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin!
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Mitä tätä enää pohtimaan :)

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kannattaako tätä keskustelua ja pohtimista enää edes jatkaa jos itse pääosan esittäjä on lopettanut vastailun ja kommentoinnin? Mitä merkistystä meillä muilla on enää miettiä aiheen aloittajan mielenliikkeitä ja sanomisia? Asiat menevät vain entistä enemmän solmuun jos niitä liikaa mietitään ja käännellään. [;)]

Oma mielipiteeni tässä on että Maisu vastasi hyvin ja terävästi. Jos tuollaisesta menee sormi suuhun jollakin, niin menköön vaan. Täällä ja muissa foorumeissa aina välillä kirjoitetaan terävästi ja kiistellään. Sehän onkin koko homman ydin ja suola. Väillä taas joku aloittaa vinetys keskustelun tyyliin: "hui kun tää aqua-web porukka lynkkaa ihmiset ja sanoo pahasti...". Palsta elää omaa elämää ja kiertokulku jatkuu! Kiistelyä, mielen pahoittamista, vinetystä, urputusta mutta suurin osa asiaa! :P
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

minelan kirjoitti:Kuten olen kertonut, olen omistanut akvaarioita n. 20 vuotta ja kalani ovat menestyneet hyvin.
Minä taas olen harrastanut vasta 10 vuotta, ja mulla kesti vaan 5 vuotta tajuta miten syvältä akvaarionpitoni on. "Kalat elää, hyvä juttu" ei olekkaan se oikea ajattelutapa. Harmi vaan ettei kaikki koskaan ymmärrä sitä. Ei auta suomen asiantuntevin akvaariopalsta, eikä siellä olevien ammattilaisten neuvot.

Akvaariokauppiailta olen saanut mm. seuraavanlaista hyvää tietoa: Kultakala mahtuu 100-litraiseen ja sinirihma menee 100-litraisessa hyvin helmirihman kaverina. Myös kohtalaisen luotettavalta kauppiaalta olen saanut väärää tietoa.

Muuten, tuosta koirien kasvatuksesta. Jos veisit koiranpennut "koirakauppaan" myytäväksi, niin luuletko että kauppiaita kiinnostaisi millaisiin oloihin pennut joutuu? Ei akvaariokauppiaskaan välitä mihin hän kaloja myy, ellei sitten satu erityisesti arvostaa jotain kalalajia. Raha on se joka jotain merkitsee!
Viimeksi muokannut Blue, 11:10, 01.07.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Lukkoon joutaisi tämä keskustelu! :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Niin minunkin mielestäni lukkoon joutaisi. Tämä alkaa muistuttaa jo ajojahtia; kyllä monet varmaan virheitä tekevät akvaarionpidossa eivätkä heti ota neuvoista opikseen, ja kalat ei oo niin hyvissä olosuhteissa sillä aikaa, mutta aikas raakaa tekstiä tämä on luettavaksi.

Puuttuu enää että eläinsuojeluviranomaiset hälytetään hakemaan minelanin tanganjika- ja malawiahvenparat pois siitä vesijohtovedestä.

Lisäys: Muuten, JärviJ, ihan uteliaisuudesta, minkälaisena rasituksena pidät tanganjika- tai malawijärven ahvenelle sitä että se vesijohtoveteen laitetaan? Kuinka kauan se siellä voisi pärjäillä, ennenkuin kunto alkaa heikentyä?
tuplakupla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

JukkaV kirjoitti: Tuplakupla, esimerkit ovat suuntaa antavia. Ne eivät pakota ketään toimimaan juuri tietyllä tavalla. Vai olenko sanonut: "Sinun on pakko tehdä näin ja näin.."? Se olisi lapsellista kyllä.
Tuota... siis? Et tietenkään voi pakottaa ketään toimimaan haluamallasi tavalla, se lienee sanomattakin selvää. Eli ei muuta asiaa miksikään. Antamasi "vastausohjeistus" on mielestäni edelleen lapsellista ja ärsyttävää, jos olisit lisännyt niihin mainitsemasi sanan pakko olisivat ohjeesi olleet lisäksi absurdeja.

Ei mulla ole mitään sinua vastaan, ja positiivisuus ja ystävällisyys ovat tärkeitä asioita, totta, mutta yhä pidän tyyliäsi antaa meille esimerkkejä typeränä.

Ja alkuperäinen kirjoittaja. Niin, mitä hän sitten haki tällä? Ilmoittiko vain ettei pidä uskoa ketään akvaristia, tai ainakaan yhtä, tai ilmeisesti ei ketään, mutta että hän itse uskoo vain yhtä kauppiasta ja osaa asiat 20 vuoden kokemuksellaan? Niin? Pointti?

Minä en kyllä missään tilanteessa uskoisi mitään vain yhtä tahoa, sillä maalaisjärkeä käyttämällä, selvää ottamalla ja sen sellaisilla eväillä pääsee kyllä kaikkein parhaimpaan lopputulokseen. Yhdistelemällä ja havainnoimalla.
Ifigeneia kirjoitti:Niin minunkin mielestäni lukkoon joutaisi. Tämä alkaa muistuttaa jo ajojahtia; kyllä monet varmaan virheitä tekevät akvaarionpidossa eivätkä heti ota neuvoista opikseen, ja kalat ei oo niin hyvissä olosuhteissa sillä aikaa, mutta aikas raakaa tekstiä tämä on luettavaksi.
Miksi lukkoon? Keskusteluhan on vain hyvä asia, en ymmärrä ainaista hinkua lukita aiheita.

Ajojahti? Missä? Monet tekevät virheitä? Tottakai, mutta monet myös oppivat niistä ja ottavat onkeensa neuvoista, etenkin jos niitä itse tulevat kyselemään! Eikös tämän ketjun kirjoittajan asenne ole alusta alkaen ylimielinen ja hyökkäävä, onko siis ihme jos se kirvoittaa samanlaista vastareaktiota? Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, paitsi JukkaV:n kanssa, joka kääntää toisenkin posken... [;)]

Eli en ymmärrä ihmisiä jotka asennoituvat niin kuin tämän ketjun aloittaja. Ikävä asenne. Miksi sellaista puolustella? Ajojahtia ei tässä ole, korkeintaan minelan jahtaa mielipiteellään muita kuin mainitsemaansa gurukauppiasta. [;)]
~ To conquer yourself is to know The Way. ~
111na
Elite Member
Elite Member

tuplakupla kirjoitti: Eikös tämän ketjun kirjoittajan asenne ole alusta alkaen ylimielinen ja hyökkäävä, onko siis ihme jos se kirvoittaa samanlaista vastareaktiota? Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, paitsi JukkaV:n kanssa, joka kääntää toisenkin posken... [;)]
Jukka tekee oikein. Olen samaa mieltä vain lukitsemisesta. Minä en ole tutustunut Minelanin aiempiin juttuihin, enkä oikeastaan haluakaan. Elettäisiin tässä ja nyt vain. En näe ylimielisyyttä tai hyökkäävyyttä hänen kahdessa kirjoituksessaan.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Totta, ei tämä aihe mihinkään tästä enää kehity. Mihinkään hyvään ainakaan. Vaikka kuinka minuakin harmittaa kalojen puolesta, niin ehkä minelan myös oppii kantapään kautta asioissa joihin me muut jo tarjosimme valmiita vastauksia estääksemme mahdolliset tulevat ongelmat. Niin kypsyttämisessä, kalojen yhteensopivuudessa, vesiarvoissa ja oikeastaan kaikessa maan ja taivaan välillä. Jos minelan uskoo että malawit, tanganjikat, monnit ja ripsimonnit pärjäävät yhdessä, niin hän sitten uskoo niin.

Minä näen tämän aiheen minelanin julistuksena että enää ei tarvitse kenenkään neuvoa koska hän ei aio kuunnella. Joten mennään me muut tuijottelemaan akvaarioitamme ja kirmailemaan tuonne ulos kukkakedoille ja jätetään minelan rauhaan. Minelanille toivotan myös hyvää kesää ja hyvää onnea niitten kiekkojen ja lippulehtikalojen kanssa.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Annetaan nyt minelanille kuitenkin vielä mahdollisuus osallistua tähänkin keskusteluun ennen lukottamista. Irkissä hän sanoi tähän vielä kirjoittelevansa, joten ei turhaan hoppuilla avainten metsään heittämisen kanssa :P
avain
Senior Member
Senior Member

voi iekku hyvä

Viesti Kirjoittaja avain »

Älä nyt ihmeessä heitä avaimia metsään... (mitenkäs mulle sitten käy kun en osaa suunnistaakkaan :roll: ) ja meidän avaimet (avainkirjoaffenat) tykkäävät kyllä varmaan mielummin olla tuolla altaassa kuin metsässä.. :D

No ei vaan. Kaikille jaksamisia ja aurinkoisempia päiviä. Tällläistä elämä aina välillä on. Joku joutuu jonkun hampaisiin. Onneksi tälläkertaa minä olen vain sivustakatsoja.

Lukkoon vaan..eikös asia ole jo käsitelty :)
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
tuplakupla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

rain- kirjoitti: Minä näen tämän aiheen minelanin julistuksena että enää ei tarvitse kenenkään neuvoa koska hän ei aio kuunnella.
Niinpä niin. Tuossa asenteessa minä juuri näen sitä ylimielisyyttä ja hyökkäävyyttä jota sinä liina et näe. Olemme vastakkaista mieltä.

Olkoon mun puolesta, en vain jatkossakaan tule paijaamaan ja ymmärtämään ihmisiä jotka ovat jääräpäisiä eivätkä kuuntele saamiaan neuvoja lainkaan, vaikka olisivat niitä itse pyytäneet. Lisäksi ilmoittavat muutenkin tietävänsä itse ketä kuunnella. No joo. En sano tätä enää kolmatta kertaa, pitää vain uskoa ettei mene jakeluun.

Liina ja JukkaV vain sitten poskia kääntämään vaikka mikä olisi.

Hyvää kesän jatkoa kaikille vaikka ihan eri mieltä olemmekin. Sellaista se elämä on. Toiset hyväksyy kaiken, toiset ei.
~ To conquer yourself is to know The Way. ~
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”