Lynkkausmieliala Aquawebissä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ahaa-ukko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ahaa-ukko »

Kyllä täällä sellainen kyräilevä ilmapiiri tuntuu koko ajan. Tiedä häntä sitten mistä johtuu. Enpä ole muilla foorumeilla kyllä törmännyt ihan vastaavanlaiseen. Täällä on ikäänkuin sellainen valmiiksi "hoidat kalojasi huonosti prkl saunan taakse ja trio niskalaukaus" fiilis.
Voi tietysti johtua osittain siitäkin, kun täällä on aika suuri määrä jäseniä.
Hmm, seitsemän viestiä postattu, ja nyt jo osallistun tällaiseen keskusteluun... :roll:
Plekot kiehtoo.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

aquasol kirjoitti:"niin metsä vasta kun sinne huudetaan"
Heh, meinasin itse vastata Rain-:in ekaan kommenttiin "kyllä mä jo ton tiiän" samalla tavalla :mrgreen:
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Tuo oli kumminkin jonkinmoista naljailua minua kohtaan, kyllä minä tiedän. *murrrr* :twisted:

Mielestäni ihmiset ottavat itsensä liian vakavasti ja sitä jotenkin helposti tulee paikkailtua omaa egoaan sen sijaan että katsoisi tarkemmin ympärilleen ja huomaisi että täällä on koko muukin ihmiskunta tekemässä samaa. Kyllä tämä harrastus on mielestäni kalojen hyvinvointiin tähtäävä, joten miksipä ei keskityttäisi niihin kaloihin omien napojemme sijaan.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

jarvij kirjoitti:Minä en ole havainnut minkään sortin lynkkausmielialaa :mrgreen:
Sehän on selvä. :) Itse aloitin akvaarioharrastuksen 5-vuotiaana ja jo silloin taisit olla tämän alan guru. Ainakaan koskaan ei ole tarvinnut miettiä kuka ihme tuo on. :)

Mutta oikeasti, jo rekisteröityminen tänne oli kynnyksen takana ja samoin yhdenkään viestin kirjoittaminen. Nytkin mietin, josko tulee palkokasveja tai muuta roinaa niskaan. Onneksi A-W:ssä on loistava hakutoiminto ja vanhat viestit ovat oikea aarreaitta, kun vaan jaksaa napsutella eteenpäin (eli taaksepäin) noita viestejä. Sitä soisin tehtävän paljon enemmän, koska selkeästi samoja asioita kysytään usein. (Vaikkapa lehtikalan kutu, joka itsellä on nyt ajankohtainen. Kaiken tarvitsemani tiedon löysin selaamalla Kirjoahvenia taaksepäin)

Kuitenkin sanoisin, että lynkkausmaine on liioiteltu. :)
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Tytti kirjoitti: Kuitenkin sanoisin, että lynkkausmaine on liioiteltu. :)
Kiitoksia tuosta. :)
Oikeasti uusien foorumilaisten positiiviset mielipiteet ilostuttavat, sillä, kuten Marikin taisi sanoa, aina kun tämmöiset mussutukset nousevat pintaan tulee semmoinen olo että ehkä pitäisi lakata vastailemasta ihmisille kun apu ei tunnu kelpaavan.

Parashan se olisi jos kukaan ei loukkaannu. Aloittelijat pysyvät täällä, oppivat uutta ja muuttuvat niiksi tarunhohtoisiksi guruiksi. Ja ne gurut taas jaksavat neuvoa ja opastaa. Sisällissota ei ole koskaan kiva asia. Ei tällä foorumillakaan. Jos haluaa että itseä kohdellaan kunnioittavasti niin kyllä silloin kannattaa kunnioittaa toisiakin.

Itse pääsen varmaankin jostain omituisesta syystä tuonne guru-luokkaan vaikka en tunnekaan olevani kuin ihan tavallinen tallaaja. Ja kyllä minua harmittaa ja minuun sattuu kun motkotetaan siitä kuinka täällä ei jakseta neuvoa ja opastaa hymyssä suin.

Jos jonkun kirjoitus tuntuu loukkaavalta, niin lähettäkää yksityisviesti kirjoittajalle ja kysykää että mitä hän sillä tarkoitti. Parempi se on kuin purnata sitten foorumilla ja haukkua kaikkia.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Niin, kyllähän täällä pyritään akvaarioiden hyvinvointiin, eikä pelkästään kalojen. Mutta monta kertaa ongelma onkin siinä, että ihminen projisoi jonkin ominaisuuden toiseen henkilöön, vaikka itse syyllistyy juuri siihen. Valikoivalla tarkkaavuudella ihminen kykenee tutkiskelemaan asioita ja erityisesti itseään. Itse pyrin itsekriittisyyteen ja harjoitankin sitä melkoisesti - varsinkin, kun vastaan kysymyksiin täällä. :D
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

rain kirjoitti:Itse pääsen varmaankin jostain omituisesta syystä tuonne guru-luokkaan vaikka en tunnekaan olevani kuin ihan tavallinen tallaaja.
Vähän OT, mutta kun näistä guru-nimityksistä niin usein puhutaan (ja yllättävän usein melko negatiiviseen sävyyn), niin olisi todella mielenkiintoista kuulla ketkä meistä AW: laisista tämän tittelin alta löytyvät ja millä perusteella tähän ryhmään on rankattu. Siispä arvoisat kanssakirjoittelijat: Guru-listaus perusteluineen saanko pyytää :mrgreen:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mari, kiitos päivän hauskimmasta jutusta! :mrgreen:
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
hs75
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hs75 »

Hyvä gurut, onhan teitä... :mrgreen:

Kun itse "löysin" AW:n reilu puoli vuotta sitten, tuli tunne ettei kyllä omaa tyhmyyttä uskalla näin viisaassa joukossa paljastaa, kun kysyjät tuntuivat saavan sapiskaa [;)] :mrgreen: Nyt tyyliin on täysin tottunut, eikä napakat vastaukset tunnu tylyltä niinkuin alkuun.
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tpip »

Minä ainakin mielummin otan vastaan napakan, jopa hieman tylyn vastauksen, kuin sosiaalitanttamaisen "kyllä ne sun kultikset mahtuu sinne 60 litraseen altaaseen, jos oikein kovasti niin haluat.". Tuleepahan asia varmasti selväksi. Yleensä myötäilevällä ja ystävällisellä viestillä ei saada viestiä perille, valitettavasti. Tietysti joskus tehdään kärpäsestä härkänen (esim. vaaditaan altaan vaihtamista huomattavasti isompaan ja hommaamaan sille runsaasti kavereita, kun allas on muutaman kymmenen litraa "minimisuosituksen" alle ja kalalla on kavereita yksi tai kaksi alle "minimiparven"), mutta eipä räikeitä "härkäsiäkään" palstalla kovin usein näe.

Nimim. Tyytyväinen gurujen vastailuihin.
jarppa82
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Tpip kirjoitti: "kyllä ne sun kultikset mahtuu sinne 60 litraseen altaaseen, jos oikein kovasti niin haluat.". .
Mutta kun sen ei pitäisi mennä noin (eikä muuten menekkään).

Tuossa tapauksessa karrikoidusti se menisi: "Pysy paikallasi - poliisit on jo tulossa" -tyyliin.

Asianvarren voisi sanoa myöskin ystävällisesti - ei oikea vastaus vaadi sitä, että samalla ollaan tylyjä.

"Olet varmaan saanut myyjältä tai joltain muulta harrastajalta väärää tietoa. Hanki siis isompi uima-allas kaloillesi, tai sitten voit niistä luopua, mutta suositeltavaa ei ole kultakalaa pitää noin pienessä altaassa"

Miltäs tuo kuulostaisi?
Terveisin minä.
Piitulainen
Member
Member

Re: Lynkkausmieliala Aquawebissä

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

JukkaV kirjoitti: Yleisiä ongelmia ovat tällaiset:

1. Kuviteltu aloittelijatilanne:
"Hei! Minulla on 63 litran allas. Siellä on tällä hetkellä 8 neontetraa, 6 kuparimonnista, 4 platya ja 2 leväbarbia ja partamonni. Voinko ottaa vielä kiilakylkiparven? t. A"

Sitten minun vastaukseni:
"Hyvä A, sinulla on kyllä paljon kaloja ja suosittelisin sinulle toisen altaan hankintaa. Katsotaanpa tarkalleen tilannettasi:
- 8 neontetraa sopii tähän tilaan
- 6 kuparimonnista ovat siinä ja siinä, mahtuvatko.
- 4 platya mahtuu oikein hyvin, mutta saattavat vaatia erilaista vettä kuin muut asukkaat. Voisitko kysyä, mistä kalat ovat peräisin. Mikäli ne ovat kotimaisia, ne kyllä sopivat neontetrojen kanssa samaan altaaseen.
- 2 leväbarbia viihtyisivät kyllä paremmin yli 300 litran altaassa
- partamonni ei sinänsä paljon tilaa vaadi, mutta pitäisi isommasta tilasta

Joten hankipa nyt 300 litran allas. Sinne voisit siirtää kaikki muut paitsi platyt tai vaihtoehtoisesti neontetrat. Mikäli jätät platyt, voisit ottaa niille kaveriksi vaikka kuparitetroja 6 kpl, mutta neontetrojen kaveriksi sopisi 4 kirsikkabarbia ja 4 nuolimonnia. Sitten kun olet tehnyt suunnitelmia, niin kerro meille, niin autamme sinua väistämään mahdollisia karikkoja."
Ihan kiva jos joku tosiaan jaksaa noin pitkiä ja hyvässä hengessä neuvovia vastauksia kirjoittaa. Se onkin sitten eri juttu kuinka kauan niitä jaksaa kirjoittaa kun 9 tapauksessa kymmenestä kysyjän vastaus on luokkaa:

"Ai jaa. Ihan hyvin ne on siellä viihtyneet. Kauppiaskin sanoi että ne sopivat sinne ihan hyvin. Kyllä mä nyt kauppiasta enemmän uskon kuin jotain nettipalstalla kirjoittelijaa. Eikä mulla ole rahaa mitään uutta akvaariota ostaa. Enkä edes kysynyt mitään tuollaista (herneet nenässä)
Kysyin ainoastaan voinko ottaa vielä sen kiilakylkiparven ja siihen en saanut vastausta!!!! No, ostan sen joka tapauksessa koska kauppias sanoi että se sopii akvaariooni."
Tiinanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

rain- kirjoitti:Joskus ei oikeasti jaksa olla ylettömän kohtelias, oli kyse mistä tahansa.
Silloin ei ole pakko vastata. Tuskin me olemme korvaamattomia!
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Älkää nyt! Minä olen korvaamaton ainakin! 8-)

Mutta ehkäpä se johtuu vain siitä, että vastaan vain kun se miellyttää minua itseäni. Mjah mjaah :.. :--
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Tiinanen kirjoitti:
rain- kirjoitti:Joskus ei oikeasti jaksa olla ylettömän kohtelias, oli kyse mistä tahansa.
Silloin ei ole pakko vastata. Tuskin me olemme korvaamattomia!
:D

Tässä kouluesimerkki siitä miksi ihmiset suuttuvat toisiinsa täällä foorumilla. Minulla olisi varmaan nyt hernepelto nenässä jos en tuntisi Tiinasta ja uskoisi että hän ei tarkoituksella lainannut minua väärin. Nimittäin minähän vaikutan tuossa lainauksessa olevani sitä mieltä että välillä äksyttää ja silloin saa äksyillä toisille. Mutta jos lainausta jatkaisi seuraavan lauseen verran, niin se näyttäisi tältä:
rain- kirjoitti:Joskus ei oikeasti jaksa olla ylettömän kohtelias, oli kyse mistä tahansa. Silloin olisi toki hyvä laskea muutamaan sataan ja muotoilla kirjoitus uudestaan.
Huomaatteko eron? :mrgreen:
Tämän takia pelkän tekstin kautta viestiminen on niin hankalaa. Kirjoituksissa on helppo jumiutua johonkin yhteen kohtaan ja jättää muut huomiotta ja mitäs siitä muuta tulee kuin väärinymmärryksiä.

Tiinaselle pusuja, älä suutu siitä että käytin meitä esimerkkinä :)
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Mari kirjoitti:Siispä arvoisat kanssakirjoittelijat: Guru-listaus perusteluineen saanko pyytää :mrgreen:
Tätä minäkin kovasti odotan :mrgreen:

Titteliksi tuonne tähdistöön Guru. Tittelillä saa sitten osakseen vielä suurempaa halveksuntaa kuin moderaattori tai separaattori :roll:

Nomutta, täällä roikkuminenhan on vapaaehtoista ja jos olo täällä tuntuu pahalta, voi aina hankkia tietonsa luotettavammasta tietolähteestä :mrgreen:
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

JukkaV kirjoitti:Samoin asiaa on puitu mm. Akvaariomaailma-lehdessä.
Joku ehkä on jo kysynytkin, mutta en jaksa seurata koko ketjua läpi. Kysyn siis ehkä tuhraan ja pahoittelut siitä.

Miten tuota on puitu Akvaariomaailma-lehdessä? En lue lehteä, joten en tiedä. Pidän sitä kuitenkin oleellisena asiana tämän kannalta, sillä se on mielestäni vahvempi peruste suuntaan tai toiseen kuin yksittäinen mielipide.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

dsl kirjoitti:
JukkaV kirjoitti:Samoin asiaa on puitu mm. Akvaariomaailma-lehdessä.
Joku ehkä on jo kysynytkin, mutta en jaksa seurata koko ketjua läpi. Kysyn siis ehkä tuhraan ja pahoittelut siitä.

Miten tuota on puitu Akvaariomaailma-lehdessä? En lue lehteä, joten en tiedä. Pidän sitä kuitenkin oleellisena asiana tämän kannalta, sillä se on mielestäni vahvempi peruste suuntaan tai toiseen kuin yksittäinen mielipide.
En tiedä, tarkoittaako JukkaV siellä jokinlaisena yleisönosasto kirjoituksena ollutta yksittäistä mielipidettä, jonka mukaan A-W:ssä lyödään aloittelijat lyttyyn tmv.

Muistaakseni siellä ei viimeaikoina ole isommin muilla tavoin aqua-webbiä käsitelty. Vai muistinko väärin?
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos aloittelijat ennenkuin ryhtyvät elävää eläintä akvaarioonsa edes harkitsemaan, ottaisivat selvää sen (niiden) vaatimuksista (varsinkin nyt kun tietoa on yllin kyllin tarjolla), nin huomattavasti vähemmän olisi muiden korjattavaa.

Kun ajattelen vaikka aikaa yli 50 vuotta sitten jolloin itse olin aloittelija. Kirjoja oli vain muutama ja siinä se tieto olikin. Kyllä nykyään olisi helpompaa. Kunpa aloitelijat oppisivat edes muutaman säännön:
1) älä kysy neuvoa kaupoista (poikkeuksiakin tosin ollee)
2 ) hanki tai lainaa jokin perusteos ja tutustu siihen kunnolla
3 ) ota selvää kaloista, joita aiot hankkia
4 ) älä tee elävien eläinten heräteostoja.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
tuplakupla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Kyllä minusta täällä on tiukkapipoisempaa ja nuivempaa väkeä kuin ehkä missään muussa foorumissa jossa olen ollut. MUTTA. Täällä on myös enemmän aiheita ja tietoa kuin missään, eli summa summarum tämä on erittäin hyvä foorumi.

Etenkin muutamat asiantuntijat jotka toistuvasti jaksavat vastailla kysymyksiin ovat tälle palstalle olennaisen tärkeitä. Tietty myös jäsenet, sillä ilman meitähän olisi aika hiljaista täälläkin. :mrgreen:

Yritetään olla toisillemme ystävällisiä vaikka välillä hihat käryävätkin. Sehän on inhimillistä.

Eli suuri KIITOS teille jotka jaksatte neuvoa ja auttaa!
~ To conquer yourself is to know The Way. ~
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Vertailun vuoksi kerron eräästä toisesta lemmikkipalstasta, (kaniaiheinen), jossa olen pistäytynyt pari kertaa. Kyseisellä palstalla kaikki ovat toistensa ystäviä, aloittelijat otetaan avosylin vastaan vastauksilla tyyliin "Jos sä haluat kanin, niin tottakai sä voit ottaa sen häkkiin vaikka sulla onkin jo kaksi nuorta lasta ja kaksi isoa koiraa" "Jos et jaksa enää huolehtia kanista ja olla sen seurana, hanki sille seuraksi toinen kani" jne. Valitettavasti, tällaisessa ympäristössä minulta palavat käämit aika totaalisesti hyvin nopeasti. Tietysti eläimet ovat yksilöitä ja jokainen akvaario/koti on omanlaisensa, mutta hoito-ohjeet ja eläinten tarpeet eivät ole vain korkeita ihanteita joista voidaan joustaa koska vain.
Olen varmaan yksi näistä "hernenokista", ja pelkäänpä että se näkyy toisinaan päällepäin vaikka kuinka yritän olla kohtelias parhaani mukaan. Suoralle puheellekin on maailmassa paikkansa, ja kun kysymys asettuu usein välille eläimen henki ja terveys vs. omistajan mukavuudenhalu, niin suora puhe on toisinaan tarpeen. Lisäksi, ainakin minulle on toisinaan käynyt niin että kun olen ensin esittänyt pointtini kauniisti, kysyjä on ohittanut sen täysin. Vasta kun olen vetänyt esiin tämän "eläinrääkkäys"-kortin, on asia mennyt perille. Tylsää, mutta totta.
AW on minusta kärttyisyyksineenkin erittäin korkeatasoinen paikka, ja toivon että sama linja jatkuu. Punnittuja, pyyteettömiä ja etiikkanäkökohtia arvostavia mielipiteitä tarvitaan paljon kipeämmin kuin naminamia.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Aloittelijoita neuvoessa voi mennä välillä herne itselläkin nenään, jos vastauksia ei oteta kuuleviin korviin. Esimerkki elävästä elämästä, A-W:n ulkopuolelta :D : Eräs henkilö osti 200 litraisen altaan ja kyseli minulta neuvoja sen hoitamisesta. Ohjeistin vierailemaan järvij:n sivuilla ja tutustumaan akvaarion perustamiseen sekä lukemaan A-W:tä. Kerroin hänelle, ettei allas ole riittävän iso kultakaloille ja ettei haimonni sovellu akvaariokalaksi.

Mitä tapahtui? Hän osti altaaseen kaksi kultakalaa, pari monnista ja miekkapyrstöjä. Taisi siellä seassa olla jotain muutakin. Kaikki kalat kerralla ja allas pystyyn kypsyttämättä. Että silleen. Hetken mietin onko kielitaitoni ruostunut, koska viestini ei selkeästi ollut mennyt perille. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, etten minä ole vastuussa muiden tekemisistä. Voin ainoastaan antaa opastusta pyydettäessä, jos asiasta jotain ymmärrän. Ellen ymmärrä, vaikenen ja annan viksumpien hoitaa opastamisen.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Pyydän vaan huomioimaan yhden kysymyksen, johon yksikään ei vielä ole puuttunut:

- kummalla saadaan parempi tulos aikaiseksi, hyökkäämällä vai neuvottelemalla?

Otetaanpa keksitty esimerkki vaikkapa 15-vuotiaan, aloittelevan teinitytön, Lailamiinan viestistä:

"Moi! Oon hankkinut mun 20 litran akvaarioon 5 neontetraa, 3 kiilakylkeä, 4 miljoonakalaa ja 2 platya. Isä lupas ostaa mulle vielä semmoisen söpön kultakalan. Saan myös 5 seeprakalaa ja keltabarbin mun serkultani, ku se vaihtaa kalat gerbiileihin. Sopiiks nää kaikki yhteen? Kauppias suositteli myös taistelukalaa. Semmoinen olis kyll kiva. Voinhan ottaa nää, joohan? Sit mun isä lupas ostaa semmosen tosi ison, ainakin 150 litran altaan ja sinne lehtikaloi ja pusukaloi... Kasvina on semmonen traakipuu tai niiku, ja joku aasinkorva. "

Sitten Kaisu Kitkeränkatkera vastaa:

"Tuo eläinrääkkäys saa luvan loppua heti! Häpeä! Luovu noista kaikista, sekä kaloista että akvaariosta!"

Lailamiina pahoittaa mielensä eikä kirjoita palstalle, eikä edes lue sitä. Sitten parin kuukauden kuluttua Lailamiina esittelee uudelle poikakaverilleen Tomi-Pekalle huonettaan.

"Tuo on mun 20 litran allas. Noi on sinipunaset 5 on neontetroja, mustat, joit on myös 5, on kiilakylkii, raitakalat, joit on 5, on seeprakaloi, punaset on platyja ja niil on poikasiikin tos lasipurkis (2 litran astia...) ja toi käyrä on millis, joka on jo vanha, kun muut sen kaverit kuoli. Joo, ja sit toi keltanen on keltabarbi. Sit tossa pallomaljas on kultakaloja, punanen ja musta, eiks oo söpöjä? Tuos vieres on 40 litran akva ja siin on 4 lehtikalaa ja 2 pusukalaa ja yks kuparimonni, eiks oo söpöjä?"

Sen sijaan Lailamiina olisi voinut saada toisenlaisenkin vastauksen! Vaikkapa Esko Empaattinen voisi vastata näin:

"Hei Lailamiina! Mukavaa, että olet kiinnostunut kaloistasi ja akvaariosi hyvinvoinnista. Tuo 20 litran akvaariosi ei sovellu kalojen vakipitopaikaksi eläinsuojeluasetusten mukaan. Voit käyttää sitä miljoonakalojen ja platyjen poikasten kasvatuspaikkana. Katsotaanpas, mitä voidaan tehdä:

- 5 neontetraasi haluaisivat isomman, ainakin 50 litran altaan ja ainakin 1 - 3 kaveria lisää.
- 3 kiilakylkeäsi pitäisivät myös isommasta altaasta ja ainakin 50 litran altaasta sekä 3 lajitoverista.
- platysi ja miljoonakalasi pitäisivät yhdessä ainakin 60 litran altaasta ja vesiarvoiltaan sopivasta seurasta.

Toivottavasti saat sen 150 litran akvaarion pian. Sinne kuitenkaan et voi ottaa lehtikaloja etkä pusukaloja, koska ne kasvavat isoiksi (lehtikala 15 cm, pusukala 20 cm). Taistelukalakaan ei sovellu hyvin muiden kalojesi paitsi kiilakylkien kanssa. Keltabarbi mahtuisi kyllä juuri ja juuri 150 litran altaaseen, mutta ennemmin sillekin annettakoon 200 l:n vetoisesta tai isommasta altaasta tilaa. Seeprakala sen sijaan sopisi neontetrojen kanssa yhteen. Siten kannattaisi hankkia vaikkapa sekä n. 80 litran että 150 litran allas. Niihin sitten jaat kalasi ja laitat ne sopivimpiin ympäristöihin, vaikka seuraavasti:

80 litran allas:
4 miljoonakalaa
2 platya
8 intiaaninsulkaa tai kuparitetraa
1 partamonni

150 litran allas:
10 neontetraa
10 kiilakylkeä
2 ruostekirjoahventa
6 täplämonnista
4 nuolimonnia

Muistathan hankkia kunnolla akvaariokasveja ja kypsyttää uudet altaasi rauhassa ajan kanssa, niin ei tule mitään ikävyyksiä eteen. Myös hiekkapohja olisi mukava monneja ajatellen."

Tässä lopputulos saattaa olla toivotunlainen ja Lailamiinasta tulee uusi aqua-webin vakikäyttäjä ja ajautuu suomalaisen akvaariomaailman kärkinimeksi. :)
ryukin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ryukin »

Lailamiina vaikuttaa puhetyylinsä perusteella aika paljon nuoremmalta kuin 15-vuotiaalta [;)]
Jos tietotaso on tuota luokkaa, mielestäni vastauksessa pitäisi ainakin olla linkki kypsytysohjeisiin (ei LM ole varmaan sellaisesta kuullutkaan). Tuossa oli kyllä jo niin paljon informaatiota, että mielestäni parempi vastaus olisi voinut olla:
"Kipaisepa kirjastoon ja lainaa ainakin yksi perusopas akvaarion perustamisesta sekä esim. joku kalalajeja esittelevä kirja, josta voit tarkistaa, millaisia olosuhteita kukin havittelemistasi kaloista vaatii. Kaikkia noita et valitettavasti voi laittaa samaan altaaseen, joten harkitse rauhassa, minkä kalan ehdottomasti haluat, niin aletaan sitten yhdessä miettiä, millaiset olosuhteet se tarvitsee ja millaisia kavereita voit sille ottaa."

Tuon jälkeen jää Lailamiinan omalle vastuulle joko ottaa selvää akvaarioharrastuksesta tai viitata kintaalla opiskeluohjeelle ja hankkia mitä kaloja sattuu. Kaikkia ei valitettavasti ikinä saa käännytettyä, vaikka asennoituisi kuinka kannustavasti.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kuitenkin jo asioiden esitystyyli ratkaisee hyvin paljon. Sitä paitsi kannattaa vaivautua antamaan tietoja hiukan enemmän kuin vain hiukan. Ystävällisyys palkitsee itsensä ennemmin tai myöhemmin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”