385 l - montako kiekkoa?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

mirkka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mirkka »

Kiitos paljon ohjeista, suuntaan siis kauppaan ostamaan jotain sopivaa hoitoainetta. Minullakaan tosiaan ei ole riittävän isoa karanteeniallasta kiekoille, kävi kyllä mielessä että sekin on riski, mutta kun noita kiekkoja ei tule ihan jokapäivä osteltua... 60-litrainen voisikin olla aika täynnä kolmesta kiekosta :mrgreen:

------------------

"Kotiapteekista" löytyikin Sera Baktopuria, olisikohan se passeli lääke tähän bakteerivaivaan? Lähinnä siis onko tarpeeksi laajavaikutteinen kun siitä oli puhetta, päivämäärän mukaan vielä vuoden verran käyttökelpoista ainakin.

Huomasin muuten mielenkiintoisen jutun - uusi pikkukiekko käy napsimassa isoimman kiekon kyljestä selkäevän juuresta limaa ja iso hiukan kallistaa itseään ja sallii moisen käytöksen, tarjoaa itseään "putsattavaksi" jopa 8O useampaan kertaan ovat tätä tehneet, aika jännän näköistä...
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Itse en ainakaan viitsisi varmuudeksi lääkitä kiekkoja, uusiakaan. Eikö karanteenin tarkoitus ole totuttaa uudet kiekot siihen vesioloon ja bakteerikantaan, mikä tulevassa akvaariossa vallitsee? Tämän jälkeen sairastumisen riski pienenee (ei häviä kuitenkaan). Uudet kiekot tosin on tavittaessa helppo lääkitä erillisessä altaassa, näin kaikki ei joudu kokemaan lääkityksen stressiä. Ehkä olen aivan hakoteillä.. 8-)
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

No et ole hakoteillä.Kyllähän se karanteeni allas olisi hyvä olla olemassa,mutta kun kaikilla harrastajilla siihen ei ole mahdollisuutta.
Pidän kyllä aika vähäisenä hoitoaineen aiheuttamaa stressiä kiekoille verrattuna siihen stressiin mikä tulee näistä bakteeri-hometartunnoista.
Olen ollut kiekkoharrastaja jo noin 15 vuotta ja olen kotiuttanut ilman hoitoaineita ja hoitoaineilla.Kokemukseni mukaan on parempi laittaa laajakaistaisia hoitoaineita kotiutuksen yhteydessä kuin olla laittamatta.
In numbers of ten the power is in one.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Yleensä olen käyttänyt kiekkojen kotiutuksessa karanteenialtaaseen lisänä vain suolaa, sillä se helpottaa kuljetuksesta aiheutunutta stressiä ja hillitsee mahdollisia alkavia home-, ja bakteeri ongelmia. Jos kaloissa on havaittavissa joitain pahempia pintavaurioita tms. lisään myös jotain "yleisbakteerilääkettä".

Sain kerran singaporesta 5-7cm kiekkoja, joista osa oli niin huonossa kunnossa, että luulin kahta jo kuolleeksi, kun en huomannut edes kidusten liikkuvan (veden lämpö alle 20 ast). Nämä kalat olivat altaan pohjalla 2vrk kyljellään ennen kuin tokenivat 8O . Empä aluksi uskonut niiden edes selviävän.

T:Ville
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Näillä kiekoilla kun ovat nämä loiset se vitsaus, miten niistä selviää uutta kiekkoa kotiutettaessa "vanhojen" joukkoon? Tuukkis (ym.) puhui tästä laajakirjoisesta vedenhoitoaineesta, mutta onko sillä mitään tekemistä ennaltaehkäisevässä mielessä loisten suhteen?

Kysymys kaksi: Olisiko parin löytymisen kannalta parempi ostaa seitsemän kiekon lisäksi jokunen lisää? Olen tätä miettinyt mutta "pelkään" liian runsasta ylikansoitusta. Allas 500l, suodatus 3 x Eheim professionel-ulkosuodatinta ja vedenvaihdot n. 5 päivän välein vähintään. :|
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”