Mistä hyvää hiekkaa? (oli: Hiekka)

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Shrek
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 22:01, 18.06.2003
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Shrek »

Heips kaikille ! [;)]

Itselläni oli 700 litraisessa kiekkoaltassa noin 100kg bilteman puhallushiekkaa, mutta mielestäni hiekka oli sopimatonta akvaario käyttöön vaaleuden johdosta :( . Kun kala kakkasi, paistoi kakka akvaarion pohjassa, jolloin sai epäsiistin vaikutelman [:I] . Kun noita sontiaisia on vielä aika monta. Bilteman hiekka on kyllä melkein niin puhdasta, että pienen huuhtelun jälkeen voipi rykästä tankkiin 8O .......siis hiekat :roll: !

No uuden 800 litraisen akvaarion tulessa vaihdon laatua K-rautaan (optirock).
Tankki on pohjaltaan paljon luonnollisemman näköinen ja ei kakka paljon paista :mrgreen: .
K-rauta on kyllä aika pölyistä eli vaatii hyvän pesun, mutta se työ kyllä kannattaa näkönsä johdosta ja pysyypä muija vähän aikaa pois jaloista, kun se pesee hiekkaa pari päivää :mrgreen: :roll: 8O [;)]
Saako vuokrahuoneiston ikkunat ja ovet sulkea ja täyttää vedellä ?
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 17:15, 17.03.2004
Paikkakunta: Espoo, Otaniemi / AHH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Tuosta hiekan sävystä hieman. Ostin Optirocin hiekkaa soran tilalle ja luulin saavani vaalean hiekka pohjan. Sorapohja kun oli niin julmetun tumma. No toisin kuitenkin kävi. Sain punertavan ruskean pohjan. Ei ollut ihan sellainen mitä olisi halunnut, mutta en ala kyllä uudestaankaan vaihtamaan. [;)]

Vaikka tuo oman hiekkani raekoko on muistaakseni 0,6-1.3 mm meinaa sitö silti joutua vedenvaihdon yhteydessä lappoletkuun, vaikka en pohjaa möyrikään. Millä ihmeellä saatte alle millin hiekan pysymään altaassa?
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Hansuli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 18:29, 02.05.2004

Viesti Kirjoittaja Hansuli »

Mulla on nyt menny jotain pahasti ohi, kun täällä ihmiset puhuvat Bilteman hiekasta ja sitten Optirocin hiekasta, mutta kun meikäläinen kävi Tampereen Biltemassa niin siellä oli vain Optirockia, eikä mitään Bilteman hiekkaa 8O

Sanokaapas nyt viisaat että onko tuossa Optirocin suuremmassa raekoossa (sitä öljyhiekkaa) jotain kaloihin haitallisesti vaikuttavaa? Olen tätä aiemminkin kysynyt, mutta en ole saanut kunnon vastauksia... Onko kenelläkään sitä akvaariossa? Jos on niin oletteko huomanneet jotain vaikutusta esim. vesiarvoihin? Ja vielä lopuksi: onko mun nyt mitenkään järkevää ostaa sitä, sillä en halua sitä pienirakeisempaa ja mistään en löytänyt toisen merkkistä?
The truth is out there...
Ana_H
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 21:18, 19.06.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ana_H »

Hansuli kirjoitti:Mulla on nyt menny jotain pahasti ohi, kun täällä ihmiset puhuvat Bilteman hiekasta ja sitten Optirocin hiekasta, mutta kun meikäläinen kävi Tampereen Biltemassa niin siellä oli vain Optirockia, eikä mitään Bilteman hiekkaa 8O
8O? Tänään siellä ainakin oli pelkästään Bilteman hiekkaa. :)
Hansuli kirjoitti:Sanokaapas nyt viisaat että onko tuossa Optirocin suuremmassa raekoossa (sitä öljyhiekkaa) jotain kaloihin haitallisesti vaikuttavaa? Olen tätä aiemminkin kysynyt, mutta en ole saanut kunnon vastauksia... Onko kenelläkään sitä akvaariossa? Jos on niin oletteko huomanneet jotain vaikutusta esim. vesiarvoihin? Ja vielä lopuksi: onko mun nyt mitenkään järkevää ostaa sitä, sillä en halua sitä pienirakeisempaa ja mistään en löytänyt toisen merkkistä?
Niin, tästähän väännettiin silloin aikanaan aika tiukkasanaisiakin keskusteluja kun asia tuli ilmi. Ei ne mahdolliset öljyjäämät nyt varmaankaan terveellisiä ole kaloille. Toisaalta itselläni oli tuota altaassa ilman ongelmia ja kyllähän tuota ihan yleisesti muutenkin käytettiin ja käytetään vieläkin. Olen jopa muutamassa akvaarioliikkeessä nähnyt tuota myytävänä vieläkin, eikä varmasti moni harrastaja edes tiedä koko öljyjutusta yhtään mitään. Lähinnä onkin kyse siitä, että kun tietää hiekan olevan periaatteessa sopimatonta akvaarioon, niin uskaaltaako sitä sinne ehdoin tahdoin laittaa.
Ahven on peto kalaksi.
mouse
Junior Member
Junior Member
Viestit: 189
Liittynyt: 17:52, 15.09.2003

Viesti Kirjoittaja mouse »

Vaikka tuo oman hiekkani raekoko on muistaakseni 0,6-1.3 mm meinaa sitö silti joutua vedenvaihdon yhteydessä lappoletkuun, vaikka en pohjaa möyrikään. Millä ihmeellä saatte alle millin hiekan pysymään altaassa?
Itsellä ainakin lappoletkun alaosassa on porattu reikiä. Se ei ime hiekkaa ja imee ympärille pöllyävät liat
tähdikki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 14:06, 30.03.2004
Paikkakunta: Helsinki

hiekan väristä

Viesti Kirjoittaja tähdikki »

Rannalta hakemani hiekka on toiminut moitteettomasti ainakin tähän asti ja näyttääkin hyvältä.
Nyt alllasta koristaa kasvit ja uiskentelee siellä jo kalojakin, kun vedet kunnossa(kypsytys päättynyt).

Rannalta haetun hiekan etu on tuo väri, sillä se ei tule yllätyksenä [;)]

Osa kivistäkin haettu rannalta ja värin näkee jo ennen kotiin kuljettamista huljauttamalla vedessä. Kasveissakin olen säästänyt todella paljon, ostanut "käytettyinä", kasvatellut lahjoitettuja taimia 80litrasessa ja sitten isoina vaan tähän uuteen yms..
Allas on täynnä ja kasvien hinnaksi tullut vain n.10e :mrgreen:
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Millainenkohan olisi lopputulos jos vaikka laittaisi puolet hiekasta biltemaa ja puolet optiroccia. Nyt kun on niin kovin vaikeaa päättää kumman haluaisi [}:)]

Allas tulee mitä ilmeisimmin olemaan 200x65x60 eli 780L ja ei kyllä tekisi mieli pestä kahta päivää jotain optirocia kun toinen on niin pirun vaaleaa.

kaiken lisäksi valaistus tulee olemaan aika suuri joko 7x 58w loisteputket tai sitten 8x 58w loisteputket. :roll:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”