Sanoisin, että albiinojen tuottaminen (esim. kudettamalla) ei ole ainakaan suoralta kädeltä eettisesti hyväksyttävää. Ymmärtääkseni albiino ei ole täysin tasavertainen muiden värimuotojen kanssa nimenomaan sen takia, että useilla lajeilla albinismi on haitallinen ominaisuus. Kaloista en tiedä, mutta mielestäni "jos et tiedä, ole varovainen" on hyvä periaate. Toiseksi on mielestäni aiheellista kysyä, seuraako albinismista jotakin hyvää kaloille. Jos ei, en näe perustetta niiden suosimiselle (poislukien satunnaiset tapaukset). Luonnonmuotoa pidetään suositeltavimpana muotona, ellei jalostuksesta seuraa jotakin hyvää nimenomaan kalan itsensä kannalta.
Yleinen kalaeettinen periaatteeni on, että väri, evä tms. muoto on periaatteessa ok, ellei siitä aiheudu kalalle lemmikkiolosuhteissa haittaa. "Periaatteessa ok" ei tarkoita, että nämä muodot olisivat välttämättä suositeltavia. "Haitta" taas riippuu olosuhteista: jos kysymyksessä ei ole elinikää suoraan lyhentävä ominaisuus (kuten sisäelimien epämuodostumat), vaan esim. huntupyrstö, haittaa voi tulla vääränlaisessa ympäristössä muttei oikeanlaisessa. Tällöin muunneltu eläin ei sinänsä ole viallinen- voihan normaalimuotoinenkin kala huonosti väärissä olosuhteissa.
Ongelmana on lähinnä se, että eettisten kysymysten ratkaiseminen on aikaavievää ja hankalaa puuhaa, ja tämäkin asia monimutkaistuu mitä enemmän sitä ajattelee. Ajattelun lopettaminen on kuitenkin se huonoin vaihtoehto.
Onko albiino friikki vai normaali
Valvoja: Moderaattorit
Minulla on nyt sinirihmakala. Se on sellainen vouhottaja ja niin mainio, että voisi kuvitella villin muodon olevan aivan mahdoton akvaariossa. Toisin sanoen vitaalisuus ja pärjääminen akvaariossa ei aina huonone kalaa jalostettaessa, vaan asia voi olla myös päinvastoin - vieläpä siten että liika villiys aiheuttaa kärsimystä.
Vertailuna minulla on kiipijäkaloja, joiden vaatimuksiin pitää perehtyä ihan toisella tavalla, alkaen jo siitä että ne saa jotakin syömään! Ja ne ovat taatusti luonnonkaloja.
Albiinoista ei minulla ole kokemusta.
Vertailuna minulla on kiipijäkaloja, joiden vaatimuksiin pitää perehtyä ihan toisella tavalla, alkaen jo siitä että ne saa jotakin syömään! Ja ne ovat taatusti luonnonkaloja.
Albiinoista ei minulla ole kokemusta.