Merihevonen17 kirjoitti:Kiitos Fisutar10 lisätiedoista. Englanniksi varmaan löytäisi lisätietoa tosiaan... Kyllähän sitä toki osaa, mutta noissa jutuissa paljon erikoissanoja joita ei tiedä ja laiskuuskin vaivaa.

Eläinlääkärilehdessä v. 2005 on ilmeisesti joku juttu asiasta suomeksi, pitäisi yrittää saada se käsiin. Luinkohan jostakin, että jollekin sen oli Evira lähettänyt laskun mukana. Mulle ei ole vielä laskua tullut (mihin lie jäänyt?), toivottavasti laittavat mullekin artikkelin.
Eiköhän kesälomien jälkeen laskut tule

. Ja jos ei tule, ei kovin harmillista.

Itse aion tehdä kalataudesta omaa blogia, kunhan aika antaa myöden. Näiden kippojen hoito vaatii aika paljon duunia, joten kirjailuun ei meinaa aika riittää. Myös kuvia on tullut napsittua jonkun verran, mutta kun oma kala sairastuu, tuntuu hurjalta ylipäätään ottaa niistä kuvia.

Ainakin, jos epäilee jo vahvasti, ettei kala selviä. Joskus kala on aika hurjan näköinen, jos esim. vesipöhö tai veripurkaumia runsaasti....Mutta netissä on hurja määrä pätevää tietoa ja kuvia, videoita, kunhan jaksaa lukea. Myös muutama enkun kielinen kalatautiopus on myös hankittu. Mutta jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Ja lopulta melko haastava aihepiiri. Liikkuvat loiset sinäänsä ovat melko helposti löydettävissä ja määriteltävissä.
Voi voi...Virkon S:llä olen desinfioinut kasvisakset + tippatestien ne testattavan veden kupit jotka jaoin puoliksi vanhaan ja uuteen akvaan. Mutta jos se ei ole tehonnut, niin lieköhän olen jo uudenkin altaan tartuttanut. Vettäkin keitin jo vedenkeittimessä, kunnes huomasin että sankot kestää max 65 astetta. Mitenköhän lie ihan alkoholipohjaiset desinfiontiaineet?
Kasvisakset varmasati voisi ihan amisept-tyyliin tai vahvalla muulla dessulla pestä ja huutoa hyvin. Jäämiä tuskin jää. Minulla on amisept-dessua, jota joskus käytän. Kuitenkin ei ole mitään järkeä laajempia juttuja, kuten kalaämpäreitä dessuta alkoholilla. Tuo Virkon S on mikäli tutkimuksiin uskoo, niin hyvin vaaraton ihmiselle ja kaloille. Pienet jäämätkään ei sikavaarallisia ja syöpävaaraakaan ei pitäisi olla. Pidän sitä suuretuna ja se on hyvä aine yleensä baku- ja virusdessuna.
Arvelinkin, että kalatubi on vaikea nujerrettava. Mutta sinäänsä kun lukee noita tutkimuksia, sairaalat ja suurkalanviljelylaitokset ovat ihan eri tason dessuhommaa kuin kotihommat. Niissä vaaditaan enempi 0-toleranssiakin. Autoklaavi olisi hyper, mutta epärealistinen:). Pidän kuumaa vettä myös matojen ja alkueliöiden kannalta hyvänä dessuna. Kuitenkin jo hanakuuma ja kun jaksaisi antaa sen vaikuttaa 10 min. on aika hyvä ja lienee riittävä. Myös hyvä kuivaus ja paperilla pyyhintä niin, että kaikki orgaaninen aines lähtee ja välissä kuivuminen varmasti on tosi hyvä jo. Orgaaninen aines kuitenkin ja kosteus saa bakut aktiiviseksi. Lepomuodot ehkä säilyvät kuivassa kauemmin, mutta ihan eri tason tarttuvuus, jos on itse tubikala, tai leikattu kala mikroskoopissa ja sitä levittelee. Itse vesi ei varmasti sikana tubia sisällä, joskin ei 0-toleranssia. Pohjahiekka, suodatin ja bakupinnat (mikrofilmit) jo pahempia. Hyvä hygienia jo kuuman veden kera yes minusta.
Ruukut ja kututuubit voi laittaa toviksi sähköuuniin

:
Itse yritän säästää hieman vettä ja pimeäksi tulen, kun ämpäreitä on parisenkymmentä. Jos on sairaala, yritän pitää niitä himppu erossa, mutta pyrin heti dessuamaan ne. Hyvä olisi varmaan sairaalaan nimetä omat ämpärit täysin tai vaikkapa eri väriset, jotka erottuu sakista, niin ei sekoitu. Tosin suosin valkoisia ämpäreitä, niin näen jätökset ja kalanpennut hyvin.
Itse en koskaan ota suoraan tippatestivesiä akvasta ruiskuilla. Aina oma kippo, joka dessutaan ensin ja sitten menee astianpesukoneen kautta 60 astetta ja huudon pesuainejämät vielä kuumalla vedellä ennen käyttöä taas. En ole saanut itse tubia ja tuskin astianpesukoneen läpi kun menee tulee mitään ongelmaa. Kasvisakset tekisin samoin. Toki kalanleikkaussakset (mikroskopointi) ja ne välineet ei mene pesukoneen kautta edes - ja ne on täysin oma setti labratarvikkeissa. Niissä on korkean tason tarttumisvaara. Nekin dessutaan kuumalla ja usein vaikka tiskiaineelle ja kuivataan.
Hansikkaita toki myydään vahvoja akvakäyttöön. Pitkä varsi on aika usein tarpeen kun korkeat kipot. Itse puljailen paljain käsin kyllä vedessä, kun tuntuu, että eri riski kuin kuolleen kalan käsin otto (sitä toki en tee). Haavit, joilla napsin kuolleita kaloja likoaa ämpäri täynnä kuumaa vettä ja vielä virkon S. Taidan kuitenkin ottaa taas kuumahöyrypesurin käyttöön. En täysin luota siihenkään, mutta kuumaa höyryä pukkaa. Melko suuri homma näin. Tosin en ole diagnosoinut kalatubia akvoista, mutta onko vielä alidiagnosoinnin syy. Kalatubiahan ei ole, jos sitä ei diagnosoi

. Eipä mitään epidemioita ole ollut, mutta kop kop...
Itse pidän myös eri akvat puolikaranteenissa. Sekin auttaa. Siirtelen tosi vähän ja kuivaan kädet joka kurpitsan laiton jälkeen eri kippoon. Joskaan aina en jaksa saippuavedella dessuta käsiä.
Ja, jos muka saippualla hyvin pesu kädet on hyvä ja estää taudit, niin miksi käsissä ei säilyisi kuten ämpärissä kalatubit... jotenkin yritän olla varovainen, mutta en ylihysterinen

.
Jaa-a, arvioni mukaan ei kovin hyvää, vaikkapa mistä minä nyt varmaksi tiedän. Kaikki muut kalat itseasiassa tällä hetkellä aika ok, mutta partis jotenkin apaattisen oloinen ja pitää pyrstöä lytyssä. Ohessa tämänpäiväinen kuva, tuossa oikeassa poskessa jotain valkoista? Toinen poski "normaali". Voi parkaa. Kyllä se jonkun verran syö ja liikkuu.
Partiksella joillakin on himppu tuollainen sumppumainen pyrstö. Jos ei mitään rispaa, niin en pitäisi pahana. En usko mihinkään alkueliöinfektioon suppuklimppipyrstönä. Partiksen kidukset voivat olla herkät ja bakut voivat iskeä suuhun ja kiduksiin. Löytyykö ihan suurennuslasia, jolla katsot partiksen ihoa ja valkoista kohtaa? Näkyy muuten aika hyvin.
Partis on himona Tropical super spirulina forte granulat - ruokaan. Löytyy akvaarioon.fi pieninä purkkeina. Itse tilasin Saksasta 2 kpl. 450 g foliopussia - osa menee pakkaseen. Tuo super-sana on tärkeä, se ilman superia on aika bulkkia.

.a
Toivottavasti partis on kunnossa. Joskus kun tauteja pukkaa, voi olla hieman ylihuolestunutkin, vaikka kala on ok. Mutta toivotaan, että se on ok. Tämän tutun, jolta tutkin tubikalan, kuulemma tautitapaukset vain vähenevät. Hän tehosti vedenvaihtoja ja hyvää ruokaa antaa kaloille. Oli vain yksi tutkittava mustaneontetra. Yleensä kuulemma paljon useampia oireili...