Kiitos vinkeistä!
Mulla kanssa tuo Easylifen vedenparannusaine käytössä. Jotain kuparitestiä voisi yrittää netistä katsoa, josko sillä saisi varmistettua ettei kupari sukasia sitten häiritse

Kävin tänään paikallisessa liikkeessä kyselemässä kaloista ja liikkeessä yllättäen oli suoraan saatavana helmimonnisia. Sovittiin, että seuraavasta karanteenisatsista varataan mulle 6 kappaleen porukka ja käyn noutamassa monniset sitten 12-15 pv akvaarion tilasta riippuen.
Nitriitti on tullut tosiaan alas ja tän päivän lukema 5 mg/l. Oon luottavaisin mielin, että ens viikoksi pukkaa nollaa ja ehdin tekemään vielä koekuormituksen ennen kalojen tuloa.
Samalla reissulla kävin ostamassa uuden loisteputken, vanhat putket olivat tuommoinen violetihtava kasviputki sekä mielestäni ihan hirveän värinen lämmin valkoinen. Tuo kellertävä lamppu ei näyttänyt inspaavan kasveja juuri ollenkaan ja teki akvaariosta likaisen, samean ja ennen kaikkea kellertävän näköisen. En siis tykännyt

Uusi putki on nyt sitten 20W T8 Life-Glo 6700K, joka on sävyltään sinivihreä ja teki heti akvaariosta omaan silmään terveemmän ja kirkkaamman näköisen. Papukaijalehti näyttää nyt ihanan pinkille ja vesitähdikin latvan punoituskin näkyy paremmin. Olen siis erittäin tyytyväinen tähän lampun vaihtamiseen.
Vedensuosikki näyttää nyt paremmassa valossa entistä hirveämmälle ja aloin nyt vakavasti harkitsemaan sen ottamista kokonaan pois akvaariosta. Uusi kasvi tilalle maksaa kuitenkin vain kuutisen euroa... Ajattelin tehdä ensiviikolla kauppareissun tuonne Aapelin akvaarioon, mistä käyn nappaamassa tukkupakkaukset lannoitetta ja vedenparannusainetta, niin samalla voisi vilkaista uutta kasvia tuohon paikalle...
Melalehti on nyt yllättänyt nopealla toipumisellaan, siihen on yön aikana ilmestynyt uusia pienen pieniä lehden alkuja ja se näyttää kotiutuvan oikein mainiosti alun närkästymisensä jälkeen. Yleensä olen onnistunut aina tappamaan nuo melalehdet altaista, mutta tämä yksilö näyttää kestävän jopa mun käsittelyä