Havittelemasi kalalaji?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

maisu kirjoitti:Ei ole kala, mutta kaikkein eniten kaipaisin "pikkuöttiäispakettia" suoraan luonnosta. Lammikot ja nanoriutan pystyttäminen eivät ole auttaneet tässä yhtään, entistä enemmän tekisi mieli niitä matoja ja kummajaisia makeavesiakvaarioihinkin.

Kaloista haluaisin Chaca chaca -kitamonnin, jonka pöytätavoissa on sen verran toivomista ettei sitä itseään pienempien kalojen kanssa uskalla laittaa ja kokoakin on kiitettävästi. Sitten tietysti pienenpieniä banjomonnilajeja olisi kiva saada, niitä vain ei taida saada edes Saksasta itkemälläkään.

Lisätään vielä ruskokiipijäkala Ctenopoma kingsleyae. Näyttävät kuvissa niin paljon pusukaloilta että olisi mukava tutustua lajiin lähemminkin; mikä on ajanut nämä lajit muistuttamaan toisiaan eri mantereilla kun toinen on peto ja toinen planktoninsyöjä.

Kuva http://www.akwafoto.pl/fotoreport/zabrz ... fryka2.htm
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Kaikki tahtovat kampeloita akvaarioonsa.
No ei vitsi oli se on eläinsuojelulakien vastaistakin... 50 kappaleen parvi tiikeribarbeja olisi aika nätti jossain 1000 litraisessa pytyssä...
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

maisu kirjoitti:Lisätään vielä ruskokiipijäkala Ctenopoma kingsleyae. Näyttävät kuvissa niin paljon pusukaloilta että olisi mukava tutustua lajiin lähemminkin; mikä on ajanut nämä lajit muistuttamaan toisiaan eri mantereilla kun toinen on peto ja toinen planktoninsyöjä.
Kuva http://www.akwafoto.pl/fotoreport/zabrz ... fryka2.htm
Hyvän kokoinen!

Nämä kiipijät - Ctenopoma, Microctenopoma - löytyvät useimmiten tukkureiden ahvenlistoilta (Climbing Perch). Minulla on loistokiipijä, jolla tosiaan on pohjareviiri ja hyvin ahvenmaiset liikkeet ja tempperamentti.
http://www.bostonaquariumsociety.org/ht ... gii%20.htm
Labyrintteja.

Löytyi haulla "Ctenopoma kingsleyae" :D
http://www.scottishaquarist.co.uk/show_winners2002.htm

African Labyrinth Fish
JEM
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JEM »

Tulipiikkiplekosta ja appelsiiniplekosta olen haaveillut... Iso kultakala-allaskin kiinnostaisi.

Kaloista olisin valmis maksamaan melko suurenkin summan, mutta kun ei ole mahdollisuutta hankkia tarpeeksi isoa allasta niin täytyy tyytyä haaveilemaan. Isolle altaalle ei ole tilaa 25 neliön yksiössä eikä oikein ole rahaakaan. :cry:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

liina kirjoitti:Hyvän kokoinen!
Vähän pieneltähän tuo tosiaan kuulostaa. 8-) http://www.fishbase.org/Summary/Species ... temminckii
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

Potamotrygon histrix naarasta olen etsinyt jo pidemmän aikaa.
Tuntuvat vaan mokomat olevan aika harvinaisia nyky markkinoilla.
Olisin valmis maksamaan ihan normaalin markkina hinnan eli 200eur. +/- joitain kymppejä yksilön koosta riippuen.
Vantaalla Kurjessa oli/on (en ole käynyt pariin kuukauteen) kaksi yksilöä n. 15cm kokoluokkaa - molemmat väärää sukupuolta. Sieltä kannattaa kysellä ovat tuoneet yli kymmenen vuoden ajan rauskuja maahan.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

maisu kirjoitti: Vähän pieneltähän tuo tosiaan kuulostaa. 8-)
Ei kuitenkaan liikoja ettei pyydystetä nälkäisenä päivänä kuumaan pataan..

"max. published weight: 125 g." :mrgreen:
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

Omat toiveet:
Oxydoras niger
Auchenoglanis occidentalis
Acanthicus adonis
Potamotrygon leopoldi

Kaikki kasvavat järkyttävän kokoisiksi ja maksavatkin vielä penteleet paljon. Tuo ensimmäinen minulla oli pari vuotta ja kaipaus jäi. Sen hommaan varmasti vielä joku päivä uudestaan.
Kuva
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kun ensimmäisen kerran näin safiiriplekon, L-128, niin jäin tuijottamaan sitä varmaan puoleksi tunniksi. Hinnaltaan nuo ovat sellaisia että todennäköisesti jäävät haaveeksi vain. Akvaristissa oli jokin aika sitten aivan uskomattoman upea kuva helmipurjeplekosta (Glyptoperichthys joselimaianus) ja hinku jäi. Nyt akvaariossani uiskentelee pikkuinen semmoinen. Sitten jos siirtyy vähän pienempiin otuksiin, niin lippumonniset (Corydoras robinae) ovat semmoisia kaunokaisia että joskus vielä niitä akvaariossani on.

Erikoisemmat taistelukalat saavat tietenkin minut kuolaamaan :mrgreen:
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Mä haluiaisin taistoakvaarion jossa ois muutama taistelukala (ukko ja 3 naarasta) Ongelmana että 54l akvaariossa ei ole lämmitintä ja siellä on platyja (ne voi ehkä siirtää seura-akvaarioon jossa ne on ennen ollut)
Kattoo sitte myöhemmin kesällä [;)] kun on rahaa lämmittimeen.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Jonkin aikaa olen havitellut noita Salamanteriplekoja L-134.

Toisaalta jos olisi isompi allas niin havittelisin varmaan jotain isoja kirjoahvenia ja plekoja. [;)]
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Niitä mitä haluaisin on vaikka kuinka paljon!

-Helmikirjoahven, Ei ole ollut tilaa, mutta tilanne taitaa muuttua hetken päästä.
-Saumakirjoahven, sama vika.
-Meksikonkirjoahven.
-Vannekirjoahven.

-Kultapleko(L014). Tilasta ja paikasta kiinni myös. Voisin maksaa vaikkapa 40-50 euroa.
-Mangopleko(L047). Samasta syystä ei ole ollut. Maksaisin siitä sen verran kun pyydetään, jos minulla olisi sille sopivat olosuhteet jossain akvassa.
-Kuujuovapleko(L081). Olosuhteista myöskin kiinni ollut.

-Hopealevytetra.
-Safiiritetra.¨

Siinä oli muutama :)
Fishy fella.
Fisu
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Jos tilasta ei olisi pulaa ja ylimääräistä rahaa löytyisi jostain erinäisiä kiloeuroja, majailisi parin kuution altaassa pari tälläista:
http://www.arowana-king.net/golden.htm
http://www.arofanatics.com/competition/finalists.php
http://www2.wbs.ne.jp/~arowana/egallery.htm

Aiemmin haaveissa oli myös siipisimppu, mutta mielummin katselen niitä meressä kuin jossain huonossa riutan jäljitelmässä.
Kari
Liisa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Liisa »

Malawiahvenakvaariosta olen aina haaveillut, siitä asti kun niitä ensi kertaa kymmenisen vuotta sitten näin.

Syy, ettei minulla vielä malaweja ole, on liian pieni akvaario (96 litraa) ja raha - eli isompaan ei ole nyt varaa. Vähän pelottaa myös nuo vesimuokkausmeiningit. :(

Kalojen hinnat, joita olen nähnyt liikkeissä (10-25 euroa), vaikuttavat ihan kohtalaisilta... siis jos sitä rahaa ylipäätään olisi.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Havittelu-kastiin kuuluu aivan liian paljon kaloja meikäläisen suunnitelmissa. Yleensä esteenä hankinnalle on ollut tilanpuute (yllätys tosiaan), joskus myös saituus :roll: Joitakin "havittelukaloja" olen joskus pitänyt, mutta nyt kiinnostaisi uudelleen.

Muutama "kuolattu":
- timanttitetra: upea väritys, reviirimuodostelu kiinnostaa myös
- musta keisaritetra: puhtaasti esteettisistä syistä
- punapäätetra: kts. ed.
- töyhtökääpiöahven: kts. ed. + haaremimalli kiinnostaa
- helmirihmakala: kts. ed.
- kultapäämonninen: tämäkin esteettisesti viehättävä
- kardinaalikala: viileä allas olisi kiinnostava viritys
- keltabarbi: eloisa ja nätti kalanen
- marmoritapparakala: kalan malli kiinnostava, väritys kaunis, harvoja pintakaloja
- kultainen perhoskirjoahven: viehättää silmää, kuteminen kiinnostaisi
- kirsikkabarbi: vilkas, kivan punainen
- saksipyrstö: vilkas, parvisidonnainen
- seeprakala: ihana tavis, lapsuuden suosikkeja :)
- korurihmakala: pienikokoinen, kaunis
- sitruunatetra: keltainen!
- taistelukala: haaremimalli kiinnostaa, persoonallisia tapauksia
- murisijarihmakala: kaunis, tahdon kuulla naksuttelua (!)
- verkkonuoliainen: hyvätapaiseksi todettu, veijareita :)
- rusokirjoahven: monniset rauhaan jättävä, nättikin
...

Näitä listaillessa menee ikä & terveys, joten päätän tähän, ugh :mrgreen:
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Mun "unelmakalat" on kaikki ihan saatavilla, sekä yleensä kohtuuhintaisiakin. Mutta se tilanpuute :roll: Tässäpä lista:

musta-aavetetra
keltakääpiöahven
pikkumonninen
loistobarbi
kardinaalikala
katinkultapleko

Altaita olis mutta ei oo tilaa laittaa pystyyn :(
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Rajoittavana tekijänä on ollut ennen kaikkea tila. Pitäisi olla isompi kämppä että mahtuisi itsekin niiden kaikkien akvaarioiden sekaan mitä unelmissa on.
Yksi olisi ihan vaan leväbarbiakvaario. Toinen kiinnostava olisi lippulehtikalat kasviakvaariossa. Oskarit kiinnostaisivat persoonallisuutensa takia. Kylmävesiakvaario kotimaisine kaloineen olisi myös aika jännä.
Nuo nyt eivät ole mitenkään harvinaisia saaliita kalatiskiltä, mutta ompas sitten sellaisiakin kalalajeja mistä ei viitsi edes haaveilla, kun ei kuitenkaan koskaan tule vastaan shoppailureissulla.
Tässä yksi hyvä Betta foerschi ja toinen aika kiva kanssa Betta smaragdina, enkä kyllä yhtään empisi tämänkään kanssa jos kaupassa sattuisi oleen Betta channoides.
Miusci
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Miusci »

Tästä aiheesta oon ite väsäilly vaikka kuinka monta listaa.. mutta tietyt kalat on siellä pysynyt ja uusiakin ilmestynyt sitä mukaa mitä täällä netin ihmeelisessä maailmassa niihin törmää. Mun haavet kalojen suhteen on aika kohtuullisia. Suurin piirtein tällaista:

1.Kiekot (ah, niin ihania ja näyttäviä. Suurin este eli akvaarion koko poistuu elokuussa, mutten tiedä antaako lompakko periksi ja riittääkö hoitotaidot.. :roll: )

2.Helmipuupleko (Kauan himoittu, kaunis kala. Tulee hankintaan kesän jälkeen, maksoi mitä maksoi. :mrgreen: )

3.Taistelukalan (uros) erikoiset muodot, erityisesti kruunupyrstö. (Lähialueilla en ole nähnyt, mutta suuretsinnät laitan pystyyn kun asia tulee ajankohtaiseksi.)

Eli siinä kolmen kärki. Hienoja ovat tietysti myös erilaiset malawit ja erikoiset meriakvaarion asukit. :D
arr
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

Täällä kiinnostusta on viimeaikoina aiheuttanut erityisesti Geophagus altifrons ja pilkkuantennimonni, noita kuin saisi..

Esteenä ovat olleet ne tyypilliset: tilanpuute niin tankeissa kuin kämpässäkin, sekä tietenkin tuo rahallinen puoli.. G. altifronsin saatavuus on lisäksi yksi ongelma, en ole tuohon tonkijaan pahemmin täällä törmäillyt. G. altifronsin sijaan voisin siis kelpuuttaa vaihtoehtoisesti täällä päin yleisemmin tavattavia "Geophagus surinamensis-ryhmään" kuuluvia punaevätonkijoiden nimellä myytäviä fisuja. Luonnollisesti näiden kalojen lisäksi on tullut haaveiltua lukuisista muista kirjoaffenista ja aina yhtä mielenkiintoisista ripsimonneista.

Sitten jos minulla joskus tulevaisuudessa sattuu olemaan realistiset mahdollisuudet kyseisten kalojen hommaamiseen, niin täytyisi sitten miettiä erikseen sitä, kuinka paljon rahaa noihin haluaisi uhrata.
"It's an addiction and it can't be fixed"
mouse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mouse »

Itselläni olisi kiekot :D Ehdottomosti kiekot.
Lompakko ei ole kovon paksua opiskelijalla, ja allas pitäis olla isompi.
Maksaisin siitä kyllä sen mitä se kustantaa mutta kun se lompakko ei täyty siitäkään :(

joopajoo se jää unelmiin sitten
Kosminen Kala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kosminen Kala »

Minä havittelen seepraplekoa mutta esteenä on:
Liian pieni akvaario( :cry: ) ja liian kallis kala( :cry: ). Maksimihinta olisi noin 50-60 euroa eikä niitä taida löytyä näin halvalla :cry:
Kalastoa uusimassa.
Anti-hero
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anti-hero »

No on aika hassua mutta itse tavoittelen niinkin yleistä kalaa kuin tummaleväpleko, ei vaan oikein mee 320l... Afriikan biotooppi allasta oon kuitenkin kehittelemässä sinne aattelin:

2 paria kyhmyotsia
8 kongontetraa
6 kongonlasimonnia

Jos nyt noita jostain saisi...
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Tämä sateenkaarikala

Esteenä on ja on edelleen raha, kun ei ole niin paljon että pystyisi lähtemään varta vasten tuonne toiselle puolelle maapalloa.

Pari "pakko saada" on jo saatu, sitruunakirjoahven ja sateenkaarikala (alalaji splendida splendida/tatei). On niitä vielä pari suurta kirjoaffenta jota olisi ihan pakko saada, mutta ne ovat versiota "hanki ensin uima-allas". Ja lattamonni olisi kyllä ehdoton! Veivät sydämeni heti kun näin...

Rahaa olisin valmis pulittamaan aika paljonkin, mutta vain sen verran mitä omat varat sallivat.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Tällä hetkellä mieleni tekisi roiskuttajatetroja. Taitavat olla vaan vaikeasti saatavilla? Itse en ainakaan ole niitä nähnyt. Sitten joskus lottovoiton ja vielä riittävän suuren omakotitalon hankinnan jälkeen ehdottomasti kiekkoja :)
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja höntti »

Kääpiöhammaskarppi on mun haave, ei kovin näyttävä mutta kiehtoo vaan jotenkin. Saisin sen rahan puolesta, mutta mistä sitä saa täältä suomen susirajalta 8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”