Valkyrian 200l etelä-amerikkaa

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
valkyria
Junior Member
Junior Member

Re: Valkyrian 200l etelä-amerikkaa

Viesti Kirjoittaja valkyria »

Tästä etelä-amerikasta tuli sittenkin seurala.. :D :roll:

Kuten tuolla ensimmäisissä viesteissä pohdin, otanko affenia vai rihmakaloja..
Nyt muutaman kuukauden harkinnan jälkeen, lähtivät lehtikalat vaihtoon, ja tilalle tuli 1u +2n sinirihmakaloja.
Tarkoitus olisi vielä jossain vaiheessa lisätä altaaseen kääpiörihmakaloja tai huulirihmakaloja haaremina eli 1u ja 2-3n. Käsittääkseni eri rihmkalalajien urokset eivät pidä toisiaan uhkana, eli sinirihma ja esim. kääpiörihma uros pitäisi tulla toimeen keskenään.

Tarkoituksena on nyt kasvattaa Helmimonnisten määrää kuten alunperinkin ajattelin (tällähetkellä 10kpl) tuonne 20kpl:n paikkeille ja hankkia joukko, esim. n. 10kpl:tta Kuparimonnisia.
Se, että mieskin innostui monnisista, oli suurin vaikutin tähän päätökseen :D. Itseän olen monnisia rakastanut aina, mutta kun olin muuutaman kerran yllättänyt mieheni "nenä lasissa kiinni lässyttämässä monnisille" :mrgreen: , kysäisin häneltä "josko me hankittaisiin noita monnisia lisää?"

Toinen syy lehtikaloista luopumiseen oli se affenten loppumaton ahneus.. Lehtikalat söivät aina kaikki pakasteruoat ja tabletit joita koetti monnisille tarjota.
Monniset saivat kyllä ruokaa, mutta esim. niiden kutukuntoon saaminen ruoalla on hyvin vaikeaa, jos ruoasta tarvitsee taistella ahneiden kalojen rinnalla.

Sitrunnatetrat jäivät altaaseen ainakin toistaiseksi, eivätköhän ne saakin jäädä, rauhallisia kaloja kuitenkin ovat ja tuskin häiritsevät esim. rihmakaloja mitenkään.

Myös kasvisto tulee ainakin osittian nyt vaihtumaan, kun etelä-amerikka teema muutoinkin poistuu. Ainakin konnanputki ja miekkakasvit jäävät, mutta esim. rasvalehden tilalle olen suunnitellut hentorotalaa tms. Lisäksi nyt olisi hankittava muutama pintakasvi, jotta rihmakalat saavat suojaa pintaan. Onneksi konnanputkea oli helppo napata pohjasta ja jättää kellumaan, saa kelvata nyt alkuun noille kavereille :D
240l monnisia ja rihmakaloja ja 30l nano (poikasallas)
Eritysikiinnostuksen kohteena Corydoras-monniset <3
valkyria
Junior Member
Junior Member

Olipa lehtikalojen lähtemisellä suuri vaikutus monnisiin 8O
Olen aijemminkin pitänyt affenia (mm. keltakääpiö, lehtikalat) jamonnisia samassa altaassa. Monniset ovat viihtyneet ihan hyvin ja olleet esillä jne. Ovatkohan nämä Helmimonniset sitten hieman arempia. Nimittäin kun lehtikalat lähtivät, on helmimonnisten käytös muuttunut 100% rohkeammaksi. Nyt pikkukaverit ovat esillä ja rohkeita <3
valkyria
Junior Member
Junior Member

Re: Valkyrian 240l monnisia

Nyt olen tainnut vihdoin selvitää, meidän olosuhteissa (viileähkö talo) toimivan kilju-reseptin. JESS!
Kaksi kertaa toiminut sama ohje niin, että kuplat tulevat about 60/min, eli yksi sekunnissa. Tähän asti on kiljureseptin kanssa mennyt aina niin, että hyytelö on joko liian kovaa, liian löysää tai hiivaa on liian vähän tai jotain aina pielessä.. [}:)]
Kirjataan siis tähän muistiin, josko joku muukin haluaa käyttää, vaikka näitä ohjeita on pilvin pimein jo, mutta kuten itsekin olen todenut montaa ohjetta testanneen ja epäonnistuneena. Se mikä toimii toisella ei toimi toisella. Kaikki kun riippuu esim. juuri huonelämpötilasta jne.

litran muovipulloon:

2,5-3d sokeria
7dl vettä
3tl liivatejauhetta
3/4tl turbohiivaa (+ lämmin vesi 0,5dl)

Sen kummempia valmistusohjeita ei tähän nyt tule, niitä löytyy paljon myös täältä aw:sta, jos asia on jollekin uusi :)
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

valkyria kirjoitti: 2,5-3d sokeria
7dl vettä
3tl liivatejauhetta
3/4tl turbohiivaa (+ lämmin vesi 0,5dl):)
Laitoin tänään kans oman pullon porisemaan. Mulla ei tosin ollut liivatejauhoa vaan suht pieniä levyjä (1,7 g/kpl) joita laitoin kaksi. Osaatko yhtään veikata meneekö tuo liivatteen määrä lähellekään omaasi?
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
valkyria
Junior Member
Junior Member

Siltsu kirjoitti: Laitoin tänään kans oman pullon porisemaan. Mulla ei tosin ollut liivatejauhoa vaan suht pieniä levyjä (1,7 g/kpl) joita laitoin kaksi. Osaatko yhtään veikata meneekö tuo liivatteen määrä lähellekään omaasi?
Luulen että voisi olla hyvä, ja jos nyt tulee liian kovaa niin laita seuraavalla kerralla vaikka vain puolikas liivatelehti vähemmän, pienillä määrillä kun muuttaa, löytyy se oikeakin :)
Minulla tarvitsee näköjään olla hyytelön melko löysää (liikkuu ja liukuu selkäesti pulloa pitkin kun pulloa kallistaa) jos teen yhtään kovempaa hyytelöä, ei tässä "vanhassa ja vetoisessa" kämpässä jaksa pullo käydä vuorokautta enenpää.

Tällä viikolla on tullut minulle kaksi pakettia akvaarioon.fi:stä (mitä.. joko oli joulu? :mrgreen: :twisted: )
https://www.dropbox.com/s/1qmtzdftqyjve ... 8.jpg?dl=0
ja
https://www.dropbox.com/s/6m05bncoptns7 ... 5.jpg?dl=0

* Omega One:n Katkarapupellettejä monnisille
* JBL:n 20% krilliä sisältävä hiutaleruoka
* Omega One:n "normi" hiutaleruoka
* JBL:n pohjatabut monnisille
* kuorittuja artemianmunia
* Kuivattu likoeläinymppi "tabletit"
* vedenparannusaine
* rautalannoitetabletit kasveille
* 3m ilmastimen letkua
* takaiskuventtiili
* ilmastinkivi
* Easy carboa 1L
* Suikerolehti- kasvi

Joskohän näillä hetken aikaa pärjäisi?

Eilen tuli myös postissa toiselta harrastajalta ostetut intianvesitähdikin ja hentorotalan taimet. Saapuivat taas kerran hyvin pakattuina ja hyvävointisina minulle :).

Toivotaan, että minulla on tuon suikerolehden kanssa nyt vähän parempi onni, kuin ihan alussa sen Helmiruohon kanssa. Helmiruoho ei oikein "ottanut tuulta alleen". Tuli se perhanen vihersamennus, joka taisi Helmiruohon kohtaloksi koitua, lensi pimennyksen loputtua roskakoriin koko kasvimytty.
Suikerolehti on nyt istutettu n. 15*15cm alueelle, tarkoitus olisi, että se peittäisi tuon altaan nurkan/päädyn melkein kokonaan. Liian isosti sitä ei voi päästää pohjaa valtaamaan, jotta monnisille jää vielä tonkimistilaa :mrgreen:
Tässäpä vielä kuva suikerolehdestä juuri istutettuna, otetaan uusi kuva vaikka parin viikon tai kuukauden päästä.
https://www.dropbox.com/s/07cpcdbopwalg ... 0.JPG?dl=0
valkyria
Junior Member
Junior Member

Päätimpä sitten laittaa pystyyn ihan "oikean" bloginkin..
En nyt tiedä, onko näillä varsinaisesti kovin paljon eroa (paitsi että blgiin kuvat tulevat suoraan kuvina, ei linkkeinä). Ehkä erona tulee olemaan se, että tuolla bloggerin blogissa tulee teksti tod. näk. olemana hieman "vapaampaa" kuin täällä, ja tekstissä saatttaa vilahtaa satunnaisesti mm. koirat jne. pääpaino kuitenkin vahvasti kaloissa.
Jatkan myös tänne kirjoittamista, teidän riesaksenne :D

http://monnistenmaailma.blogspot.fi/
valkyria
Junior Member
Junior Member

Rockhill:n päiväkirjassa: http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... &start=100 oli puhetta tuosta matalasta etualan kasvista ja siitä, miten ne menestyvät eri valoissa jne. Lupailin raportoida sinnekin, miten tämän kanssa etenee :) mutta tänne omaan päiväkirjaan vähän yksityiskohtaisempaa tietoa siis.

Itselläni nyt tosiaan kokeilussa tuo suikerolehti (Staurogyne repens).
Kasvin alut ovat nyt olleet reippaan viikon verran akvaariossa, monniset kaivoivat ne muutaman kerran ylös, kun en ollut laittanut kasveja tarpeeksi syvälle hiekkaa. Nyt ovat kasvit alkaneet pysyä pohajassa ja monissa näkyy alhaalla varressa pieniä valkoisia juuria, eli kasvua tapahtuu. Kasvua on nähtävissä myös selkeäsi uusien lehtien puskemisena esiin. Tässä vaiheessa näyttää siis kohtuu hyvältä.
Katsellaan miten homma etenee ja miltä näyttää esim. viikon päästä.

Huomenna käyn hakemassa parven jatkoksi vielä 10 kuparimonnista <3 :P
Helmimonnisiakin on tulossa lisää, niitä on nyt myös 10kpl, tarkoitus kasvattaa parvi tuonne 15-20kpl:n paikkeille. Kuparimonnisten määrä jäänee tuohon kymmeneen.
Oli erään akvaarioharrastajan kanssa puhetta helmimonnisista, hänellä on kasvamassa poikasia ja minulla vajausta tuossa omassa porukassa uroksista. Odottelen siis häneltä tietoa koska poikaset olisivat myyntikokoisia, niin sielä tulisi sitten 5kpl uroksia tuohon helmimonnisparveen, joka nyt on varsin epätasapainoinen.. Naaraita on 7kpl:tta 10:stä.
valkyria
Junior Member
Junior Member

Altaaseen muutti tänään 10kpl:n parvi Kuparimonnisia ja "heräteostoksena" Kääpiörihmakala pariskunta. Nyt on kalat koossa, uusia lajeja ei tule, Helmimonnisten parvikokoa ajattelin vielä kasvattaa n. 5-10kpl:lla, mutta sitten on altaan kalasto täynnä:). Kuparimonnisten määrä jää tuohon 10:n mutta jos kalojen sukupuolijaukauma on kovin epätasainen, saatan vaihtaa muutaman kalan esim. toisen harrastajan kanssa.
Rockhill
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: -

Viesti Kirjoittaja Rockhill »

Kivan näköinen blogi sulla menossa! Meillä neiti haluais helmimonnisia mutta isossa purkissa on soraa ja 60 l kasvipohjaa ne ei tuu pöllyttämään. Kolmas purkki tulille? 8-)
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
valkyria
Junior Member
Junior Member

Rockhill
Voi kiitos, koetan saada blogiin enemmän kuvia kuin tänne, ja muutenkin vähän "elävämpää" menoa ehkäpä :).
Voi ei... ;) sun on varman nyt ihan pakko laittaa se kolmaskin allas.. miten sä selviät :roll: [;)]
Helmimonniset on kyllä kauniita, itse pohdin pitkään niiden ja Helomonnisten välillä. Osittain helomonnisten kalliin hinnan takia päädyin Helmimonnisiin, eikä niiden valinta kyllä harmita yhtään :)
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

Noinkin pieneksi kalaksi tuo kääpiörihmakala on todella kaunis ja näyttävä.
Kivaa, uusi blogi seurattavaksi :D
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
valkyria
Junior Member
Junior Member

Kalaton1 Mukavaa jos blogi kiinnostaa :)
Ja totta, tuo kääpiörihmakala on nätti kun on värikäs. Tuo on itseasiassa avomiehen valinta :mrgreen: 8O
Koetan ottaa häntä mukaan päätöksiin akvaariojutuissa, aijemmin jo kyselin häneltä "mikä näistä olis kivoin meille?" Mies kun ei ymmärrä mitään vesiarvojen yms. päälle, niin valitsin hänelle muutaman kalan jotka sopivat yhteen nykyisen kalaston kanssa (mm. hunjarihma, kääpiörihma, suklaarihma) joista sai valita mieluisimman näköisen kalan. Hän päätyi noihin kääpiörihmoihin, joita ei tietenkään silloin missään meidän lähettyvillä ollut saatavilla. Nyt kun haimme kuparimonniset, sattui olemaan myös yksi pariskunta kääpiörihmoja myynnissä, joten se lähti sitten heti mukaan ilman kummempia miettimisiä:)
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Toihan on hyvä idea ottaa se siippa mukaan harrastukseen jollain tavoin, olis pienempi vastus aina hankintojen yhteydessä :mrgreen:
Meillä mies tosin varmaan haluaisi jotain mahdollisimman hurjia petoja :roll:
valkyria
Junior Member
Junior Member

AAaaaargh!
Onnistuin ilmeisesti saamaan vihersamennuksen takaisin altaaseeni..
Luulen sen johtuvan tälläkertaa siitä, että aloitin rautalannoituksen, ja vaikka aloitin puolella ohjeen annostuksesta, vesi meni vihreäksi 2-3 päivää rautalannoitteen käytön jälkeen [}:)] :?
Ärsyttää, juuri pari kuukautta sitten pääsin siitä eroon ja nyt taas. Noh, nyt on allas taas pimeä ja pysyy tuonne viikonloppuun asti. Uskon että tilanne korjaantuu sillä, sen jälkeen mennäänkin taas niin minimaalisilla muutoksilla akvaarion hoidossa, että tasapaino säilyisi. Rautalannoitetta aijon jatkaa yhä, mutta taidan vieläkin puolittaa annoksen nykyisestä väliaikaisesti.. :roll: :D .

Ovatko muut tapelleet vihersamennuksen kanssa, onko se uusiutunut?
Itse olen nyt sikäli hieman hämilläni, että ensimmäistä kertaa ikinä melkein 20vuotisen akvaarioharrastuksen aikana sain moisen vaivan akvaariooni.. enkä mielestäni ole tehnyt mitään eri tavalla kuin ennen, omituista.

Noh, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :D
valkyria
Junior Member
Junior Member

Vihersamennushan se sitten tosiaan oli... prkl [}:)]
No... nyt on akvaario ollut pimennettynä 4vrk ja pari vedenvaihtoa suoritettu sen jälkeen, alkaa näyttämään hyvältä :)

Iiiiih!
Eilen huomasin helmimonnisten KUTEVAN iltapäivällä! <3
Mahtavaa :). Ainakin nyt tiedän siis, että porukka "toimii" keskenään ja kutuhalukkuutta löytyy.
Tälläkertaa en ehtinyt pelastaa kutua, kun olin lähdössä pois kotoa, jäi kutu rihmakalojen armoille.. ja palatessani ei missään näkynyt yhtä ainoaa kutupalleroa, vaikka syynäsin kaiken takalasia myöden :D
No, ensi kerralla sitten, pidetään peukkuja että se tapahtuu pian :).

Ensi viikolla on tulossa (taas) muutamaa uutta kasvia postissa kun ostin toiselta harrastajalta.. Tää lähtee ihan käsistä näiden kasvien kanssa, auttakee :mrgreen: :mrgreen: !
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Toivottavasti on vihersamennus nyt menneen talven lumia.
Mulla sama noiden kasvien kaa, täytyy vaan tyytyä siihen tosi asiaan että meille ei koskaan tule kasvitonta allasta :mrgreen: en kykene siihen. Kun pystyisi nyt edes tän uuden kanssa pysymään kohtuudessa, tai edes siinä että lajeja olisi maltillisesti.
valkyria
Junior Member
Junior Member

Kalaton1
Joo, kasviton allas on ajatuksena kiva, ja voisin sellaisen itsellekin joskus hankkia/tehdä. Mutta.. tiedän ettei se tule jäämään kasvittomaksi.. Mä vain olen niin loputtoman ihastunut tuohon vedenalaisen puutarhan kanssa puuhaamiseen :roll:
Laskin huvikseni, että minulla on nyt 7 kasvilajia, ja ensi viikolla sitten yhteensä 9:n. Ei se vielä kai ihan mahdoton määrä ole 100*40 pohjapinta-alalle. Mutta kyllä näiden kasvien jälkeen on ihan oikeasti pakko rajoittaa :mrgreen: . Näistäkin tulevista kasveista tosin on yksi sellainen joka on myös sellainen kasvi joka tekisi ruohomattoa tuonne pohjelle.. ennestäänhän tuolla on jo suikerolehteä. Katsotaan sitten, kumpi menestyy paremmin, oletettavasti aikanaan toinen sa lähteä ja vain toinen jää. Pohjasta tulisi muuten ehkä aika sekava jos siellä olisi kahta eri lajia.
valkyria
Junior Member
Junior Member

Ai niin.. ja mainittakoot vähintään omana muistiinpanonani, että yksi sitruunatetra löytyi tällä viikolla heikossa kunnossa karttulehden seasta. Ulkoisesti kalassa ei ollut mitään vikaa, mutta kala ei enää juurikaan liikkunut vaikka sen haavi ylös. Pääsi paremmille uintivesille hän.
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Nimenomaan ajatuksena kiva, toteutus vaan vähän heikonlaista... :mrgreen:
Tuota samaa luokkaa mullakin, ulkomuistista 12 eri lajia.
Tekisi mieli jotain uutta pohjakasvia täälläkin, noilla juwelin T5 putkilla voisi jokin kasvaakin. Mulla sitä punauottaruohoa tuolla seuralassa mutta en sitä tuonne uuteen haluaisi, ovat kohta muuten kopioita toisistaan.
Olisiko jotain vinkkiä tosta pohjakasvista? Valoahan tuossa on vähän alta 0,5w litra, vois noita heijastimia vielä miettiä.
Ja hiilarit pitäisi saada pian viriteltyä, ennenkuin se kirottu turkkilevä vaanii lasin takana :twisted:
valkyria
Junior Member
Junior Member

Kalaton1
No mulla itsellä on pohjakasvina juuri tuo suikerolehti (googlen kuvahaullua tulee ihan ok kuvia). Se ei ole ihan ruohomattomainen, mutta muuten tosi kiva matala kasvi. Minulla on ollut sitä nyt kuukauden päivät suunnilleen, ja nyt alkaa olla selviä leviämisen merkkejä pohjalla nähtävissä. Sille on riittänyt tuo tällähetkellä minun mielestäni alimitoitettu valaistus (n. 0,5w/l). Uusi valaisin on tulossa, kunhan rahavarat antavat periksi. Monimetallia, T5 vai ladiä.. sitä en vielä tiedä :mrgreen:
Itse olisin halunnut pohjanpeittokasviksi tuon helmiruohon, sitähän minulla aluksi olikin, mutta se kuoli vihersamennuksen poistoon tarvitun 5vrk:n pimennyksen aikana. Se oli nätti ja alkoi hieman jo levitäkin.. sitä saattaisin itse vielä harkita uudelleen. Ensi viikolla minulle on tulossa neulaheinää. Se on kiva kasvi, minulla on ollut joskus aijemmissa akvaarioissa sitä. Se on kyllä sen verran helppo että sitä voisin myöskin suositella kokeiltavaksi jos tykkäät ulkonäöllisesti siitä :)
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Neulaheinä vaikuttaa kivalta, mutta saattaa ilmeisesti kasvaa suht pitkäksikin? Meneeköhän vallisnerian kanssa vähän levottomaksi. Tuota vois kyllä miettiä 180l, on sen verran kivan näköinen.
Suikerolehteä mulla on ollutkin, jostain syystä ei viihtynyt meillä. Tosin silloin ei vielä ollut hiilarilevitystä.
Törmäsin tossa kuvia selaillessa brasilian kääpiöruohoon, täytyy tutkia viihtyisikö se noissa oloissa.
Laitappa kuvia tulemaan jossain vaiheessa pitkästä aikaa :D
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

kalaton1 kirjoitti:Neulaheinä vaikuttaa kivalta, mutta saattaa ilmeisesti kasvaa suht pitkäksikin? Meneeköhän vallisnerian kanssa vähän levottomaksi. :D
Mites olis Blyxa Japonica? Itse rakastuin siihen kerrasta ja vaikuttaa aika helpolta, vaikka muuta väitettäisiinkin! Mielestäni hauskinta on se, että vallisneria nanan vieressä ovat hyvin samanlaiset, joskin toinen vain 10cm ja toinen 40cm korkea! Hauska yhdistelmä. Samaisessa altaassa myös kääpiöruohoa, mutta se jos mikä on hidaskasvuista! Mahtaakohan vuosikaan riittää ennenkuin pohja on oikeasti peittynyt?
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
kalaton1
Senior Member
Senior Member

Siltsu kirjoitti:
kalaton1 kirjoitti:Neulaheinä vaikuttaa kivalta, mutta saattaa ilmeisesti kasvaa suht pitkäksikin? Meneeköhän vallisnerian kanssa vähän levottomaksi. :D
Mites olis Blyxa Japonica? Itse rakastuin siihen kerrasta ja vaikuttaa aika helpolta, vaikka muuta väitettäisiinkin! Mielestäni hauskinta on se, että vallisneria nanan vieressä ovat hyvin samanlaiset, joskin toinen vain 10cm ja toinen 40cm korkea! Hauska yhdistelmä. Samaisessa altaassa myös kääpiöruohoa, mutta se jos mikä on hidaskasvuista! Mahtaakohan vuosikaan riittää ennenkuin pohja on oikeasti peittynyt?
Blyxa on tosi kaunis, ja sitä olen ihaillukkin. Mutta riittääkköhän mun valot sille, eikö tuo suht vaativa ole? Kokeilemallahan tuo selviää, tuota taitaa olla aika harvoin saatavilla.
valkyria
Junior Member
Junior Member

Neulaheinä kasvaa käsittääkseni keskimäärin sellaiset 5-10cm. onhan se normaalia pohjanpeittokasvia korkeampi, muttei vielä vallisnerian luokkaa :)
valkyria
Junior Member
Junior Member

huuuiiih. Osaankohan vastustaa kiusausta..?
Tänään on siis lähdössä iltapäivällä tilaus aquaristic.net:n ja tarkoituksena on tilata uusi t5 valaisin. Tuo vanha hailea alkaa sanoa sopimustaan irti, putket on vaihdettu, sytyttimet on vaihdettu eikä sähkömiehenä toimiva avomieskään osaa sanoa mikä tuota laitetta vaivaa.. Toisinaan se toimii, toisinaan ei suostu sytyttämään putkia lainkaan. Joskus saattaa toimia viikonkin moitteettomasti, yhtäkkiä ei sytytä valoja enää lainkaan.

Mutta osaanko mä olla tilaamatta samalla nanoa? :D
Mielessä siis kutkuttelee se, että tilaisin samalla 20l nanon.. "samoilla postikuluillahan ne tulis" ... :roll: :twisted: 8O
Houkutus olisi suuri, mutta periaatteessa tällähetkellä rahatilanne ei antaisi periksi, vaikka nano ei tuolta tilattuna tarvikkeineen kallis olekaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”