720 litrainen kasviallas- Toinen tuleminen!

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: 720 litrainen kasviallas- Toinen tuleminen!

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Kiitoskiitos :)

Tuo lehtikalatytteli oli kyllä paljon hämärämmässä altaassa siellä liikkeessä, tai siellä kasvoi paljon pintakasvillisuutta. On mullakin tuolla sellaisia hämäriä kohtia esimerkiksi pinnalla kasvavan Afrikansaniaisen alla ja vasemmassa päädyssä pintaa peittävän Aponogeton Crispuksen alla, mutta kyllä tuo hortoilee tuolla keskialtaassakin ihan normaalisti, eikä sinällään kyllä yritä piiloutua minnekään.. Sitä vaan ei ruoka kiinnosta tuon taivaallista. Ja tosiaan, kaikkea oon yrittänyt paitsi sitä survaria, huomenna siis sitä! Tai sitten se ikävöi vaan allaskavereitaan..

Ja tsekkasin äsken, kyllä se valo tosiaan pääsee hiekan läpi tuonne etulasin väliin. Eli ihan kädet pitää taas kastella että nuo levät tuolta lähtee. Mutta toistaiseksi sitä ei ole vielä ilmaantunut minnekään muualle, jipii!
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Onko sinulla vaaleaa hiekkaa? Mikä raekoko?

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... 6#p7125190
Juttua sinilevästä. Muistelen, että hienojakoinen vaalea hiekka oli sinilevän kannalta riesa. Ja muistelen, että se liittyi myös tuohon etulasin edessä olevaan esiintymään siten. että vaalea hiekka heijastaa valoa paremmin kuin tumma hiekka.

Kirjani ovat nyt banaanilaatikossa, mutta yritän tarkastaa jutun. Muistelen Varjon kirjassa olleen maininta.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

No johan pomppas. Hiekkana on tosiaan 0,7 - 1,2 mm BML Kvartsihiekkaa.. Oon kyllä laponnut tuota pohjaa nyt leväaikaan aina pesun yhteydessä (sieltä missä kasveja ei oo) mut aina se tuonne etulasin väliin näyttää palaavan...
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Ja että tämä thread pysyisi edes lähellä aihettaan, niin ohessa näitä mun suosikkiheiniä tuolta altaasta! :)
Punainen Tiikerilumme, ollut mulla vuodesta nakki. Yritän kasvattaa sitä nyt lähempänä etualaa, eli nappaan vaan kaikki pintaa kohti kurottavat lehdet poikki. Superhieno väri ja hyvät kontrastit! Kasvaa mulla ilman mitään pohjalannotteita.
Punainen Tiikerilumme, ollut mulla vuodesta nakki. Yritän kasvattaa sitä nyt lähempänä etualaa, eli nappaan vaan kaikki pintaa kohti kurottavat lehdet poikki. Superhieno väri ja hyvät kontrastit! Kasvaa mulla ilman mitään pohjalannotteita.
kasvit-lumme.jpg (62.6 KiB) Katsottu 10627 kertaa
Yksi mun suosikeista on Ammania Cracilis, jonka oranssivivahteinen punainen on harvinainen väri kasveissa. Tarvitsee paljon valoa, hiilidioksidia ja rautaa. Mitä vähemmän nitraattia, sen punaisemmat lehdet. Diivailee joskus mutta olen oppinut tulemaan sen kanssa toimeen ;)
Yksi mun suosikeista on Ammania Cracilis, jonka oranssivivahteinen punainen on harvinainen väri kasveissa. Tarvitsee paljon valoa, hiilidioksidia ja rautaa. Mitä vähemmän nitraattia, sen punaisemmat lehdet. Diivailee joskus mutta olen oppinut tulemaan sen kanssa toimeen ;)
k-ammania.jpg (76.98 KiB) Katsottu 10627 kertaa
Kannon nokassa kasvava Afrikansaniainen. Tämän väitetään olevan hidaskasvuinen, mutta oon eri mieltä! Kuplii kivasti. Joidenkin mielestä nuo näkyvät juuret ei näytä kivoilta, mut musta ne on ihan must. Tykkää virtauksesta.
Kannon nokassa kasvava Afrikansaniainen. Tämän väitetään olevan hidaskasvuinen, mutta oon eri mieltä! Kuplii kivasti. Joidenkin mielestä nuo näkyvät juuret ei näytä kivoilta, mut musta ne on ihan must. Tykkää virtauksesta.
k-afrikan.jpg (68.39 KiB) Katsottu 10627 kertaa
Cyperus Helferi, jonka lehdet heiluvat kivasti virtauksessa. Kasvaa aikaa myöten tuuheaksi ja korkeaksi ja lehdet levääntyvät herkästi. Hidaskasvuinen, mutta kauniin vihreä ja paljon vähemmän "rikkaruohomainen" kuin vallisneriat, sillä ei tee rönsyjä. Valoisa paikka.
Cyperus Helferi, jonka lehdet heiluvat kivasti virtauksessa. Kasvaa aikaa myöten tuuheaksi ja korkeaksi ja lehdet levääntyvät herkästi. Hidaskasvuinen, mutta kauniin vihreä ja paljon vähemmän "rikkaruohomainen" kuin vallisneriat, sillä ei tee rönsyjä. Valoisa paikka.
k-cyperus.jpg (79.81 KiB) Katsottu 10627 kertaa
Rotala Wallichii, joka on mulla selviämässä vasta Sinilevästä. Kasvaa yllättävän korkeaksi, mulla pintaan asti, mutta kerää lehtiinsä ikävästi roskia. Kauniin värinen kun saa tarpeeksi ravinteita ja valoa, ei menesty varjoisassa.
Rotala Wallichii, joka on mulla selviämässä vasta Sinilevästä. Kasvaa yllättävän korkeaksi, mulla pintaan asti, mutta kerää lehtiinsä ikävästi roskia. Kauniin värinen kun saa tarpeeksi ravinteita ja valoa, ei menesty varjoisassa.
k-wallichii.jpg (58.64 KiB) Katsottu 10627 kertaa
Toistaiseksi tuntematon Vesimiekka, koska olivat kaupassa hukanneet lapun. Arvauksia saa esittää! :)
Toistaiseksi tuntematon Vesimiekka, koska olivat kaupassa hukanneet lapun. Arvauksia saa esittää! :)
k-echinodorus.jpg (65.94 KiB) Katsottu 10627 kertaa
Aponogeton Crispus. Tämä kasvaa aikamoiseksi valtiaaksi, joten kannattaa jo istuttaessa jättää sille hyvin tilaa. Pohjalannoitteet nopeuttavat kasvua mutta kasvaa hyvin hämärässäkin valossa. Kauniit lehdet!
Aponogeton Crispus. Tämä kasvaa aikamoiseksi valtiaaksi, joten kannattaa jo istuttaessa jättää sille hyvin tilaa. Pohjalannoitteet nopeuttavat kasvua mutta kasvaa hyvin hämärässäkin valossa. Kauniit lehdet!
k-crispus.jpg (66.41 KiB) Katsottu 10627 kertaa
Helanthium Vesivius, joka on yleistynyt ilmeisesti viime aikoina kierteisvallisnerian tilalle. Todella erikoinen kasvutapa ja tekee rönsyjä ahkerasti. Kasvaa paremmin suorassa valossa, mutta muuten melko vaatimaton asukki.
Helanthium Vesivius, joka on yleistynyt ilmeisesti viime aikoina kierteisvallisnerian tilalle. Todella erikoinen kasvutapa ja tekee rönsyjä ahkerasti. Kasvaa paremmin suorassa valossa, mutta muuten melko vaatimaton asukki.
k-vesivius.jpg (82.3 KiB) Katsottu 10627 kertaa
Ja viimeisenä Limnophila Hippuridoides, joka serkkunsa Aromatican tavoin tuoksuu hyvälle! Latvat punertuvat kauniisti lähestyessään valoa. Mulla varret tuppaavat kasvamaan kiemuraan, mikä ei ole varsinaisesti mikään ilo silmälle, mutta onneksi ne saa peittoon istuttamalla muita kasveja niiden eteen. Toistaiseksi mun altaani pahin diiva, joka päättää joinakin päivinä olla punainen ja joinakin ei. Suuret vedenvaihdot vauhdittavat sen kaunista väritystä.
Ja viimeisenä Limnophila Hippuridoides, joka serkkunsa Aromatican tavoin tuoksuu hyvälle! Latvat punertuvat kauniisti lähestyessään valoa. Mulla varret tuppaavat kasvamaan kiemuraan, mikä ei ole varsinaisesti mikään ilo silmälle, mutta onneksi ne saa peittoon istuttamalla muita kasveja niiden eteen. Toistaiseksi mun altaani pahin diiva, joka päättää joinakin päivinä olla punainen ja joinakin ei. Suuret vedenvaihdot vauhdittavat sen kaunista väritystä.
k-limnophila.jpg (75.42 KiB) Katsottu 10627 kertaa
Siinähän noita muutama olikin, luulen että kaikki ovat tulleet jäädäkseen :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Hienoja kasveja sinulla ja nuo punasävyiset kasvit luovat väriä akvaarioon. Joskin ovat hieman vaateliaita. Minulla näissä "myllytysakvoissa" on huomattavan paljon vähäisempi kasvillisuus kuin rauhallisimpien virtausten akvoissa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Mä rakastan haasteita. Valitettavasti ihan kaikki rehut ei munkaan altaassa pärjää, mutta kaikkea kannattaa kokeilla! :P

Annoin lehtikalalle muuten survaria. Nyt se saapui jo sentään tuijottamaan mitä oli tarjolla, mutta taisi maistaa maksimissaan yhtä matoa.. Ei se musta ihan terve tyttönen kyl oo..
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Hieno allas.

Voi ei tuo lehtari, jos sairas tyttönen. Itse näen mielestäni liikkeissä usein punakiduksisia lehtikaloja ja epäilyttää niiden kunto.

Pitäisi tietää tietysti ensin, mikä sitä vaivaa, että voi lääkitä. Ja ihan turhaan ei kannata fisua enää stressata. Onko tytöllä kidukset ihan kunnossa ja hengittelee normaalisti? Katsoisin, että kumpikin kansilehti toimii hyvin eikä ole turvotusta.

Sisäloisia taas vaikea analysoida kuin epäillä mahdollisesta laihtumisesta yms...

Mikään kohta ei punoita ja näyttää päälle päin terveelle?

Tietysti olisi hyvä tietää, mihin sen edeltäjä kuoli. Jos jokin juuri kyseistä lajia vaivaava tauti. Mutta voi olla ne samat loiset, jotka vaivasivat rusojasi ja veivät kalan yleiskunnon alas. Lehtarit kyllä minulla yleensä syövät eivätkä muutostakaan kauaa oikuttele. Monnit oma juttunsa. Mököttävät ja syönevät salaa.

Mutta jospa kuitenkin stressiä...
Onnimanni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Onnimanni »

Oi...mutta tuli sentään jo maistamaan -hyvä merkki. Omat maistaa kaikkea mitä altaaseen työntää, teräslusikasta saksiin. :roll:
"What did the boy octopus say to the girl octopus? -I want to hold your hand hand hand hand hand hand hand hand."
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Sillä vanhalla tytöllähän poksahti ilmeisesti uimarakko tässä kaikessa loislääkityssählingissä, se nimittäin upposi pohjaan yhtenä päivänä niinkuin Titanic ikäänsä eikä enää päässyt sieltä yksinkertaisesti ylös.. se ei siis kuollut mitenkään "riutumalla".

Tuo uusi lehtarihan on vähän vammainen, niinkuin ehkä kuvasta erottaa. Sen peräevähän esimerkiksi sojottaa taaksepäin eikä alas niinkuin normaalisti, ja se on ilmeisesti nuorena saanut jonkun iskun vatsaansa, sillä sekin on vähän hassun muotoinen. Mutta liikkeen mukaan se on syönyt ja uinut ihan normaalisti, jonka vuoksi sen uskalsinkin ostaa, mutta alusta asti se on ollut tuollainen "outo"... Ja kauankohan tota stressiäkin voi jatkua, jos se nyt siis sitä stressiä on...
lehtiset2-2.jpg
lehtiset2-2.jpg (73.98 KiB) Katsottu 10522 kertaa
Huomio vielä, olen huomannut että mun Kirsikkatetrat erehtyvät silloin tällöin näykkäisemään tuon valkoisen lehtarin eviä, eivät ne tuota ukkoa kyllä nypi, ehkä sen väri hämää niitä jotenkin?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Höh, toivottavasti peruskunto oli liikkeessä jo ok muuten. Ehkä suurempi parvi aluksi pienempiä lehtikaloja on parempi, joista valikoituu kutupari. Lienevät sitten rohkeampia.

Onko maha siksi outo, että on jättänyt syömättä ja aliravittu nyt? Jos fisulle kävisi huonosti (toivottavasti ei), niin pyytäisin liikkeestä samaan hintaan uuden fisun.

Ylemmässä fotossa näkyy jotain mahan oudosta muodosta peräpäässä?

Kysyisin myös ehkä liikkeestä, josko muut kalat samassa satsissa oireilleet. Sitten voisi varmistua lääkitys, jos sitä tarvitaan. Ehkä soittaisin liikkeeseen ja kysyisin. Tai mieluusti kävisin siellä.
Onnimanni
Junior Member
Junior Member

Kuvia katselin, onko typykällä jonkinlainen pullistuma masussa vaikka on paastonnut monta päivää...? Mätiä?

Miehensä evät saavat tod.näk. olla rauhassa, on varmaan edesmenneen frouvansa kanssa antanut kutemisten yhteydessä tetroille turpaan kunnolla ja monta kertaa - kalatkin oppivat. Jotain. :mrgreen:
"What did the boy octopus say to the girl octopus? -I want to hold your hand hand hand hand hand hand hand hand."
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Pitänee olla yhteydessä kyllä liikkeeseen kun ei varmasti tiedä, miten se on siellä käyttäytynyt. Ohessa tuorein kuva kalasesta, oudon mallinenhan se on, siitä ei pääse yli eikä ympäri...
lehtiset3.jpg
lehtiset3.jpg (53.79 KiB) Katsottu 10512 kertaa
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

h[url]ttp://4.bp.blogspot.com/-YF2i2sfGox4/TwlhmAkrJYI/AAAAAAAAAcs/tPDm1hXs7vI/s1600/angelfish_gender_w1200.JPG[/url]
Naaras kuitenkin on kulmikkaampi, joka huomioitava. Tuo evä tosiaan on omituisessa asennossa. Mutta muuten fisu näyttää ok:lle. Samalla kysy, millä ruokkivat lehtikset.

Kaipa voi suoraan nuoren tyttelin pistää papan seuraksi. Mutta ehkä se jengi aluksi olisi nuorille kaloille parempi. Kannattanee kysyä sitä liikkeessä. Tuollahan on lääniä uida.

Itse jännitin kun minulla oli lehtaripari, että tappeleeko 3 uuden lehtiksen kanssa. Mutta uudet onneksi liittoutuivat ja homma ok, joskin uudet joutuivat väistelemään hieman. Purkki oli tilapäisesti vain 250 litraa. Nyt lehtarit ovat 450 litran purkissa. Joskin yksi lehtis on ilman paria, lienee uros. Hankkinen sille seuraa toiseen akvaan, mutta tuo parinhankinta aina oma jännitysmomenttinsa.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Nonii. Vielä ei oo elämä voittanut. Vietin tänään pitkän tovin akvaarioliikkeessä ja mietittiin että mikä tuolla mun altaassa mättää. Sen sinilevän kanssa mulle on ilmestynyt nyt myös rihmamaista partalevää virtauspaikkoihin. Ja ikävästi just sammaleihin, mistä sitä on hankalampi saada irtikään... Mitään yksiselitteistä ratkaisua ei löytynyt. Vesiarvot mitattaessa olivat

pH 7,5, joka oli kyllä noussut oltuaan päivän purkissa sillä automaattinen hiilarijärjestelmä pitää sen 6,85:ssä. Varmuuden vuoksi kalibroin sen vielä uudelleen ettei se näytä vääriä arvoja...

KH 4
GH 4
NO3 10
NO2 0
Fe 0,1. Tää oli vähän alhainen mut syytän ihan itseäni, unohdin lisätä sitä pari päivää sitten...
Lämpö on tosiaan 25 astetta ja valot päällä 8,5 h.

Ainoa järkiselitys levälle ja kasvien kuplimattomuudelle oli KH:n nousu. Hanavesi on mulla about ykköstä, ja oon nostanut ruokasoodalla sen kakkoseen, mutta nyt kun halusin lisää hiilaria altaaseen, olin nostanut sen neloseen... Se voisi kuulemma olla myös syynä miksi uusi lehtikalanaaras on niin apaattinen. Tiedä häntä sitten.

Blue Exit (sinileväbakteerin tappamiseen) menee nyt altaaseen viitenä peräkkäisenä päivänä. Nestemäinen hiili on käytössä partalevää varten. KH:n lasken kolmoseen, rauta-arvon 0,5:een ja valaisuajasta tunti pois. Näillä tästä kuulemma PITÄIS selvitä. On se joskus kai pienistäkin asioista kiinni, mut mua silti takaraivossa joku kolkuttaa ettei tää tällä vielä ohi oo... :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

En kyllä ymmärrä miksi KH:n nostaminen 2==>4, olisi syynä lehtiksen apaattisuuteen? Minulla on kaikissa altaissa kh:n nosto ruokasoodalla niin, että kh on n. 3. Luontaisestihan se on niin alhainen hanavedessä, että tuskin tippatestillä näkyy.

Ainakin omat lehtikseni voivat ihan hyvin ja muutkin kalat. Kh:n suhde ph:h ==> hiilidioksidipitoisuuus karkeasti. Ja kh on hyvä puskuri. Liian alhaisena ph hyppii ja jopa romahtaa, jos esim. hiilarisyöttö tai muuta joka voisi happamaan suuntaan viedä allasta (jo ihan typpiyhdisteetkin kaloista ja kalaruoista).

Itselläni ei miesmuistiin tupsulevää oikastaan missään. Koulun yhdessä kipossa hiven, jossa ei hiilarilisää. Hidaskasvuiset kasvit keräävät sitä toki helposti lehtiinsä ja yritän välttää niitä. Vallut ovat minulla tupsulevävapaita. Helposti tupsulevä leviää, jos jostain saa alkua ja otolliset olosuhteet. Tosin partiksetkin puunaavat purkkini ennaltaehkäisevästi. Tupsulevään luulisi vaikuttavan myös valaistus ja veden laatu. Tupsulevä tykkää virtauksesta ja kerääntyy esim. sisäsuodattimen ulostuloputkeen.

Useimmille kasveille kh 3-4 pitäisi olla myös hyvä. Poikeuksiakin löytyy tosin.

Itse varoisin noita nestehiililisiä sun muita kalojen kannalta, jos kerran jo hiililisä.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

No kun mäkin vähän ihmettelin kun vettä niin kovasti sanottiin kovaksi... GH oli kuitenkin vaan 4 eikä se nelosen KH:kaan musta mitenkään vaarallista oo.. mut kuulemma kohta vesi on jo malawiakvaarion tasolla. Lähinnä mä sain jonkun olettamuksen että se lehtikalatytteli eleli siellä jotenkin tosi pehmeässä ja happamassa vedessä. Ja yritin kyl sanoa että se pH 7,5 johtui siitä että se vesi oli seisonut puoli vuorokautta purkissa mun laukussa.

No katsotaan. KH on nyt 3, pH on satavarmasti se vähän päälle 6,8 ja Blue Exit on altaassa. Nestemäistä hiiltä laitan ihan tipottain niihin kohtiin, joissa noita tupsuja esiintyy, en usko että se tuossa vesimäärässä mitään vaikuttaa, erityisesti kun olen käyttänyt sitä ongelmitta pienemmässäkin akvaariossa . Jospa se tasapaino löytyisi, ja lehtikalan ruokahalu...
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Kh 3-4 on oikein hyvä seuralassa jos ei erikoistarpeita. Jos katsoo esim. Varjon opusta, lehtikalan ph:ksi menee 6-7.5 ja GH alle 15. Joten GH4 on oikein hyvä. Toki ääriarvot eivät kovin suotavia, mutta lienevät ok nekin. Usein pehmeän veden fisuille on Varjon oppaassa GH alle 10. Minulla useimmissa mestoissa on GH 4, laitan hiven Seachem Equilibrumia, joka nostaa GH:ta hiukan. Muuten omppukotilopartioni kuluttaisi sen tosi matalalle eikä niillekään hyväksi. Millilässä on GH 6 luokka ja lucipinneillekin hilaan sitä GH 6 luokkaan (ja emäksisen puolelle).

Ph:ta pitelen 6.8-7.5 linjassa riippuen hiven akvassa. Kun ei ole hiilarilevitystä lehtikala-altaassani, ph on hiven yli 7 (ehkä 7.2). Lehtarit minusta siellä ihan voimissaan.

Myös tunnetut pehmeän veden fistut kuten helmipalloplekot kutevat ketjussa altaassa, johon pistän hiven tuota mineraalilisää ja GH on n. 4.

Minusta ja yleisen määritelmänkin mukaan GH 4 on vielä pehmeähköä vettä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Veden_kovuus
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

No on se mustakin pehmeetä, eikä pelkästään wikipedian mielestä. Mä en siis oikeastaan viisastunut siellä kaupassa yhtään kun en oikein itse hiffannut että mitä ne yritti viestiä... Kun ei tuosta mun altaasta Malawia saa väkisinkään :D

Pääasia oli että testit näytti ettei siellä ole mitään ihmeellistä ravinnekuormitusta joka tuota levää ja kalojen pahoinvointia aiheuttaa. En tiedä sitten onko tämä lääkitys-pimennys-lääkitys-pimennys-tahti sitten saanut kalat stressaamaan ja suurien vedenvaihtojen vuoksi olosuhteiden vaihtelut saaneet levät villiintymään. Outoa silti että nuo kirjoahvenet ovat niitä jotka oireilevat. Tai sitten niistä vaan huomaa sen paremmin kuin monnisista ja tetroista... Unohdin muuten mainita että kaksi punanoitamonnia menehtyi myös tässä soovissa jokin aika sitten. Alkais nyt ruumiit riittää.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

Huh, epäilisin happikatoa pohjalla erityisesti lääkinnän aikana. Pistäisi kyllä kunnon puhurit pohjalle ja ilmastuksen. Lääkinnän aikana eristyistärkeätä.

Nuoliaiset ja monnit ovat joskus herkkiä joillekin lääkkeille suomuttomina. Joskus lääketuoteselosteessakin se mainitaan.
Onnimanni
Junior Member
Junior Member

Selviskö otot lääkityksestä ja koko hässäkästä?
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Otot porskuttaa niinku ei mitään. Petokotilotkin möyrii tuolla entiseen malliin. Ehkä oon ostanu jotain superottoja, koska niiden kuulemma pitäis ensimmäisenä pudota. Onneks! Ne on hyviä työntekijöitä, ajattelin ihan palkankorotusta.
Onnimanni
Junior Member
Junior Member

Karaistuneita. :D Otot ovat arvoituksellisia. Minulla kuoli yksi pikkukaveri mystisesti alkukesästä. Löytyi kellumasta kun tulin viikonlopun jälkeen kotiin, ei mitään taudin merkkejä. Suodatin oli kyllä pahasti levääntynyt ja virtaus hidastunut, ehkä tuli hapen puute. Outoa vaan että kaikki muut otot mennä porskuttivat kuten ennenkin. Tosin uskon myös ottojen tapaturmaisiin kuolemiin: nuo itsetuhoiset hönöt kun välillä pysäköivät esim. partiksen selkään. :roll: Välillä on jollain kuono kirkuvan punainen, liekö saanut pataan joltain. Ahkeria ovat juu - ja minulla lihavia kuin jouluporsaat. :mrgreen:
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Tasapainon palauttelu jatkuu. Toistaiseksi suunta on lupauksia antava. Ohessa alla kolme päivää sitten otettu kuva tuosta Liekkisammaleesta, johon tuo ihme rihmamainen levä oli päättänyt iskeytyä. Ja sen perään tänään otettu kuva, kyllä siinä minun silmään ihan selkeästi on tuo levä vähentynyt! Ja lehtikalanaaras söi todistettavasti eilen ainakin yhden surviaisen!
hyilevää.jpg
hyilevää.jpg (50.15 KiB) Katsottu 10182 kertaa
hyilevää2.jpg
hyilevää2.jpg (47.06 KiB) Katsottu 10182 kertaa
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Kuulumisia. Ja välillä hyviäkin uutisia. Mun kasvit todistettavasti kupli illalla pitkästä aikaa. Eli nielkää tomua levät, ähähää! Mun väsähtänyt lehtikalanaaras söi todistettavasti ihan kunnon satsin surviaisia. Muuten se vaikuttaa kyllä ihan elämäänsä kyllästyneeltä, mut psykiatriks musta ei oo.. pääasia et se syö!

Tupsulevä on kadonnut. Ihan kertakaikkiaan. Sinilevää on vielä, mutta se ei lisäänny. Tuon Blue Exitin pitäis hävittää se 10 päivää viimeisen annostelun jälkeen ja nyt eletään kai päivää viisi. Eli en oo vielä luopunut toivosta.

Mun loisten riuduttamat Rusokirjot on saaneet värinsä takaisin ja jahtaa toisiaan kreisinä.

Sanoinko jo et kasvit kuplii taas, hihiii. Nii nättiä!
0511.jpg
0511.jpg (52.07 KiB) Katsottu 10044 kertaa
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Se miekkakasvi jolla ei ollut liikkeessä nimeä vois olla pantterivesmiekka.
Se tuli ekana mieleen kun katsoin kuvan. Se on hieman kirjavan värinen ja siinä on pienet täplät.
Punertavan/ruskeat/vihreät lehdet. Kiva kasvi :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”