Verkkonuoliainen

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Holzig kirjoitti:No, kyllä jos oikein administraattori ja moderaattori sanoo, että 3 on parvi ja sekä tiikeri-, että verkkonuoliainen menevät hyvin näin näin niin mitäpä meidän kannattaa asiasta keskustella.
Niin no, se sisälukutaito on edelleenkin ihan käyttökelpoinen taito.

Sanoin siis, että minusta muutaman yksilön ryhmä (joka tuossa AM lainauksessa mainittiin) on eri kokoluokkaa kuin parvi.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Kaizu kirjoitti: Niin no, se sisälukutaito on edelleenkin ihan käyttökelpoinen taito.
Jep, mutta rivienvälistä luku on vielä vaikeampaa.
Kaizu kirjoitti: Sanoin siis, että minusta muutaman yksilön ryhmä (joka tuossa AM lainauksessa mainittiin) on eri kokoluokkaa kuin parvi.
Mutta samalla käytännössä sanoit, että: Ok! Laittakaa vaan kaikki aloittelijat 3 niin hyvä tulee.

Aloittelijat kun yleensä ovat siitä omituisia, että jos niille sanoo, että laita 8 niin ne laittaa 5 ja kun sanoo, että laita 6 niin ne laittaa 4. Kun sanoo, että laita 3 niin...Niin, mitäköhän sitten tapahtuu. Kalaa ei enää pidetä parvikalana.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Holzig kirjoitti:Mutta samalla käytännössä sanoit, että: Ok! Laittakaa vaan kaikki aloittelijat 3 niin hyvä tulee.
Itse en ole koskaan nähnyt nuoliaisia luonnossa (paitsi pikkupoikana, kun niitä koskesta pyydystelin pohjakasvillisuuden seasta, mutta se on eri juttu).

Ajattelin vain, että jos joku arvostettu asiantuntija sanoo, että muutaman yksilön ryhmä on "sallittu" (tosin vähintään muutaman yksilön ryhmä), niin hänellä mahdollisesti on asiasta tietoa ja näin ollen muutaman yksilön ryhmä olisi riittävä.

Ja mitä aloittelijoiden laskutaitoon tulee, niin itse osaan laskea yllättävänkin sujuvasti, ja otan jopa kokeneempien ohjeita vastaan, varsinkin mikäli he pystyvät minut perusteluillaan saamaan asiasta vakuuttuneeksi.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Kaizu kirjoitti: Itse en ole koskaan nähnyt nuoliaisia luonnossa
Harvapa meistä. Joku sentään kun kirjatietoa niistäkin jonkin verran löytyy. Se, että nuo em. lajit liikkuvat luonnossa parvissa lienee ihan faktaa eikä vain mutua. Tuskinpa kukaan myöskään kiistää, etteivät viihtyisi myös akvaariossa mieluummin parvessa. Saattaahan vanha parven jämästä yksinäiseksi jäänyt tetrakin sinnitellä elossa vaikka elon mielekkyydestä tuskin voidaan puhua.

Se mitä kukakin kokeneempi itse saa altaassaan kituuttamaan elossa on sitten eri asia, mutta eiköhän ihan kuitenkin kannattaisi sopia, että aloittelijoille pidetään neuvoissa parvien minimikoko edelleenkin kuutena ihan vain niiden elikoiden parhaaksi.
vemkki
Junior Member
Junior Member

Re: Parvikoko

Viesti Kirjoittaja vemkki »

Rääkky kirjoitti:
Holzig kirjoitti: Perustelut 3 parvikoon suosittamiselle minusta ihan paikallaan.
Mikä tekee verkkonuoliaisesta tiikerinuoliaista kummemman.
Sanoisin että koko. Tiikerinuoliainen kasvaa sen verran kookkaaksi, että sitä on hankala pitää kunnon parvessa, ellei sitten suunnittele kohtalaisen kokoista akvaariota nimenomaan tiikerinuoliaisten ympärille. Kun ne nyt kuitenkin näyttävät pärjäävän ihan mukavasti 3-4 kalan porukassa, ja ihmiset kuitenkin niitä hankkivat, niin on hyvä että on olemassa jonkinlainen realistinen minimimäärä. Ei 3 kalaa kyllä mikään parvi ole.

Verkkonuoliainen puolestaan jää sen verran pienemmäksi, että pienen parven saa mahtumaan jo suht normaaliin purkkiin, joten kompromisseihin ei tarvitse välttämättä turvautua.

Nimim. tiikerinuoliais-"parvensa" kasvattamisesta unelmoiva
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ok, Pertti on puhunut. Nyysseissä totesi kirjoituksessaan, että paria pienintä nuoliaislajia lukuunottamatta eivät välttämättä tarvitse parvea, mutta kuitenkin omanlaistensa kavereiden seuraa. Hän ei sanojensa mukaan pysty määrittämään täten nuoliaisille sopivaa porukan kokoa, joten tämä lienee tulkittavissa niin, että kolmekin olisi riittävä määrä.
Joten siis, uskotaan Perttiä ja annan periksi kannastani.

T: Mari
zeke
Starting Member
Starting Member

Parvi, lauma, katras, joukko, sikermä

Viesti Kirjoittaja zeke »

Parvi on niin hämärä käsite, että siitä on helppo kinastella loputtomiin. Joillakin valtamerien kaloilla parvikoko saattaa olla miljoonia, mutta alarajan määrittely onkin mahdotonta.

Yksi parven tarkka määrittely on neljä, koska sotilaskielessä parven muodostaa kaksi lentokoneparia.

Visuaalisesti tarkasteltuna parvi on mielestäni niiin monta kalaa, että yhdellä silmäyksellä ei pysty sanomaan, montako siinä on.

Paras olisi ehkä kuitenkin katsoa asiaa kunkin kalalajin näkökulmasta. Kokemukseni mukaan akvaariossa nuoliaisilla jo kolme, neljä yksilöä alkaa saada lajille nähdäkseni tyypillisiä käyttäytymispiirteitä kuten nokkimisjärjestyksen selvittäminen ja joukkona säntäily.

Mikä parvikoko luonnostaan voisi olla on hankala selvittää. Siihen tarvittaisiin niin suuri akvaario, että nuoliaisillla olisi tilaa jakautua mahdollisesti useammaksi parveksi. Oletan, että puroissa ja joissa elävinä kaloina näillä eivät parvikoot mitään huiman suuria välttämättä ole. Jo ravinnon saannin ja piilopaikkojen takia kannattanee sopeutua ympäristön mahdollistamiin ryhmiin.

Eikä tämä ole tarkoitettu saivarteluksi.
Zeke
--- ei painovoimaa oikeasti ole, vika on Maassa.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Mari kirjoitti: Joten siis, uskotaan Perttiä ja annan periksi kannastani.
Pertillä oli kyllä niitä omituisia kannanottoja lajeista joita ei ilm. ole pitänyt tai ei ole parempaa tietoa...vaikkapa haarniskamonnit joiden parviluonne on aivan ilmiselvä ja aktiivisuus, luonnollinen käyttäytyminen pitkälti riippuu juuri riittävästä lajitovereiden läsnäolosta.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Holzig kirjoitti: Pertillä oli kyllä niitä omituisia kannanottoja lajeista joita ei ilm. ole pitänyt tai ei ole parempaa tietoa...vaikkapa haarniskamonnit joiden parviluonne on aivan ilmiselvä ja aktiivisuus, luonnollinen käyttäytyminen pitkälti riippuu juuri riittävästä lajitovereiden läsnäolosta.
Kun akvaarioguru salosta on näin sanonnut "että parvi on 6 kpl" ja näitä kaloja ei ole syytä pienemmissä parvissa pitää eikä toisille suositella tätä pienempiä parvia, niin kaikki nyt uskovat Holzig:ia. Rassi puhuu vasten parempaa tietoaan. Uskokaa ihmiset nyt. *LOL*

Joskus olisi myönnettävä tosiasia ettei kaikkea voi tietää ja ihminen voi olla väärässäkin, mutta toisille se näyttää olevan ylipääsemättömän vaikeaa.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Timppa kirjoitti: Kun akvaarioguru salosta on näin sanonnut "että parvi on 6 kpl" ja näitä kaloja ei ole syytä pienemmissä parvissa pitää eikä toisille suositella tätä pienempiä parvia, niin kaikki nyt uskovat Holzig:ia. Rassi puhuu vasten parempaa tietoaan.
Rassi tosiaan kirjoitti ympäripyöreästi, ettei kykene määrittelemään mikä on tietyille tässä keskustelussa ilmenneille nuoliaisille sopiva suositeltava parvikoko. Minulle tuo ei tuota vaikeuksia.

Ja vaikka Pertin tietämys ehdotonta eliittiä monniasioissa onkin niin haarniskamonnien suhteen kyllä tohdin asettua keskustelemaan asiasta vähintään tasavertaisena. Josta päästäänkin seuraavaan esille ottamaasi aiheeseen...
Joskus olisi myönnettävä tosiasia ettei kaikkea voi tietää ja ihminen voi olla väärässäkin, mutta toisille se näyttää olevan ylipääsemättömän vaikeaa.
Sinä sitten vetäisit egokortin mukaan asiaan ja ehkä koko keskustelu osalle teistä tosiaan on sellainen, mutta minun lähtökohtan on kalojen hyvinvointi.

Minusta on edelleen edesvastuutonta suositella 3 parvia.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Olisikohan niin että tarvittaisiin uusi termi lajeille jotka viihtyvät parvea pienemmässä ryhmässä?

Parvikäyttäytyminen voi useilla kaloilla johtua myös puolustautumistarpeesta jota ei akvaario-oloissa ole. Esim. monet tetrathan muuttuvat turvallisissa oloissa paikallaan nyhjääviksi reviirinpuolustajiksi, vaikka lajitovereita olisi uimakavereiksi. Akvaariossa ei useimmiten ole tarvetta näyttää suuremmalta kuin on tai hakea turvaa parvesta.

Toisaalta monet lajit, joita perinteisesti ei pidetä parvikaloina, ovat mielestäni kuitenkin sellaisia. Banjomonnit ja pusukalat voisin mainita esimerkkeinä. Banjojen väitetään viihtyvän hyvin yksinään, mutta jos akvaariossa on useampaa lajia muutamia yksilöitä per laji, kalat hakeutuvat samalle alueelle akvaariossa lajinsa mukaan. Pusukalat puolestaan ovat erittäin seurallisia ja uivat aina yhdessä. Omista pusukaloistani suurin puolustaa pienempiään eikä esimerkiksi päästä näitä esille jos huoneessa liikkuu jotain epäilyttävää (vaikkapa valokuvaaja), vaan käy itse aika-ajoin tarkistamassa onko uhka jo poistunut.

Omista akvaarioistani tulee yksi päinvastainenkin "parvikala"esimerkki mieleen. Otocinclus sp. "Negros" -nimellä on myyty ja myydään edelleen Hisonotus paulinus -lajia, joka ei toisin kuin otot ole laisinkaan seurallinen. Kahden kalan kohdatessa akvaariossa ne jäävät tuijottamaan toisiaan kunnes jompikumpi väistää ja usein tuijotuskisan voittaja vielä lähtee ajamaan heikompaa häviäjää rajun näköisesti takaa. Laji myös tuhoaa kasveja toisin kuin otot, joten on siinä monella akvaristilla mahtanut olla ihmettelemistä kun kiltteinä parvikaloina ostetut eläimet ovatkin popsineet akvaarion puliksi ja vielä tapelleet päälle.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Holzig kirjoitti: Rassi tosiaan kirjoitti ympäripyöreästi, ettei kykene määrittelemään mikä on tietyille tässä keskustelussa ilmenneille nuoliaisille sopiva suositeltava parvikoko. Minulle tuo ei tuota vaikeuksia.

Sinä sitten vetäisit egokortin mukaan asiaan ja ehkä koko keskustelu osalle teistä tosiaan on sellainen, mutta minun lähtökohtan on kalojen hyvinvointi.

Minusta on edelleen edesvastuutonta suositella 3 parvia.
Minä en suosittele kenellekkään tiikerinuoliaisia kuin korkeintaan 1000 litran akvaariosta ylöspäin ja silloinkin vain lajiakvaarioon. Parvi tai ryhmäkoosta en sano mitään kun en tiedä sitä mikä se oikeasti on. Olen lukennut "suosituksia" vähimmäismäärä parvelle 6 kpl tiikerinuoliaista mutta kuinkasuuren akvaarion nämä kuusi kalaa tarvitsevat kun tiikerinuoliaisen aikuiskoko luonnossa on täysikasvuisena jopa 40 cm. Ehkä osaat antaa myös akvaariolle minimikoon kun suosittelet kaloille lähtökohtana "hyvinvointi ja parvikoko vähintäin 6 kappaletta" ei akvaarion koko voi olla 300 litraa.

Tietysti voit sanoa että pieniä nuoliaisia voi pitää pienemmässäkin akvaariossa mutta liianpieni akvaario aiheuttaa väistämättä kaloissa kitukasvuisuutta joka ei enää voi olla "lähtökohtana kalojen hyvinvoinnille."

Minulla on kokemusta tiikerinuoliaisista yli 2 vuotta 540 litran akvaariossa 3 "ryhmästä" sekä tämän lisäksi yli 3 vuotta 900 litran akvaariossa 6 tiikerinuoliaisen "parvesta." Eli yhteensä yli 5 vuotta. Ja voin väittää omana mielipiteenäni ettei kalat olleet sen paremminvoivia 6 kappaleen parvessa kuin 3 kappaleen ryhmässäkään. Kalat käyttäytyivät kummassakin tapauksessa aivan samoin, olivat eloisia, vilkkaita, söivät hyvin eivätkä sairastaneet koskaan, kummassakaan tapauksessa minkäänlaista tautia tai sairautta ei ollut jota olisi tarvinnut lääkkeillä hoitaa.
Holzig kirjoitti:Ja vaikka Pertin tietämys ehdotonta eliittiä monniasioissa onkin niin haarniskamonnien suhteen kyllä tohdin asettua keskustelemaan asiasta vähintään tasavertaisena. Josta päästäänkin seuraavaan esille ottamaasi aiheeseen...
Voin väitellä samoin tiikerinuoliaisista sinun kanssasi samoin tasavertaisesti. Miten suosittelet tiikerinuoliaisia ja kenelle ja kuinka suureen altaaseen 6 kappaleen parvissa ? Lähtökohtana kalojen hyvinvointi. Niinkuin asian olet itse ilmaissut ja voivasi väitellä haarniskamonneista Pertti Rassin kanssa tasavertaisesti.

Minä taas väitän ettei parvi tai ryhmäkoolla ole merkitystä tiikerinuoliaisille kalojen ollessa keskenkasvuisia, ja tämä perustuu omaan kokemukseeni ko kaloista niinkuin sinullakin haarniskamonnien kohdalla, sisäksi tuttaviesi luona tekemiin havantoihin parvesta. Samoin olen minä seurannut tiikerinuoliaisia tuttavieni luona suurissa akvaarioissa eikä sielläkään ole ollut 6 kappaleen parvia aina ja kalat ovat käyttäytyneet aivan samoin kuin 6 kappaleen parvissa.

Mutta lopuksi vielä oma mielipiteeni tiikerinuoliaisista joka on tullut jo ylempänäkin esille. Minä en suosittele tiikerinuoliaisia pieniin akvaarioihin ollenkaan, en ryhmissä enkä parvissa. Jos tiikerinuoliaisia on välttämätön hankkia minun mielipiteeni on että akvaarion koko on 1000 litrasta ylöspäin ja ehdottomattomasti lajiakvaario. Tunnettu tosiasiahan on että tiikerinuoliainen repii toisten kalojen kiduksista palasia omaksi ravinnokseen voimakkailla leuoillaan joilla kotilotkin pytyy suurempana murskaamaan. Eli kannattaa miettiä minkälaiseen akvaarioon ja minkälaisten muiden kalojen kanssa tiikerinuoliaisia asuttaa.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Timppa kirjoitti: Minä en suosittele kenellekkään tiikerinuoliaisia kuin korkeintaan 1000 litran akvaariosta ylöspäin ja silloinkin vain lajiakvaarioon.
Emmehän me nyt niin kauhean eri linjoilla ole. Minä olen yleensä suositellut tiikerinuoliaisten jättämistä kauppaan jos ei voi tarjota riittävän hyviä oloja. Harva pystyy.
Timppa kirjoitti: Tietysti voit sanoa että pieniä nuoliaisia voi pitää pienemmässäkin akvaariossa
En sano. Se, olisiko suosittelemani allaskoko 1000 tai jotain muuta -iso joka tapauksessa ei kai ole kuin suuntaa-antava, mutta karsisi turhat uunot ostamasta ks. lajia. Ne, jotka niitä sitten vakavissaan aikovat alkaa hoitamaan eivät varmastikaan ole enää niin riippuvaisia sinun tai minun parvi-/allaskokosuosituksista.
Timppa kirjoitti: Voin väitellä samoin tiikerinuoliaisista sinun kanssasi samoin tasavertaisesti.
Tietysti voit, mutta miksi haluaisit väitellä kanssani? Edistäisikö se jotenkin tiikerinuoliaisten asemaa tai kohtelua?
Timppa kirjoitti: Minä taas väitän ettei parvi tai ryhmäkoolla ole merkitystä tiikerinuoliaisille kalojen ollessa keskenkasvuisia
Olen vahvasti eri mieltä, mutta koska kummallakaan tuskin on esittää vedenpitävää faktaa tukemaan havaintojaan niin tuskin pääsemme asiasta yhteisymmärrykseen tai saamme edes rakentavaa keskustelua aikaiseksi.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Holzig kirjoitti:Olen vahvasti eri mieltä, mutta koska kummallakaan tuskin on esittää vedenpitävää faktaa tukemaan havaintojaan niin tuskin pääsemme asiasta yhteisymmärrykseen tai saamme edes rakentavaa keskustelua aikaiseksi.
Tuon rakentavan heskustelun osalta olet oikeassa, mutta edelleenkin sanon ettei tiikerinuoliainen tarvitse 6 kappaleen parvea ollakseen niin tyytyväinen "akvaarioelämääänsä kun vain voi olla jos tila ja olosuhteet on kunnossa."

Ja se mies joka "mielestäsi" ei tiedä mitään ja puhuu vasten parempaa tahtoaan on jatkanut juttua newseissa.

http://www.fourtalk.net/fourtalk.phtml? ... id=1542225
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Timppa kirjoitti: Ja se mies joka "mielestäsi" ei tiedä mitään ja puhuu vasten parempaa tahtoaan on jatkanut juttua newseissa.
Jep. Heh... Jos Perttikään nyt ihan kaikkea tiedä, niin minusta tuo 'mitään' on aika rohkea tulkinta teksteistäni jopa Timpan lukemaksi...
Holzig kirjoitti: Ja vaikka Pertin tietämys ehdotonta eliittiä monniasioissa onkin niin...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”