Holzig kirjoitti: Rassi tosiaan kirjoitti ympäripyöreästi, ettei kykene määrittelemään mikä on tietyille tässä keskustelussa ilmenneille nuoliaisille sopiva suositeltava parvikoko. Minulle tuo ei tuota vaikeuksia.
Sinä sitten vetäisit egokortin mukaan asiaan ja ehkä koko keskustelu osalle teistä tosiaan on sellainen, mutta minun lähtökohtan on kalojen hyvinvointi.
Minusta on edelleen edesvastuutonta suositella 3 parvia.
Minä en suosittele kenellekkään tiikerinuoliaisia kuin korkeintaan 1000 litran akvaariosta ylöspäin ja silloinkin vain lajiakvaarioon. Parvi tai ryhmäkoosta en sano mitään kun en tiedä sitä mikä se oikeasti on. Olen lukennut "suosituksia" vähimmäismäärä parvelle 6 kpl tiikerinuoliaista mutta kuinkasuuren akvaarion nämä kuusi kalaa tarvitsevat kun tiikerinuoliaisen aikuiskoko luonnossa on täysikasvuisena jopa 40 cm. Ehkä osaat antaa myös akvaariolle minimikoon kun suosittelet kaloille lähtökohtana "hyvinvointi ja parvikoko vähintäin 6 kappaletta" ei akvaarion koko voi olla 300 litraa.
Tietysti voit sanoa että pieniä nuoliaisia voi pitää pienemmässäkin akvaariossa mutta liianpieni akvaario aiheuttaa väistämättä kaloissa kitukasvuisuutta joka ei enää voi olla "lähtökohtana kalojen hyvinvoinnille."
Minulla on kokemusta tiikerinuoliaisista yli 2 vuotta 540 litran akvaariossa 3 "ryhmästä" sekä tämän lisäksi yli 3 vuotta 900 litran akvaariossa 6 tiikerinuoliaisen "parvesta." Eli yhteensä yli 5 vuotta. Ja voin väittää omana mielipiteenäni ettei kalat olleet sen paremminvoivia 6 kappaleen parvessa kuin 3 kappaleen ryhmässäkään. Kalat käyttäytyivät kummassakin tapauksessa aivan samoin, olivat eloisia, vilkkaita, söivät hyvin eivätkä sairastaneet koskaan, kummassakaan tapauksessa minkäänlaista tautia tai sairautta ei ollut jota olisi tarvinnut lääkkeillä hoitaa.
Holzig kirjoitti:Ja vaikka Pertin tietämys ehdotonta eliittiä monniasioissa onkin niin haarniskamonnien suhteen kyllä tohdin asettua keskustelemaan asiasta vähintään tasavertaisena. Josta päästäänkin seuraavaan esille ottamaasi aiheeseen...
Voin väitellä samoin tiikerinuoliaisista sinun kanssasi samoin tasavertaisesti. Miten suosittelet tiikerinuoliaisia ja kenelle ja kuinka suureen altaaseen 6 kappaleen parvissa ? Lähtökohtana kalojen hyvinvointi. Niinkuin asian olet itse ilmaissut ja voivasi väitellä haarniskamonneista Pertti Rassin kanssa tasavertaisesti.
Minä taas väitän ettei parvi tai ryhmäkoolla ole merkitystä tiikerinuoliaisille kalojen ollessa keskenkasvuisia, ja tämä perustuu omaan kokemukseeni ko kaloista niinkuin sinullakin haarniskamonnien kohdalla, sisäksi tuttaviesi luona tekemiin havantoihin parvesta. Samoin olen minä seurannut tiikerinuoliaisia tuttavieni luona suurissa akvaarioissa eikä sielläkään ole ollut 6 kappaleen parvia aina ja kalat ovat käyttäytyneet aivan samoin kuin 6 kappaleen parvissa.
Mutta lopuksi vielä oma mielipiteeni tiikerinuoliaisista joka on tullut jo ylempänäkin esille. Minä en suosittele tiikerinuoliaisia pieniin akvaarioihin ollenkaan, en ryhmissä enkä parvissa. Jos tiikerinuoliaisia on välttämätön hankkia minun mielipiteeni on että akvaarion koko on 1000 litrasta ylöspäin ja ehdottomattomasti lajiakvaario. Tunnettu tosiasiahan on että tiikerinuoliainen repii toisten kalojen kiduksista palasia omaksi ravinnokseen voimakkailla leuoillaan joilla kotilotkin pytyy suurempana murskaamaan. Eli kannattaa miettiä minkälaiseen akvaarioon ja minkälaisten muiden kalojen kanssa tiikerinuoliaisia asuttaa.