Kaikenlaisia ongelmia: suodattimista, altaan kypsytyksestä

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Tuntematon kirjoitti:Ja vielä; lisäänkö tuon mullan siis vaikka sukkahousujen sisässä tuonne akvaarioon ja annan sinne (sukkahousuissa) "liueta" vai lisäänkö sitä noin vain veteen (ja kenties suodattimeenkin)?Täytyisikö mullan olla vanhaa vai uutta? Ja mites; noista sukkahousuista ei siis varmaankaan liukene mitään veteen; mitään haitallista? :?
En oikein jaksa uskoa haitallisuuteen - vaikka suoraan jalasta. :mrgreen: Ehkäpä se on parempaakin?

Multa pitäisi olla mielestäni mahdollisimman elävää eli vanhaa ja säännöllisesti kasteltua elävän kasvin juurelta. Silloin siinä varmasti on paljon typpibakteereja. Siitä voi tehdä multaveden, sekoitella rauhassa ja kaataa vain veden altaaseen. Tai sitten sukkiksissa. Lisäksi voi laittaa suodattimeenkin.

Kaikki on nyt selvääkin selvempää? 8-)
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

liina kirjoitti:
Tuntematon kirjoitti:Ja vielä; lisäänkö tuon mullan siis vaikka sukkahousujen sisässä tuonne akvaarioon ja annan sinne (sukkahousuissa) "liueta" vai lisäänkö sitä noin vain veteen (ja kenties suodattimeenkin)?Täytyisikö mullan olla vanhaa vai uutta? Ja mites; noista sukkahousuista ei siis varmaankaan liukene mitään veteen; mitään haitallista? :?
En oikein jaksa uskoa haitallisuuteen - vaikka suoraan jalasta. :mrgreen: Ehkäpä se on parempaakin?

Multa pitäisi olla mielestäni mahdollisimman elävää eli vanhaa ja säännöllisesti kasteltua elävän kasvin juurelta. Silloin siinä varmasti on paljon typpibakteereja. Siitä voi tehdä multaveden, sekoitella rauhassa ja kaataa vain veden altaaseen. Tai sitten sukkiksissa. Lisäksi voi laittaa suodattimeenkin.

Kaikki on nyt selvääkin selvempää? 8-)
Niinhän se taitaa olla. [;)]

8-)
a0200303
Junior Member
Junior Member

Kypsyttelystä

Viesti Kirjoittaja a0200303 »

Lueskelin tässä tätä kypsyttely keskustelua ja aloin ihmetellä. 8O Olen itse aloittanut akvaarioni kanssa ihan vasta (n. 4kk) sitten. Minulla akvaario seisoi kasvien ja pohjan kanssa viikon kunnes laitoin sinne kalat. En siis tehnyt mitään ammoniakki vaihetta. En edes tiennyt moisesta!! Eivät eläinkaupassa kertoneet. Teinkö siis aivan väärin? Ilmeisesti tein.. :( Olen nyt vaihtamassa isompaan akvaarioon, käytettyyn. Tulisiko minun toimia tuolla ammoniakki tavalla seuraavan akvaarion kanssa? Tunnen kyllä nyt olevani aika törppö :(
Hammaskarppi tyttö
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Kypsyttelystä

Viesti Kirjoittaja jarvij »

a0200303 kirjoitti:Lueskelin tässä tätä kypsyttely keskustelua ja aloin ihmetellä. 8O Olen itse aloittanut akvaarioni kanssa ihan vasta (n. 4kk) sitten. Minulla akvaario seisoi kasvien ja pohjan kanssa viikon kunnes laitoin sinne kalat. En siis tehnyt mitään ammoniakki vaihetta. En edes tiennyt moisesta!! Eivät eläinkaupassa kertoneet. Teinkö siis aivan väärin? Ilmeisesti tein.. :( Olen nyt vaihtamassa isompaan akvaarioon, käytettyyn. Tulisiko minun toimia tuolla ammoniakki tavalla seuraavan akvaarion kanssa? Tunnen kyllä nyt olevani aika törppö :(
Tuo viikon seisotus oli yhtä tyhjän kanssa. Kypsytä nyt se isompi akvaario edes kunnolla. Tuosta nykyisestäsi saatat saada ympin, koska jonkinlainen typpibakteeristo siihen lienee suodattimeen jo syntynyt.

Käyppä vielä lukaisemassa nuo kypsyttelysivuni:
http://www.aquahoito.info/suomi/aloitte ... psytys.php
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/kypsytys.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
111na
Elite Member
Elite Member

jarvij kirjoitti:Tuosta nykyisestäsi saatat saada ympin, koska jonkinlainen typpibakteeristo siihen lienee suodattimeen jo syntynyt.
Tuota! Bakteeristo ei ainakaan voi enää neljän kuukauden jälkeen olla tuosta kypsytystavasta kiinni, vaan siellä on mitä tuollaisessa kokoonpanossa on. Tottakai sieltä saa ympin ja on järkevää siirtää hiekan muodossa ymppiä myös.

(Lisäys: Jos akvaariossa on ollut nitriitit koholla pitkään ja kalakuolemia viime aikoina myös, tilanne voi olla toinen. Mutta uskomatonta se olisi jos ymppiä ei olisi vahingossa tullut altaaseen vaikkapa kasvien mukana. Ammoniakkia se on saanut kalojen hengityksestä.)
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja RPekka »

jarvij kirjoitti:Tuosta nykyisestäsi saatat saada ympin, koska jonkinlainen typpibakteeristo siihen lienee suodattimeen jo syntynyt.
Vastataan hyökkäävään kommenttiin hyökkäyksellä: Milloinkas J. Järven bakteerit ovat suodattimeen muuttaneet, eihän niiden pitänyt kaupallisissa suodattimissa elää?

"a0200303" on toiminut hyvässä uskossa seisottaessaan akvaariota viikon eikä häntä siitä voi torua, parempia ohjeita toki voi antaa ja tuolta Aquahoito-sivuilta niitä löytyykin.

Uskon että jokainen yli 20 vuotta akvaarioita harrastanut on "kypsyttänyt" ensimmäisen akvaarionsa väärin koska muustakaan ei tiedetty.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kuka kirjoitti ettei pitänyt elää. Määristä se kiinni on! Tottakai siellä on bakteereita ymppiä varten :mrgreen:

Bakteerien esiintyminen suodattimessa ei ole kiinni kaupallisuudesta, vaan virtausnopeudesta niissä.
Sitä paitsi tuo tyylini ei ollut hyökkäävä, vaan lähinnä toteava. Akvaariotahan ei ollut kypsytetty, vaan sinne oli syntynyt jonkinlainen bakteeristo vähintään kasvien juurissa mukana tulleista.
Neljän kuukauden ikäisessä akvaariossa ei vielä kummoista lietemäärääkään ole tainnut ilmestyä, mikä tosin on sidoksissa kalamäärän kanssa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
111na
Elite Member
Elite Member

jarvij kirjoitti:Neljän kuukauden ikäisessä akvaariossa ei vielä kummoista lietemäärääkään ole tainnut ilmestyä, mikä tosin on sidoksissa kalamäärän kanssa.
Kalamäärään se on sidoksissa, vaikka olisi käytetty alussa ammoniakkia.
Eikö liete ole bakteerien ravinnosta ja elinolosuhteista riippuvainen, eikä tässä ammoniakilla kypsytys enää voisi näkyäkään.

Joka tapauksessa (poikkeuksia lukuunottamatta :) ) toiminnassa oleva akvaario on erinomainen toisen altaan kypsytystä nopeuttamaan. Bakteeriymppiä saadaan paljon ja bakteereita ruokittaessa akvaario kypsyy nopeammin valmiiksi kuin pienellä multaympillä.
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

a0200303 kirjoitti:Lueskelin tässä tätä kypsyttely keskustelua ja aloin ihmetellä. 8O Olen itse aloittanut akvaarioni kanssa ihan vasta (n. 4kk) sitten. Minulla akvaario seisoi kasvien ja pohjan kanssa viikon kunnes laitoin sinne kalat. En siis tehnyt mitään ammoniakki vaihetta. En edes tiennyt moisesta!! Eivät eläinkaupassa kertoneet. Teinkö siis aivan väärin? Ilmeisesti tein.. :( Olen nyt vaihtamassa isompaan akvaarioon, käytettyyn. Tulisiko minun toimia tuolla ammoniakki tavalla seuraavan akvaarion kanssa? Tunnen kyllä nyt olevani aika törppö :(
Älä välitä,et ole ainoa;joka on noin altaansa yrittänyt kypsyttää.. [:I] :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”