Eipä enää paremmin voi sanoaMari kirjoitti: Mitä jos lopetettaisiin tällainen nipotus turhasta, keskityttäisiin olennaiseen ja juteltaisiin kaloista.
Viestien kirjoitusasu ja pilkunviilaus
Valvoja: Moderaattorit
-
Jani
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Hyvä Mari
Mari kirjoitti:
Minäkin olen jo väsynyt noihin kirjoituksiin. Eihän sille mitään voi että valituksen aihetta aina on ja epäkohtiin puututaan, mutta liika on jo liikaa. Kaikkien pitäisi pyrkiä pysymään asialinjalla ja turha herkkänahkaisuus ja tiukkapipoisuus voitais panna hyllylle. Kylmä fakta on se että tämä on maamme paras foorumi ja homma toimii kuin junan vessa.
Jos jotakuta toiminta ärsyttää, ei ole pakko palstalla aikaansa "tuhlata". Lopuksi toivotan kaikille palstalaisille hyvää seuraavaa paria viikkoa. Minä poika kuittaan huomisesta lähtien verkosta ja lähden paistattelemaan päivää Mauritiuksen paratiisisaarelle. Jospa siellä pääsisi ihailemaan kaloja luonnollisessa elinympäristössään ja siinä sivussa saisi kuvattua riutan elämää VA kamerasysteemillä.
Erittäin hyvin kirjoitettu. Lähes joka kuukausi on ainakin yksi tai useampia kirjoituksia, joissa a) joko valitetaan että täällä tyrmätään uudet kirjoittajat, b) huomautellaan turhista pikkuseikoista/kirjoitusvirheistä tai c) urputetaan että moderaattorit ovat ilkeitä ja antavat turhia varoituksia ja poistelevat kirjoituksia.Ja lopuksi, olen henkilökohtaisesti todella väsynyt ja kypsä näihin turhanpäiväisiin "kuka niuhottaa ja mistä" aiheisiin keskusteluihin. Oikein kirjoittaminen ei ole sen työläämpää kuin väärinkään ja jos sitä ei itse hallitse, olkaamme vain kiitollisia moderaattoreille että jaksavat muokkailla tekstiämme muille ymmärrettävään muotoon. Mitä jos lopetettaisiin tällainen nipotus turhasta, keskityttäisiin olennaiseen ja juteltaisiin kaloista.
Minäkin olen jo väsynyt noihin kirjoituksiin. Eihän sille mitään voi että valituksen aihetta aina on ja epäkohtiin puututaan, mutta liika on jo liikaa. Kaikkien pitäisi pyrkiä pysymään asialinjalla ja turha herkkänahkaisuus ja tiukkapipoisuus voitais panna hyllylle. Kylmä fakta on se että tämä on maamme paras foorumi ja homma toimii kuin junan vessa.
Jos jotakuta toiminta ärsyttää, ei ole pakko palstalla aikaansa "tuhlata". Lopuksi toivotan kaikille palstalaisille hyvää seuraavaa paria viikkoa. Minä poika kuittaan huomisesta lähtien verkosta ja lähden paistattelemaan päivää Mauritiuksen paratiisisaarelle. Jospa siellä pääsisi ihailemaan kaloja luonnollisessa elinympäristössään ja siinä sivussa saisi kuvattua riutan elämää VA kamerasysteemillä.
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Hyvä Mari
Just niin... Älä vaan vedä vettä henkeen.Jani kirjoitti: Minä poika kuittaan huomisesta lähtien verkosta ja lähden paistattelemaan päivää Mauritiuksen paratiisisaarelle. Jospa siellä pääsisi ihailemaan kaloja luonnollisessa elinympäristössään ja siinä sivussa saisi kuvattua riutan elämää VA kamerasysteemillä.
Pah! Silkkaa erikoisuudentavoittelua tuommoinen...
T: Mari
-avoimesti kateellinen
-duunissa
-näpit jäässä
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Niin. Voimme sitten miettiä että kummalla on suuremmat markkinat maailmassa - suomenkielisellä vai englanninkielisellä foorumilla. Kumpi on sidonnainen maan kieleen enemmän?Elmeri kirjoitti:Ihme kun olin ainoa Eurooppalainen Aquariacentral foorumissa vuosituhannen alussa siellä ei kukaan morkannut englannistani joka ei varmasti ollut kirjakieltä vaan jenkkien tunnetut gurut jopa alkoi sähköpostivaihtoon silloin kanssani.
Kummassa on syytä olettaa että kielen perusteet ovat hallussa paremmin - siinä foorumissa missä kukin puhuu mahdollisesti omaa äidinkieltään vai se missä osa puhuu äidinkieltään ja osa täysin ylimääräisenä opittua kieltä?
Englanninkielinen yleispuhekieli ja kirjakieli ovat muutenkin lähempänä toisiaan kuin suomenkielessä - englanninkielestä on toki useita muotoja mutta yksi vakiintunut puhekieli eli tämä ns. uutisenglanti - eiköhän ulkomaisilla foorumeillakin kaikki käytä tätä englantia eikä omia murteitaan. Otamme tästä esimerkin: kuinka moni englanninenglantilainen ymmärtää kun skotti alkaa vääntämään omaa englantiaan - sanasto on aivan omanlaistaan.
-
tuplakupla
- Junior Member

Viestiketjun aloittajalla oli kyllä muutama ihan hyvä pointti. Mm. se, etten minäkään ole muiden harrastusten parissa nähnyt yhtä paljon nipotusta ja tiukkapipoisuutta, saati mustavalkoista ajattelua. Ehkä akvaarioharrastus on vain sitten tarkkaa puuhaa. Tämä omana kokemuksenani.
Kuitenkin puolustan oikeaa tai edes lähes oikeaa kirjoitusasua. Kysehän ei ole kirjakielestä kuten usein virheellisesti sanotaan, vaan yleiskielestä. Hyvästä sellaisesta. Minä olen jo vuosien ajan seurannut kauhunsekaisin tuntein rakkaan ja kauniin äidinkieleni rappeutumista. Ei enää osata alkeellista yhdyssanojen kirjoittamista, pilkutus on myös näköjään ylivoimaisen vaikea juttu. Määrärahojen leikkauksistako kärsii sitten myös opetuksen taso, tiedä häntä. Huolestuttavaa silti. Oma kieli on tärkein kansallisaarteemme.
Mutta ei pidä olla liian tiukka tällaisella harrastuspalstalla, voi olla että karkottaa tiehensä tietoa hakemaan tulleen nuoren, seurauksena se, että hän jatkaa yhä mahdollisesti virheellistä toimintaansa kalojensa suhteen.
Vähemmän aggressiivisuutta ja tiukkuutta, enemmän ymmärrystä.
Tämä palsta on kuitenkin hyvä, monellakin tapaa. Hyviä neuvoja saa.
Kuitenkin puolustan oikeaa tai edes lähes oikeaa kirjoitusasua. Kysehän ei ole kirjakielestä kuten usein virheellisesti sanotaan, vaan yleiskielestä. Hyvästä sellaisesta. Minä olen jo vuosien ajan seurannut kauhunsekaisin tuntein rakkaan ja kauniin äidinkieleni rappeutumista. Ei enää osata alkeellista yhdyssanojen kirjoittamista, pilkutus on myös näköjään ylivoimaisen vaikea juttu. Määrärahojen leikkauksistako kärsii sitten myös opetuksen taso, tiedä häntä. Huolestuttavaa silti. Oma kieli on tärkein kansallisaarteemme.
Mutta ei pidä olla liian tiukka tällaisella harrastuspalstalla, voi olla että karkottaa tiehensä tietoa hakemaan tulleen nuoren, seurauksena se, että hän jatkaa yhä mahdollisesti virheellistä toimintaansa kalojensa suhteen.
Vähemmän aggressiivisuutta ja tiukkuutta, enemmän ymmärrystä.
Tämä palsta on kuitenkin hyvä, monellakin tapaa. Hyviä neuvoja saa.
~ To conquer yourself is to know The Way. ~
-
Elmeri
- Member

- Viesti:
Et se sinä mari muistaakseni ollut ja kyse on aivan eri keskustelusta kuin mihin viittasit, en ole mikään kymmensormiguru joten oikolukemisesta saa kyllä huomauttaa, en kovin herkkänahkainen ole.
(Joki)Biotooppiakvaristi - Erityinen kiinnostus pienvesistöihin, jokiin ja Laatokkaan sekä silurus glanikseen ja muihin monneihin, unohtamatta myöskään lehtikaloja.
www.kaakko.net/akvaario (lajilistoja voi lähettää, esimerkit sivulla)+linkkejä lisää
www.kaakko.net/akvaario (lajilistoja voi lähettää, esimerkit sivulla)+linkkejä lisää
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
Luvallasi, Elmeri, ja vain tämän kerran täältä:Elmeri kirjoitti:Et se sinä mari muistaakseni ollut ja kyse on aivan eri keskustelusta kuin mihin viittasit, en ole mikään kymmensormiguru joten oikolukemisesta saa kyllä huomauttaa, en kovin herkkänahkainen ole.
Et se sinä, mari, muistaakseni ollut, ja kyse on aivan eri keskustelusta, kuin mihin viittasit. En ole mikään kymmensormiguru, joten oikolukemisesta saa kyllä huomauttaa. En ole kovin herkkänahkainen.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
No jooo. Omaa tyyliä saa olla, eikä se nyt niin tarkkaa ole. Sivulauseita voi laittaa toinen toisensa perään, rajana vain on ymmärrettävyys. Hyvä neuvo on lukea se ennen lähettämistä. 'Ääneen' lukeminen eli ajattelu puheena on hyvä taktiikka, se asettaa kirjoittajan lukijan (kuulijan) asemaan. Itse jakaisin Elmerin lauseen kahteen virkkeeseen. Itsekin käytän pilkkua aika moneen tarkoitukseen tässä ympäristössä, toivottavasti ymmärrettävyys kuitenkin säilyy ja rytmi. Silloin kun rytmi on kohdallaan, lukeminen on nautinto joka tuo positiivista energiaa * toisin kuin rikkonainen lukematta lähetetty teksti joka kuluttaa.
*-kohtaankin sopisi hyvin ajatusviiva, kaksoispiste. Usein käytän vain pikkua, koska itse aiheessa on usein tarpeeksi ajateltavaa. Hioo ken hioo ja kuinka paljon.
Muokattu 100 kertaa
(Hmm.. Toisin kuin rikkonainen, kuluttava, lukematta lähetetty teksti. Toisin kuin kuluttava lukematta lähetetty teksti? Se on hyvä.)
nm. kuin kirjaa kirjoittaisi
*-kohtaankin sopisi hyvin ajatusviiva, kaksoispiste. Usein käytän vain pikkua, koska itse aiheessa on usein tarpeeksi ajateltavaa. Hioo ken hioo ja kuinka paljon.
Muokattu 100 kertaa
(Hmm.. Toisin kuin rikkonainen, kuluttava, lukematta lähetetty teksti. Toisin kuin kuluttava lukematta lähetetty teksti? Se on hyvä.)
nm. kuin kirjaa kirjoittaisi
Re:
Sama. Minuakin oikeasti välillä ärsyttää täällä tämä SIITININ VITIN pilkun_NISSIMINEN. Olen täynnä tätä. Olen nuori ja jo täällä vaaditaan täydellisyyyyyyttä ja virheettömyyttä.Gnolli kirjoitti:Kappalejako on hyvä keksintö
Olen huomannut sen, että jopa oman mielipiteen julkaisemisesta aiheutuu kamala soppa ja kaikki hyökkää kuin kalat ruokaa.
Kamalaa. Relatkaa.
Viimeksi muokannut kwaak, 21:32, 27.06.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
98 L "Hei muru takki auki, täältä tulee hauki - joka susta tykkää"
-
Kaizu
- Imperaattori

- Viesti:
Re: Viestien kirjoitusasu ja pilkunviilaus
Minua ärsyttää ihmisten tahallinen sääntöjen rikkominen. Pilkun viilaajaksi tai muuksi haukkumisenkin uhalla alan käyttämään noita varoituksia taas: kwaak tienasi juuri ensimmäisensä.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
En tarkoittanut kylläkään loukkaavasti tuota mitä sanoin mutta... palo käämit.
98 L "Hei muru takki auki, täältä tulee hauki - joka susta tykkää"
-
nepis76
- Advanced Member

- Viesti:
Hyvä Kaizu! Välillä täällä onkin ollut niin asiatonta mielipiteiden, yms. laukomista, että varoitukset ovat joillekin ihan paikallaan.Kaizu kirjoitti:Minua ärsyttää ihmisten tahallinen sääntöjen rikkominen.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
KalaH
- Senior Member

- Akvaarioseurat: OAS, TAS
Vihdoinkin moderointi palaamassa tauolta.nepis76 kirjoitti:Hyvä Kaizu! Välillä täällä onkin ollut niin asiatonta mielipiteiden, yms. laukomista, että varoitukset ovat joillekin ihan paikallaan.Kaizu kirjoitti:Minua ärsyttää ihmisten tahallinen sääntöjen rikkominen.*Tämä ei siis ole v'*****lua, vaan ihan rehellinen mielipiteeni.*
-
TheSiren
- Senior Member

Niinpä, jes elämä hymyilee.
-
bj
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Minuu alkaa kanssa ärsyttää nämä viimeaikaiset valitusketjut palstan ilkeilijöistä tms, normaalisti en lue, jos asia ei kiinnosta, mut näitä on ollut nyt toistuvasti, ni väkisinkin ne huomaa. Ei saa olla niin kamalan herkkänahkainen, aika harvoin sitä kumminkaan kellään taitaa olla pahat mielessä koskien uudempia kirjoittajia ja tiedon kysyjiä. Kirjoittelu vain helposti on töksähtelevää, etenkin kun sanotaan, miten asiat on. Vai mitä kysyjät oikein haluaa - että puhutaan kymmenen hyvää ja yhdeksän kaunista ja esim kalojen olot on pe****ään. Vai eikö kumminkin ole parempi, että asiat kerrotaan niin kuin ne on, siis totuus? Akvaariokalat on kuitenkin eläviä eläimiä ja pitäisi niitä pyrkiä kohtelemaankin kutakuinkin hyvin eli lajin vaatimusten puitteissa järjestää olot niille, siihen uskoisin että vastauksen antajat pyrkiikin.
Tän ketjun otsikko on viestien kirjoitusasu ja pilkun viilaus (tarkoittiko modeja, en jaksanut lukea kuin nämä uudet?), ite en ole huomannut moista, paitsi että kalojen ja kasvien nimet korjataan lukijoiden toimesta heti ja sehän on vain oikein. Niin paljon muutenkin niissä on vaikeine lajin määrityksineen sekaannuksia ja aiheuttaen vain haittaa niin harrastajille, kauppiaille kuin ostajillekin. Parempi se, että leviävät yleiseen tietoon oikeilla nimillä. Kirjoitusasunkin korjaaminen on, hyvä tavaton sentään ihan paikallaan, jos joku vain jaksaa sitä tehdä (hatunnosto). Onhan se nyt mukavampi lukea oikein kirjoitettua selkokieltä pilkkuineen.
Tän ketjun otsikko on viestien kirjoitusasu ja pilkun viilaus (tarkoittiko modeja, en jaksanut lukea kuin nämä uudet?), ite en ole huomannut moista, paitsi että kalojen ja kasvien nimet korjataan lukijoiden toimesta heti ja sehän on vain oikein. Niin paljon muutenkin niissä on vaikeine lajin määrityksineen sekaannuksia ja aiheuttaen vain haittaa niin harrastajille, kauppiaille kuin ostajillekin. Parempi se, että leviävät yleiseen tietoon oikeilla nimillä. Kirjoitusasunkin korjaaminen on, hyvä tavaton sentään ihan paikallaan, jos joku vain jaksaa sitä tehdä (hatunnosto). Onhan se nyt mukavampi lukea oikein kirjoitettua selkokieltä pilkkuineen.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
srd
- Advanced Member

Jes! Juhannus on ohi ja kuri palautuu.kala_fani kirjoitti:Vihdoinkin moderointi palaamassa tauolta.
-
thank
- Advanced Member

"Tykkää".kala_fani kirjoitti:Vihdoinkin moderointi palaamassa tauolta.nepis76 kirjoitti:Hyvä Kaizu! Välillä täällä onkin ollut niin asiatonta mielipiteiden, yms. laukomista, että varoitukset ovat joillekin ihan paikallaan.Kaizu kirjoitti:Minua ärsyttää ihmisten tahallinen sääntöjen rikkominen.*Tämä ei siis ole v'*****lua, vaan ihan rehellinen mielipiteeni.*
Mistä muuten tietää ansainneensa varoituksen?
-
KalaH
- Senior Member

- Akvaarioseurat: OAS, TAS
Se tullee näkyviin jossain.thank kirjoitti:Mistä muuten tietää ansainneensa varoituksen?