Meinasin ladata 2215 sipolla (puolet) ja loput vanua vai onko ihan hölömö idis? Tuplahanat on, joten putsaus ei ole ongelma.
Pääsuodattimena toimii 2080 ilman vanuja. Allas on 400l, sisällä pörisee myös 2048 ja 2252 lähinnä vettä kierrättämässä ja roskankerääjinä.
Eheim Classic 2213 vai 2215?
Valvoja: Moderaattorit
Re: Eheim Classic 2213 vai 2215?
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
-
Shadowman
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Ei taida kannattaa sitä vanua sinne laittaa, sinulla on jo hyvät sisäsuodattimet roskankerääjänä. Sipoa vaan täyteen, niin ei tarvi myötänsä olla aukomassa.joedoe kirjoitti:Meinasin ladata 2215 sipolla (puolet) ja loput vanua vai onko ihan hölömö idis? Tuplahanat on, joten putsaus ei ole ongelma.
Pääsuodattimena toimii 2080 ilman vanuja. Allas on 400l, sisällä pörisee myös 2048 ja 2252 lähinnä vettä kierrättämässä ja roskankerääjinä.
Shadowman kirjoitti:Ei taida kannattaa sitä vanua sinne laittaa, sinulla on jo hyvät sisäsuodattimet roskankerääjänä. Sipoa vaan täyteen, niin ei tarvi myötänsä olla aukomassa.joedoe kirjoitti:Meinasin ladata 2215 sipolla (puolet) ja loput vanua vai onko ihan hölömö idis? Tuplahanat on, joten putsaus ei ole ongelma.
Onkohan mitään järkeä laittaa edes koko suodatinta, laita vaan siihen 2080:aan vanu paikoilleen ja vaihtele sitä, se on 100 kertaa helpompi kumminkin vaihtaa, kun classicin vanut. Ois mulla itselläkin 2217 toimettomana tuplahanoilla, mutta ei oo käyny mielessä laittaa sitä altaaseen. Aika lujassa se moottoriosa ja kaapissa ei niin kiinnostavaa, räpläillä tuplahanoja. Omaa allasta siivilöi 2 kpl 2080:aa vanuilla. Perusmassoissa 2080:ssa substrat pro palleroita on 8 litraa ja litrassa on 450m2 asuintilaa bakteereille yhteensä 3600m2 ja lisäksi 4 litraa siporax tyylistä kamaa, josta löytyy noin 1000m2 asuintilaa bakteereille ja vielä esisuodatin, jos on paikoillaan, muistaakseni 1,5 litraa vaahtomuovia ja jos vielä vanu. Vanuun on sitoutunut vielä jonkin verran bakteereja, mutta se ottaa pois kaikki pienet hiukkaset, eikä päästä niitä roottoriin ym. tukkimaan paikkoja. Paljonko sä saat lisäsuodatusta muutamalla litralla siporaxia ja vanulla?
Onko tuon vanun pois jättäminen joku muoti-ilmiö, mä itse en tajua sen poistamista. Kannattaisko ostaa silloin esim. 2260 ja laittaa sinne sisälle mitä huvittaa ilman vanua ja sitten puhdistella sitä ajan kanssa. Proffasarjat on tehty vanun ja esisuodattimen kanssa käytettäviksi. Esisuodatin ja vanu ovat päällekkäin ensimmäisenä, kun poistaa moottoriosan nopean huollon takia. Massoihin ei siis tarvitse koskea missään vaiheessa. Ei välttämättä vuosiin, koska esisuodatin poistaa suurimmat roskat ja massat ei pääse tukkeutumaan. Proffa 3 suodattimen puhdistaminen on suunniteltu viimisen päälle helpoksi ja nopeaksi. Arviosin, että massakorit tarvitsee puhdistaa vasta sitten kun nitrifikaatio ei toimi enää tai suodattimen moottori hajoaa yms. Itse olen käyttänyt koreja pois jopa puolen vuoden jälkeen, ei siellä ole oikeastaan mitään huuhdeltavaa, säiliön pohjalla vähän kakkelia. 2 vuotta ainakin kannattaa pitää puhdistusväli massoilla.
Tietenkin pitää myös käyttää esisuodatinta ja vanua, että pääsee pitkään puhdistusväliin massoille.
Koska vanu sitoo itseensä lietettä, joka palaisi muuten esisuodattimeen, tukkien sitä. Tai jääden altaasen, tai siirtyen sisäsuodattimiin. Itse henkilökohtaisesti, teen sen 10 min vanun vaihdon ja esisuodattimen huuhtelun, kuin nuohoan altaasta sisäsuodattimia aika tiheään.
Kirjoitin vain toisen näkökulman tuolle vanun poisottamiselle ja classicin joka on täytetty osin vanulla lisäämiseksi.
Itse en rahallakaan muuttaisi proffan hyvin suunniteltua käytettävyyttä pelkäksi biologiseksi suodattimeksi ja tihentäisi sillä massojen pesuväliä.
Tähän voisi sanoa, kuten eräs sanoi minulle: " miksi ostaa maasturi, jos ei sillä ikinä aja maastossa? "
Halvemmallakin saa biologisiasuodattimia, kuin Eheim 2080, jos ei tarvitse proffa 3 helppoa huollettavuutta juurikin esisuodattimelle ja vanulle. Vaikka Fluval FX5
ok. Ehkä laitan sen sitten rasboraaltaaseen kakkos suodattimeksi ja laitan turvetta sisälle.
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???