![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Valvoja: Moderaattorit
Olkoon tasan miten huumoriksi tarkoitettu komento tahansa, mutta en saa siitä mitään hauskaa irti. Lähinnä tuollaiset näyttävät irssillä rasittavilta. En pidä valkoisista riveistä ja pieleenmenneistä erikoismerkeistä muuten ah, niin siistissä ikkunassa. Ja koska olen tylsämielinen kaikki tuntemattomammat joutuvat suoraan ignoreen käyttäessään slap-komentoa. Ircin todellinen hauskuus löytyy jostakin muusta kuin toisten läimimisestä. Kiittäkää onneanne että minulla ei ole oppeja.JukkaV kirjoitti:Samoin olen huomannut, että #aquaweb-kanavalla väki esimerkiksi saattaa heittää ulos porukkaa todella naurettavista syistä. Itsekin jouduin erään ihmisen ilkeämielisen ivailun kohteeksi ja käytin huumoriksi tarkoitettua slap-komentoa. Eräs henkilö sitten hyvin pikkumaisesti potkaisi minut ulos kanavalta... Toisaalta eräät ihmiset myös käyttävät hyvin ajattelemattomia sanontoja näissä irc-keskusteluissa.
Minua ei ainakaan ole naurattanut. Hyvä, että kysyt. Muuten saattaisit ostaa 128 litran altaaseesi esim. 10 neontetraa, 10 tiikeribarbia, 4 lehtikalaa, 8 platya, 6 mollia ja oskarin jonkun kauppiaan suostutteluista. Ja pahimmassa tapauksessa sinulla olisi vain se oskari, ellei molleilta saatu pilkkutauti olisi tappanut sitäkin.HEZZU kirjoitti:Kyllähän se tahtoo olla näin.Minä olen vasta aloittelija(kuten monet olette huomanneet) ja kaikki mitä ehdotan ,niin kyllä joka asiasta JOTAIN huonoa löytyy.Se on ihan hyvä, mutta joskus ei mikään tahdo passata ja sitten nauretaan tyhmälle kysymykselle ja moititaan![]()
Aivan! Aina on olemassa joku hangoittelija ja jos olisimme samanlaisia, olisi maailma melko väritön paikka. Miljoonakalan suhteen tuo ongelma oli jo esillä 1980-luvulla, jolloin Kaakkois-Aasian ”suolamarkkinat” muuttivat vesiarvoja. Mutta ns. villimilliksethän kestävät miltei mitä tahansa vesiolosuhteita ja sama on useimmilla villimiekkiksillä ja –platyilla. Itsellänikin ovat aikamoiset ikäloput olleet noissa lajeissa, kun taas joku aasialainen saattaa elää vain 2 päivää ja olla sitten vainaa.Kati kirjoitti: Peräänkuuluttamaasi erilaisuudensietokykyä vaatii myös se, ettei ota nokkiinsa siitä, ettei saa muita käännettyä omalle kannalleen joka asiassa.
Tekee kuitenkin mieleni huomauttaa, että eri kalalajien "jalostumisaste" vaihtelee hyvin paljon, eikä sekään vaikuta aina mitenkään positiivisesti. Moni kala tulee edelleen suoraan luonnosta, puhumattakaan niistä, jotka ovat vasta muutaman sukupolven akvaarioasukkaita eivätkä siten ole jalostuneet vielä mihinkään. Tai siitä, että jalostuksen suunta ei aina ole oikea. Esim. mainitsemiasi milliksiä on tosiaan jalostettu, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, luonnonmuoto oli aikoinaan se kaikkein sitkein muoto, joka tuli toimeen vedessä kuin vedessä. Nykyään milliksiä ostaessa ei voi tietää, voiko niitä pitää edes semipehmeässä vedessä, vai tarvitsisivatko ne peräti suolaa pysyäkseen hengissä.
Hei, kiitos! Tuosta ei oikeastaan missään mainitakaan niin, että siihen kiinnittäisi huomiota. Nyt minua todellakin nolottaa. Edes lukion pitkässä kemiassa en tullut vastaan ko. asiaa.Jani kirjoitti: Tässä monesti ihmisillä menee homma pieleen. Ph arvo on logaritminen ja yhden asteen heitto tarkoittaa paljon muuta kuin kouluarvosanan heittely arvosta 6 arvoon 5. Eli jos ph on 6 ja sitten se romahtaa arvoon 5, vesi onkin yllättäen 100 kertaa happamampaa. Jos siis kala joutuu elämään 2 astetta pielessäolevassa vedessä, muutos on todella rankka.
Kiitos, Kris, mutta ilmeisesti en ollut selventänyt tarpeeksi mielipidettäni. Eli en pidä pahana, jos vaikka viljelemäni miekkapyrstö asustaa avainkirjojen kanssa pH-arvossa 7. Eikä tilanne ole järisyttävän kamala, jos nuo asuisivat vielä pH-arvossa 6,5 (tosin ei suositeltavaakaan). Mutta silloin voitaisiin puhua aivan vääränlaisesta vedestä, jos pH-arvo olisi 7 sijaan 5.Kris kirjoitti:Tarkkana poijjaat! Ensinnä Jukalle: aika rohkeasti heität tuon *mielipiteesi* kun väität, että kala pärjäisi sata kertaa happamammassa vedessä aivan yhtä hyvin kuin sen ihanneoloissa. Tämä satakertaisuus siis siitä pH:n heittämisestä kahdella yksiköllä.
Ja Janille myös tarkkuutta: jos pH romahtaa arvosta 6 arvoon 5, happamuus ei satakertaistu vaan kymmenkertaistuu.
Minä en henkilöinyt ketään, koska tilanteen vakavuuden huomioon ottaen ei ole järkevää yleistää eikä mainita nimiä. Enkä ole sanonut, että vain minun tietotaitoni ja ajatukseni olisivat niitä ainoita oikeita. Vai olenko?maketzu kirjoitti:Miksi otat herneet nenään, jos joku neuvoo toisin kuin sinä JukkaV?
Tässä itse olen sitä mieltä, että älykkäämmän aivotoiminnan osoitus olisi kertoa esimerkiksi yksityisviestin kautta perustellen, mikä neuvo on ärsyttänyt. Toisaalta en pidä todellakaan siitä, että henkilökohtaisuuksiin mennään julkisesti. Toivottavasti olen tällä palstalla viimeinen, joka joutuu tällaisen tyrannisoinnin kohteeksi. On hyvä, että tietyt tahot vaalivat tarpeeksi tiloja kaloille. Mutta eipä kukaan uskaltanut (lieköhän muut lainrikkojia?) puuttua tuohon peitinlasiteemaan, josta motkotan aiheellisesti.Mari kirjoitti: Esim. Jukka V: lle annettu kehoitus tietojensa päivittämistarpeesta ei mielestäni ollut mitenkään ilkeään sävyyn kirjoitettu ja perustui useamman ihmisen tekemiin havaintoihin henkilön itsensä kirjoittamien neuvojen perusteella. Annetuista neuvoista kävi selkeästi ilmi että neuvojen antaja oli kyllä harrastanut alaa kauan, mutta tiedot olivat osittain jääneet ajastaan jälkeen esim. kalojen tilantarpeen kohdalta. Niinpä mielestäni huomautus oli aivan asiallinen.
Nyt kuulutan sitä suvaitsevaisuutta taas! Kaikki eivät voi tietää, miltä kenenkin ohjelmassa näyttää mikäkin toiminto. Suosittelen toisten huomiointia tässäkin tapauksessa.koh-i-nor kirjoitti:Olkoon tasan miten huumoriksi tarkoitettu komento tahansa, mutta en saa siitä mitään hauskaa irti. Lähinnä tuollaiset näyttävät irssillä rasittavilta. En pidä valkoisista riveistä ja pieleenmenneistä erikoismerkeistä muuten ah, niin siistissä ikkunassa. Ja koska olen tylsämielinen kaikki tuntemattomammat joutuvat suoraan ignoreen käyttäessään slap-komentoa. Ircin todellinen hauskuus löytyy jostakin muusta kuin toisten läimimisestä. Kiittäkää onneanne että minulla ei ole oppeja.
Et ole tainnut vielä nettiseksiä nähdäkään, jos kanavan keskustelut ovat mielestäsi sitä.JukkaV kirjoitti: Valitettavasti olen havainnut keskustelun olevan hyvin seksuaaliviritteistä ja mielestäni se halventaa sen kanavan arvoa. Välillä ilmeisesti siellä harrastetaan jopa nettiseksiä, mikäli olen tulkinnut oikein. Mielestäni sitä varten ehkä kannattaa perustaa kanava #aquawebsex – jos seksi akvaristien kesken on tarkoitus. Samoin kiroilut kuvittelisin kuuluvan jonnekin muualle kuin ko. kanavalle
Ja milloinkas mielestäsi "alaikäisille sopimatonta" keskustelua sinusta on ilmennyt? Aamukolmelta viikonloppuna? Sopii vilkaista vaikka telkkarista chattia aamuyöllä, ja katsoa keskustelun aiheita ja "tasoa". Aamuyöllä ei ihmisiltä kannata kovin tasokasta ja ylevää keskustelua odottaa.JukkaV kirjoitti: Tämä taatusti vaikuttaa joidenkin mielestä tiukalta nipotukselta, mutta mielestäni keskusteluun ovat oikeutettuja myös alaikäisetkin. Myönnän itsekin osallistuneeni keskusteluun, mutta vain hyvin ohimenevästi. Meillä aikuisilla on velvollisuus luoda mutkatonta irkkausympäristöä.
Itse olen valehtelematta sitä mieltä, että minäkin sovin sinne oikein hyvin. Kuten sinäkin. Ja kun haluat mennä näköjään henkilökohtaisuuksiin, niin tulen toki vastaan ja sanon, ettet ole kanavan törkytekstisimpiä.Rääkky kirjoitti: Olen valehtelematta sitä mieltä että sinusta nyt näkee, ettet taida todella sopia #aquaweb-kanavalle ja se että muut kanavalla olevat ihmiset eivät ole valittaneet mitään , kertoo siitä, että ehkäpä todella kyse on siitä että tämän kanavan ja sinun tiesi eivät yhtene joten on ehkä parempi että etsit muun kanavan (ja saat etsiä pitkään jos haluat kanavan jossa pysytään vain aiheessa).
Ja tämän kanavan asiat eivät kuulu tänne kyllä tämänkään vertaa. Ihan yhtä hyvin voisit lähteä hakemaan meitä tilille kaikista akvaarioseuran jatkojen yhteydessä puhumistamme asioista: onhan sielläkin lapsia. Internet-keskustelumme on täysin verrattavissa normaaliin keskusteluumme.
Minusta tämä on uskomatonta että lähdet meitä ristiinnaulitsemaan täällä!
T: Kanavan puolesta operaattori Rääkky
Olen eri mieltä tässä suhteessa. Irkki liittyy tähän hyvin tiukasti ja toisaalta suvaitsevaisuutta on hyväksyä tiukkapipoisuuskin, eikö vain? Mielestäni muuten täällä forumissa on joskus moderaattoreiden kohdalla todella tiukat pipot…rain- kirjoitti:
Myöskin peräänkuulutan suvaitsevaisuutta ja sitä, että kanavalla ei ole pakko olla jos ei miellytä. Omankin voi perustaa. Kirjoittaa vain /join #tähänkanavannimi. Irkissä ei ole moderaattoreita eikä tiukkoja asiassapysymissääntöjä kuten täällä. Irkki on ihan eri maailma.
Ja minustakin tuntuu pahalta kun noin loataan. Meillä on kanavalla mukavaa. Pipot ovat oikeasti siellä narikassa. Ketään ei ole kanavalta bannattu, riitoja ei suvaita, vaan ne kehotetaan hoitamaan yksityisesti.
Terveisin toinen operaattori
Nimenomaan, suvaitaan kaikenlaisia persoonia, mutta mielestäni kaikkia asioita ei tarvitse suvaita. Siksi rajat on otettava käyttöön. Seurasta sen verran on mainittava, että suuri osa kanavalaisista on ihan mukavia.iekku kirjoitti: Huutelen minäkin nyt suvaitsevaisuuden puolesta, heitetään se pipo nurkkaan kun irkkiin joinataanSuvaitkaamme kaikenlainen keskustelu sekä kaikenlaiset persoonat niin #aquawebissä kuin muussakin elämässämme. Itsekukin toki päättää missä menee oman suvaitsevaitsuuden raja (köh, suvaitsevaisuus ja rajat, ristiriitaista?), pakko kanavalle ei ole tulla jos seura ei miellytä.
Ymmärrän kyllä, mikä on nettiseksiä ja mikä ei. Minullakin on olemassa toimiva ymmärrys ja tilannetaju. Toki ihmiset saavat puhua, mistä haluavat, mutta kuitenkin tietyt asiat voidaan siistiä keskustelusta pois. Itse olin kanavalla #akvaario jo keväällä 1999 ja keskustelu oli paljon asiatyylisempää ja silti aktiivista. Alaikäisille sopimatonta keskustelua on ollut mm. arki-iltaisin aina silloin tällöin.vemkki kirjoitti:
Et ole tainnut vielä nettiseksiä nähdäkään, jos kanavan keskustelut ovat mielestäsi sitä.Irkkiin pätee sama kuin mihin tahansa reaaliaikaisiin keskusteluihin, eli ihmiset puhuvat mistä huvittaa, mutta jokin asia yhdistää heitä. #aquawebin tapauksessa se on aqua-webin käyttäjänä oleminen ja akvaarioharrastus.
Näissä kaikissa tapauksissa on muuten ollut havaittavissa sama ilmiö, eli uudet tulokkaat ihmettelevät, kun ei puhutakaan akvaarioista koko ajan.
Ja milloinkas mielestäsi "alaikäisille sopimatonta" keskustelua sinusta on ilmennyt? Aamukolmelta viikonloppuna
Jos tyyli ei miellytä, niin varmasti löytyy myös kanavia, joiden käyttäjät nukkuvat öisin ja ovat siksi kiltisti, on kanavan nimi sitten #suvaitsemattomuus tai mikä vain.
Aika paksua tekstiä henkilöltä, joka ensimmäisellä #aquaweb-visiitillään haukkui HAS:n hallitusta liian rikkaista harrastajista koostuvaksi.JukkaV kirjoitti:En ala kyttäämään akvaarioseurojen jatkoja, koska niihin en ole osallistunutkaan. Tosin jatkoillahan ryhmän heikoimmat lenkit yrittävät tallailla vahvempansa lyttyyn selän takana, tämän voin todeta kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Tuota... varsinaisen aiheen vierestä, tiiän, eikä ehkä olis sopivaa kommentoida keskustelua jota ei ole itse ollut aistimassa, mutta silti:maisu kirjoitti:haukkui HAS:n hallitusta liian rikkaista harrastajista koostuvaksi.
Kiitos, RääkkyRääkky kirjoitti:Minusta tämä aihe alkaa olla loppuunkäsitelty joten puhukaa vain jos on jotain asiaa. Lukkoon tämä ei mene.
Itselläni oli viime kesänä imunuoliaisia, jotka elelivät n. 22-23 asteisessa vedessä. Allas oli ihan imuille suunniteltu, joten ilmastusta oli ja virtaustakin 1000l/h kiertovesipumpun voimin. Niin vain kävi, että kesällä lämmöt nousi altaassa n. 26 asteeseen. Gastromyzon-imut lopettivat syömisen yli 25 asteessa, ne laihtuivat ja yksitellen tippuivat kesän aikana. yli 10 imun parvesta vain 2 selvisi kesästä, mutta ne olivat todella laihoja. Nekin olisivat menneet, jos ilmat eivät olisi viilentyneet. Yritin kaikkeni viilentääkseni altaan, valaisin oli nostettu ylös ja suurimman osan päivästä loisteputket olivat sammuksissa, tietokone tuulettimet pohottivat valaisimen alle, jne, muttei mikään auttanut.kwaak kirjoitti:Niin ja eivät kalat ova NIIN tarkkoja kuin annetaan olettaa. Esimerkiksi kun kesällä nousee pari-viisi astetta vesi lämpimälle, niin eivät nuo kalat ole kovin värittömiä tai kukaan ei ole kuollut, eikä ruokahaluttomuutta tai sairauksien merkkejä näy.
Miun akvan veden lämpötila on nyt 30 astetta, ei ole täplämonniset tai sitruunatetrat kuukahtaanet.nepis76 kirjoitti:Itselläni oli viime kesänä imunuoliaisia, jotka elelivät n. 22-23 asteisessa vedessä. Allas oli ihan imuille suunniteltu, joten ilmastusta oli ja virtaustakin 1000l/h kiertovesipumpun voimin. Niin vain kävi, että kesällä lämmöt nousi altaassa n. 26 asteeseen. Gastromyzon-imut lopettivat syömisen yli 25 asteessa, ne laihtuivat ja yksitellen tippuivat kesän aikana. yli 10 imun parvesta vain 2 selvisi kesästä, mutta ne olivat todella laihoja. Nekin olisivat menneet, jos ilmat eivät olisi viilentyneet. Yritin kaikkeni viilentääkseni altaan, valaisin oli nostettu ylös ja suurimman osan päivästä loisteputket olivat sammuksissa, tietokone tuulettimet pohottivat valaisimen alle, jne, muttei mikään auttanut.kwaak kirjoitti:Niin ja eivät kalat ova NIIN tarkkoja kuin annetaan olettaa. Esimerkiksi kun kesällä nousee pari-viisi astetta vesi lämpimälle, niin eivät nuo kalat ole kovin värittömiä tai kukaan ei ole kuollut, eikä ruokahaluttomuutta tai sairauksien merkkejä näy.
Joten kyllä ne kuukahtaa, omakohtaista kokemusta löytyy!
Eivätkä partis eikä Aadolf (rihmakala)...TheSiren kirjoitti:Miun akvan veden lämpötila on nyt 30 astetta, ei ole täplämonniset tai sitruunatetrat kuukahtaanet.nepis76 kirjoitti:Itselläni oli viime kesänä imunuoliaisia, jotka elelivät n. 22-23 asteisessa vedessä. Allas oli ihan imuille suunniteltu, joten ilmastusta oli ja virtaustakin 1000l/h kiertovesipumpun voimin. Niin vain kävi, että kesällä lämmöt nousi altaassa n. 26 asteeseen. Gastromyzon-imut lopettivat syömisen yli 25 asteessa, ne laihtuivat ja yksitellen tippuivat kesän aikana. yli 10 imun parvesta vain 2 selvisi kesästä, mutta ne olivat todella laihoja. Nekin olisivat menneet, jos ilmat eivät olisi viilentyneet. Yritin kaikkeni viilentääkseni altaan, valaisin oli nostettu ylös ja suurimman osan päivästä loisteputket olivat sammuksissa, tietokone tuulettimet pohottivat valaisimen alle, jne, muttei mikään auttanut.kwaak kirjoitti:Niin ja eivät kalat ova NIIN tarkkoja kuin annetaan olettaa. Esimerkiksi kun kesällä nousee pari-viisi astetta vesi lämpimälle, niin eivät nuo kalat ole kovin värittömiä tai kukaan ei ole kuollut, eikä ruokahaluttomuutta tai sairauksien merkkejä näy.
Joten kyllä ne kuukahtaa, omakohtaista kokemusta löytyy!