Aloittelijalle ehdotuksia isohkon akvaarion asukeiksi

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Puljaaja
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Aloittelijalle ehdotuksia isohkon akvaarion asukeiksi

Viesti Kirjoittaja Puljaaja »

Mun ehdotus olikin alkuperäiselle aloittajalle. ;)
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Puljaaja kirjoitti:Mun ehdotus olikin alkuperäiselle aloittajalle. ;)
Sorisori Puljaaja. :D
SJ_10
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SJ_10 »

Itse suosittelisin aluksi vähän pienempää kardinaalitetra parvea, tulee kallis paukku jos lehtikalat alkaisivat sittenkin syödä niitä. Itse otin aluksi 10 ja sitten uskalsin lisätä kun näin etteivät lehtikalat pistä niitä poskeen. Tosin tuossa akvaariossa on ennen ollut 7 lehtikalaa eikä niistä kukaan ole niitä syönyt. Mutta jo eläinkaupasa kun lähtee ostamaan kardinaalitetroja tai lehtikaloja niin kauppiaat kyllä yleensä kovinkin sanovat vastaan että lehtikalat syövät kardinaalit varmasti, tai ainakin itselleni ovat sanoneet. Toki kyllä itsekkin asiasta varoittaisin.

50 kpl syönti voisi ottaa jo hiukan päähän, itselläni tosin on akvaariossa melkoisesti kasveja ja erilaisia piilopaikkoja joihin kardinaalit olisivat hädän tullen saattaneet päästäkkin pakoon.
Wild_Lizard
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Wild_Lizard »

Silikonien vaihto ois sen 80€ täällä Kuopion akvaarioliikkeessä ja pönttöön sais vielä vuotamattomuustakuun. Laseista he eivät mene mitään vakuuksia antamaan ellei ole heidän omavalmisteisensa, mutta eiköhän toi vielä menettele ku ei ole ulkopuolisia naarmuja kuin muutama minimaalinen. Kardinaalitetrat ja lehtikalat vois olla aika hyvä idis. Jatkakaamme dialogista kanssakäymistä myös kasviston suhteen [;)]
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mä ottaisin tommoseen yli 300-litraiseen haaremin jotain isompaa rihmakalaa, esim. helmirihmoja tai sinirihmoja. Ja jos ajattelet tuota rescue-aspektia, niin oottelet milloin on seuraava levänuoliainen kasvanut ulos jonkun akvaariosta ja vailla kotia :). Muitakin kivoja nuoliaisia on, joskin yleisesti tarvitsevat virtaavampaa vettä kuin rihmakalat mutta ehkä tuon pituiseen voi järjestää virtaavamman ja seisovamman päädyn.

Parvikalaksi hieno olis tulijuovabarbi, mutta soveltuvuudesta aloittelijalle en tiedä. Ne lienee myös aika vauhdikkaita, kiusannevatkohan rihmiksiä?
Wild_Lizard
Junior Member
Junior Member

Kirjotukset vedetään nyt eka syksyn osilta pakettiin. 30 pv syyskuuta on vielä terveystieto, mutta sen jälkeen asialle voi omistautua :mrgreen: Ehdotalkaas nyt niitä kasvejakin - jotain mikä pärjäis ilman erityisvalaistusta ja olisi nopeakasvuinen (aka laiskalle ensikertalaiselle soveltuvia lajeja)
sinituulevi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sinituulevi »

intianvesitähdikki
vallisneria
jaavansaniainen (ei niin nopea, mutta kokemukseni mukaan kasveista kaikkein varmimmin kasvava)
Puljaaja
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Puljaaja »

Jos aikanaan lehtikaloihin päädyt, niiin ehdottomasti jokunen miekkakasvi hankintalistalle. Ne on niiden suosikkeja. :)
Tosin taitavat nykyään kulkea uudella nimellä, siitä varmaan joku muu voi valaista tarkemmin.
Vallisneriat on hyviä ja kestäviä, kuin myös anubiaat. Jos meinaan sattuu kovinkin ahvenaisia yksilöitä, niin on äkkiä kaikki vesitähdikit silppua.
Vedensuosikki on meillä havaittu helpoksi ja tehokkaasti kasvavaksi nätiksi pusikoksi, joka puolestaan tarjoaa pienille kaloille nukkuma-suojaa öisin, eikä sitä ole lehtarit olleet kiinnostuneet repimään.
Ja tuo ehdotettu jaavalainen on myös kelpo rehu. :)
mpiil
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja mpiil »

Mulla ainakin karvalehti kasvaa hurjana, toissa päivänä taas katkoin sitä ja istutin luhyempänä uudelleen. Tänään jo kasvanut pintaan asti! Oon ostamisen jälkeen reilun kuukauden sisään perannut sitä kolmesti. Mun mielestä helppo kasvi kun ei tarvi juurtua, ottaa ravinteet vedestä. Itse olen työntänyt pohjaan kiinni, mutta kelluessaan pinnassa on loistava piilo kalanpoikasille. Niin, ja pistia on helppo ja nopea kasvuinen pintakasvi.

Ja mitä tuohon mun 317l tulee kalastoksi, niin olen ajatellut partikset tai monniset siirtää sinne ekana, sitten jokusen päivän päästä mustatetrat ja kunhan ne on kotiutuneet, hommaan helmirihmakaloja. Ahvenet saa jäädä nyt hautumaan mieleen toistaiseksi...
317l Malawila
Wild_Lizard
Junior Member
Junior Member

Jaavansaniainen näyttää aika nätiltä. Punarotalasta muistan ala-asteaikana haaveilleeni, mutta taitaa vaatia aikamoisen valaistuksen?
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Wild_Lizard kirjoitti:Kardinaalitetrat ja lehtikalat vois olla aika hyvä idis. Jatkakaamme dialogista kanssakäymistä myös kasviston suhteen [;)]
Kardinaalitetroilla saa tosiaan näyttävyyttä, ja lehtikaloilla persoonallisuutta. Toimiva yhdistelmä, kunhan eivät kardinaalitetrat joudu ruokalistalle. Näiden lisäksi kannattaa vielä hankkia jokin imusuu pohjalle syömään pintakerroksen kaloilta putoavat ruuantähteet ja pitämään levät kurissa. Partamonni on se perusratkaisu, ja sellaisen saat helposti pelastettua, koska ne lisääntyvät kuin kaniinit ja niitä yritetään jatkuvasti myydä tai lahjoittaa pois. Ja loogisena neuvona tähän liittyen: ota vain yksi, tai pari-kolme, joiden tiedät varmasti olevan samaa sukupuolta. [;)] Tavallisesta täpläpartamonnista on saatavilla myös omituisen oranssinkeltainen albiinomuoto, ja partamonnien suvussa on myös koko joukko eksoottisempia lajeja, kuten ukko- ja tähtipartamonnit.

Muitakin vaihtoehtoja toki riittää, ja turha luulla että pohjakalat ovat tylsiä. 8-) Tutustuhan vaikkapa punanoitamonneihin, sampimonneihin tai salamanteriplekoihin. Hyvän leväarmeijan saa myös katinkultamonniparvesta. Tulipyrstökin syö levää, eikä siitä ainakaan väriä puutu.

Kasveja ei kannata edes suunnitella liiemmin, ennen kuin tiedetään millainen valaistus akvaariossa on. Loisteputket, monimetalli vai jotain muuta? Montako wattia valotehoa? Kansilasit vai ei? Ja kuinka paljon haluat kasveihin panostaa - innostaako viikoittainen lannoitus, entä hiilidioksidin lisäys? Punarotala on tosiaan valon suhteen sieltä vaativimmasta päästä, jaavansaniainen taas helpoimmasta.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”