Ison altaan vedenvaihtoväli

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Ison altaan vedenvaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Minä olen tähän asti yleensä seisottanut kylmävesihanasta ottamaani vettä jotta se lämpiäisi mutta tässä keväällä päätin että kaikki ämpäreillä raijaaminen loppuu kun täälläkin oli puhetta että voi turvallisesti ottaa sopivan lämpöistä vettä suoraan hanasta ja vedenhoitoaine sitoo haitta-aineet. Olin mitannut vesijohtovedestä (muistaakseni kylmästä) nitriitin ja näytti jotain 0,02 mg/l. Seura-akvaariossani alkoi kuitenkin nitriittiarvot kohota 0,03 ja jopa 0,3 lukemiin. Arvelin että olen ruokkinut liikaa ja vähensin ruokintaa ja lisäsin vedenvaihtoja mutta arvot eivät laskeneet. Akvaario on kuitenkin yli vuoden ollut pystyssä ja kevyellä kalastolla joten tuo vaivasi mieltä.

Tänään arvoitus ratkesi: mittailin eri lämpöisten vesien nitriittiarvoja ja kylmässä se oli tuon 0,02, noin 25-asteisessa 0,1 ja kuumavesihanasta otetussa (huoneenlämpöiseksi jäähtyneessä) vedessä 0,25 mg/l ! Vaihtaessani ahkerasti vesiä olin samalla lisännyt nitriittiä enkä suinkaan vähentänyt. Nyt alkaa sitten taas veden seisottelu. Onneksi seura-akvaario on vajaa 200-litrainen ja ihan kylpyhuoneen oven vieressä.

Kultakalojeni altaassa nitriittiongelmaa ei ole ollut vaikka syötän niitä reilummin kun siellä on kasvavaa nuorisoakin. Sinnepä on nyt varsinkin helteillä mennyt pelkkää kylmää vettä lämpötilan kohtuullisena pitämiseksi. Altaan vesitilavuus on 600 litraa ja vedenvaihtoja on tehty kerran tai kaksi päivässä 120 litraa kerralla jolloin saan lämmön tippumaan 24:stä 22:een asteeseen. Normaalioloissa vaihdan pari kertaa viikossa parisataa litraa kerralla. Vedenvaihto on helppoa kun letku on koko ajan "valmiudessa" eli kulkee seinänvieriä ja päät pitää vain laittaa altaaseen ja kylppärin päässä lattiakaivon viereen ja täyttöä varten suihkun hanaan liittimellä. Näin voin vaihtaa vettä jatkossakin vaikka joka päivä pieniä määriä joten kultakaloja varten minun ei välttämättä tarvitse seisottaa vettä valmiiksi. Onneksi rakastavat raikasta vilpoista vettä :D
Kultakalat
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Heh, hassua. Siis tuo että on keksittävä muuta tekemistä vedenvaihdon ajaksi [;)] Itsellä akvaario on nimenomaan katselua varten, ja mielestäni se on mielenkiintoinen vedenvaihdonkin aikaan. Osa kaloista on keksinyt, että puskien pöllyttely saa sapuskan liikkeelle, ja eräät arat ja ahneet tulevat silloin parhaiten näkyville. Toisinsanoen altaissa on silloin nähtävillä erilaista käytöstä kuin normaalisti, enkä voi sanoa etteikö tämäkin kiinnostaisi.

Mutta joo, tuosta sähkönjohtavuuden merkityksestä mielellään tietäisin lisää. Ei ole ainakaan normaalilla haulla tullut vastaan mitään tietoja noista vesien normaaleista arvoista, tai sitten en ole kiinnittänyt huomiota. Mistä tietää paljonko on liikaa? Nämä arvot eivät muuten varmaan selviä ilman digitaalista mittaria?
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Tulipa selailtua AW:tä ja selvisi että vedenparannusaineet hajottavat kloramiinin klooriksi ja ammoniakiksi/ammoniumiksi. Ammoniakin/ammoniumin muuntuminen lopulta nitraatiksi on selvä juttu mutta mitä vapautuneelle kloorille tapahtuu ja kuinka nopeasti? Tiedän että kloori haihtuu veden pinnan kautta ilmaan mutta kuinka kauan kestää ennenkuin kaikki on poistunut? Neutraloiko vedenparannusaine jotenkin vapaata klooria vai perustuuko vaikutus vain iholle ja limakalvoille muodostuvaan suojakerrokseen kunnes kloori on itsekseen haihtunut vedestä?

Kun tulee vaihdeltua tiuhaan vettä nyt helteillä, ovatko kalani jatkuvassa kloorikylvyssä? Käyttöveteemme lisätään kloramiinia ja kloorin kokonaispitoisuus on 4,6 mg/l. Käytän tällä hetkellä Biotopolia valmistajan suosittelemalla annostuksella.
Kultakalat
NorQ
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NorQ »

paivihl kirjoitti:Minua kiinnostaisi tietää, miten usein te isojen akvaarioiden omistajat vaihdatte vettä akvaarioihinne. Voiko esim kahdella ulkosuodattimella pidentää vedenvaihtoväliä? Suositushan nykyään ilmeisesti olisi, että x-määrä vettä joka viikko.
Minä tarkkailen yleensä vettä vesitesteillä ja vaihdan vettä silloin kun akva tuntuu sitä vaativan.
Esim. jos selvästi näkyy kertyneen kalanjätöksiä ja jotain moskaa hiekan pinnalle tai jos nitraatti alkaa kohota.
Akvat 526L, 250L ja 100L
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

meillä entisessä altaassa(240l)ehti nousta aina viikon päästä nitraatti n.15, mutta nykyisessä 500litraisessa ei vielä sellaista määrää ole näkynyt johtuen siitä että kaloja melkein yhtä paljon mutta isommassa altaassa. Kuormitus vähäistä. Veden vaihdossa voi olla huonotkin puolensa, nimittäin ph:n nousu. meillä kraanavesi 7,5, eikä tuo kalasto tykkää. Vedenvaihdon jälkeen tuossa pienemmässä aina nousi ph hieman ja sain sen sitten parin päivän kuluessa laskemaan hiilidioksidilla.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Kiksu kirjoitti: Käyttöveteemme lisätään kloramiinia ja kloorin kokonaispitoisuus on 4,6 mg/l.
Korjataanpa vanha pilkkuvirhe. Vesilaitoksen ilmoittama kokonaiskloori oli kesällä 0,46 mg/l ja nyt 0,42 mg/l.
jenniliini82 kirjoitti:Veden vaihdossa voi olla huonotkin puolensa, nimittäin ph:n nousu. meillä kraanavesi 7,5, eikä tuo kalasto tykkää.
Jos vain jaksaa lotrata, pari pienempää vedenvaihtoa viikossa on parempi pH:n tasaisempana pitämiseksi kuin yksi iso. Teen itse niin hanaveden kohonneen nitriitin takia, on kesän jälkeen noussut ja on kylmässä vedessä 0,3 mg/l.
Kultakalat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”