Menee ehkä OT alkuperäisestä aiheesta, mutta viimeksi ei tarvinnu imasta ollenkaa, vaan se lähti ihan itsekseen valumaan.. Mut ei sitä koko viittä metriä tarvi muutenkaa imasta (tai itsellä letkua taitaa olla 10m) vaan sen verran vaan, että se vesi lähtee liikkeelle. Kilpikonnavesiä (silloin kun semmone oli) en halunnu imasta ollenkaan, joten laskin ensin vettä hanasta letkuun (altaaseen meni ilmat ja ehkä tilkka vettäkin) niin, että se täyttyi. Sit vain irrotin vesihanasta ja ohjasin wc-pönttöön (allas oli yläkerrassa) valumaan.urpojaturbo kirjoitti: Miten te lappoatte veden siihen letkuun? Tuollainen 5 metriä on aika kova homma alkaa imasemaan!![]()

Itse olen vähentänyt altaat yhteen kappaleeseen, parhaimmillaan oli 4 + 1 poikasallas. Tämä yksi tosin on nyt 900l.. Jokainen päättää itse minkä verran jaksaa hoitaa, mutta olen huomannut monen katuneen altaiden myyntiä myöhemmin, eli alkuun minäkin laittaisin esim. varastoon, jos mahdollista. Jos pääasiallinen ongelma on se, että hoito tuntuu fyysisesti raskaalle, niin miettisin itsekin, miten helpottaa hoitotoimia. Mutta voi harrastukseen kyllästyäkin. Ei sekään ole häpeä.
Ketjun aloittajaa kehoittaisin miettimään, miksi tuntuu sille, että haluaa lopettaa tai laittaa tauolle harrastuksensa. Ei täältä voida sanoa, mikä jonkun yksilön kohdalla on paras ratkaisu, itse se on päätettävä. Listaa vaikka plussia ja miinuksia ylös, jos siitä on apua. Ja kannattaa niiden vanhempienkin kanssa jutella, ei ne aina niin kalkkiksia ole.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)