Jatkaisinko vai enkö jatka?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Jatkaisinko vai enkö jatka?

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

urpojaturbo kirjoitti: Miten te lappoatte veden siihen letkuun? Tuollainen 5 metriä on aika kova homma alkaa imasemaan! :roll:
Menee ehkä OT alkuperäisestä aiheesta, mutta viimeksi ei tarvinnu imasta ollenkaa, vaan se lähti ihan itsekseen valumaan.. Mut ei sitä koko viittä metriä tarvi muutenkaa imasta (tai itsellä letkua taitaa olla 10m) vaan sen verran vaan, että se vesi lähtee liikkeelle. Kilpikonnavesiä (silloin kun semmone oli) en halunnu imasta ollenkaan, joten laskin ensin vettä hanasta letkuun (altaaseen meni ilmat ja ehkä tilkka vettäkin) niin, että se täyttyi. Sit vain irrotin vesihanasta ja ohjasin wc-pönttöön (allas oli yläkerrassa) valumaan. :)

Itse olen vähentänyt altaat yhteen kappaleeseen, parhaimmillaan oli 4 + 1 poikasallas. Tämä yksi tosin on nyt 900l.. Jokainen päättää itse minkä verran jaksaa hoitaa, mutta olen huomannut monen katuneen altaiden myyntiä myöhemmin, eli alkuun minäkin laittaisin esim. varastoon, jos mahdollista. Jos pääasiallinen ongelma on se, että hoito tuntuu fyysisesti raskaalle, niin miettisin itsekin, miten helpottaa hoitotoimia. Mutta voi harrastukseen kyllästyäkin. Ei sekään ole häpeä.

Ketjun aloittajaa kehoittaisin miettimään, miksi tuntuu sille, että haluaa lopettaa tai laittaa tauolle harrastuksensa. Ei täältä voida sanoa, mikä jonkun yksilön kohdalla on paras ratkaisu, itse se on päätettävä. Listaa vaikka plussia ja miinuksia ylös, jos siitä on apua. Ja kannattaa niiden vanhempienkin kanssa jutella, ei ne aina niin kalkkiksia ole. [;)]
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

No tuota letkun täyttöä minäkin ajattelin... toimii niinkui ulkosuodatin sit, eli kun vettä on letku täynnä, käynnistyy hyvin itsestään...
AkvaarioTyttö aloitti hyvän ketjun.. tästä sai tosi paljon hyviä vinkkejä ja ennen kaikkea sen vauhdin hommaamaan tuota letkua...
thanks!
1000 litraa vesivahinkoa
vokaali
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vokaali »

Kyllä se mielestäni ihan hyvin lähtee lappoutumaan kun lurppaisee sen verran, että vesi vain nousee ja laskee letkulla lattiatasolle asti. Hmm, en ole koskaan ollut sen kanssa vaikeuksissa. Kokeilemalla onnistuu.

Kerranhan mulle kävi niin, että jätin letkun toisen pään veden alle altaaseen kun olin jo pysäyttänyt lappoamisen, ja kun tyhjensin letkua kävellen kylppäriä kohti nostellen letkua, käynnistyi lappo itsekseen. Toinen pää oli vielä karannut vessan lattialle, voitte arvata loput. Hyh.
hoplaa.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Toki letkua nostelemalla saa veden virtaamaan, minä teen niin usein.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Meillä on pitkä letku, jonka toisessa päässä on tietysti se pikaliitin, että saa hanaankin kiinni. Toisessa päässä on hana, siis semmoinen kätevä pitkäripainen, jonka voi sulkea ja avata. Tässä on toisessa päässä tämä puutarhaletku ja toiseen päähän saa kiinni lappoletkun. Kun tyhjennystä aloitetaan, laitetaan hana kiinni. Lappoletku täytetään laittamalla pää akvaarioon ja nostellaan varovasti letku täyteen vettä, ilman annetaan nousta pintaan. Kun letku on täynnä ja lapon pää taas oikeinpäin altaassa, avataan hana. Vesi alkaa itsestään valua pois. Kätevää.

Kun lappo tarvitsee siirtää seuraavaan altaaseen, laitetaan hana kiinni, tyhjennetään letkua vähän ettei altaiden vesi sekoitu (pöpöt pysyvät kurissa) ja sitten täytetään se viimeinen pätkä ja jatketään tyhjennystä. Helppoa.

Täyttäminenkin on helppoa, hanalla voi säätää virtauksen voimakkuutta eikä tarvi arpoa oikeaa voimakkuutta metrien päässä kylppärissä. Täytyy vaan muistaa täytön loppuessa ensin sulkea letkun hana, sitten kylppärin, sitten käy laskemassa viimeiset vedet altaaseen ja taas sulkee hanan, sitten voi irrottaa pikaliittimen ilman että mitään roiskahtaa päälle. Sitten vaan avaa hanan allaspäästä ja rullaa koko hoidon.
iras
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja iras »

Hanaliittimen kanssa lappoamisen aloittaminen on helppoa; liitin kiinni hanaan, letkun toinen pää altaaseen, hanasta vettä niin paljon että letkun toisesta päästä ei tule enää kuplia (=letku on täynnä vettä). Hana kiinni, pikaliitin irti ja letkun liitinpää viemärin päälle; vesi lorisee lappoefektillä suoraan viemäriin ilman imuharjoituksia.

Jos ei ole letkuun liitintä, niin silloinkin riittää, että saa sen letkun akvaarionpuoleisen pään täytettyä esim. metrin matkalta; upottaa letkua reilun metrin akvaarioon ja täyttää sen pätkän akvaariovedellä, pistää sormen letkun tukkeeksi jottei vesi pääse karkaamaan ja nostaa vedellä täytetyn letkun pätkän altaasta pois niin, että se vesi pysyy suht yhtenäisenä määränä letkussa kunnes letkun alimmainen veden pinta on tarpeeksi alhaalla (tarvittaessa letkun voi tästä kohti painaa linttaan niin, ettei vesi pääse karkaamaan myöskään toiseen suuntaan ennenaikojaan). Kyllä se siitä lähtee lappoutumaan vaikka koko pitkä letku ei olisikaan täytetty. Ja tämä sama toki onnistuu imaisemallakin sieltä toisesta päästä - ei tarvi koko letkua imeä, riittää että saa imettyä sen akvanpuolipään yhtenäiseksi vesipatsaaksi akvan alapuolelle asti (ja tämä sitten saattaa vaatia hiukan keuhkoja).

Pohjalapon kanssa lapotessa täytän koko lapon vedellä, nostan sen ylösalaisin akvaarion pinnanyläpuolelle niin, että vesi valuu lappoletkuun. Lapon painan kokonaan veteen (täyttymään vedellä) ennen kuin systeemi ehtii hörppäämään ilmaa; lappoefekti käynnistyy ja vesi alkaa virtaamaan. En ole kokeillut paksumman/isomman letkun kanssa koska minulla ei ole siihen liitettävää lappoa, mutta pitäisi toimia jos vaan lappo on tarpeeksi suuri tilavuudeltaan ja välillä ei ole liian tiukkoja liitoksia.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Kiitos kaikille vastanneille. Teistä on ollut apua. :)

Vedenvaihdosta sen veran että altaasta pois menee letkulla, mutta hanaliitintä ei ole. Eli vesi altaaseen takaisin joka ämpäreillä tai puristamalla rystyset valkoisena kahta letkua yhteen. Vanhemmilta olen jo kohta vuoden ajan pyytänyt liitinosaa letkuun, mutta "juu, mennään huomenna hakemaan!" vastauksista ei ole oikein ollut apua. :roll: Mutta olen päätynyt vaihtoehtoon..... 2.
Annan ainakin perhosen, piikkikset, kirsikan ja rubiinit pois. Sitten vaihdan kalaston kevyempään ja heitän vähänkin leääntyneet kasvit pois ja ostan/otan vastaan ns. peruskasveja. Ja odottelen kärpäsen puraisua. Kyllä se sieltä tulee, kunhan saa ämpärin tohon pihaan ja siihen hyttysetoukkia kasvamaan. :mrgreen: Pientä kutinaa tuntuu jo, mutta katsotaan mihin tässä mennään.

Ja ainakin yksi kehui vanhempiani, koska kannan itse vastuun lemmikeistäni. Niin olen itsekin sitä mieltä, että jos eläin hankitaan niin vastuuta annetaan myös lapselle. Mutta kymmenvuotiaana jouduin huolehtimaan akvaariosta ja kahdesta koirasta yksin. Äitini kävi lähihoitajakoulua ja isäni ajoi 1 ½ tunnin työmatkaa, joten mäni huolehdin elikoista. Olihan se kova koulu, mutta opettavainen ja olenpahan vastuuntuntoisempi kuin useimmat luokkatoverini. :D
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Nostan sulle hattua AkvaarioTyttö!
Lemmikit on kyllä mielestäni perheen vastuulla, mutta joskus on tilanne sellainen, että joku yksin joutuu kantamaan vastuun kaikesta. 10 vuotiaana olit kyllä tosi vastuuntuntoinen ja reipas, kun todella huolehdit noista elikoista!
Varmasti on ollut opettavaista aikaa. edestäsi löydät tuon sun sitkeytesi hedelmät!
Tsemppii sulle! :P
1000 litraa vesivahinkoa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”