160-litran malawiprojekti

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Janichka
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies

Re: 160-litran malawiprojekti

Viesti Kirjoittaja Janichka »

Jacke kirjoitti:Nuo demasonit on aivan hemmetin agressiivisia ja kaiken lisäksi melkoisen herkkiä. Ei todellakaan parhaita ensi kaloja malawaarioon. Ja toisekseksi tuo altaan koko on omasta mielestäni aivan liian pieni malawi altaaksi, tuplaten tuon kokoinen eli >300 litrainen, niin alkaa toimimaan.
Tuo koko on kieltämättä aika pieni....
Mustarastas
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mustarastas »

Itse aloittaisin varmaankin varovasti 1 uros ja sille esim. 5-6 naarasta, koska akvaario on kuitenkin aika pieni malaweja ajatellen.. Voi olla, että onnistuu tuon kokoisessa akvaariossa, mutta voi myös olla ettei. Riippuu paljolti yksilöistä, osa on agressiivisempia kuin toiset.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Myönnän että allas on melko pieni, mutta suurempaa ei tuohon saa. :| Käsittääkseni tuohon malawin pystyy kuitenkin rakentamaan, ja haluaisin kovasti yrittää.
Altaan pienuudesta johtuen, kannattaako pysytellä vain yhdessä lajissa, ettei hanki kahta eri lajia tuohon altaaseen? Pysyisikö rauha maassa helpommin?

Kiitos kun jaksatte neuvoa. :)
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
kalahullu123
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalahullu123 »

Joulutonttu kirjoitti:Myönnän että allas on melko pieni, mutta suurempaa ei tuohon saa. :| Käsittääkseni tuohon malawin pystyy kuitenkin rakentamaan, ja haluaisin kovasti yrittää.
Altaan pienuudesta johtuen, kannattaako pysytellä vain yhdessä lajissa, ettei hanki kahta eri lajia tuohon altaaseen? Pysyisikö rauha maassa helpommin?

Kiitos kun jaksatte neuvoa. :)
Ehkä yksi pienehkö laji ja mahdollisimman monta yksilöä. Ja tosiaan paljon piiloja.
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Niin arvelinkin että on parempi pitää vain yksi laji tuossa altaassa. Päädyn varmaankin Pseudotropheus sauloseihin, jotka vaikuttavat todella mielenkiintoisilta. :)
Voin pistää kuvia ja muuta infoa kun asia toivottavasti edistyy. :)
Lisää kuvia
satuk
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja satuk »

Meillä oli 220-litraisessa mm sauloseja, ja silloin yksi saulosiherra asutti puolta allasta ja loput kalat toista puolta. Joten saulositkin (koiraat) voivat olla aika ärhäköitä. Voisiko vaihtoehtona olla pari lajia pelkkiä naaraita? Naaraat ovat säyseämpiä, ja tuskinpa lisääntyminenkään on kovin toivottua noin pieneen altaaseen. :?
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

satuk kirjoitti:Meillä oli 220-litraisessa mm sauloseja, ja silloin yksi saulosiherra asutti puolta allasta ja loput kalat toista puolta. Joten saulositkin (koiraat) voivat olla aika ärhäköitä. Voisiko vaihtoehtona olla pari lajia pelkkiä naaraita? Naaraat ovat säyseämpiä, ja tuskinpa lisääntyminenkään on kovin toivottua noin pieneen altaaseen. :?
Hei tuohan olisi hyvä idea. :o Saulosinaaraatkin taitavat olla melko värikkäitä. Uskaltaisinko ottaa noiden kanssa socolofeja? Jos ottaisin pelkkiä naaraita, montako kumpaakin lajia uskaltaisin ottaa? :)
Lisää kuvia
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Otin yhteyttä NL-Aquaan, ja sieltä annettiin neuvoa, että tämänlainen olisi tuohon sopiva kalasto:
6 kpl socolofeja (1-2 koirasta, loput naaraita)
6 kpl sauloseja (1-2 koirasta, loput naaraita)
pohjalle käkimonni

Tarvitsisin muuten neuvoa, millainen suodatin (teho jne) olisi paras valinta?
Lisää kuvia
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Joulutonttu kirjoitti:Otin yhteyttä NL-Aquaan, ja sieltä annettiin neuvoa, että tämänlainen olisi tuohon sopiva kalasto:
pohjalle käkimonni

Tarvitsisin muuten neuvoa, millainen suodatin (teho jne) olisi paras valinta?
Unohdin tuohon vielä mainita, että altaaseen on tulossa mattosuodatin.

Etsiskelen tässä samalla ohjeita, miten tehdä itse tausta. Te, jotka olette tehneet taustanne itse styroksista tms., ovatko silikoonaukset ja kiinnitykset pysyneet kunnolla, ettei tausta ole irtoillut ajan kanssa?
Lisää kuvia
Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Eikös nuo käkimonnit kasva aikas isoiksi? Oliskohan kyseessä ollut sittenkin pikkukäkimonni Synodontis lucipinna? Nuo eivät kasva kymmentä senttiä pitemmäksi ja ovat vekkuleita tapauksia.
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Ninium85 kirjoitti:Eikös nuo käkimonnit kasva aikas isoiksi? Oliskohan kyseessä ollut sittenkin pikkukäkimonni Synodontis lucipinna? Nuo eivät kasva kymmentä senttiä pitemmäksi ja ovat vekkuleita tapauksia.
Ovatko pikkukäkimonnit samanlaisia siinä suhteessa, että voi pitää yksin? Ja sopisiko sellainen tuonne paremmin? Noiden nimien kanssa on voinut kyllä tulla sekaannus. :?
Lisää kuvia
Ninium85
Member
Member

Pikkukäkimonneja ei kai olis hyvä pitää yksin, mutta ne on niin pieniä ettei haittaa vaikka niitä olisi useampikin. Mulla on niitä kaksi ja ne on aloittaneet taipaleensa meillä 140 litraisessa tanganjika altaassa. Hyvin ovat pärjänneet. Näitä kääpiö versioita on myös toinenkin lajike mutta en muista tarkkaa suomennosta. Joku keltakäkimonni se kai on Synodontis petricola. Nämä kaksi lajia ovat hyvin saman tyyppisiä.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Mitä mieltä olet, mahtuisiko 160-litraiseen 3kpl? :)
Lisää kuvia
Ninium85
Member
Member

Mulla oli noita kaksi 140 litraisessa tanganjikassa ja olisin kolmannenkin ottanut jos se vaan ei olisi kasvattajalta päässyt karkuun. Se riipppuu hyvin pitkästi kalojen määrästä ja piiloista. Luulisin kuitenkin että kolmekin voisi mennä.( Korjatkoon joku kauemmin harrastanut jos olen väärässä.)
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Ninium85 kirjoitti:Mulla oli noita kaksi 140 litraisessa tanganjikassa ja olisin kolmannenkin ottanut jos se vaan ei olisi kasvattajalta päässyt karkuun. Se riipppuu hyvin pitkästi kalojen määrästä ja piiloista. Luulisin kuitenkin että kolmekin voisi mennä.( Korjatkoon joku kauemmin harrastanut jos olen väärässä.)
Kiitos vastauksesta! :) Muistatko mitä maksoit noista kappale? Taitavat olla aika hintavia. Tosin, eihän se uuden altaan perustamiseen menevässä summassa paljon paina. :roll:
Lisää kuvia
Ninium85
Member
Member

En tiiä mitä kaupassa maksoivat, kun ostin harrastajalta, mutta minä maksoin niistä 15e/nenä. Noi on ihania ja tarkoitus olisi vielä hommata lisää, nyt kun Tanganjikasta tuli 450 litrainen. :) (hieman on kokoa kasvanut vuoden sisään)
NYMANJA
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NYMANJA »

Joulutonttu kirjoitti:
Joulutonttu kirjoitti:Otin yhteyttä NL-Aquaan, ja sieltä annettiin neuvoa, että tämänlainen olisi tuohon sopiva kalasto:
pohjalle käkimonni

Unohdin tuohon vielä mainita, että altaaseen on tulossa mattosuodatin.

Etsiskelen tässä samalla ohjeita, miten tehdä itse tausta. Te, jotka olette tehneet taustanne itse styroksista tms., ovatko silikoonaukset ja kiinnitykset pysyneet kunnolla, ettei tausta ole irtoillut ajan kanssa?

Pitänee nyt hieman kyseenalaistaa omaa kalasuositustani tähän altaaseen. Mattosuodatin ja mahdolliset taustarakenteet pienentävät altaassa kalojen hyödynnettävää vesitilaa sen verran, että toisen lajin voisi jättää pois tai pienentää yksilömäärää molemmissa lajeissa jonkin verran. Itse en tuon kokoiseen altaaseen ehkä laittaisi mitään styroksista tehtyä taustaa, enkä mattosuodatintakaan. Taustakuva tai back to nature slimline sopisivat taustaksi hyvin, eivätkä liikaa syö vesitilaa. Suodatus hoituisi ulkosuodattimelle, veden kierrätys ja irtoroskien keruu tehokkaalla sisäsuodattimella. Näin jäisi enemmän tilaa kaloille.
JN
satuk
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja satuk »

Takerrun vielä tuohon pohjamateriaaliin. Onhan tuo vaalea sora kuitenkin hienoa hiekkaa? Malawit kaivelevat hiekkaa, eivätkä siis soralla viihdy.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Pohjamateriaali on siis hiekkaa, olen voinut laittaa aiemmin tiedon väärin. [;)]

Mattosuodatin tulee varmasti, mutta taustan vaihtaminen ohuempaan on varmasti hyvä ratkaisu. Kuinka paljon tuo Back to nature -tausta maksaa suunnilleen? Luulen, etten pääse sen kanssa kovin halvalla. :|
Ulkosuodatin ei tule harmikseni kysymykseenkään, kun isäni erityisesti on kovasti sitä vastaan (pelkää sen rikkimenemistä ja vesivahinkoa..).

Mikä olisi ehdotuksenne kalastoksi? Jätänkö suosiolla toisen lajin pois (jos otan pelkkiä sauloseja, montako koirasta/naarasta?) vai pienennänkö molempien parvikokoa? Jos pidän molemmat, montako koirasta/naarasta uskallan hyvällä omallatunnolla ottaa per laji?
Lisää kuvia
ninuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Joulutonttu kirjoitti:Pohjamateriaali on siis hiekkaa, olen voinut laittaa aiemmin tiedon väärin. [;)]

Mattosuodatin tulee varmasti, mutta taustan vaihtaminen ohuempaan on varmasti hyvä ratkaisu. Kuinka paljon tuo Back to nature -tausta maksaa suunnilleen? Luulen, etten pääse sen kanssa kovin halvalla. :|
Ulkosuodatin ei tule harmikseni kysymykseenkään, kun isäni erityisesti on kovasti sitä vastaan (pelkää sen rikkimenemistä ja vesivahinkoa..).
back to Natire- taustat on hienoja, mutta hintavia. Miten olisi Kalajutun taustat? http://www.kalajuttu.fi/product_catalog.php?c=69&page=2
Minulla on tuollainen kalliotausta, on ohut (takapuolelle jää tietysti koloja), ja pysyy pohjassa omalla painollaan, ei ole pakko silikoonata kiinni. Olisi edullisempi vaihtoehto [;)]
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

ninuska kirjoitti:back to Natire- taustat on hienoja, mutta hintavia. Miten olisi Kalajutun taustat? http://www.kalajuttu.fi/product_catalog.php?c=69&page=2
Minulla on tuollainen kalliotausta, on ohut (takapuolelle jää tietysti koloja), ja pysyy pohjassa omalla painollaan, ei ole pakko silikoonata kiinni. Olisi edullisempi vaihtoehto [;)]
Tuollaisella pääsisin kyllä rutkasti halvemmalla! :P 3D-taustan haluaisin joka tapauksessa, minusta se jotenkin "kuuluu" malawialtaaseen ulkonäön vuoksi. :) Kiitos linkistä!
Lisää kuvia
ninuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Joulutonttu kirjoitti:
ninuska kirjoitti:back to Natire- taustat on hienoja, mutta hintavia. Miten olisi Kalajutun taustat? http://www.kalajuttu.fi/product_catalog.php?c=69&page=2
Tuollaisella pääsisin kyllä rutkasti halvemmalla! :P 3D-taustan haluaisin joka tapauksessa, minusta se jotenkin "kuuluu" malawialtaaseen ulkonäön vuoksi. :) Kiitos linkistä!
En raskinnut ostaa BTN-taustaa ja mielestäni tuo on ajanut asian. On ollut minulla jo pari vuotta altaassa. Mielestäni on ihan mukavan näköinenkin.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Olen miettinyt tuota kalastoa, ja päädyin siihen, että ottaisin pelkkiä sauloseja. Kuulostaako 3 koirasta ja 8 naarasta liian paljolta? Tällöin kaloja olisi 11, samaa lajia kuitenkin. Pohjalle tulisi 3kpl pikkukäkimonneja (nykyään ilmeisesti keltaripsimonni?).

Altaan kokoa saisin nyt mitä ilmeisemmin kasvatettua n.180-litraan (korkeudeksi tulisi 40cm sijaan 45cm). Auttaako asiaa ollenkaan?
Lisää kuvia
Jykke
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Omasta mielestäni toi määrä on sopiva ja varsinkin, jos saat siitä 180 litraisen tehtyä niin tottakai se auttaa hieman. Paljon luolia, itse tekisin, jos 11 kalaa niin jokaisella 2 luolaa jolloin luolia olisi ainakin 22 kappaletta jolloin niistäkään ei tule riitoja.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Jykke kirjoitti:Omasta mielestäni toi määrä on sopiva ja varsinkin, jos saat siitä 180 litraisen tehtyä niin tottakai se auttaa hieman. Paljon luolia, itse tekisin, jos 11 kalaa niin jokaisella 2 luolaa jolloin luolia olisi ainakin 22 kappaletta jolloin niistäkään ei tule riitoja.
Kiitos neuvosta. :) Malawiprojekti on nyt edennyt sen verran, että altaan hintaa on jo alustavasti käyty kyselemässä ja mittauksia suoritettu. Kalasto on nyt lyöty lähestulkoon lukkoon, ja sauloseissa pitäydyn.
Ilmoittelen kun projekti etenee, ja voin laittaa kuviakin. :)
Lisää kuvia
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”