Kaloja kuolee, missä vika?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kaloja kuolee, missä vika?
Mun pointti olikin että ei epämääräisten oireiden, tai selittämättömien kalakuolemien kohdatessa mentäisi ja kipattaisi sinne akvaan ensimmäiseksi käsiin osunutta lääkepulloa periaatteella että "kunhan jotain ees", vaan selvitettäisiin mikä niillä kaloilla oikeasti on se vaiva ja lääkittäisiin sen mukaan oikein.
Yleislääkkeet on pahimmanlaatuista kaupallista kusetusta kuin vaan mikään voi olla. Musta ne joutaisi kaikki ampua kuuta kiertävälle radalle.
Yleislääkkeet on pahimmanlaatuista kaupallista kusetusta kuin vaan mikään voi olla. Musta ne joutaisi kaikki ampua kuuta kiertävälle radalle.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
No, minulla tuo kusetuslääke ainakin toimi. Jos olisin odottanut "selkeitä oireita" niin olisivat luultavasti kaikki löytyneet kuolleina seuraavana aamuna. Sen verran nopeasti tauti eteni.Mari kirjoitti:Mun pointti olikin että ei epämääräisten oireiden, tai selittämättömien kalakuolemien kohdatessa mentäisi ja kipattaisi sinne akvaan ensimmäiseksi käsiin osunutta lääkepulloa periaatteella että "kunhan jotain ees", vaan selvitettäisiin mikä niillä kaloilla oikeasti on se vaiva ja lääkittäisiin sen mukaan oikein.
Omistan myös saksalaisen kalataudeista kertovan kirjan vuodelta 1964. Siinä kalat lääkitään pelkästään apteekin hyllyltä löytyvillä aineilla. Monissa tapauksissa akvaariokaloja pitää oikein neulalla rokottaa. Tämä on varsinaista täsmälääkitystä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Member
Joo, sulla toimi. Tällä kertaa kävi tuuri. Ymmärrätkö että jos ei olisi toiminut, olisi todennäköisesti vain nopeuttanut niiden kalojen menehtymistä.
Ja sun tapauksessasi, mitä selvempiä oireita olisi pitänyt vielä odottaa??? Selkeitä tasapainohäiriöitä ja ruokahaluttomuutta = uimarakkotulehdus sanoisin. Eli bakteerilääkettä, mitä tuo general tonic ilmeisesti onkin.
Ei hitto sentään, eihän mitään muutakaan eläintä lääkitä arvaamalla vaan sinne päin.. Miksi kaloja pitäisi.
Mitä tulee vuodelta 64 olevaan kirjaasi, toivoisitko että lääkärisi käyttäisi yhtä vanhoja ja vanhentuneita lähteitä sinua hoitaessaan?
Ja sun tapauksessasi, mitä selvempiä oireita olisi pitänyt vielä odottaa??? Selkeitä tasapainohäiriöitä ja ruokahaluttomuutta = uimarakkotulehdus sanoisin. Eli bakteerilääkettä, mitä tuo general tonic ilmeisesti onkin.
Ei hitto sentään, eihän mitään muutakaan eläintä lääkitä arvaamalla vaan sinne päin.. Miksi kaloja pitäisi.
Mitä tulee vuodelta 64 olevaan kirjaasi, toivoisitko että lääkärisi käyttäisi yhtä vanhoja ja vanhentuneita lähteitä sinua hoitaessaan?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Senior Member
Voi herranen aika. Tuo kirjaan viittaaminen oli vitsi.
Ja joo, ehkä uimarakkotulehdus, ehkä ei. On muitakin tauteja jossa on samat oireet. Aika usein kala alkaa heilumaan eikä syö kun on tarpeeksi heikko.
Ja tuo tonikki on sekä bakteeri että loislääke.
Ainakin tiedän tuon tehoavan jos tauti uusiutuu.
Ettei nyt vaan asenteesi heijastuisi jostain muusta ketjusta. Lupaan kysyä sinulta neuvoja ensi kerralla kun kala sairastuu. Mistä kokemuksesi muuten johtuu?![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja joo, ehkä uimarakkotulehdus, ehkä ei. On muitakin tauteja jossa on samat oireet. Aika usein kala alkaa heilumaan eikä syö kun on tarpeeksi heikko.
Ja tuo tonikki on sekä bakteeri että loislääke.
Ainakin tiedän tuon tehoavan jos tauti uusiutuu.
Ettei nyt vaan asenteesi heijastuisi jostain muusta ketjusta. Lupaan kysyä sinulta neuvoja ensi kerralla kun kala sairastuu. Mistä kokemuksesi muuten johtuu?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Voi olla että olen väärässä, mutta oma käsitykseni on, että jos lääkkeen luvatan tehoavan sekä bakteeri- että loisperäisiin sairauksiin, niin todellisuudessa sen teho ei ole hyvä kumpaankaan, tai sitten vaihtoehtoisesti kaikki elämä häviää. Sama kuin terveyskeskuksessa määrättäisiin yskänlääkettä kaikkiin vaivoihin. Ja siinä vaiheessa kun akvaariota lääkitään, osa taudinaiheuttajista selviää lääkityksestä ja samalla tulee mahdollisesti immuuniksi kyseiselle lääkkeelle. Mitä tehottomampi lääke, sitä enemmän sen jäljiltä jää seuraavaa kertaa varten immuuneja taudinaiheuttajia odottamaan tilaisuutta. Seuraavalla kerralla ei sitten edellinen lääkitys enää tehoa, ja ajan myötä joudutaan turvautumaan aina vain rajumpiin aineisiin.
-
- Elite Member
Mä osaan kyllä keskustella asioista asioina sotkematta muiden ketjujen juttuja siihen mukaan. Mua vaan aidosti ärsyttää se, että kaloja lääkitään miten sattuu mutulla.
Noi tetran lääkkeet ei ole mulle tuttuja, olen itse käyttänyt tehokkaaksi totemiani Junglen ja Easy-Lifen lääkkeitä. Sekä lois- että bakteerilääke.. jotenkin ei vakuuta.
Oma kokemukseni perustuu pitkälti yli kymmenen vuoden harrastukseen (ja altaita siis on ollut nurkissa pahimmillaan jopa 18 kpl, joten jokunen laji on tullut tutuksi), olen kuunnellut itseäni viisaampia, kuten tautiasioissa esim. Jukka Järveä ja Korelinin Villeä (Leppävaarion omistaja). Olen myös käynyt opiskelemassa kalatautien määritystä mikroskoopilla, sekä tuonut kaloja maahan viiden vuoden ajan jossa varsinkin kaikki erinäköiset kalataudit tulivat hyvinkin tutuiksi.
Noi tetran lääkkeet ei ole mulle tuttuja, olen itse käyttänyt tehokkaaksi totemiani Junglen ja Easy-Lifen lääkkeitä. Sekä lois- että bakteerilääke.. jotenkin ei vakuuta.
Oma kokemukseni perustuu pitkälti yli kymmenen vuoden harrastukseen (ja altaita siis on ollut nurkissa pahimmillaan jopa 18 kpl, joten jokunen laji on tullut tutuksi), olen kuunnellut itseäni viisaampia, kuten tautiasioissa esim. Jukka Järveä ja Korelinin Villeä (Leppävaarion omistaja). Olen myös käynyt opiskelemassa kalatautien määritystä mikroskoopilla, sekä tuonut kaloja maahan viiden vuoden ajan jossa varsinkin kaikki erinäköiset kalataudit tulivat hyvinkin tutuiksi.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Ihan vaan täsmennyksenä, myös oikein suoritettu lääkintä jättää osan jäljelle, mutta vähemmän kuin väärä/tehoton lääkintä.MHS kirjoitti:Ja siinä vaiheessa kun akvaariota lääkitään, osa taudinaiheuttajista selviää lääkityksestä ja samalla tulee mahdollisesti immuuniksi kyseiselle lääkkeelle.
-
- Senior Member
Ymmärrän Mari ja MHS. Ja onhan se totta, että yleislääke ei voi olla yhtä tehokas. Tällä kertaa vaan kävi niin, että kaapista löytyi yleislääke ennen kuin kaikki ahvenet olisivat luultavasti vuorokaudessa kuolleet. Lähin kauppa kun on 30 km päässä ja tällä hetkellä ei ole autoa.
Ulkoiset oireet on aika helppo tunnistaa mutta tässä tapauksessa valkoinen uloste, tasapainohäiriöt, lievä paisuneisuus ja ruokahaluttomuus viittasivat niin moneen suuntaan, että laitoin suosiolla yleislääkettä.
Mutta kuten Mari totesi niin tällä kertaa selvisin säikähdyksellä. Tosin suurin 15cm sinileuka kuoli.
Ulkoiset oireet on aika helppo tunnistaa mutta tässä tapauksessa valkoinen uloste, tasapainohäiriöt, lievä paisuneisuus ja ruokahaluttomuus viittasivat niin moneen suuntaan, että laitoin suosiolla yleislääkettä.
Mutta kuten Mari totesi niin tällä kertaa selvisin säikähdyksellä. Tosin suurin 15cm sinileuka kuoli.