Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Eipä minulla ole ollut kalojen hinnasta valittamista, ehken nyt katinkultamonneja 12?/kpl ostaisi (viimeisin ihmetyksen aihe) mutta akvaariotarvikkeiden hinnat kyllä vähän hirvittävät.
Luin tässä joku päivä kerrankin Kauppalehteä ja heti sattui silmiini aika osuva kirjoitus. Otsikko oli jotain tyyliin "miksi välittää kolmen euron vasarasta", se viittasi jonkun rautakauppiaan selityksiin palvelun puutteesta asiakkaalle, joka oli kiinnostunut vasaroiden vertailusta. Kuitenkin sisältö oikeastaan koski yleisemmin kaupan ja kuluttajan suhdetta. Liike-elämässä taloudenpito on tai pitäisi olla tiukkaa. Vertaillaan hyvinkin tarkkaan eri vaihtoehtojen kustannuksia, työntekijöitä potkitaan pihalle ja toimintoja ulkoistetaan, kaiken tavoitteena voiton maksimointi joka onkin yritystoiminnassa tavallaan koko homman idea. Miksi kuluttaja toimisi yhtään eri tavoin? Hänenkin täytyy pitää taloudestaan huoli. Hänellä on eri vaihtoehtoja tarpeidensa tyydyttämiseen ja hän tyypillisesti valitsee edullisimman hänen kulloisenkin tarpeensa (todellisen, kuvitellun, halutun) tyydyttävän ratkaisun. Tähän on aika paha mennä kauppiaan sanomaan muuta kuin tarjota omaa tuotettaan ja palveluaan ja toivoa asiakkaan päätyvän siihen.
Totta kai kauppias voi toivoa ihmisten tekevän valintojaan muillakin kuin taloudellisilla perusteilla. Hän itse kuitenkin pyörittää liikettään juuri niiden pohjalta. Voidaan ajatella, että asiakkaan eräs valintaperuste olisi pitkäjänteisyys ja tulevaisuuden turvaaminen, mutta niin se vaan on että yrityksiä tulee ja menee ihmisiän aikana. En näe mitenkään asiakkaan velvollisuutena toimia muun kuin omien tarpeidensa ja oman taloudenpitonsa lähtökohdista. Jos suomalainen maahantuonti- ja jälleenmyyntikanava ei pysty jotain tuotetta toimittamaan siten että se on kilpailukykyinen, se häviää kilpailussa.
Palvelustakin voidaan toki keskustella, mutta kumpi on minulle parempaa palvelua, valikoida edulliset laadukkaat kamppeet kotoa käsin nettikaupasta ja saada ne kannettuna lähikaupan postipisteeseen 6 km päähän vai käydä ostamassa täsmälleen samat laadukkaat kamppeet 45 km päästä akvaarioliikkeestä huomattavasti korkeammalla hinnalla?
Kalat puolestani ostan mielelläni suomalaisesta liikkeestä. Vaikka hinnat olisivat moninkertaiset ulkomaiden hintoihin nähden, maksan mitä pyydetään koska minulla ei ole vastaavia keinoja ja ammattitaitoa hankkia samaa "tuotetta" (anteeksi esineellistäminen) muualta. Mutta tässä on ihan samasta kilpailutilanteesta kyse ja turha siinä on minusta sen enempää armoa anoa asiakkailta kuin liikemaailmassa yritystenkään kesken. Jos muu kauppa ei kannata ja jäljelle jäävät kalat, joiden hinta sitten nousee, jossain vaiheessa mennään kipukynnyksen yli jolloin joku alkaa kilpailla ja hinnat asettuvat tasolle jonka osapuolet sietävät.
Toki on mahdollista että käy niinkin, ettei koko homma kannata ja kalojen maahantuonti ja kauppa loppuu kokonaan. Koska harrastus tuskin loppuu, kaloja joudutaan tuomaan sitten omatoimisesti ulkomailta, pirun hankalaa. Ruvetaan tekemään kimppatilauksia, jossain vaiheessa joku taas toteaa että kai tässä olisi paikka bisnekselle jne. Eri näköisiä vaikeuksia välivaiheissa varmaan kohdattaisiin, mutta kyllä se vaan minusta niin on ettei talouselämässä ole oikopolkuja kuluttajan kustannuksella, yritykset joutuvat kilpailemaan keskenään ja nykymaailmassa se tarkoittaa myös kilpailun ulottumista valtakunnanrajojen ulkopuolelle.
Itse toimin hyvin toisenlaisella alalla enkä ole yrittäjä, mutta työnantajani myy omia tuotteitaan yritysasiakkaille. Emme me voi perustaa liiketoimintaamme siihen, että asiakkaamme hyväntahtoisuuttaan ostaisivat meidän tuotteitamme siksi että meillä menisi hyvin. Meidän on myytävä joko parempia tuotteita, halvempia tuotteita tai muuten (kuten palvelun laadulla) pärjättävä kilpailussa. Sen valinnan tekee kuitenkin aina kuluttaja, ja olkoonkin että asiakas on aina väärässä (kauppiaan kannalta), hän lopulta päättää kenen putiikki elää, kenen ei. Ja se on hänen oikeutensa. Se miten vaikeaa tai helppoa yrittäminen Suomessa on, on kauppiaan ongelma, ei asiakkaan. Selityksiä voi antaa ihan sellaisia kuin haluaa, tosia tai epätosia, mutta lopulta ne ovat vain selityksiä. Talous ei anna anteeksi, ja vaikka harrastuksesta onkin kyse, sitä ohjaavat tietyssä määrin taloudelliset arvot.
Toisin sanoen Ruoholahden liikekö teki vain tappiota? Saanen epäillä.
Kyllähän noissa hinnoissa on ilmaa ihan liikettäinkin havaittavissa. jos vieressä liikkeessä maksaa sama suodatin 150e enemmän, niin aika kovat kertoimet siinä liikkeessä ovat.
Tommi on pakko kyllä antaa tunnustusta että jaksat valistaa ihmisiä.
Yksi pointti minkä unohdit noista laskelmistasi on se Suomen niin ihana ARVONLISÄVERO! Akvaariokauppiashan maksaa jokaisesta myymästään kalasta tai tuotteestaan myöskin tuon kivan oikein rakastavan veron. Sehän lisätään tietysti noiden muiden liikkeenpidosta koituvista kustannuksista siihen kalan tai tarvikkeen hintaan. Tuskin nyt kukaan haluaa tehdä kauppaa tappiolla? Eihän sellainen olisi kovin järkevää kaupantekoa pitemmällä aikavälillä. Sehän merkitsisi lopulta sitä, että akvaariokauppias tekisi konkurssin.
En nyt muista paljonko se akvaariokaupoille tuo arvonlisävero on, mutta luulisin sen olevan 17% tai 22%. Minusta jokaisen tinkivän ihmisen olisi syytä ne seikat muistaa.
Toki tinginhän minäkin, jos ostan paljon ja monta kalaa tai tuotetta. Sehän on selvä, että silloin kauppiaskin tulee jo vastaan, kun on hyvä asiakas joka ostaa paljon. Sehän on kauppiaan etukin että hän antaa pikkasen alennusta. Saa silloin hyvän asiakkaan jatkossakin käymään putiikissaan.
Itse en ymmärrä millään sitä, että pitää aina tinkiä tai pyytää että voisinko saada "ilmaiseksi" Näitä tyhjätaskuja näyttää olevan sitten joka kauppiaan riesana.
Mitä puhuit tuosta ulkomailta ostetuista kaloista niin yhdyn kyllä sanomisiisi Tommi! Itse en todellakaan lähtisi KASVEJA TAI KALOJA tilaamaan ulkomailta. Haluan nähdä ostotilanteessa ne kalat tai kasvit mitä olen ostamassa. En halua ainakaan itse ostaa sikaa säkissä. Toiseksi monesti on käynyt niin, että olen saanut jopa vaihtaa kyseisen kalan, jos se ei ole sopinut akvaariooni tai se on kuollut tai se on ollut viallinen. Olen saanut siitä hyvitystä!
Saatteko hyvitystä, jos tilaatte hinku intiasta muutaman kiekon ja kuolevat matkalla tai viikon päästä kotona? Epäilen vahvasti!
Jottei keskustelu menisi ihan utopiaksi, on parasta kuitenkin muistaa, että tuskin ne kaikki akvaliikkeet kerralla konkurssiin menevät.
Huonoja putiikkeja kun tippuu pelistä pois, jää muille enemmän asiakkaita. Tulot kasvavat sitä mukaan. On täysin järjetöntä, että joka kadun kulmasta tai kaupunkin osasta löytyy jonkin sortin akvaarioliike. Ei niille kaikille voi asiakkaita riittää Suomen kokoisessa maassa.
Kilpailustahan tässä vain on kyse. Jos kysyntä ja markkinat kohtaavat, menee liikkeellä hyvin. Jos vastaavia liikkeitä syntyy kuin sieniä sateella, jotkut tippuvat pois pelistä. Yleensä ne ahneimmat ja huonoimmat.
Minusta liikkeen kannattaisikin perustaa toimintansa pitkäaikaiseen tuottoon ja asiakaskunnan pitämiseen sekä kasvattamiseen. Nopealla $-kuvat silmissä ajattelutapa johtaa varmasti konkurssiin. Sama koskee maahantuojaakin. Jos nopeasti haluaa rikastua kannattaa kokeilla pörssionneaan.
Thomas29Hki kirjoitti:Yksi pointti minkä unohdit noista laskelmistasi on se Suomen niin ihana ARVONLISÄVERO! Akvaariokauppiashan maksaa jokaisesta myymästään kalasta tai tuotteestaan myöskin tuon kivan oikein rakastavan veron. Sehän lisätään tietysti noiden muiden liikkeenpidosta koituvista kustannuksista siihen kalan tai tarvikkeen hintaan. Tuskin nyt kukaan haluaa tehdä kauppaa tappiolla? Eihän sellainen olisi kovin järkevää kaupantekoa pitemmällä aikavälillä. Sehän merkitsisi lopulta sitä, että akvaariokauppias tekisi konkurssin.
Arvonlisävero ei ole mitenkään outo ilmestys Euroopassa, muistaakseni esim Ruotsissa on hieman korkeampi alv kuin Suomessa, Saksassa alhaisempi.
Thomas29Hki kirjoitti:
Itse en ymmärrä millään sitä, että pitää aina tinkiä tai pyytää että voisinko saada "ilmaiseksi" Näitä tyhjätaskuja näyttää olevan sitten joka kauppiaan riesana.
Kauppiashan saa ihan rauhassa laittaa itselleen apteekin hinnat taikka palvella myös niitä tyhjätaskuja. Pakkohan ei ole tavaraa myydä kuin niille kivoille asiakkaille jotka maksaa kaiken mitä kehtaa pyytää, tyhjätaskuille voi vaikka näyttää sormea jos maksavat asiakkaat ottaa niin paljon päähän.
Thomas29Hki kirjoitti:
Saatteko hyvitystä, jos tilaatte hinku intiasta muutaman kiekon ja kuolevat matkalla tai viikon päästä kotona? Epäilen vahvasti!
Vinku-intian tukkurien minimitoimituserät on yleensä niin suuria että harrastajan kannattaa miettiä kahdesti akvaarionsa kokoa ennenkuin tilaa mitään. Tuosta korvaamisesta Suomessa... On kauppiaallekin hieman vaikea paikka jos parin tuhannen euron kalaerä kuolee viikon parin sisään asiakkaiden akvaarioihin. Toimittajalta ei varmasti saa mitään ja jos asiakkaille alkaa jotain korvaamaan niin kaikki menee kyllä ihan omasta lompakosta.
Thomas29Hki kirjoitti:
Tuskin saa hyvitystä, ainakaan kovin herkästi, mutta välillä on otettava riskejä
Totta on, että vain harva harrastaja todellisuudessa tilaa/tilaisi kaloja ulkomailta. Ja vain muutaman kalan tilaaminen on usein käytännössä myös mahdotonta.