Mitä mieltä Juwel akvaarioista?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

janem
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel vielä mietityttää

Viesti Kirjoittaja janem »

meillä (myöskin aloittelijoita) on wromak 112l mustalla valokannella (2loisteputkea) siihen pakettiin tuli kaikki mitä aluksi tarvitsee, teknisesti... (akvaliikkeestä) sorat ja koristeet piti itse ostaa... ihan hyvältä näyttää, juuri sopivan kokoinen ja oli suht halpa (n.160€). Pidetään sitä lastenhoitolipaston päällä, ku ei enää muuten sitä tarvita :D Nyt vaan suunnitellaan niitä kaloja... aluksi on jo jotain suunniteltu, mutta lisää mahtuu vielä. Mutta noilla suunnitelluilla päästää hyvin alkuun ja nähhäänpä sit miltä nekin näyttää ja mikä sitt sopii viel joukkoon. :)
vielä kalaton wromak 112l, 3kissaa, mies ja pari mukulaa
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Mitä mieltä Juwel akvaarioista?

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

Teemu Salonen kirjoitti:Ei mulla ainakaan oo mitään ongelmaa avata 600l/h pumppua.
Pumppuja on Juwelilla erilaisia. Omaa pumppua ei saa auki. Se ei johdu siitä, että olisin tumpelo vaan siitä, että se on niitattu kiinni. Muuten korjaisin sen. 8-)
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
Lemmy
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Juueioo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

hmm. aika mielenkiintoista. Tytön pikkujuwelissakin on avattava pumppu. Onkohan juwelilla eri alihankkijoita sitten.

Ja tos mun isossa juwelissa kun siitä saa ne isot muoviläiräkkeet pois, niin saa valolippaa liikuteltua niin, että ei ole koskaan tarvinnu lamppua nostaa laattialle, mutta pienessä tosiaan pari pientä luukkua, esmes suodattimen huoltaminen vaatii käytännössä sen, että pitää nostaa laattialle koko kansi.
Refleksiputkien ja muiden vaihevirhepäristimien vastustusta jo vuodesta -71
240L JUWEL RIO; kalasoppa, pehmeellä vedellä, 26C.
http://jasu.kicks-ass.net/kupari/index.php
Mariell
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mariell »

Olen kuullut että Juwel- akvaarioissa on hieman heikohko suodatin, joka tulee paketissa mukana. Eräs eläinliikkeen myyjä sanoi tilaavansa vain akvaarion ja ottavansa niistä suodattimet pois ja tilaamalla niihin aivan erilaiset tehokkaammat suodattimet. En sitten päätynyt ostamaan Juwelia, vaan minulla on AquaEl-paketti ja olen ollut tyytyväinen. Suht samannäköinen kuin Juwel (musta ja kansi) ja suodatin tuntuu hyvältä. On myyjien mukaan ehdottomasti parempi merkki.. Juwelia tosin myydään yleisesti todella paljon enemmän. Joten eipä se mikään huono ratkaisu varmasti ole :) Ja alustapöydät ovat hienoja!
~Mariell~
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

paul kirjoitti:Vielä lisätäkseni.
Kyllähän nuo nätin näköisiä on ja kyllä ne on kestäneet, mutta ne on vain niin epäkäytännöllisiä.
Ne kannet on sellaisia heppoisia muoviläpyköitä jotka jää helposti käteen. Ja tosiaan tuo kaapiston suurin miinus on juurikin se, että niissä ei ole mitään säätöjalkoja.
Missähän akvaariopaketeissa ne valaisinkannet on sitten käytännöllisiä kun minusta tuon helpompaa paljon voi olla kun tarvi valaisinrunkojakaan nostaa ikinä pois paikoiltaan huoltojen ajaksi,paitsi siinä tapauksessa jos on Juwelin oma sisäsuodatin käytössä mutta se nyt kannattaa ottaa pois siitä jo ostaessa ison kokonsa takia ja sen että se moottori alkaa liian helposti jumittaan hieman likaantuessa.

Mitään ongelmia ei mulla ole koskaan noiden Juwelin altaiden kanssa ollut ja tiiviiden kansien takia pysyy vedet akvaariossa ja samalla pysyy asunnossa kosteusprosentti sillä tasolla että ei tarvi homevaurioita alkaa korjailemaan.Vielä yksi hyvä puoli on siinä että lämmitintä ei tarvi käytää koskaan noissa altaissa kun lämpö pysyy sopivalla 24-28c välillä.
Lemmy
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Juueioo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

mää oon kyllä omassa 240 riossa huoltanu suodattimenkin (juwelin oma sisä) ilman valaisinkannen poisnostamista, siirtää sen vain etureunaa kohti.
Refleksiputkien ja muiden vaihevirhepäristimien vastustusta jo vuodesta -71
240L JUWEL RIO; kalasoppa, pehmeellä vedellä, 26C.
http://jasu.kicks-ass.net/kupari/index.php
Koukku 70
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Koukku 70 »

Just näin, tarvi kantta kokonaan pois ottaa kun silloin jos putsaa sienellä takalasia, eikä silloinkaan ole pakko jos ei taho :)
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.;)
jube
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jube »

En lukenut kaikkia edeltäviä viestejä..mutta kuitenkin.
Itse olen hankkinut kaksi akvaariota käytettynä, yhden rakentanut itse ja muut ostanut uutena.
Käytettyihin akvaarioihin ei pidä suhtautua välttämättä niin varauksella vaan vilkaista ulkonäöllisten naarmujen määrä eli yhden sivun olisi parempi olla "esteettömän" kaunis. Silikonit vaihdettava tottakai, niin paljon huolettomemmin mielin voi laittaa akvaarion toimintaan. Jos akvaario on kokolasinen niin silikonien vaihto muistuttaa käytännössä samaa kuin rakentaisit akvaarion kokonaisuudessaan itse. Eli keskity kehystettyihin malleihin, koska tukiikehikko on jo valmiina.

Uudella akvaariollahan harrastus on kiva aloittaa. Osta suoraan 200-300 litrainen allas niin paljon lunkimmin voi ottaa kuin tuollaisessa 60 litraisessa yrittää pitää veden hyvänä. Jos ei mitään erityiskalastoa meinaa hankkia vaan aivan normaalin seura-akvaarion niin pakettiratkaisu voisi olla ihan sopiva vaihtoehto. Toisaalta pakettien mukana tulee myös turhaa ja niistä puuttuu kauheasti kaikkea, eli kannattaa varata sitä rahaa tarpeeksi, voin sanoa että kannattaa kerralla ostaa sellainen pytty mitä jaksaa pidempään katsella ja pitää myös muistaa, että akvaarion kokoluokka sopisi monenlaisille kalastoille(jos nykyhetken kalastoa kohtaan intressit muuttuvat niin kalasto vaihtoon)<-- HUOM. tuo ei ole suositeltavaa vaan ainoastaan mahdollista jos on tullut ostettua liikaa heräteostoksia ym. eikä ole miettinyt kalastoa kerralla kuntoon.
Pepsi Max, mustaa kultaa
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

jube kirjoitti:Silikonit vaihdettava tottakai, niin paljon huolettomemmin mielin voi laittaa akvaarion toimintaan. Jos akvaario on kokolasinen niin silikonien vaihto muistuttaa käytännössä samaa kuin rakentaisit akvaarion kokonaisuudessaan itse. Eli keskity kehystettyihin malleihin, koska tukiikehikko on jo valmiina.
Silikonien vaihdossa ei ole mitään mieltä, ellei ne ole rispaantuneet, kovettuneet, kovin leväiset tai irtoaa helposti. Ei siis todellakaan ole mikään automaattisesti tehtävä juttu. Kokolasisen altaan sisäsaumojen vaihto on käytännössä lähes samanlainen operaatio, kuin kehyksellisen. Ei sitä silikonia lasien välistä poisteta kehysaltaassakaan. Tarkuutta vaaditaan saumauksessa toki enemmän, koska kehykset ei peitä saumoja. Teipeillä voi rajata saumat siisteiksi, mutta aikaa kuluu enemmän. Silikonien omatoimista vaihtoa kannattaa harkita kahteenkin kertaan, ainakin jos haluaa siistin lopputuloksen.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

-riff- kirjoitti:
jube kirjoitti:Silikonit vaihdettava tottakai, niin paljon huolettomemmin mielin voi laittaa akvaarion toimintaan. Jos akvaario on kokolasinen niin silikonien vaihto muistuttaa käytännössä samaa kuin rakentaisit akvaarion kokonaisuudessaan itse. Eli keskity kehystettyihin malleihin, koska tukiikehikko on jo valmiina.
Silikonien vaihdossa ei ole mitään mieltä, ellei ne ole rispaantuneet, kovettuneet, kovin leväiset tai irtoaa helposti. Ei siis todellakaan ole mikään automaattisesti tehtävä juttu. Kokolasisen altaan sisäsaumojen vaihto on käytännössä lähes samanlainen operaatio, kuin kehyksellisen. Ei sitä silikonia lasien välistä poisteta kehysaltaassakaan. Tarkuutta vaaditaan saumauksessa toki enemmän, koska kehykset ei peitä saumoja. Teipeillä voi rajata saumat siisteiksi, mutta aikaa kuluu enemmän. Silikonien omatoimista vaihtoa kannattaa harkita kahteenkin kertaan, ainakin jos haluaa siistin lopputuloksen.
Komppaan edellistä. Silikonien vaihto on ihan turhaa touhua. Mullakin tällä hetkellä nököttää olohuoneen nurkassa alkuperäinen elox-akvaario. Ikää sillä on vähintään 20v. Tällä hetkellä tyhjänä seisoo vajaa 400l vaneriakvaario (pakkasessa tai helteessä tai jotain siltä väliltä) tyhjillään. Allas on rakennettu jossain kultasella kuuskytluvulla. Ei tee heikkoakaan heittää sinne vedet sisään ja alkaa kypsyttelemään ja sisustelemaan allasta.
Silikonien vaihto on siis suositeltavaaa vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, jos silikonit jonkun mekaanisen vaurion vuoksi ovat vahingoittuneet. Sinänsä silikoni on ikuista tavaraa. Väitteeni saa tarkistaa vaikka bostikin kotisivuilta:)
jube
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jube »

-riff- kirjoitti:
Teemu Salonen kirjoitti:
-riff- kirjoitti:
Komppaan edellistä. Silikonien vaihto on ihan turhaa touhua. Mullakin tällä hetkellä nököttää olohuoneen nurkassa alkuperäinen elox-akvaario. Ikää sillä on vähintään 20v. Tällä hetkellä tyhjänä seisoo vajaa 400l vaneriakvaario (pakkasessa tai helteessä tai jotain siltä väliltä) tyhjillään. Allas on rakennettu jossain kultasella kuuskytluvulla. Ei tee heikkoakaan heittää sinne vedet sisään ja alkaa kypsyttelemään ja sisustelemaan allasta.
Silikonien vaihto on siis suositeltavaaa vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, jos silikonit jonkun mekaanisen vaurion vuoksi ovat vahingoittuneet. Sinänsä silikoni on ikuista tavaraa. Väitteeni saa tarkistaa vaikka bostikin kotisivuilta:)
Jaa, eli taasku kerrankin tulin tälle foorumille reilun vuoden tauon jälkeen niin heti tuli jotain sanomista, no vastataan ny puolustukseksi jotain pulijärkevää.

Mitäköhän tohon ny sanois, että silikoni on ikuista ja en tiedä että kannattaako edes sanoa mitään mutta sanonpa ny kuitenki..no kyllähän toi kaljatölkkikin ns. maatuu n.10 000 vuodessa (lintsin sealifen mukaan) ja silikoninkin hajoamisessa luultavasti kestää jonkin aikaa.

Noi vanhat silikonit on saastaisia, alkaa irtoilla reunoilta eli silikonin ja lasin väliin on tullut jotain minkä takia silikoni ei enää pysy paikoittain kiinni ja ns. alkaa pikkuhiljaa kuoriutua yms. jos silikoni pysyy lujasti paikoillaan niin mielestäni silloin käytetään käsitettä TUORE/HYVÄ silikoni josta ei ole pahemmin huomautettavaa.

Tuosta olen samaa mieltä, että kokolasista akvaariota ei tarvitse silikonien osalta uusia(olettaen että mielestäsi akvaarioiden silikonien vaihto on turhaa<--akvaario ilman kehyksiä = on myös akvaario). Joo, lasien välissä on myös tuota silikonia toi 0.2mm, otetaan vanha silikoni pois, lasien välissä on edelleen silikonia tuo 0.2mm, puhdistetaan lasi ja uusi silikoni tilalle, kyllä se akvaario varmaan kasassa pysyy, mutta siinä on sitten kaksi täysin erillistä saumaa(jos olet ikinä lujuusoppia lukenut niin tiedät, että kyseistä tilannetta pyritään välttelemään niinku läski puuroa), tuolla ei luultavasti ole kauheasti väliä jos puhdistaa lasin silikonien kohdalta kaikesta rasvoista ja pölyistä ym. Eihän mitään asiaa elämässä tarvitse tehdä kunnolla niin kuin kuuluisi...... tuoreen silikonin vetolujuus oli ainakin jonkun merkin kohdalta jotain 400kg/cm2 eli suhteellisen paljon, en muista oliko myrkytön akvaariosilikoni vai teollisuussilikoni mutta aivan sama.

Ja tohon silikonin vaihtoon liittyen, että siinä ei ole mitään mieltä niin aika usein jos joku myy käytettyä allasta niin on ollut luultavasti suht kauan tyhjillään ja silikoni on kovaa ja kuivaa(en sitten tiedä että mistä se kovuus tulee, mutta jokainen voi itse varmaan päätellä, että onko toi silikoni kunnossa vai ei<--kyllä se vesi varmaan siinä altaassa pysyy vaikka olisikin kovettunutta kunnes sitten joskus tulevaisuudessa kiistellään vakuutusyhtiön kanssa "että kun en mä tahalleen tota tehny", mutta ei siinä mitään kun eletään näin leppoisasti päivä kerrallaan ilman mitään ylimääräisiä ajatuksia). Tietty toi silikonin vaihtokaan ei ihan itsestään hoidu, eikä ole ilmaistakaan, eikä välttämättä sotkuiltakaan säästytä, eikä tietty tota teippiäkään tarvitse käyttää jos välttämättä haluaa saada silikonille taiteellisia muotoja, eikä tota silikooniakaan tarvitse välttämättä edes vaihtaa, eikä tietty edes akvaariota ole pakko ostaa, enkä tiedä että tarvitseeko tätäkään viestiä jatkaa..

Ehdotan, että heitätte kaikki akvaarionne lasinkeräykseen teette kaloista eksoottisen keiton ja ryhdytte astronauteiksi ja lähdette Kuuhun juustonpakkaajiksi Arlalle, itse teen saman kunhan kotiin pääsen. Eipähän tarvitse enää silikooneista jauhaa. Siis oikeesti, tehkää ihan niin ku haluatte.
Pepsi Max, mustaa kultaa
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

Silikoni ei todellakaan ole ikuista. Pahin uhka sille on UV-säteily, joka haurastuttaa sitä. Loisteputkista ja elohopeavalaisimista lähtee jatkuvasti UV-säteilyä, josta vesi tosin suodattaa osan pois. Melkein kaikki silikonit, muovit, kumit, liimat ja maalit regoivat pitkäaikaiseen UV-säteilyyn. Silikoneista valmistajat sanovat tuoteselosteissa, että aine kestää UV-säteilyä. Jatkuvaa ja suoraa säteilyä mikään silikoni ei kestä ikuisesti. Nykyiset silikonit ja massat ovat toki paljon kestävämpiä kuin ennen. (Kysellyt kaverilta, joka omistaa maalikaupan.)
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”