Tee se itse-koristeet?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Psogu
Junior Member
Junior Member

Re: Tee se itse-koristeet?

Viesti Kirjoittaja Psogu »

Meillä oli koulussa kerta vuoteen yksi viikko jolloin hiottiin koruja sarvista ja luista. Viikon kun se jauhe lillui vedessä niin oli tuoksu melko hmm.. orgaaninen! Vähän samanlainen kuin kuukauden tiskialtaassa lillineet tiskit, mutta pahempi. En laittais akvaarioon vaikka kokonaisena ehkä kestääkin pitempään.
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
Lusiana-82
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Lusiana-82 »

Missukka kirjoitti:Mitään varsinaista teemaa en vielä ole isolle akvaariolleni keksinyt, mutta kiehtoisi tehdä koristeet aivan itse. Ei siis mitään satulinnoja ja muita muovisia hörhellyksiä joita löytyy vähän jokaisesta akvaariosta... olin ajatellut käyttää ihan perus terrakotta kukkaruukkuja ja lasia. Millaisilla väreillä voi tuota terrakottaa työstää jotta ei myrkytä vettä? Ja eikös lasi aina ole ihan turvallinen (myös värillinen lasi)?

------------------------------

Kävin äsken lukemassa jotain ruotsalaista akvaariofoorumia ja siellä ehdoteltiin, että itse voisi koristeita tehdä askartelusavesta. Mutta mitäs lakkaa siihen pintaan voi käyttää (muuta kuin akvaariolakkaa joka on sikamaisen kallista)? Vai tarvitseeko ollenkaan lakata kun on saven polttanut uunissa?
Pitääpi vastailla tähän, vaikka onkin vanha viesti, jos nyt satut lukemaan :)

Askartelusavi, jota ei tarvitse varsinaisesti polttaa, on myrkyllistä. joten sitä en suosittele. Oikea keramiikka taas tulee polttaa ihan keramiikkauunissa, muuten se ei kestä. Keramiikkauunissa poltetaan esipoltto n.600 astetta ja varsinainen poltto 1000-1300 astetta. Savelle on myös ihan omat väriaineet ja päälle tulee lasitus. Savi ja monet väriaineet ovat myrkyttömiä, käytetäänhän niitä astioissakin. Mutta myös myrkyllisiä väriaineita keramiikalle löytyy. Poltoista ja materiaaleista kannattaa kysyä, esim. keramiikkapajoilta, kansanopistoista, kuviskouluilta tms. Jonkun kansanopiston kurssilla saisit kätevästi samalla materiaalit, poltot ja opastukset.
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Haha, täällä pohjoisessa myydään poronsarvijauhetta turisteille potenssilääkkeeksi.
Bollinger
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Bollinger »

^kuten Junnu Vainio laulaakin :mrgreen:
98l ensiakvaario, joka tutulta 'kuolemantuomiolta' pelastettu ja nyt opiskellaan.
Kotona myös avomieheni + 3v & 1v lapset + 2 berninpaimenkoiraurosta (pian 7v & 4v). Pikkusiskon 2v kääpiöluppa joskus hoidossa.
Päivitys 3/2010
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Haidi_hou »

Mä oon kokeillu kurillani polttaa tota perus keramiikkasavee (punasta) ihan nuotion pohjalla, siis hautasin sen vanhaan tuhkaan ja sytytin notskin päälle. Siihen tarttu tuhkasta hennon harmaa väri mutta se kyllä kovettu ihan hyvin, tosin siitä ei tullu aivan yhtä punasta kuin jokus keramiikka kurssilla tehdystä astiasta joka poltettiin keramiikka uunissa (johtu luultavasti juurikin lämpötilasta). Vettä se piti ihan niinkuin muutkin lasittamattomat savi-astiat ja särky ihan yhtä lailla.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
Räähkä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Räähkä »

Cascon kotikitistä voi varmasti tehdä mitä vain koristeita, turvallisesti. Kunhan vain liottaa valmiit tekeleet ensin muutaman päivän, ettei pH kohoa. Eikä sitä tarvitse päällystää millään, mutta voi värjätä maaväreillä. Taustoja ja kiviä olen siitä tehnyt, mutta käy muuhunkin, koska sitä voi helposti veistääkin kuivuttuaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”