Valaistus- ja vaahdotin asiaa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Valaistus- ja vaahdotin asiaa
Kai se ääni riippuu ihan siitä, mitä pumppuja kyseisissä laitteissa on kiinni.
Meillä on BM250:ssa red dragonit, en kyllä kuule juuri lainkaan ääntä.
Viitsisikö joku laittaa kuvaa MCE600 käytössä. Pitäs pähkäillä noiden valojen sijoitusta, kun tuollainen värkki on altaan päädyssä roikkumassa. Olen tuohon vaahdottimeen päätynyt ja hankin sellaisen kunhan budjetti antaa myöten.
Suolaista, mutta niin makeaa...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS
Onko tämä BM250 ATI vai Buble Magus? Oletko itse vaihtanut ton RD:n tuohon? Jos näin niin minkä tehoinen ja onko neulapyörällä vai karvalla?cmmd kirjoitti:Kai se ääni riippuu ihan siitä, mitä pumppuja kyseisissä laitteissa on kiinni.
-
- Senior Member
- Viesti:
Jorg:
ATI, en ole itse vaihtanut RD:tä, tehoa en muista, pyörästä en tiedä. Setti on kuitenkin liki 10v vanha. Käytettynä hommattu
EDIT: Jos tiedät / tunnet Pauli Es..., niin setti on siltä hommattu.
ATI, en ole itse vaihtanut RD:tä, tehoa en muista, pyörästä en tiedä. Setti on kuitenkin liki 10v vanha. Käytettynä hommattu
EDIT: Jos tiedät / tunnet Pauli Es..., niin setti on siltä hommattu.
No niin, tänään lähti Deltecin MCE600 tilaukseen. Viikon päästä pitäs olla jo omassa altaassa surraamassa... 

Tuota valo puolta mietin vieläkin...
Altaassa oli Hailean 4*39W T-5 + 2*24W T-5 GLO, mutta jouduin ottamaan tuon Hailean pois käytöstä, kun altaan veden lämpö nousi 29C! Nyt altaassa on GLOn T-5:set 2*39W ja 2*24W. Tuo valo varmasti riittää kypsyttely vaiheeseen, mutta koralleille tuo on melkoisen niukasti.
Mites nuo Fisukadun ledilamput? Mitkä olis hyvät tuohon mun laariin?

Altaassa oli Hailean 4*39W T-5 + 2*24W T-5 GLO, mutta jouduin ottamaan tuon Hailean pois käytöstä, kun altaan veden lämpö nousi 29C! Nyt altaassa on GLOn T-5:set 2*39W ja 2*24W. Tuo valo varmasti riittää kypsyttely vaiheeseen, mutta koralleille tuo on melkoisen niukasti.
Mites nuo Fisukadun ledilamput? Mitkä olis hyvät tuohon mun laariin?
-
- Katalysaattori
Fisukadulta tuo G2-170W olisi varmasti jo riittävä. Ehän se nyt mikään halpa enään ole, mutta 80x45cm kokoisena kattaisi aika mukavasti tuon.
Toinen vaihtoehto olisi sitten lyödä se yks hailee uudelleen tulille ja poistaa joko 2x24W tai 2x39W.
Toinen vaihtoehto olisi sitten lyödä se yks hailee uudelleen tulille ja poistaa joko 2x24W tai 2x39W.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Varmaan riittäisi tuossa potku mun altaaseen, mutta hintakin on ihan kiitettävä. Yksi vaihtoehto olis nuo Fisukadun 150W monimetallit. Jos löisi niitä pari kappaletta altaaseen ja jättäisi tuon 2*24W valaisimen sinivaloille.. Tilaa samalla pari tuulettimet, niin eiköhän se siitä...Aqualung kirjoitti:Fisukadulta tuo G2-170W olisi varmasti jo riittävä. Ehän se nyt mikään halpa enään ole, mutta 80x45cm kokoisena kattaisi aika mukavasti tuon.
-
- Senior Member
- Viesti:
Tai sitten sä menet nykyisille ja kiinnität ne kattoon, että jää pieni väli lamppujen ja vedenpinnan väliin. Tai, enhän mä tiedä miten ne nyt on.
Sitten hankit ne tuulettimet vaihtamaan vedenpinnan päältä ilmaa.
Ite lisäsin aikoinaan 2 kpl 12V tietokonetuulettimia 2€/kpl ala-altaan (pinta-ala n60x40) päälle ja sain tiputettua 2C. Vesitilavuus kuitenkin 450l.
Sitten hankit ne tuulettimet vaihtamaan vedenpinnan päältä ilmaa.
Ite lisäsin aikoinaan 2 kpl 12V tietokonetuulettimia 2€/kpl ala-altaan (pinta-ala n60x40) päälle ja sain tiputettua 2C. Vesitilavuus kuitenkin 450l.
Kattokiinnityskin olis tietysti yksi varteen otettava vaihtoehto... Pitääpä suunnitella, miten sen sais toteutettua tuolla yks haileen valaisimeilla...
-
- Senior Member
- Viesti:
Siinä haileassahan on alumiinirunko ja päällä on miljoona reikää. Sielt koukku ja mutterilla läpi ja sit vaijerilla kattoon. Simple. Muista tosin laittaa kunnon prikat, niin se paino jakautuu edes pikkuisen isommalle alueelle kuin pelkkä mutteri.
Pitääpä huomenissa lähteä vaijerikauppaan...
-
- Senior Member
- Viesti:
Mä en tiedä mitä vaijeria noi lampun mukana tulevat yleensä on, mutta näyttävät kamalasti samoilta kuin polkupyörien jarruissa ja vaihteissa
Ehkei polkypyörään tarkoitettua vaijeria kuitenkaan kannata ottaa, niissä kun on tää "pyörä"-lisä

-
- Katalysaattori
Täällä roikkuu 6x54W ati katosta K-raudan 1mm vaijerilla. Hintaa oli tasan 1€/m ja tuollaisilla puristuslukoilla (6kpl pussi n.4€). Hyvin on pysynyt. Huoltonostoa varten katossa 2koukut eli vedetään vaijeri normikoukun läpi vielä toiseen niin nousee valo välimatkan verran ylös. Ei yhtä fiini kuin nuo suksiboksihissisysteemit, mutta eipä hankintahintakaan päätä huimaa. 

My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Vähän mietityttää Hailean ripustaminen, onnistuukohan se siististi? Itse olen pikkasen katsellut niitä "sillä silmällä", mutta kun niiden omien jalkojen käyttö ei tule kyseeseen meillä (jos kerran eivät kestä omaa painoaan enemmän), enkä kuvasta näe, että valaisimessa olisi selviä uria tai vastaavaa, mihin saisi vaijerin turvallisesti kiinnitettyä... Mitkä reiät nuo ovat, mihin cmmd viittaat? (joo, se peukku kasvaa jostain ranteesta ja kääntyy kämmeneen sisälle).
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Senior Member
- Viesti:
Sen valaisimen päällä on liuta tämmöisiä tuuletusreikiä. Ainakin mun mallissa. Jos nykyisessä myynnissä olevassa ei ole, niin ite ainakin poraisin uudet rei'ät
Kyl Hailean runko on mun mielestä aika tukeva sen hintaan nähden.

Toi lamppu tuon lampun päällä on Mangrovea varten.

M3 ruuvit ja mutteri ja prikka. Ei pitäis olla paha homma?

Toi lamppu tuon lampun päällä on Mangrovea varten.
M3 ruuvit ja mutteri ja prikka. Ei pitäis olla paha homma?
Onko muita altaan ulkopuolelle ripustettavia vaahdottimia kuin tämä Deltec MCE 300?
Delteciltä löytyy myös MC500 ja MCE600. Itse ostin tuon MCE600:sen..
Nyt tuo mun suolalaari vaihtuu litroiltaan tuplaten suurempaan eli bruttotilavuudeltaan n.360 litraiseen laatikkoon. Akvan mitat: pituus 98cm, syvyys 57cm ja korkeus 66cm.
Kannattaisiko tuossa valaistuksessa siirtyä monimetalleihin? T-5 valaisimia kyllä löytyisi tällä hetkellä 2*39W + 4*39W + 2*24W eli 282W, jotka voisin laittaa tuohon uuteen suolapyttyyn.
Kannattaisiko tuossa valaistuksessa siirtyä monimetalleihin? T-5 valaisimia kyllä löytyisi tällä hetkellä 2*39W + 4*39W + 2*24W eli 282W, jotka voisin laittaa tuohon uuteen suolapyttyyn.
-
- Senior Member

Onkos kenelläkään näistä valoista kokemusta? http://www.aquafis.de/cat/product_info. ... cts_id=650
Eivät ole ainakaan hinnalla pilattu.
Eivät ole ainakaan hinnalla pilattu.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Viesti:

tulisikohan tuolla hinnalla jos tilais kaikki vermeet kerralla?
EDIT: linkki ei toiminut, mutta muistaakseni joku aqufis:n valaisin tippui katosta riutan päälle... Olisko ollut ihan helsinkiläinen harrastaja kyseessä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: FOMA #6
- Viesti:
Parikin katosta tippunutta aquafissin valaisinta muistan, Haukalla Hämeelinnassa tippui ainakin ja allaskin sai osansa siitä. Nuissa oli joku kiinitysosa heikko eikä kestänyt valaisimen painoa, ainahan siihen voi tehä oman ja paremman.Mörrikkä kirjoitti:ihan ilmaisiahan nuo vaikuttavat olevan
tulisikohan tuolla hinnalla jos tilais kaikki vermeet kerralla?
EDIT: linkki ei toiminut, mutta muistaakseni joku aqufis:n valaisin tippui katosta riutan päälle... Olisko ollut ihan helsinkiläinen harrastaja kyseessä.
Muoks, http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=115828
Muoks II, http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=113545
Noiden kiinnityksessä muistelinkin olleen ongelmia ja muistikuvani varmistui kun lukasin nuo patun laittamat linkit..
Onko noiden valojen kanssa ollut muuten ongelmia eli toimiiko nuo vain takuuajan ja sen jälkeen saa uusia kaikki sisuskalut valaisimesta?
Onko noiden valojen kanssa ollut muuten ongelmia eli toimiiko nuo vain takuuajan ja sen jälkeen saa uusia kaikki sisuskalut valaisimesta?