Mulla aikanaan (vuosia sitten) oli ensimmäiset seeprat ihan seura-akvassa jossain 24'C:ssa, siellä oli kavereina esim. kerritetroja, perhoskirjoahvenia, kääpiörihmakaloja.... kaikki voivat muuten hyvin, mutta ainoat, jotka lisääntyivät, olivat perhoset ja rihmat. Tämä oli sitä aikaa, kun seeprat olivat vasta saapuneet Suomeen, ensimmäisten hinta taisi olla alle 50€...
Viime syksynä aloin sitten "tosissani" kudettamaan, ja olivathan ne sitten jo kuteneet ennenkuin ehdin aloittaa sen yrittämisen. Nyt on uroksella luolassa toinen poikue, tarkkaa lukumäärää en vielä tiedä, mutta nelisen pyrstöä sain laskettua ja epäilen, että enemmän niitä on. Menevät peijoonit niin lujaa ja kun isi on tiellä luolan suulla, niin vaikea on nähdä. Tälläkään kertaa en kutua nähnyt, mutta koosta päätellen ovatten ehkä jotain pariviikkoisia, ruskuaispussia ei juuri näy. Minä olen uteliaana kyllä käynyt useamman kerran päivässä sohimassa taskulampun kanssa (ja poika 3v sen, mitä itse en ehdi...

) luolan suulla (suoraan etulasiin päin ja akva on kulkureitin varrella), eikä isi ole moksiskaan ollut. Eivätkä ne kaksi aiempaa poikastakaan, toinen tykkää olla vähän etulasista poispäin muutenkin, mutta toisen kyllä yleensa aina näkee heti, eikä juuri karkuun mene.
Edelliset kaksi poikasta ovat hengissä ja voivat hyvin, isipapan luolan ulkopuolella viihtyvät edelleen. Se kutuluola kun on salaojaputken palan alla, niin ne vanhemmat poikaset ovat siellä sitten suojassa luolan ja putkenpalan "välissä". Jännityksellä odotan, että montako pyrstöä tällä kertaa ulos tupsahtelee. Enkä tiedä, vaikka uros niitä jo öisin vähän päästelisikin, sen verran lähellä luolan suuta se valojen ollessa pois jo käy. Vai mahtaisiko se niitä takaisin luolaan enää saada kuitenkaan, jos kerran ulos päästää....
Nyt olen kyllä tosissani miettinyt, että jos kuitenkin laittaisi noille seeproille jotain allaskavereita. En tuonne niiden nykyiseen 100-litraiseen pönttöön, vaan isompaan tulevaan, sinne olisi mahdollista varmaan saada jotain suvantopaikkojakin luotua, tuolla pienessä käy aika huiku nyt, en arvaa mitään tetraa sinne laittaa taistelemaan.
Jollakullako oli kokemuksia kiilakyljistä seeprojen kanssa...? Äitini akvaariossa olisi niitä, luulisin, että kun syksyllä ne joskus sinne jo laitoin, että olisi karanteenauskin tullut tähän päivään mennessä tehtyä, kun ei mitään ole ilmennyt.
Toinen vaihtoehto olisi sinineontetrat, niitä olisi omassa toisessa pöntössä, mutta ajattelin niille alunperin sellaista "pienten kalojen kerhoa", seuraariota, ihan valmis en ole siitä ajatuksesta vielä luopumaan...
Oliskos kenelläkään ajatusta siitä, mitä kaloja siellä luonnossa seeprojen alueilla uiskentelee? Ja jos jollakulla on esittää linkkiä kuviin, joista näkisi sitä seeprojen luonnollista ympäristöä, olisin kovin kiitollinen, en ole itse vielä löytänyt mistään...
Levänsyöjää mulla ei seepralassa ole, tällä hetkellä se on ihan lajiakva. Eikä mitään leväongelmaa ole, vaikka ensin vähän pelkäsinkin. Akva on sillä lailla sijoitettu, ettei siihen aurinko pääse paistamaan juurikaan. Kesähän sen sitten näyttää, tuleeko sitä levää vaiko eikö... Allaskavereita olen miettinyt siksi, että josko nuo seepratkin vääntäytyisivät vähän enemmän esille, jos olisi jotain suojakaloja... Toisaalta... paljonko ne siellä Xingun pohjassakaan käyvät itseään esittelemässä....