Kuplaletku
Valvoja: Moderaattorit
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Jos et aivan kamalan innokas kasviakvaristi ole, niin ilmastusta voi pitää päällä ihan silloin kuin haluaa.~kira~ kirjoitti:Mä en pysy kyllä nyt ihan perässä!![]()
Eli pitääkö toi koristekuplalaite ottaa yöksi pois vai ympäri vuorokauden vaan?
Tuo ilmastus ehkä hyödyttää veden happipitoisuuden lisäämisessä, jos allas on todellakin umpinainen, eikä veden ja kannen väliin pääse ilmaa oikeastaan muuten kuin tuon ilmapumpun avulla. Ei, en ole mittaillut, mutta kalat kertoivat minulle näin.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
jarvij
Kieltämättä koristekuplitus näyttää hauskalta esim. punaruskeiden laavakivien takaa.
Mutta kuten kerrottu (kiitokset J.J. & Kaizu), niin päivällä se haittaa kasvien kasvua ja sitä kautta välillisesti myös kalojen hapensaantia, koska kasvit tuottavat yhteyttäessään happea. Yöllä tilanne on kalojen kannalta mielestäni päinvastainen.
Kalat voivat hyvin kun kasvit voivat hyvin (päivällä + yöllä?). Hyvin käsittääkseni kalat voivat silloinkin, kun vesi on jatkuvasti kunnolla ilmastettua/suodatettua, vaikkei akvaariossa olisi ensimmäistäkään kasvia. Varmaan kuitenkin kasvit saavat vesi-ilmaston paremmaksi kuin pelkkä veden kierrätys ja pintaveden kaasujenvaihto, sillä niiden tuottama happi ei sisällä huoneilman epäpuhtauksia. Ehkä on myös muita syitä, joita en tiedä.
Mutta kuten kerrottu (kiitokset J.J. & Kaizu), niin päivällä se haittaa kasvien kasvua ja sitä kautta välillisesti myös kalojen hapensaantia, koska kasvit tuottavat yhteyttäessään happea. Yöllä tilanne on kalojen kannalta mielestäni päinvastainen.
Kalat voivat hyvin kun kasvit voivat hyvin (päivällä + yöllä?). Hyvin käsittääkseni kalat voivat silloinkin, kun vesi on jatkuvasti kunnolla ilmastettua/suodatettua, vaikkei akvaariossa olisi ensimmäistäkään kasvia. Varmaan kuitenkin kasvit saavat vesi-ilmaston paremmaksi kuin pelkkä veden kierrätys ja pintaveden kaasujenvaihto, sillä niiden tuottama happi ei sisällä huoneilman epäpuhtauksia. Ehkä on myös muita syitä, joita en tiedä.
Viimeksi muokannut Tiitu, 12:46, 12.10.2003. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
Re: jarvij
Koristekuplitus mikä koristekuplitus. Onhan niitä sukeltajia, pääkalloja, aarrearkkuja, linnoja ja muitakin koristeita.Tiitu kirjoitti:Ehkä J.J. voisi vastata tähän koristekuplitukseen - joka kieltämättä näyttää hauskalta esim. tummanpunaruskeita laavakiviä vasten.
Kuplitus pitää veden liikeessä, mutta huomattavasi tehokkaammine sen hoitaisi suodatus. Suodatus oikein hoidettuna ei vähennä hiilidioksidipitoisuuttakaan.
Mitatkaa ihmeessä kuplituksen teho (happipitoisuus), asia selviää lopullisesti
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Ehdotus
Ehdotan että annat kuplituksen toimia tai olla toimimatta aina samalla tavalla. Jos kalat voivat hyvin, niin ei ole mitään syytä muuttaa käytäntöä poissaolon ajaksi. Ilmastin ja suodatus osin jopa korvaavat toisiaan, jos toinen pettää kun olet poissa.
Itse pitäisin kuplituksen ajastimella poissa aamuyöllä, aamulla, päivällä ja illalla ainakin silloin, kun katsojia ei ole paikalla. Yöllä se voisi olla päällä koko ajan.
Kaksi suoraviivaisinta vaihtoehtoa ovat seuraavat:
1) Älä laita ilmastinta lainkaan, vaan huolehdi kalojen hyvinvoinnista mm. kasvien ja suodattimen avulla.
2) Laita ilmastin ja anna sen olla päällä koko ajan.
Itse pitäisin kuplituksen ajastimella poissa aamuyöllä, aamulla, päivällä ja illalla ainakin silloin, kun katsojia ei ole paikalla. Yöllä se voisi olla päällä koko ajan.
Kaksi suoraviivaisinta vaihtoehtoa ovat seuraavat:
1) Älä laita ilmastinta lainkaan, vaan huolehdi kalojen hyvinvoinnista mm. kasvien ja suodattimen avulla.
2) Laita ilmastin ja anna sen olla päällä koko ajan.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
Pois ottamisesta ei ainakaan ole mitään haittaaakvaario kirjoitti:Olisko parempi ottaa koko vehje pois akvaariosta, on sen verran kinkkinen pala purtavaksi mulle... =s

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
juu
Juu, paitsi ehkä rahallinen. Onhan akvaariossasi hyvä suodatin, vai!
... Ellei, niin ... http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=4782
... Ellei, niin ... http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=4782
Viimeksi muokannut Tiitu, 09:36, 13.10.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minulla on yhdessä akvaariossani 'kuplakone'. Se on minusta kivan näköinen
Muuta pääasiallista funktiota sillä ei ole, vaikka kyllähän se toki liikuttaa vettä.
Akvaariossani selvästi oli aiemmin hiilidioksidi kasvien kasvun minimitekijä. Minulla on nyt käytössä hiivatepullo hiilidioksidia tuottamassa ja kuplakone on päällä yötäpäivää. Kasvit kasvavat hyvin eikä kaloillakaan tunnu olevan valittamista.
Eli minusta tuo kuplakone voi olla akvaariossa jos sellaisesta tykkää. Se voi olla päällä yötäpäivää. Jos kasveilla ei ole tarpeeksi hiilidioksidia, sitä voi lisätä. Kasvit kasvavat kuplakoneesta huolimatta ja kalat voivat hyvin.
Ei kuplakone nyt varmaan niin suuri synti ole, vaikka sillä ei mitään suoranaista akvaarion hyvinvointia edistävää vaikutusta olisikaan. Toiset pitävät paljuissaan muovisia pääkalloja ja laivanhylkyjä, enkä minä niissäkään paljon mitään järkeä näe

Akvaariossani selvästi oli aiemmin hiilidioksidi kasvien kasvun minimitekijä. Minulla on nyt käytössä hiivatepullo hiilidioksidia tuottamassa ja kuplakone on päällä yötäpäivää. Kasvit kasvavat hyvin eikä kaloillakaan tunnu olevan valittamista.
Eli minusta tuo kuplakone voi olla akvaariossa jos sellaisesta tykkää. Se voi olla päällä yötäpäivää. Jos kasveilla ei ole tarpeeksi hiilidioksidia, sitä voi lisätä. Kasvit kasvavat kuplakoneesta huolimatta ja kalat voivat hyvin.
Ei kuplakone nyt varmaan niin suuri synti ole, vaikka sillä ei mitään suoranaista akvaarion hyvinvointia edistävää vaikutusta olisikaan. Toiset pitävät paljuissaan muovisia pääkalloja ja laivanhylkyjä, enkä minä niissäkään paljon mitään järkeä näe

Minulla on myös kuplakoneet melkein kaikissa altaissa. Kasvit kasvaa hyvin. Kuplakoneen funktio minulla on liikuttaa vettä ja erityisesti veden pintaa, on sijoitettu akvaarion "suvanto" kohtaan, siis sinne, jossa ei vesi liiku muuten juuri lainkaan esim. vieressä olevan kasvitiheikön tai suuremman juurakon takia. Näihin kohtiin tahtoo kasaantua jätettä esim. kasvien kappaleita tms tai sitten pinta "tahmaantuu", siihen tulee kalvo, sille kohdin.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Kukin hoitaa kuplakoneensa ja akvaarionsa omalla tavallaan
..
Minä perun nyt puheeni siitä, että antaisin kuplakoneen (alias limsakone
) olla päällä ymp. vuorokauden.
Alankin tästä lähin siis sytyttämään koneen joka aamu pari tuntia ennen valojen sytyttämistä.
OK?
Tai sitten laitan kuplakoneen jäähylle ja koetan koota ajatukseni..
Ymmärsinköhän oikein, että kuplakoneesta on yö-aikaan hyötyä kasveille ja harmia kaloille?
Ja päivällä haittaa kasveille ja hyötyä kaloille?
Ja ennen lamppujen sytytystä hyötyä kasveille ja haittaa kaloille?
En älyä syistä mitään (tai en uskalla edes ajatella) ...
Olen pudonnut (jälleen kerran) kärryiltä
!

Minä perun nyt puheeni siitä, että antaisin kuplakoneen (alias limsakone

Alankin tästä lähin siis sytyttämään koneen joka aamu pari tuntia ennen valojen sytyttämistä.
OK?
Tai sitten laitan kuplakoneen jäähylle ja koetan koota ajatukseni..

Ymmärsinköhän oikein, että kuplakoneesta on yö-aikaan hyötyä kasveille ja harmia kaloille?
Ja päivällä haittaa kasveille ja hyötyä kaloille?
Ja ennen lamppujen sytytystä hyötyä kasveille ja haittaa kaloille?
En älyä syistä mitään (tai en uskalla edes ajatella) ...
Olen pudonnut (jälleen kerran) kärryiltä

???
Ei vaan pulputtimesta on vain päivällä haittaa kasveille, mutta ainakin yöllä hyötyä kaloille. Jos kasveja ei ole, on siitä hyötyä kokoajan!
Ennenvanhaan ei kaupoista saanut suodattimia, mutta ilmastimia sai tai oli helppo viritellä vaikka fillarin sisärenkaasta. Pelkällä ilmastimella tultiin silloin toimeen.
Ennenvanhaan ei kaupoista saanut suodattimia, mutta ilmastimia sai tai oli helppo viritellä vaikka fillarin sisärenkaasta. Pelkällä ilmastimella tultiin silloin toimeen.