Kummallinen nitriitti
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kummallinen nitriitti
Mä olen kolme allasta kypsyttänyt mullalla ja ihan pussista otetulla. Ei ongelmia. Aikaa joka kypsytyksen kanssa on mennyt parista viikosta vajaaseen kolmeen viikkoon. Kyllä ne nitriitit lähtee nousuun sieltä jossain vaiheessa.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
En jaksa etsiä oikeaa ketjua kysymykselleni
Mutta kuitenkin: Olen käsittänyt, että mitä enemmän (kypsyttäessä) lisää hirvensarvisuolaa, sitä enemmän akvaan tulee bakteereja ja ne voivat käsitellä suuremman määrän jätettä. Olenko oikeassa?

Mutta kuitenkin: Olen käsittänyt, että mitä enemmän (kypsyttäessä) lisää hirvensarvisuolaa, sitä enemmän akvaan tulee bakteereja ja ne voivat käsitellä suuremman määrän jätettä. Olenko oikeassa?
Lyhyesti ja ytimekkäästi: Kyllä. Toisaalta, liian paljon HSS:ää muodostaa sellaisen ammoniakkiliemen, ettei siellä elä mikään. Kannattaa siis aloittaa pienillä määrillä ja kun nitriittiä ei muodostu lainkaan, siirtyä vähän isompaan määrään. Periaatteessa näin voi kypsyttää altaan vaikka vastaanottamaaan tuhatpäinen tiikerinuoliaisparvi. Se on sitten vaikeampaa arvioida mikä määrä HSS:ää vastaisi tuota tulevaa parvea.Hohhoi kirjoitti:Mutta kuitenkin: Olen käsittänyt, että mitä enemmän (kypsyttäessä) lisää hirvensarvisuolaa, sitä enemmän akvaan tulee bakteereja ja ne voivat käsitellä suuremman määrän jätettä. Olenko oikeassa?
Eiköhän tämä ollut tässä..
Hyvä. Tietystikään en sinne nyt hirveää ammoniakkilientä tee, mutta aika paljon kuitenkin suolaa laitan. Ainahan se on hyväksi jos siellä on suuri jätteenkäsittelykyky. Kiitos vastauksesta!Substral kirjoitti:Lyhyesti ja ytimekkäästi: Kyllä. Toisaalta, liian paljon HSS:ää muodostaa sellaisen ammoniakkiliemen, ettei siellä elä mikään. Kannattaa siis aloittaa pienillä määrillä ja kun nitriittiä ei muodostu lainkaan, siirtyä vähän isompaan määrään. Periaatteessa näin voi kypsyttää altaan vaikka vastaanottamaaan tuhatpäinen tiikerinuoliaisparvi. Se on sitten vaikeampaa arvioida mikä määrä HSS:ää vastaisi tuota tulevaa parvea.Hohhoi kirjoitti:Mutta kuitenkin: Olen käsittänyt, että mitä enemmän (kypsyttäessä) lisää hirvensarvisuolaa, sitä enemmän akvaan tulee bakteereja ja ne voivat käsitellä suuremman määrän jätettä. Olenko oikeassa?
Voiko mullasta itsestään tulla nitriittiä, vai tapahtuukohan tuola oikeesti jotai..? Panin eilen vielä sukkahousuissa pötykän lillumaa tuonne ja aamulla nitriitti 0,1mg/l.. mielenkiintoista. 

Hitaasti alkoi nitriitti nousta, mutta nyt on jbl:n testillä reilusti yli taulukon, ampaisi suoraa 0,2mg/l kirkuvan violetiksi, jee
Nitraattia pitääs tänään mittailla. On tämä kivaa kun vihdoin alko tapahtua.
Kuinka ylös toi nitriitti "pitää" nostaa, että akvan saa kunnolla kypsäksi?

-
- Advanced Member
Minä olen ajatellut aina, että nitriitti nousee minne nyt nouseekaan ja tulee sieltä omia aikojaan takaisin nollaan. Tosin olen kypsytyksessä välillä ehkä turhankin reilulla kädellä annostellut hirvensarvisuolaa.. Minulla on nitriit käyneet enimmillään muistaakseni jossain 5mg/l, tai ehkä ylikin. En ota oikein selvää noista omista merkinnöistäni.
Mutta ei pitäisi mennä enää kovin pitkään, mutta nitriitti on nollassa. Sitten vaihdat reilusti vettä, mittaat arvot, laitat vielä kerran hirvensarvisuolaa, odottelet seuraavaan päivään, mittaat arvot ja vaihdat taas vettä reilusti ja akvaario on valmis ottamaan kalat.

Mutta ei pitäisi mennä enää kovin pitkään, mutta nitriitti on nollassa. Sitten vaihdat reilusti vettä, mittaat arvot, laitat vielä kerran hirvensarvisuolaa, odottelet seuraavaan päivään, mittaat arvot ja vaihdat taas vettä reilusti ja akvaario on valmis ottamaan kalat.

112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Joo, mulla kans vähä ongelmana toi runsaalla kädellä annostelu.
Ja Hss hankala laittaa nii, et just sais sen 5mg/l ku en sitte ostanu sitä ammoniakkitestiä.. mutta taitaapi pärjätä ilman sitä.
Pitänee tänää laimennella vähä nitriitti testiä varten tota vettä, et tietää missä oikeesti mennää. Aluksi jo luulin, et toi testi ei toimi, mutta taisin vaan olla liian hätäinen! 

Noniin...
Aluksi kitisin, miten nitriitti ei nouse.. kröhöm.. Nyt en saa selville jbl:n testillä edes 1/5 laimennoksella, että paljonko nitriittiä altaassa on, eli oletettavasti reilusti yli 5mg/l. Nitraattia jotain 30mg/l (arvaus, väri jää johki välille 20 ja 40, testi jbl). Tetran testillä nitraatti menee punaiselle, eli yli 25mg/l. Punaisen sävyt ovat kuitenkin niin samanlaisia, että en osaa sanoa kuinka punaiseksi tetran testi menee. Eli siis, pitääkö tässä vaiheessa vaihtaa vettä kun nitriitti noin korkea vai odottelenko vaan sen laskua? Toissapäivänä laitoin viimeksi hyvin pienen hippusen HSS:ää, nyt lisäsin vaan kalanruokaa hieman. Kertokaa kokeneemmat, mitä minun pitää tehdä? Arvasin, että kun jotain alkaa tapahtua, niin sitten jotain todella tapahtuu..
Aluksi kitisin, miten nitriitti ei nouse.. kröhöm.. Nyt en saa selville jbl:n testillä edes 1/5 laimennoksella, että paljonko nitriittiä altaassa on, eli oletettavasti reilusti yli 5mg/l. Nitraattia jotain 30mg/l (arvaus, väri jää johki välille 20 ja 40, testi jbl). Tetran testillä nitraatti menee punaiselle, eli yli 25mg/l. Punaisen sävyt ovat kuitenkin niin samanlaisia, että en osaa sanoa kuinka punaiseksi tetran testi menee. Eli siis, pitääkö tässä vaiheessa vaihtaa vettä kun nitriitti noin korkea vai odottelenko vaan sen laskua? Toissapäivänä laitoin viimeksi hyvin pienen hippusen HSS:ää, nyt lisäsin vaan kalanruokaa hieman. Kertokaa kokeneemmat, mitä minun pitää tehdä? Arvasin, että kun jotain alkaa tapahtua, niin sitten jotain todella tapahtuu..

-
- Member
- Akvaarioseurat: OAS
Odota että nitriitti katoaa. Silloin akvaario on kypsä, mutta vesi on nitraattista. Suurella vedenvaihdolla pyritään pääsemään nitraateista eroon ennen kalojen tuloa. Kärsivällisyyttä! 

40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
Kiitos, hienoa!
Eli siis tuo korkea nitriitti ei häiritse nitrifikaatiota? Entäs jos nitraatti nousee hyvin korkeaksi, eikös silloin ole hyvä vaihtaa välillä vettä? Nyt ei varmaan kannata lisäillä Hss:ää? Vai kuinka? kovasti olen lukenut näitä kypsyttelujuttuja ja ne ovat tuntuneet hyvin selviltä, mutta kun omalle kohdalle sattuu niin ei se olekkaan enää niin helppo nakki.
Mutta kiitos kärsivällisyydestä. 
Eli siis tuo korkea nitriitti ei häiritse nitrifikaatiota? Entäs jos nitraatti nousee hyvin korkeaksi, eikös silloin ole hyvä vaihtaa välillä vettä? Nyt ei varmaan kannata lisäillä Hss:ää? Vai kuinka? kovasti olen lukenut näitä kypsyttelujuttuja ja ne ovat tuntuneet hyvin selviltä, mutta kun omalle kohdalle sattuu niin ei se olekkaan enää niin helppo nakki.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

-
- Member
Korkea nitriittitaso vain edistää nitrifikaatiota. Se on nitraattibakteerien ruokaa, mitä ne tarvitsevat lisääntyäkseen. Eli varmistaaksesi parhaan mahdollisen tuloksen, anna veden olla. Vedenvaihto vain pitkittäisi kypsymistä, sillä nitraattibakteerit eivät nälkäkuurillaan pystyisi lisääntymään niin tehokkaasti, ja näitä bakteereja nimenomaan haluat, tarvitset ja vaalit. 
ps. Kannattaa lisätä hyvin pieni määrä myös kalanruokaa/ammoniakkia/hss:ää, tai mitä nyt olet käyttänyt ruokana, jotta typpikierron muut bakteerit pysyvät hengissä ja toimintakykyisinä!

ps. Kannattaa lisätä hyvin pieni määrä myös kalanruokaa/ammoniakkia/hss:ää, tai mitä nyt olet käyttänyt ruokana, jotta typpikierron muut bakteerit pysyvät hengissä ja toimintakykyisinä!
Kiitos!
Olen lisännyt Hss muutamaan
otteeseen ja välipäivinä hippusen kalanruokaa. Hyvä, että joku selventää asioita, että en tee ihan omia keitoksiani 
Olen lisännyt Hss muutamaan
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

Noniin, kannossa kasvaa jotain ihmeellistä höttöä, noin 2cm pitkää (jos ei pidempääkin)"valkoista" joka lepajaa tuulettimen virrassa.. Normaalia? Valoja en ole pitänyt päällä tuola, voiko se olla jotain levää?
Aika hassun näköistä, ei ole koko kannon leveydeltä vaa sillälailla tupsuina. 

Normaalia bakteerikasvustoa. Kanto ulos altaasta ja tukeva harjaus, niin on ok. Häviää myös itsekseen ajan kanssa, mutta uuteen altaaseen en sitä suotta jättäisi aiheuttamaan mitä nyt sitten aiheuttaakaan (tuskin mitään kovin haitallista ainakaan). Jossain on väitetty että kyseinen bakteerikasvusto saattaa aiheuttaa ongelmia, jos kalat syövät sitä.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Hyvä, että ei sen vakavampaa ole kyseessä.
Pitänee sitten harjata se puhtaaksi jossain vaiheessa, kiitos helpottavasta tiedosta! Mä jo ajattelin, että mitä mä oon saanu kasvatettua. 

Jee!
Nitriitit menny nollaa, vettä vaihdettu ja nyt testaus, et kuinka nopeesti muutta pienen määrän Hss ilman mainittavaa nitriitti piikkiä. Vielä vähän hidasta oli, nitriitti nousi 0,3mg/l ja meni puolitoista vuorokautta, että meni nollaan. Kyllä tämä tästä, loppuviikosta saa varmaan hakea kaloja.
Inhottavan näköistä vaan tuo kannos oleva kasvusto.. harjasin sen ja samana iltana oli uudet piiiiiitkääät valkoiset riekaleet leijumassa.
Meneeköhän tuon kasvun loppumiseen kauan?
Ph ei ole myöskään tippunut kypsyttelyn aikana, eikä kyllä laskenut veden vaihdollakaan.. 7,5 se nököttää. Pitää varmaan tammenlehtiä laitella kun on saanut tuon kokonaan kypsäksi. Mistä muuten johtuu, että nitraatit kävivät noin 60mg/l, nitriitit olivat tällöin myös korkella (yli 5, en saanut 1/5 laimennoksellakaan selvää paljonko oli), lähdin muutaman päivän reissuun, jonka jälkeen nitriitti oli 0 ja nitraatti 20. Akvaariossa ei ollut kasveja. Mihin se nitraatti katosi?
Nitriitit menny nollaa, vettä vaihdettu ja nyt testaus, et kuinka nopeesti muutta pienen määrän Hss ilman mainittavaa nitriitti piikkiä. Vielä vähän hidasta oli, nitriitti nousi 0,3mg/l ja meni puolitoista vuorokautta, että meni nollaan. Kyllä tämä tästä, loppuviikosta saa varmaan hakea kaloja.

Ph ei ole myöskään tippunut kypsyttelyn aikana, eikä kyllä laskenut veden vaihdollakaan.. 7,5 se nököttää. Pitää varmaan tammenlehtiä laitella kun on saanut tuon kokonaan kypsäksi. Mistä muuten johtuu, että nitraatit kävivät noin 60mg/l, nitriitit olivat tällöin myös korkella (yli 5, en saanut 1/5 laimennoksellakaan selvää paljonko oli), lähdin muutaman päivän reissuun, jonka jälkeen nitriitti oli 0 ja nitraatti 20. Akvaariossa ei ollut kasveja. Mihin se nitraatti katosi?
Luultavasti nitraatti vähenee koska veden kuormitus (nitriitti) eli ruoka väheni.
-
- Member
Nitraatin ei pitäisi kadota vedestä itsekseen. Nitraatteja tuottavat bakteerit toki vähenevät jos niiden ravintoa ei ole tarjolla, mutta se ei vaikuta jo muodostuneeseen nitraattiin. Mahdollisuudet ovat a) on tapahtunut denitrifikaatio: Nitraatti (ja nitriitti) on hapettomissa oloissa hajonnut typpioksideiksi, b) nitraatti on pelkistynyt takaisin nitriitiksi.
40l, Aphyosemion australe
Nitriitti oli kuitenkin nolla kun mittasin, jos nitraatti olis pelkistyny takaasin nitriitiksi niin nitriitin pitäis kai olla taivaissa? Jotai vanhoja ketjuja olen lukenut ja esim. 111nan kypsytys kokeissa se nitraattikin on aika usein "kadonnut" siinä vaiheessa kun purkki on ollut kypsä.. Outoa.
Mutta joka tapauksessa allas syö nopeasti Hss annoksia, yhdessä vuorokaudessa nitriitti kadonnut. Olen lisännyt n. 0,25ml/vrk Hss, jolla ton kokooseen tankkiin pitääs saada se ammoniakkipitoisuus kutakuinkin 2mg/l. Ihimeellistä touhua sanon kuulkaa minä! 

-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
(a) DEnitrifikaatio vaatii anaerobiset (suomeksi hapettomat) olosuhteet tapahtuakseen ja bakteerikasvusto kehittyy useamman viikon ennen kuin siitä on tuntuvaa hyötyä. Muutaman reaktorin rakentaneena (ja metsään menneenä = muutama ei ole edes toimineet) en usko tässä denitrifikaatioon. Kannattaa alkaa lottoamaan jos saa denitrifikaation aikaiseksi ilman merkittävää hajuhaittaa.
(b) Eikös juuri nitriittimittaus ollut nollissa ja nitraatti vähentynyt.
Kyllä siellä jotain kasvustoa on, joka tuota nitraattia käyttää. Mikäs se omituinen höttö siinä kannossa oikein on? Voisikos se käyttää nitraattia? Entäs onko mitään leväkasvustoa havaittavissa?
Jos allas syö ammoniakkia tuottamatta merkittävästi nitriittiä voi sen hyvällä omallatunnolla todeta olevan kypsä. Nitraatin suhteen en nyt niin huolissani ole, koska sullahan ei kasveja vielä ole. Homma tasapainottuu kun kalat ja kasvit tulevat mukaan kuvaan.
(b) Eikös juuri nitriittimittaus ollut nollissa ja nitraatti vähentynyt.
Kyllä siellä jotain kasvustoa on, joka tuota nitraattia käyttää. Mikäs se omituinen höttö siinä kannossa oikein on? Voisikos se käyttää nitraattia? Entäs onko mitään leväkasvustoa havaittavissa?
Jos allas syö ammoniakkia tuottamatta merkittävästi nitriittiä voi sen hyvällä omallatunnolla todeta olevan kypsä. Nitraatin suhteen en nyt niin huolissani ole, koska sullahan ei kasveja vielä ole. Homma tasapainottuu kun kalat ja kasvit tulevat mukaan kuvaan.
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
Höttö näyttäisi olevan jotain ihmeellistä bakteerikasvustoa, ainakin kun olen hakua käyttänyt ja katsellut muiden linkittämiä kuvia olen todennut, että on samaa höhtyvää kuin monella on ollut. Jokaisessa kuvassa vastaajien mielestä oli bakteerikasvustoa
On kyllä rumaa, pakko sanoa. Leviä ei ole näkynyt, ainut erikoisuus on tuo bakukasvusto ja nimenomaan siinä kannon päällä, ei missään muualla. Akvassa pörrää juwelin oma suodatin ja valmistajan mukaan siinä on joku "nitraattia poistava patruuna"
Voiko se aiheuttaa tollaista laskua? Tuntuu kyllä aika ihmeelliseltä.. Nitriitti häivähtää johonkin 0,025mg/l, mutta ei nouse korkeammalle hss lisäyksen jälkeen ja katoaa vuorokaudessa.
Nyt on muutamia kasveja
Oli jo pakko laittaa kun piti saada siihen jo jotain katseltavaa..
Ehkä sen voisi varovasti sanoa olevan jo kypsä ja perjantaina voisin hakea ensimmäisiä kaloja?

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Ehkä sen voisi varovasti sanoa olevan jo kypsä ja perjantaina voisin hakea ensimmäisiä kaloja?

-
- Member
Kyllä tuo on aivan mahdollista, että suodatin syö nitraatin - eikös se siihen ole suunniteltu. Eli samaan pääsee todennäköisesti sopivalla määrällä Zeoliittia. Mylös Seachemin De*nitrate on mielenkiintoinen tuote, jota kokeilen vielä jossain välissä varmasti. Seachemia ovat käyttäneet suolakipoissa hyvällä menestyksellä. Makean veden rapotteja en ole suomesta vielä nähnyt.Juwel valmistajan tiedot kirjoitti: The sponge contains microbes and enzymes which consume nitrate.
The nitrate removal action of the sponge should last for approx. 6 weeks.
Eli valmistajan mukaan Juwelin suodattimen DEnitrifikaatioteho vähenee kuuden viikon sisällä ja sitten on kasvien vuoro hoitaa homma. Olisit heti kertonut, että sulla on tuommoiset hitec systeemit käytössä...

Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
Hehee
Itte jotenki olin vaan niin epäileväinen.. eli ei sitte ihme ku nitraatit ei noussu mittaus aikana 60mg/l korkeemmalle, vaikka nitriitit oli taivaissa. Toki oli muutama päivä ku en välissä mitannu ku en kotona ollut... Eli jee, saan hakea ekat kalat perjantaina, just toinen harrastaja lupas kasveja... Ihanaa, tätä hetkeä o odotettu!
Uskaltaakohan noita patruunoita puristella akvan vaihtovedessä ennen kalojan tuloa ku ne ovat varmaan aika multaasia...
Vai kuoleeko kaikki pakut välittömästi? 

-
- Member
Normi kypsytys on semmoinen kolmisen viikkoa ja sullahan on nyt takana kuukausi. Eli varovasti kaloja lisää soppaan, niin hyvä tulee. Äkilliset +10 pyrstöä tietää huonoa onnea - biologinen tasapaino järkkyy (bakteerit ja niiden alusta) ei vaan ehdi mukaan muutokseen. Itse mittailisin kalojen tuonnin jälkeen nitriittiä seuraavan kolmen päivän ajan kerran päivässä ja pitäisin kohtuullisella ruokinnalla. Nitraatin voisi mittailla parin päivän välein. Kun tilanne on tasaantunut kahden viikon päästä nitriitin mittauksen voi tehdä kolmen päivän välein ja lopulta lopettaa kokonaan. Kun kalasto on asettunut siihen kuosiin minkä sen haluat olevan ja saat ruokintarytmin kuntoon, niin nitraatin mittaukset kerran viikossa tai jopa kerran kuussa on ihan ok.
Omaa ja kalojen elämää helpottamaan suosittelen hankkimaan digitaalisen EC (sähkönjohtavuus) mittarin. Etsippäs wanhoja tarinoitani aiheesta - kaikkea ei jaksa toistaa
Eikä semmoinen digitaalinen pH mittarikaan mikään huono hankinta ole - EC on kuitenkin jatkuvan hoidon kannalta huomattavasti parempi indikaattori.
Ai niin.. tsemppiä harrastuksen parissa!
Omaa ja kalojen elämää helpottamaan suosittelen hankkimaan digitaalisen EC (sähkönjohtavuus) mittarin. Etsippäs wanhoja tarinoitani aiheesta - kaikkea ei jaksa toistaa

Ai niin.. tsemppiä harrastuksen parissa!