Pohjan imurointi?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Substral
Advanced Member
Advanced Member

Re: Pohjan imurointi?

Viesti Kirjoittaja Substral »

Sen verran tuli lueskeltua, että nuo punaiset noitamonnit ovat ilmeisesti aika laiskoja levänsyöjinä, joten sellaista tuskin kannattaa hommata tähän hommaan. Toinen peruspartis menisi tilan puolesta (varovasti sukupuolien kanssa, muuten niitä on sata), itse sain 270 litraiseen peruspartiksen lisäksi albiinon. Luo hauskan pikku kontrastin pohjalle.
Eiköhän tämä ollut tässä..
timo1976
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja timo1976 »

Substral kirjoitti:Sen verran tuli lueskeltua, että nuo punaiset noitamonnit ovat ilmeisesti aika laiskoja levänsyöjinä, joten sellaista tuskin kannattaa hommata tähän hommaan. Toinen peruspartis menisi tilan puolesta (varovasti sukupuolien kanssa, muuten niitä on sata), itse sain 270 litraiseen peruspartiksen lisäksi albiinon. Luo hauskan pikku kontrastin pohjalle.
Siis minulla oli jo tuo punanoitamonni. Mitenköhän tuo toinen partis sitten sopii tuonne? Nykyinenkin partis pitää tuon punanoitamonnin kyllä ojennuksessa, mahtaakohan sille tulla turhan tukalat oltavat jos partiksia onkin kaksi.
Olisiko sitten joku muu ahkera levänsyöjä? Itselläni alkaa olla ideat vähissä.

kalasto on siis:
10 safiiritetraa
4 pikkulehtikalaa
3 helmirihmakalaa
1 taistelukala
1 partamonni
1 punanoitamonni
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

timo1976 kirjoitti:Siis minulla oli jo tuo punanoitamonni. Mitenköhän tuo toinen partis sitten sopii tuonne? Nykyinenkin partis pitää tuon punanoitamonnin kyllä ojennuksessa, mahtaakohan sille tulla turhan tukalat oltavat jos partiksia onkin kaksi.
Kirjoitin hieman epäselvästi, mutta tarkoitin juuri, että lisää punaisia noitamonneja ei kannata hankkia, kun tarkoituksena on levänpoisto. Itsellä on parhaimmillaan ollut 270 litraisessa neljä aikuista partamonnia (nykyisin kaksi aikuista ja yksi nuori), jotka tulivat varsin hyvin toimeen. Täytyy vain antaa partiksille omat kolot, luolat tai muut kannonkulmat piilopaikoiksi, niin ei tule kähinää. Mieluusti ympäri allasta ripoteltuna. Vain kerran tuli enemmän kärhämää, kun kaksi urosta päätti sisustuksen uudelleenjärjestelyn yhteydessä katsoa kumpi saa saviruukun majapaikakseen. Tämän jälkeen toinen uros lähtikin läpsimään, nykyisin on rauhallista. Ainakin siihen asti, että tuo albiino alkaa aikuistua, parransänki näkyy jo. Tuo sinun 240 litrainen allas on minusta riittävän tilava kahdelle partikselle, vaikka siellä olisikin lauma noitamonneja seurana. Kolmelle punaiselle näin suositukseksi "ainakin 80 litrainen allas", joten halutessasi voisit hommata yhden partiksen ja muutaman noitamonninkin lisää. Kaverillani näkemät punaiset oleskelivat pääsääntöisesti huomattavasti ylemmissä vesikerroksissa kuin partikset. Useimmiten kannon päällä tai tukevimpien kasvien lehdillä. Partikset lähes aina kivien koloissa ja muutenkin pohjan tuntumassa.

Itselläkin mielessä punaisten noitamonnien tai ehkä sampimonnien hankinta.. On ne niin hienoja!
Eiköhän tämä ollut tässä..
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Mulla on kans useempi partis samassa eikä kärhämää kuin ihan satunnaisesti. Mites täplänuolimonnit levänsyöjiksi? Itse olen kovasti tykästynyt niihin.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
timo1976
Member
Member

Viesti Kirjoittaja timo1976 »

Kysyisin vielä tuosta pohjan imuroinnista, sillä nyt kasvit on lisääntyneet altaassani niin ettei paljoakaan paikkoja joihin lapon kanssa helposti (tai edes vaikeasti) pääsee ole kovinkaan montaa.
Nyt olen hankkinut jo sisäsuodattimen roskien kerääjäksi, mutta ne paikat joihin lapolla pääsee tuottavat melkoisen likaista vettä.

Tulisiko tilanteesta huolestua? ja miten ihmeessä noiden kasvien seasta pystyy lappoamaan ja onko se edes tarpeellista?

allas siis 240l ja sekä ulko että sisäsuodatin toimii. Kalasto on lueteltu ylempänä tässä ketjussa.
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Ketjusta en saanut selville, mitä nuo suodattimet ovat? Mulla on käynnissä 8 allasta, joissa kaikissa hiekkapohja. Kaikissa altaissa kierteisiä. Lappoa en käytä lainkaan. Ainoastaan vedenvaihtojen yhteydessä imuroin näkyvät paskat altaista kevyesti hiekan pinnalta. Sormilla tökin pohjaa etsiäkseni tukoksia lähinnä mielenrauhan säilyttämiseksi. Ei ole vielä löytynyt. Kiertoja altaista löytyy lähemmäs 10 x altaan vesimäärä tunnissa jonkin suodattimen läpi. Suodattimet ovat yleensä ylimitoitettu ulkosuodatin, sekä tehokas sisäsuodatin keräämässä roskia.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”