Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Taistelukalojen erikoisempien väri- ja evämuotojen kysyntä
Minkä oikeastaan määrittelet luomuksi? Omasta mielestä traditionaalinen plakaatti on lähimpänä luomua, mutta esim. half moon plakaatti ei, HMPK:han on show plakat muoto.
Akvarismia 1992-2014
-
- Junior Member
Tarkoitan tässä "luomuna" varmaankin niitä tavallisia plakatteja. Siksi luomukin on lainauksissa kun ei nuo kuitenkaan niitä villimuotoja ole.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Tossa siis on mun pari entistä kalaa,
Emperor on traditionaalinen plakaatti (joskaan ei oikein hyvä sellainen)

Faust on (over) half moon plakaatti (tälläkin pieni virhe se, että pyrstön reunimmaiset ruodot ovat liian lyhyet, eli reunoista tulee pyöreän näköiset, hyvällä HMPK:lla on terävä D-muotoinen pyrstö.)

Traditionaalisella PK:lla on yleensä vain kaksijakoiset pyrstön eväruodot, kun taas half moonilla on 4:stä ruodosta ylöspäin, 4-8 ruotoa on se tavallisin.
Tossa vielä laitan linkitettynä pari selvempää kuvaa.
Traditionaalinen PK: http://www.najrickbettas.com/Gallery/CG ... _Small.JPG
Half Moon PK: http://4.bp.blogspot.com/_psMV8eOl3Jk/S ... le+bf1.JPG
Emperor on traditionaalinen plakaatti (joskaan ei oikein hyvä sellainen)

Faust on (over) half moon plakaatti (tälläkin pieni virhe se, että pyrstön reunimmaiset ruodot ovat liian lyhyet, eli reunoista tulee pyöreän näköiset, hyvällä HMPK:lla on terävä D-muotoinen pyrstö.)

Traditionaalisella PK:lla on yleensä vain kaksijakoiset pyrstön eväruodot, kun taas half moonilla on 4:stä ruodosta ylöspäin, 4-8 ruotoa on se tavallisin.
Tossa vielä laitan linkitettynä pari selvempää kuvaa.
Traditionaalinen PK: http://www.najrickbettas.com/Gallery/CG ... _Small.JPG
Half Moon PK: http://4.bp.blogspot.com/_psMV8eOl3Jk/S ... le+bf1.JPG
Akvarismia 1992-2014
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Itse kyllä varmasti vielä joskus, Tarmon lähdettyä, aion hankkia taistokoiraan, mutta vain jos löydän jonkun erikoisen. Ja aion ostaa kasvattajalta suoraan. Ja olen valmis ihan oikeasti isosta työstä maksamaan. Mutta nyt tuo Tarmo vielä porskuttaa ja nautin siitä.
Itselläni on aina ollut ihan perus huntupyrstöjä, joskus ollut (ehkä) joku vähän erikoisemman värinen naaras. En ole varma olivatko oikeasti erikoisia, mutta semmoisia en ole usein nähnyt. Eivät kyllä varmasti olleet mitään täydellisiä väreiltään. Mutta pidin niistä paljon. 

Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Missäs noita kasvattajia on helpoiten löydettävissä?
Itselläni on harkinnassa taistokoiraan hankinta.
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
-
- Advanced Member
- Viesti:
Täältä varmaankin 
Kannattaa seurailla myydään-palstaa ja voi toki laittaa oman ostoilmoituksen.

Kannattaa seurailla myydään-palstaa ja voi toki laittaa oman ostoilmoituksen.
Akvarismia 1992-2014
-
- Katalysaattori
- Viesti:
AW:stapa hyvinkin. Mullakin olisi nyt myynnissä muutama. Tiedä sitten onko erikoisia vai ei, mutta ei ne ainakaan huntueväisiä ole.timo1976 kirjoitti:Missäs noita kasvattajia on helpoiten löydettävissä?

-
- Junior Member
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: N/A
Kommentoinpas tähän vanhaan ketjuun sen verran, että minua ainakin asiakkaana kiinnostaa nimenomaan Suomessa huolella ja rakkaudella kasvatetut kalat väristä ja evistä riippumatta. Se "tavallinen" huntueväkin on minusta hieno, jos sellaisia olisi suomalaisina tarjolla. Kaikista kaloista valitsisin mieluummin suomalaisen kuin ulkomaisen tukkutuonnin tai luonnosta kerätyn. Ja tietysti myös maksan asiallisesti hoidetusta eläimestä ilomielin, oli laji ihan mikä tahansa.
Jos kysynnän suhteen on ongelmia, niin voisitte panostaa siihen, että eläinkauppiaat tosiaan laittaisivat isot kyltit altaisiin kalojen kotimaisuudesta. Onhan se nyt ihan eri asia tietää kalan ikä päivälleen kuin ostaa suht summassa joku tukkutuonti. Olen tässä parin vuoden aikana kierrellyt katselemassa aika paljon kauppoja enkä muista koskaan nähneeni "suomilippua" missään, korkeintaan on maininta että onko "viljelty" vai ei. Eikä olisi minusta ollenkaan liioiteltua vaatia myös sitä, että myös eläinkauppoihin menevät kalat myydään yhdessä kasvattajan tietojen kanssa. Sehän on ihan normaalikäytäntö koirienkin kanssa, en ymmärrä miksi kalojen kohdalla pitäisi olla jotenkin vaatimattomampi?
Kotimaisen kasvatuksen mainostaminen voisi muutenkin saada ihmiset ajattelemaan tarkemmin kalojen alkuperää ja vilkastuttaisi vähitellen ehkä muidenkin kalalajien kasvatusta.
Mitä tulee noihin evämuotoihin, niin double-tail on ainut mikä näyttää minun silmiini "friikiltä", nimenomaan crowntail näyttää paremmalta kuin vaikkapa half-moon. Tai siis minun silmiini halfmoon pyrstö painaa paljon enemmän kuin crowntail, joten veikkaisin CT fisun liikkuvan helpommin. Mutta huntueviäkin katselee ihan ilokseen, turha unohtaa sitäkään muotoa!
Jos kysynnän suhteen on ongelmia, niin voisitte panostaa siihen, että eläinkauppiaat tosiaan laittaisivat isot kyltit altaisiin kalojen kotimaisuudesta. Onhan se nyt ihan eri asia tietää kalan ikä päivälleen kuin ostaa suht summassa joku tukkutuonti. Olen tässä parin vuoden aikana kierrellyt katselemassa aika paljon kauppoja enkä muista koskaan nähneeni "suomilippua" missään, korkeintaan on maininta että onko "viljelty" vai ei. Eikä olisi minusta ollenkaan liioiteltua vaatia myös sitä, että myös eläinkauppoihin menevät kalat myydään yhdessä kasvattajan tietojen kanssa. Sehän on ihan normaalikäytäntö koirienkin kanssa, en ymmärrä miksi kalojen kohdalla pitäisi olla jotenkin vaatimattomampi?

Mitä tulee noihin evämuotoihin, niin double-tail on ainut mikä näyttää minun silmiini "friikiltä", nimenomaan crowntail näyttää paremmalta kuin vaikkapa half-moon. Tai siis minun silmiini halfmoon pyrstö painaa paljon enemmän kuin crowntail, joten veikkaisin CT fisun liikkuvan helpommin. Mutta huntueviäkin katselee ihan ilokseen, turha unohtaa sitäkään muotoa!
-
- Advanced Member
- Viesti:
En nyt sikäli ymmärrä mikä doubletailissa on friikkiä, koska monilla kalalajeilla on kaksijakoinen pyrstö. Crowntail taas on tavallaan aika friikkiä, mutta onhan ne silti hienoja. (Jotkut yksilöt eivät tosin saa pyrstöään kunnolla pullistettua ryhdikkäästi auki.) Ja sikäli kyllä oon ite vältellyt isoeväisiä Half Moon poikia, koska epäilen että niiden liikkuminen voisi olla kömpelöä. Ainakin joillakin Crowntaileilla on ollut vaikeuksia uida hyvin, kun valtavat evät laahaa. Tässä onkin yksi syy miksi suosin lyhyteväisiä taistoja. Harmillista vain että lyhyteväiset (eli plakaatit) ovat aika pienten piirien juttu Suomessa, joten niiden viljelyn kannattavuus on mun mielestä ongelma. Kun ei tahdo löytyä tarpeeksi ostajia... niin jos haluaa plakateja kasvattaa, minne niitä fisuja saa oikeen menemään
Ulkomaillahan Half Moon Plakat näyttäis olevan kaikkein suosituin evämuoto, mutta täällä plakatit ylipäänsä taitaa olla vähiten suosittu
Mulle tuli Saksasta komea punainen Half Moon Plakat poika, ja kun nastamuumio tuolla Hienoja omia kuvia taistoista -ketjussa kyseli, joko mulla on sille naaras, niin aloin sit miettii et pitäskö mun oikeesti hommata sille joskus morsian ja kudettaa... vaikka mun pitikin lopettaa viljely ja keskittyä helppoon lemmikkitaistojen pitämiseen
Mutta siis olisiko täällä kysyntää punaisille joko Half Moon Plakat tai Half Moon taistoille? Ihanteellista mun mielestä ois löytää sille (Orlokille) morsiameksi naaras, joka olisi lyhyteväisen ja pitkäeväisen risteytys, jolloin poikasissakin voisi olettaa olevan sekä lyhyt- että pitkäeväisiä. Tulipunaisia naaraita vaan taitaa löytyä aika heikosti Suomesta (tai kunnon punaisia naaraita muutenkin on aika harvoin saatavilla), ja tuontikalojen taustoista ei välttämättä voi olla niin varma.

Mulle tuli Saksasta komea punainen Half Moon Plakat poika, ja kun nastamuumio tuolla Hienoja omia kuvia taistoista -ketjussa kyseli, joko mulla on sille naaras, niin aloin sit miettii et pitäskö mun oikeesti hommata sille joskus morsian ja kudettaa... vaikka mun pitikin lopettaa viljely ja keskittyä helppoon lemmikkitaistojen pitämiseen

Mutta siis olisiko täällä kysyntää punaisille joko Half Moon Plakat tai Half Moon taistoille? Ihanteellista mun mielestä ois löytää sille (Orlokille) morsiameksi naaras, joka olisi lyhyteväisen ja pitkäeväisen risteytys, jolloin poikasissakin voisi olettaa olevan sekä lyhyt- että pitkäeväisiä. Tulipunaisia naaraita vaan taitaa löytyä aika heikosti Suomesta (tai kunnon punaisia naaraita muutenkin on aika harvoin saatavilla), ja tuontikalojen taustoista ei välttämättä voi olla niin varma.
Akvarismia 1992-2014
Mää ainakin voisin olla kiinnostunut tollaisesta TODELLA punaisesta plakaatista. En juurikaan syty muuten plakaateille, mutta tuon kuvan katsoessa olin aika myyty.
Itse en ole ainakaan vielä syttynyt muuten plakaateille. Enemmän nuo huntupyrstöiset ja CT + HM ovat olleet mieleen. Niitähän täältä löytyykin. Ja tietty nuo pari plakaatti tyttöä, mutta ne eivät juurikaan eroa normaalista naaraasta
Itse en ole ainakaan vielä syttynyt muuten plakaateille. Enemmän nuo huntupyrstöiset ja CT + HM ovat olleet mieleen. Niitähän täältä löytyykin. Ja tietty nuo pari plakaatti tyttöä, mutta ne eivät juurikaan eroa normaalista naaraasta

-
- Katalysaattori
Mua taas kiinnostaa plakaatit, eikä niitä oikein mistään löydy. Akvaariolinnaan pyysin tilaamaan lyhyteväisiä, sanoivat sieltä että saavat tilattua mutta eivät ole tilanneet kun ei kukaan niitä halua.
Täytynee käydä kattomassa loppuviikosta, onko niitä. Mitkään huntupyrstöt ei kiinnosta meikäläistä.

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Mä olisin kiinnostunut plakat-, crowntail- tai deltamuotoisesta taistosta (''tavallinen huntupyrstökin'' käy), ja saisi olla vieläpä punasävyinen. Väin suhteen tosin olen melko tarkka. Värin tulisi mieluiten olla joko Dragon, Multicolor, Butterfly, Mustard Gas tai Salamander. Että saapi laittaa kuvia jos joltakulta löytyy
Ja molemmat sukupuolet käy! Ilmoitelkaa! 

-
- Advanced Member
- Viesti:
Mä kävin torstaina Akvaariolinnassa, ja ainoa taviksesta poikkeava koiras oli monivärinen CT. Naaraissa oli crowntaileja ja yksi VALTAVA vaalea superdelta naaras erikseen. Pullahiiri: Eikö ne tilanneet sinne plakateja vaikka sä pyysit? Paljonkohan niitä kiinnostuneita pitää olla että tilaisivat...
Kun on siellä muutamia plakateja kuitenkin ollut.
Sepa-shopin Saksan tukkulistallahan on Half Moon Plakateja ja Traditionaalisiakin, mutta värivalikoimassa on HMPK:illa: Punainen, Salamander BF, Fancy, Blue Ice (Fancy ja Blue Ice on aika epämääräisiä termejä...) ja Trad. PK:ta löytyy vain punamustana ja Mustard Gasina.

Sepa-shopin Saksan tukkulistallahan on Half Moon Plakateja ja Traditionaalisiakin, mutta värivalikoimassa on HMPK:illa: Punainen, Salamander BF, Fancy, Blue Ice (Fancy ja Blue Ice on aika epämääräisiä termejä...) ja Trad. PK:ta löytyy vain punamustana ja Mustard Gasina.
Akvarismia 1992-2014
-
- Katalysaattori
No en oo nyt käynyt kattelemassa, kolme viikkoa sitten kävin ja sanoivat tilaavansa. Mutta siis ei mitenkään tilattu mun nimellä tms. sellaista. Voi sit olla jos ei vaan tullut..? Aion käydä huomenna myös Kurjessa kattelemassa. Jumbon Faunatar tsekattu myös alkuviikosta, oli aika paljon kauniita ja plösöjä naaraita ja yksi punainen huntueväkoiras, joka oli kyllä ihmeen hoikka.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Viimeksi kun kävin Kurjessa, niin siellä oli Crowntaileja, Superdeltoja/Half Mooneja (myytiin Half Mooneina, mutta ihan varmuudella ei pystynyt sanomaan kun kalat oli niissä tuopeissa, osa kyl näytti enempi SD:ltä.) ja Veiltaileja. Harmillista muuten, että suurin osa punaisista naaraista on sellasia ihan hailakoita
Kyllä pitäis löytyä kunnollinen, räikeän punainen naaras, että kudettaa viitsisi.

Akvarismia 1992-2014
-
- Senior Member
Tindra: ehkä siinä siinä kaksoispyrstössä on enemmän kyse tietämättömän ummikon ensimmäisestä tulkinnasta. Minulle nimittäin tuli ensimmäisenä mieleen, että onko kalalle jalostettu jotenkin kaksi pyrstöä, siis tyyliin jaettu selkäranka kahtia
. Näinhän se ei tietenkään ole, mutta kun aina silloin tällöin tulee vastaan juttuja varsin epäilyttävistä kalanjalostustavoista niin jotenkin ensimmäinen tulkinta kaksoispyrstöstä oli juurikin tuo. Myös todella "huippuluokan" halfmoonit menevät jo komiikan puolelle, nyt kun niitä netistä selaili. Jos kalan pinta-alassa on 90% pelkkää evää ja sen vartalo on sellainen pikkuinen pilkku siellä keskellä niin...
No ehkä minä toimin tässä hyvänä koekaniinina kysynnän suhteen. Minulla oli n. 10v sitten edellinen taistelukala ja annoin itselleni luvan akvaarion hankkimiseen vasta ihan hiljattain. Tasan viikko sitten en tiennyt taistoista muuta kuin kolme eri väriä ja kaksi evämuotoa (tavallinen/villi ja huntu). Minulle oli jostain syystä jäänyt takaraivoon sellainen mielikuva, että taistoja suurin piirtein kloonataan jossain hämäräperäisissä Aasian tehdashalleissa tukkumyyntiä varten, ja jostain syystä minulle ei ollut tullut mieleenkään, että kotimaisiakin kasvattajia saattaisi olla. Mietin hetken, että miten ihmeessä en ollut asiaa hoksannut, ja sitten tajusin, etten ole ikinä nähnyt eläinkaupassa mainintaa siitä, että joku kala olisi kasvatettu Suomessa! Olen aina välillä kysellytkin suomalaisten kalojen perään mutta yleensä tulee eioota. Viimeksi sanottiin, että tarjolle tulee lähinnä miljoonakaloja ja joitakin kirjoahvenia muttei mitään mainintaa taistoista. Patistaisinkin teitä kasvattajia pitämään himpun verran enemmän meteliä itsestänne. Kasvatus vaatii kuitenkin aikaa, vaivaa ja rahaa, joten pitäkää huoli, että kaupat todella kertovat kalojen alkuperän jossain! Printatkaa vaikka valmiiksi pieniä käyntikortteja kalan mukaan, missä sanotaan jotain että "Hippikalan Pirjo-Petteri, synt. xx.x.xxxx, blogin osoite" niin eivät jätä kertomatta kalojen taustaa siksi ettei olisi aikaa kirjoitella lappuja. Tässä asiassa on ihan todella varaa "ammattiylpeyteen". Samaa tietysti toivoisin muidenkin kalalajien kasvattajilta, mutta parvikalojen kanssa on ehkä hitusen verran hankalampi nimetä yksilöitä
.

No ehkä minä toimin tässä hyvänä koekaniinina kysynnän suhteen. Minulla oli n. 10v sitten edellinen taistelukala ja annoin itselleni luvan akvaarion hankkimiseen vasta ihan hiljattain. Tasan viikko sitten en tiennyt taistoista muuta kuin kolme eri väriä ja kaksi evämuotoa (tavallinen/villi ja huntu). Minulle oli jostain syystä jäänyt takaraivoon sellainen mielikuva, että taistoja suurin piirtein kloonataan jossain hämäräperäisissä Aasian tehdashalleissa tukkumyyntiä varten, ja jostain syystä minulle ei ollut tullut mieleenkään, että kotimaisiakin kasvattajia saattaisi olla. Mietin hetken, että miten ihmeessä en ollut asiaa hoksannut, ja sitten tajusin, etten ole ikinä nähnyt eläinkaupassa mainintaa siitä, että joku kala olisi kasvatettu Suomessa! Olen aina välillä kysellytkin suomalaisten kalojen perään mutta yleensä tulee eioota. Viimeksi sanottiin, että tarjolle tulee lähinnä miljoonakaloja ja joitakin kirjoahvenia muttei mitään mainintaa taistoista. Patistaisinkin teitä kasvattajia pitämään himpun verran enemmän meteliä itsestänne. Kasvatus vaatii kuitenkin aikaa, vaivaa ja rahaa, joten pitäkää huoli, että kaupat todella kertovat kalojen alkuperän jossain! Printatkaa vaikka valmiiksi pieniä käyntikortteja kalan mukaan, missä sanotaan jotain että "Hippikalan Pirjo-Petteri, synt. xx.x.xxxx, blogin osoite" niin eivät jätä kertomatta kalojen taustaa siksi ettei olisi aikaa kirjoitella lappuja. Tässä asiassa on ihan todella varaa "ammattiylpeyteen". Samaa tietysti toivoisin muidenkin kalalajien kasvattajilta, mutta parvikalojen kanssa on ehkä hitusen verran hankalampi nimetä yksilöitä

Itse olen ainakin aina eläinkaupoissa kiertäessä koettanut kysyä, että ottavatko taistoja vaihdossa. Osassa tulee, että ei ja osassa tulee hyväksyvää vastausta. Yhdestä paikasta on yhteystiedot otettu ylös ja toiseen ite nyt missasin, kun ei jäänytkään poikasia kauppaan vietäväksi.
Mutta kai toi käyntikortti toimis. En kyl mitään "viljelijä" nimeä ala käyttämään, mutta omalla nimelläni varustettu, jossa olisi juuri syntymäpv ja mahdollisesti se blogin/kotisivujen osoite + email. Varmaan sillä saisi jo vähän näkyvyyttä tähän.
Mutta kai toi käyntikortti toimis. En kyl mitään "viljelijä" nimeä ala käyttämään, mutta omalla nimelläni varustettu, jossa olisi juuri syntymäpv ja mahdollisesti se blogin/kotisivujen osoite + email. Varmaan sillä saisi jo vähän näkyvyyttä tähän.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Ehkä verottaja on se syy mikseivät kaikki ole ihan intona haluamassa nimeään kauppaan näkyville. Samoin se valitettava naapurikateus. Joo, ei kukaan meistä täällä, mutta semmoisiakin ihmisiä on...
Itsellä nyt ei yhtään poikuetta vielä ole, mutta en ainakaan omaa nimeäni näkösälle haluaisia. Sen ehkä, että kasvatettu Suomessa.
Tosin, ei se kotimaisuus takaa sitä, että on suosittu muutakin kuin sukusiitosta, tai että valinta vanhempien suhteen olisi tapahtunut elinvoimaisuuden eikä värien mukaan (koska suurimmat ostokriteerit ovat juuri pyrstön laatu ja kalan väri). Mutta eipä ole rahdattu lentokoneessa puolta maailmaa.
Itsellä nyt ei yhtään poikuetta vielä ole, mutta en ainakaan omaa nimeäni näkösälle haluaisia. Sen ehkä, että kasvatettu Suomessa.
Tosin, ei se kotimaisuus takaa sitä, että on suosittu muutakin kuin sukusiitosta, tai että valinta vanhempien suhteen olisi tapahtunut elinvoimaisuuden eikä värien mukaan (koska suurimmat ostokriteerit ovat juuri pyrstön laatu ja kalan väri). Mutta eipä ole rahdattu lentokoneessa puolta maailmaa.
Pienempi ekologinen jalanjälki kalalle, ku ei rahdata ympäri maailmaa :DDD ... En kyllä usko, että verottaja tulee ihan heti vastaan, jos viljelykset eivät kovin massiivisia ole.
-
- Senior Member
Riveriana: ihmisten pikkusieluisuuden uskon kyllä (varsinkin Suomessa) mutta ei kai verottaja ole kiinnostunut elleivät tuotot ylitä 2000 e vuodessa? Näin olen jotenkin ymmärtänyt käsityö- ja koirapuolelta. Kasvattaahan moni koiriakin ja myy pentuja 1000e kuono eikä verottajaa liiemmin kiinnosta, koska kyse on kuitenkin harrastustoiminnasta. Eläintouhuissahan tuo 2000e ei tule käytännössä koskaan vastaan, koska kun summailee kaikki ruuat, eläinlääkärit, astutusmatkat sun muut niin eipä siitä ihmeemmin jääkään. Kalankasvattajakin voisi laittaa menoiksi mm. nettilaskun kun pitäähän aqua-webissä käydä!:D
Pieni julkisuus voisi tehdä ihan hyvää myös noiden kasvatuksen epäkohtien suhteen. Jos kalojen kasvattaja on tiedossa, ja kalan "vauvakuvat" netissä ja sukutaulut sun muut saatavilla niin aika paha siinä on mennä mitään älytöntä tekemään. Tällä perusteella voisi myös painostaa eläinkauppiaita, että nämä eivät ole mitään "ylimääräisiä" kaloja että pliis pliis ottakaa nää kun eivät mahdu vaan ihan oikeasti huolella kasvatettuja otuksia. Tällainen taktiikka tuntuu purevan aika hyvin muiden eläinten kanssa. Nykyisinhän ei voi esimerkiksi omistaa hevosta ilman että tiedot menevät julkiseen tietokantaan jonnekin. Tosin ei nyt ehkä ihan Hippoksen Heppa-järjestelmän kaltaista systeemiä tarvitse virittää, mutta kunhan mietin...
Pieni julkisuus voisi tehdä ihan hyvää myös noiden kasvatuksen epäkohtien suhteen. Jos kalojen kasvattaja on tiedossa, ja kalan "vauvakuvat" netissä ja sukutaulut sun muut saatavilla niin aika paha siinä on mennä mitään älytöntä tekemään. Tällä perusteella voisi myös painostaa eläinkauppiaita, että nämä eivät ole mitään "ylimääräisiä" kaloja että pliis pliis ottakaa nää kun eivät mahdu vaan ihan oikeasti huolella kasvatettuja otuksia. Tällainen taktiikka tuntuu purevan aika hyvin muiden eläinten kanssa. Nykyisinhän ei voi esimerkiksi omistaa hevosta ilman että tiedot menevät julkiseen tietokantaan jonnekin. Tosin ei nyt ehkä ihan Hippoksen Heppa-järjestelmän kaltaista systeemiä tarvitse virittää, mutta kunhan mietin...

-
- Katalysaattori
Olen heikko! Kurjesta lähti matkaan yksi crowntail..
Kahden vaiheilla olin pitkään, tai aluksi monen, tosi hienoja oli pari niitä huntuja, yksi ihan turkoosi mun mielestä, yks vissiin ananas CT ja sit tämä. Punainen metallinhohdolla, ei kuitenkaan metallia päässä. Olin siellä takahuoneessa varmaan vartin.. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
*muoks* Se ananas taitaakin olla mustard gas, koska vartalo oli tumma.

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
*muoks* Se ananas taitaakin olla mustard gas, koska vartalo oli tumma.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TASHAS
- Sukupuoli: Mies
OT: Ei kande tressata. Hetken päästä ei tunnu missään vaikka niitä olis jokunen kymmen kotona. Rutiineihin kun tottuu niin helposti se sujuu isommankin porukan hoito. Mä olen tässä puolisen vuotta ruokkinut aikuisia vain 3-4x viikossa, ja hyvin menee silläkin määrällä sapuskaa.
Ps. Ei taiston viljelyssä omille pääse ikinä, tilanne olisi eri jos tyypistä sais vaikka 10e ja kauppias luopuis normi kerroin hinnoittelusta ja katsoisi vain eur määrää. Toki niitä jotka maksaisivat taistosta sen 25-30e sitten kaupassa ei taida olla suhteessa montaakaan harrastajaa oli sitten kuinka luomu ja kotimainen tahansa. Taisto addikti tyypit taas yleensä jo tuntevat muita ja hankkivat taistonsa muita reittejä. Se että vien taistoja kauppaan pientä korvausta vastaan palvelee omaa harrastusta (ei tarvi niskoja katkoa tyypeiltä joita ei tarvi) sekä sitä että kauppias saa hyvää mainetta kun on tyylikkäitä taistoja jotka ovat yleisesti ottaen terveitä ja tottuneet paikalliseen veteen.
Ps. Ei taiston viljelyssä omille pääse ikinä, tilanne olisi eri jos tyypistä sais vaikka 10e ja kauppias luopuis normi kerroin hinnoittelusta ja katsoisi vain eur määrää. Toki niitä jotka maksaisivat taistosta sen 25-30e sitten kaupassa ei taida olla suhteessa montaakaan harrastajaa oli sitten kuinka luomu ja kotimainen tahansa. Taisto addikti tyypit taas yleensä jo tuntevat muita ja hankkivat taistonsa muita reittejä. Se että vien taistoja kauppaan pientä korvausta vastaan palvelee omaa harrastusta (ei tarvi niskoja katkoa tyypeiltä joita ei tarvi) sekä sitä että kauppias saa hyvää mainetta kun on tyylikkäitä taistoja jotka ovat yleisesti ottaen terveitä ja tottuneet paikalliseen veteen.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Huomio kaikki erikoisia taistoja himoitsevat: Jan´s Kampfischshop tuo seuraavan kerran taistoja Thaimaasta elokuun alussa. Kaloja on usein tilattu kimppatilauksena, jolloin säästetään rahtikuluissa. On mahdollista siis tilata kolmen kasvattajan listoilta tai sitten voi ostaa myös Aquabidistä suoraan kasvattajilta tiettyjä yksilöitä ja Jan on hoitanut myös niiden edelleenlähettämisen Saksasta. Aquabidistä ostettaessa pitää itse hoitaa maksu kalan kasvattajalle (kalan hinta + yleensä päälle 5 dollaria kyytikulua). Mutta siis tietenkin myös Aquabidistä ostetut kalat vaikuttavat rahtikuluihin Saksasta Suomeen.
www.aquabid.com
http://www.janskampffischshop.de/index.php?cPath=23
Mä siis mietiskelen tilaamista, ainakin yks Aquabidissä myynnissä oleva kala mielessä ja ehkä joku toinenkin... joten kiinnostuneet voivat laittaa YV:tä
www.aquabid.com
http://www.janskampffischshop.de/index.php?cPath=23
Mä siis mietiskelen tilaamista, ainakin yks Aquabidissä myynnissä oleva kala mielessä ja ehkä joku toinenkin... joten kiinnostuneet voivat laittaa YV:tä

Akvarismia 1992-2014
-
- Senior Member
Jos saa yllyttää, niin hommatkaa sinistä, turkoosia, violettia ja valkoista (ja näiden yhdistelmiä)
. Nämä värit miellyttävät eniten, joten minusta ainakin saa pienellä houkuttelulla maksavan asiakkaan poikasille
.

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)