Ulkosuodattimen hankinta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Re: Ulkosuodattimen hankinta
Jep, kyllä 2260 haukkaa virtaa, mutta kyllä se jaksaa porskuttaakin!
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Deicidelle:
Näin yhdellä harrastajalla kaksi Tetratec ex 1200 vehjettä samassa purkissa. Olivat täysin äänettömiä.
Kun rahtasin omani -ex2400- kotiin, vehkeen järeys teki vaikutuksen ja ennenkaikkea se että sain sen itse koottua ilman ongelmia, vieläpä nopeasti. (selitys voi olla ehkä sekin että osaan lukea ja noudattaa ohjeita).
Kerran vein sen jo kylppäriin kun oli pakko sammuttaa se pidemmäksi aikaa.(oikeaa siivoustarvetta ei ole vielä ilmennyt viiden kuukauden käytön jälkeen,mietin sitä sitten joskus vuoden kuluttua.) Siivous oli todella helppoa ja kuivaa hommaa, korien eikä minkään muunkaan kanssa ollut mitään vaikeutta. Paitsi kansi on tiukka mutta ehkä se on vaan positiivista.
Muut väittää tuosta 2400 ettei pidä ääntä ja se 1200 ihan varmasti ei pidä ääntä - siksi ostan taas Tetratecin. Se vaan toimii niin hyvin. 400ltr. purkkiin se uusi tulee,sitä kokoa enää mietin.
Mulla oli Eheimin? (W-Germany) ulkosuodatin kauan sitten,eikä mitään sellaista muistikuvaa jäänyt että Eheimin taas ostaisin.
Eheim prof. kakkosta harkitsin kyllä nyt, mutta ei se vaan herättänyt ollenkaan luottamusta eikä haluja siihen rahoja laittaa.
Kuormitus mulla on vähintään kohtalainen. Vesi pysyy kirkkaana ja nitriitit nollassa, vaikka raskaalla kädellä ruokin isoja kaloja. Mitään sisäsuodatinta ei ole.
Mitä muuta pitäis osata vaatia? Oikeesti?
Näin yhdellä harrastajalla kaksi Tetratec ex 1200 vehjettä samassa purkissa. Olivat täysin äänettömiä.
Kun rahtasin omani -ex2400- kotiin, vehkeen järeys teki vaikutuksen ja ennenkaikkea se että sain sen itse koottua ilman ongelmia, vieläpä nopeasti. (selitys voi olla ehkä sekin että osaan lukea ja noudattaa ohjeita).
Kerran vein sen jo kylppäriin kun oli pakko sammuttaa se pidemmäksi aikaa.(oikeaa siivoustarvetta ei ole vielä ilmennyt viiden kuukauden käytön jälkeen,mietin sitä sitten joskus vuoden kuluttua.) Siivous oli todella helppoa ja kuivaa hommaa, korien eikä minkään muunkaan kanssa ollut mitään vaikeutta. Paitsi kansi on tiukka mutta ehkä se on vaan positiivista.
Muut väittää tuosta 2400 ettei pidä ääntä ja se 1200 ihan varmasti ei pidä ääntä - siksi ostan taas Tetratecin. Se vaan toimii niin hyvin. 400ltr. purkkiin se uusi tulee,sitä kokoa enää mietin.
Mulla oli Eheimin? (W-Germany) ulkosuodatin kauan sitten,eikä mitään sellaista muistikuvaa jäänyt että Eheimin taas ostaisin.
Eheim prof. kakkosta harkitsin kyllä nyt, mutta ei se vaan herättänyt ollenkaan luottamusta eikä haluja siihen rahoja laittaa.
Kuormitus mulla on vähintään kohtalainen. Vesi pysyy kirkkaana ja nitriitit nollassa, vaikka raskaalla kädellä ruokin isoja kaloja. Mitään sisäsuodatinta ei ole.
Mitä muuta pitäis osata vaatia? Oikeesti?
-
- Elite Member
Aukustiinalle.
Sanoinko jossakin, että Tetrateccini olisi äänekäs? Toista en siltikään osta.
Sanoinko jossakin, että Tetrateccini olisi äänekäs? Toista en siltikään osta.
Mulla on kaksi tetrateciä. Mielestäni ne on helppoja koota, mutta se pumppu jolla suodatin on tarkoitus saada täyteen vettä on aika jäykkä.
Tetratec ex 700:n käyntiääni kuuluu n.20cm päästä. 1200:n suurinpiirtein puolen metrin päästä. Molemmat on mulla avohyllyssä.
700:n olen putsannut kerran. 5kk käytön jälkeen uteliaisuus iski ja katsoin mitä suodatin on syönyt, no k*****han se oli puolillaan muttei vielä tukossa.
Tetratec ex 700:n käyntiääni kuuluu n.20cm päästä. 1200:n suurinpiirtein puolen metrin päästä. Molemmat on mulla avohyllyssä.
700:n olen putsannut kerran. 5kk käytön jälkeen uteliaisuus iski ja katsoin mitä suodatin on syönyt, no k*****han se oli puolillaan muttei vielä tukossa.
Et ole ainoa jolla Ex 2400 on äänekäs, kyllä täälläkin meteliä pitää.aukustiina kirjoitti:Mulla on Tetratec ex 2400. Olen erittäin kovin hyvin tyytyväinen, ainut asia on huonoa että se pitää mielestäni kovaa ääntä.
Muilta käyttäjiltä taas kuuluu ettei pidä kovaa ääntä.
Parhaita yleisesti saatavilla olevia suodattimia on eheimin classic-sarja ja niistä 2250 ja 2260.
Toimivaa perustekniikkaa ilman ylimääräisiä suodatuskoreja,intervalleja ja pintervalleja.
Lisäksi pumput on erillisiä kahdessa jälkimmäisessä.
Joissakin häikäisevän hyviltä vaikuttavissa pingopongolandian vehkeissä voi ongelmaksi muodostua virtajohto. Se on paikka jossa valmistusvaiheessa penniä usein venytellään. Sitten kun se kaapeli halpuuden ja huonojen muovilisäaineiden vuoksi hapertuu ja murenee pois, koko suodatimen moottoriosa menee romukoppaan kun sinne käämiosaston suojaepoksimassaan ei pääse käsiksi niin että johdon voisi vaihtaa. Sen lisäksi se johto yleensä ei murene tai pätki siitä osasta johtoa josta sitä voisi jatkaa vaan juuri sieltä suojamassan juuresta. Varsinkin sisäsuodattimissa.
Toinen ongelma on varaosat. Jos ostaa jonkun eksoottisen tähdenlennon niin niitä varapropelleja tai akseliholkkeja tai muuten vaan rikottuja tai tallattuja suodattimen osia voi olla turha kysellä vuosien päästä varaosina.
317 litraiseen Kannattaa ostaa 2250. Heittää suojakannen pois(talteen) ja kytkee altaaseen. Siitä pääsee eroon myöhemminkin jos tarpeet muuttuu kun laadulle löytyy ostajansa myöhemminkin jos nyt muovisissa suurtuotantona tehdyissä ulkosuodattimissa voidaan laadusta puhua.
Toimivaa perustekniikkaa ilman ylimääräisiä suodatuskoreja,intervalleja ja pintervalleja.
Lisäksi pumput on erillisiä kahdessa jälkimmäisessä.
Joissakin häikäisevän hyviltä vaikuttavissa pingopongolandian vehkeissä voi ongelmaksi muodostua virtajohto. Se on paikka jossa valmistusvaiheessa penniä usein venytellään. Sitten kun se kaapeli halpuuden ja huonojen muovilisäaineiden vuoksi hapertuu ja murenee pois, koko suodatimen moottoriosa menee romukoppaan kun sinne käämiosaston suojaepoksimassaan ei pääse käsiksi niin että johdon voisi vaihtaa. Sen lisäksi se johto yleensä ei murene tai pätki siitä osasta johtoa josta sitä voisi jatkaa vaan juuri sieltä suojamassan juuresta. Varsinkin sisäsuodattimissa.
Toinen ongelma on varaosat. Jos ostaa jonkun eksoottisen tähdenlennon niin niitä varapropelleja tai akseliholkkeja tai muuten vaan rikottuja tai tallattuja suodattimen osia voi olla turha kysellä vuosien päästä varaosina.
317 litraiseen Kannattaa ostaa 2250. Heittää suojakannen pois(talteen) ja kytkee altaaseen. Siitä pääsee eroon myöhemminkin jos tarpeet muuttuu kun laadulle löytyy ostajansa myöhemminkin jos nyt muovisissa suurtuotantona tehdyissä ulkosuodattimissa voidaan laadusta puhua.
Joppe puhuu asiaa. Hienommista eheimeistä proffa 1 menee vielä juuri ja juuri mutta sen monimutkaisempia eheimeja ei ainakaan minun altaisiini enää ilmesty. Kaksoishanat kannattanee vielä laittaa, vaikka ilman niitäkin pärjää...varsinkin kun täyttää koko purkin pelkällä siporaxilla tai muulla isohkorakeiselle biologisella massalla niin ei tarvi jatkuvasti (joka vuosi) putsailla.
/jari
-
- Junior Member
Terve Deicide:
Et sanonut äänekkääksi tetrateciä, mutta koska kysyit miksi ottaisin riskin saada taas äänekäs vehje,vastasin että ilmeisesti omani vaan on äänekäs (=maanantai kpl) mutta yleensä ne eivät sitä ole. Kun kuuluu viestejä että olisivat hiljaisia. Näin myös itse ne kaksi äänetöntä.
Kokemuksia alkaa nyt olla kuitenkin molemman suuntaisia,joku edellä just sanoi että on äänekäs. Viittaa siis epätasaiseen laatuun.
Miettiä pitäisi myös sitä mikä on se äänekäs ja mikä hiljainen. Mihin verrataan? Aika mutu-juttuja ovat.
Toista tollaista mölytoosaa en kyllä haluaisi. Miestä ei haittaa mutta mua haittaa,kuuluu olohuoneen kauimmaisesta nurkasta eteisen läpi makuuhuoneeseen, jos ovi on vähänkään raollaan.
En kannata henkeen ja vereen mitään erityistä merkkiä,haluaisin vaan hiljaisen, helppokäyttöisen ja varmatoimisen vehkeen.
Mikä se voisi olla?

Et sanonut äänekkääksi tetrateciä, mutta koska kysyit miksi ottaisin riskin saada taas äänekäs vehje,vastasin että ilmeisesti omani vaan on äänekäs (=maanantai kpl) mutta yleensä ne eivät sitä ole. Kun kuuluu viestejä että olisivat hiljaisia. Näin myös itse ne kaksi äänetöntä.
Kokemuksia alkaa nyt olla kuitenkin molemman suuntaisia,joku edellä just sanoi että on äänekäs. Viittaa siis epätasaiseen laatuun.
Miettiä pitäisi myös sitä mikä on se äänekäs ja mikä hiljainen. Mihin verrataan? Aika mutu-juttuja ovat.
Toista tollaista mölytoosaa en kyllä haluaisi. Miestä ei haittaa mutta mua haittaa,kuuluu olohuoneen kauimmaisesta nurkasta eteisen läpi makuuhuoneeseen, jos ovi on vähänkään raollaan.
En kannata henkeen ja vereen mitään erityistä merkkiä,haluaisin vaan hiljaisen, helppokäyttöisen ja varmatoimisen vehkeen.
Mikä se voisi olla?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Kun on tullut pidettyä kumpaakin classic 2250 ja 2260 niin kyllä täytyy olla hieman eri mieltä nyt kun tuo 2080 on ollut käytössä jo muutaman vuoden niin minun mielestäni kyllä käytön helppoudella hakkaa mennen tullen nuo vanhat classicit ja tehoakin on riitävästi. Tuntuvatpa uudet electronic mallitkin toimivan niin kuin luvataan.
Mutta yleiseti minun mielestä suodattimen hankinta kannattaa suhteuttaa altaan kokoon ja sitten katsotaan minkälaisia kalasia sinne laitetaan että onko ne julmetusti likaavia ahvenia tai plekoja niin silloin sitten mahdollisimman iso ja tehokas mutta jos ovat tavallisia tetroja ja muita vähemmän sotkevia niin sitten käy pienempitehoisetkin suodattimet.
Mutta yleiseti minun mielestä suodattimen hankinta kannattaa suhteuttaa altaan kokoon ja sitten katsotaan minkälaisia kalasia sinne laitetaan että onko ne julmetusti likaavia ahvenia tai plekoja niin silloin sitten mahdollisimman iso ja tehokas mutta jos ovat tavallisia tetroja ja muita vähemmän sotkevia niin sitten käy pienempitehoisetkin suodattimet.
In numbers of ten the power is in one.
-
- Elite Member
Tuosta 2080 suodattimestakin tuntuu olevan mielipiteitä, että tukkeutuisi nopeasti?
-
- Junior Member
Tarkoittaako se 2080 sitä Eheimin proff. kakkosta ,("teho-versiota", sanoi kauppias) joka kävisi 500ltr.altaaseen juurikin niiden plekojen ja ahvenien kanssa?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Ei ainakaan minun mielestä tukkeudu nopeasti, mutta tietysti jos altaaseen laittaa vaikka muutaman punasilmäplekon ja hyvin syötävää puuta niin sitten ehkä tuon karkeasuodattimen joutuisi aika usein puhdistamaan eli sen mikä siellä suodattimen sisällä on. Mutta myös tuon 2260 joutuisi putsailemaan aika usein ja varmasti aikaa ja vaivaa kuluisi huomattavasti enemmän. 2080 ei tarvitse kuljettaa paikaltaan kun tuon karkeasuodattimen puhdistaa ja samalla voi tarkistaa myös biologisen puolen ja tämäkin huolto sujuu erittäin helposti.
In numbers of ten the power is in one.
-
- Elite Member
Altaassa yksi ruskosilmä ja toinen on kasvamassa itselleen hieman kokoa, jotta uskallan taas kokeilla noita samaan. Punasilmän vielä hankin kolmanneksi, joten suodatusta todellakin tarvitaan.
-
- Senior Member
Täällä Eheim 2026 suodattaa tosi sotkuista biotooppia, jossa lehtikariketta ja muuta skeidaa (Viestijonon muotisana...). Ei ongelmia. Varaosina hankittu roottori (katkaisin vahingossa akselin puhdistusoperaatiossa...
) ja kannen tiiviste huutokaupasta, yli 5v käytössä. Harkinnassa oli uuden Eheimin hankinta, mutta niin paljon porua ollu että taitaa jäädä kauppaan. Pitää käytettyjä bongata kun tulee tarve.

Biotooppiharrastaja
-
- Starting Member
Mulla oli viime vuoden loppuun asti käytössä 20v vanha fluval (808??) joka nyt sitten antautui. Hyvin ja hiljaisesti toimi loppuun asti. Tilalle hankin kaksi kpl Tetratecin EX700:sta, molemmat ovat hyvin hiljaisen oloisia eikä niiden toimintaa kuule. Tai en minä ainakaan. Olleet käytössä nyt vasta vajaan kuukauden joten puhdistustarpeesta ja sen haasteista en vielä tiedä mitään.
* Ala-arvoiset huomautukset poistettu. Seuraavista seuraa porttikielto. *
Jälleen kerran iso kiitos mielipiteistänne,en kyllä ole vielä lopullista päätöstä tehnyt ,mutta olen tullut siihen tulokseen että se on joko eheimin classic malli tai tetratec,mutta onko parempi hakea suoraan akvaariokaupasta vai tilata netin kautta ja mitä suodatus aineksia pitää olla mukana ja mihin järjestykseen ne sitten laitetaan(kuten jo aiemmin mainitsin niin olen untamona noiden ulkosuodatinten kanssa)
-
- Senior Member
Noita classic suodattimia löytyy varsin edulliseen hintaan käytettynä. Vaikka vaihtaisit kaikki tiivisteet, roottorin ja muut varaosat, säästäisit silti rutkasti rahaa. Itse ostaisin melko varmasti käytetyn jos lähtisin nyt hommaan nollasta.
Jos ostat uuden, pari huomiotavaa asiaa. Netistä saat luultavammin halvemmalla, mutta kauppaan on helpompi palata jos laitteessa ilmenee ongelmia heti kättelyssä.
Jos ostat uuden, pari huomiotavaa asiaa. Netistä saat luultavammin halvemmalla, mutta kauppaan on helpompi palata jos laitteessa ilmenee ongelmia heti kättelyssä.
Biotooppiharrastaja
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Liikkeessä myyjä voi myös avata paketin sulle ja näyttää mitä laite on "syönyt". Uuden suodattintyypin kanssa on mukava saada tällainen pieni esittely laitteen anatomiasta ja toimintaperiaatteista. Jos et moista kaipaa tai tarjolla on joku harrastajakaveri, kuka tulee neuvomaan asennuksessa, toimii netistä tilaaminenkin ihan ok.Inneremont kirjoitti:Netistä saat luultavammin halvemmalla, mutta kauppaan on helpompi palata jos laitteessa ilmenee ongelmia heti kättelyssä.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Junior Member
- Viesti:
Ja onkohan tällä "ASIANTUNTIJALLA" esittää mitään faktaa tämän väitteen tueksi? Koskeeko tämä kaapelien mureneminen vain suodattimia vai myös esim. tietokoneiden kaapeleita, kännykkälatureita, pöytälamppuja yms?joppe kirjoitti: Joissakin häikäisevän hyviltä vaikuttavissa pingopongolandian vehkeissä voi ongelmaksi muodostua virtajohto. Se on paikka jossa valmistusvaiheessa penniä usein venytellään. Sitten kun se kaapeli halpuuden ja huonojen muovilisäaineiden vuoksi hapertuu ja murenee pois, koko suodatimen moottoriosa menee romukoppaan kun sinne käämiosaston suojaepoksimassaan ei pääse käsiksi niin että johdon voisi vaihtaa. Sen lisäksi se johto yleensä ei murene tai pätki siitä osasta johtoa josta sitä voisi jatkaa vaan juuri sieltä suojamassan juuresta. Varsinkin sisäsuodattimissa.
Onko jokin TUKES:n tai muun viranomaistahon raportti jossa suodattimen kaapelien mureneminen todennetaan? Ja siitä huolimatta laitteille on annettu CE-hyväksyntä? Vai onko tämä MAHDOLLISESTI taas jokin mutu-pohjalta itse keksitty teoria?
Ja jos mietit sitä miten suuri osa kaapelin kustannuksista johtuu kuparista ja miten suuri osa muovipinnoitteesta raaka-ainehinnoilla laskettuna voit vetää omat johtopäätöksensi siitä kannattaako kaapelin MUOVIOSIEN laadusta tinkiä hinnan takia... säästöä syntyy montako senttiä sataa kaapelimetriä kohti?
Ja kaapeleiden murenemisen takia kannattaa sitten tämän "ASIANTUNTIJAN" faktatiedon valossa varoa uustuotanto-EHEIMIÄ ja TETRATECCIÄ. Ne on nimittäin valmistettu juuri siellä Pingponglandiassa...
Muitakin suudattimia kannattaa varoa, koska niiden kaapelit on voitu valmistaa Pinponglandiassa riippumatta suodattimen tekopaikasta...
http://www.terraario.net" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Junior Member
Meillä ainakin kolme lasta ja kaksi koiraa suodattaa suodattimien äänet tehokkaasti. Lisäksi vielä ilmastimien kuplien ruplatus. Jos suodattimen ääni kuuluu noiden sivuäänien yli, niin silloin se on liian kovaääninen. Varmaan jokaisella omat hiljainen/äänekäs standardit. Ei taida suodattimien valmistajat ilmoittaa laitteiden desibelimääriä, jotta vois niitä ilman mututuntumaa vertailla.aukustiina kirjoitti:Miettiä pitäisi myös sitä mikä on se äänekäs ja mikä hiljainen. Mihin verrataan? Aika mutu-juttuja ovat.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Mun EX2400 pitää kyllä ääntä, mutta se ei kuulu kaapin ulkopuolelle. Seisoo styroksilaatan päällä. Ilmapumpun lähettämien kuplien pintaannoususta kuuluu huomattavasti suurempi ääni, noin vertailukohteeksi.
EX700 ei pidä mitään ääntä, alkuun tarkistelinkin aina suihkuputkesta, että onko se edes päällä, kun edes kaapin aukaisu ei antanut minkäänsortin ääntä.
Jos suodatin päästelee ääniä, kannattaa varovasti hieman keinutella sitä. Siellä nimittäin saattaa olla ilmaa sisällä.
Kuten olen ennenkin maininnut, huolto on helppoa, ja tykkään noista suodattimista todella paljon. Ainoa miinus tulee niistä biopalloista tuossa isommassa vehkeessä, koska aina suodatinta avattaessa ne nostavat ylemmät korit pintaan ja karkaavat (kelluvia palloja), joten aina avauksen yhteydessä on kaadettava vettä pois ja kasattava korit uudelleen. Senkin voisi tietysti estää asettamalla vaikka karkeasuodatuslevyn pallojen päälle.
En ole huomannut mitään vaikeutta korien kasaamisessa, nätisti asettuvat päällekkäin ensi yrittämällä.
Suosittelen siis oman kokemukseni pohjalta Tetrateciä.
EX700 ei pidä mitään ääntä, alkuun tarkistelinkin aina suihkuputkesta, että onko se edes päällä, kun edes kaapin aukaisu ei antanut minkäänsortin ääntä.
Jos suodatin päästelee ääniä, kannattaa varovasti hieman keinutella sitä. Siellä nimittäin saattaa olla ilmaa sisällä.
Kuten olen ennenkin maininnut, huolto on helppoa, ja tykkään noista suodattimista todella paljon. Ainoa miinus tulee niistä biopalloista tuossa isommassa vehkeessä, koska aina suodatinta avattaessa ne nostavat ylemmät korit pintaan ja karkaavat (kelluvia palloja), joten aina avauksen yhteydessä on kaadettava vettä pois ja kasattava korit uudelleen. Senkin voisi tietysti estää asettamalla vaikka karkeasuodatuslevyn pallojen päälle.
En ole huomannut mitään vaikeutta korien kasaamisessa, nätisti asettuvat päällekkäin ensi yrittämällä.
Suosittelen siis oman kokemukseni pohjalta Tetrateciä.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Vega kirjoitti:[
Ja onkohan tällä "ASIANTUNTIJALLA" esittää mitään faktaa tämän väitteen tueksi? Koskeeko tämä kaapelien mureneminen vain suodattimia vai myös esim. tietokoneiden kaapeleita, kännykkälatureita, pöytälamppuja yms?
Onko jokin TUKES:n tai muun viranomaistahon raportti jossa suodattimen kaapelien mureneminen todennetaan? Ja siitä huolimatta laitteille on annettu CE-hyväksyntä? Vai onko tämä MAHDOLLISESTI taas jokin mutu-pohjalta itse keksitty teoria?
Ja jos mietit sitä miten suuri osa kaapelin kustannuksista johtuu kuparista ja miten suuri osa muovipinnoitteesta raaka-ainehinnoilla laskettuna voit vetää omat johtopäätöksensi siitä kannattaako kaapelin MUOVIOSIEN laadusta tinkiä hinnan takia... säästöä syntyy montako senttiä sataa kaapelimetriä kohti?
Ja kaapeleiden murenemisen takia kannattaa sitten tämän "ASIANTUNTIJAN" faktatiedon valossa varoa uustuotanto-EHEIMIÄ ja TETRATECCIÄ. Ne on nimittäin valmistettu juuri siellä Pingponglandiassa...
Muitakin suudattimia kannattaa varoa, koska niiden kaapelit on voitu valmistaa Pinponglandiassa riippumatta suodattimen tekopaikasta...
Kaapeliongelma koskee kaikkia vehkeitä joihin laitetaan kaiken halvimpia naruja mitä on saatavilla. Mitä olen vanhoja suodattimia katellut niin eipä tuo niin ainutkertaista ole että piuhat on valumassan juuresta vaihtelevassa kunnossa. Syynä on varmaan vesi ja lämpö ja niiden vaihtelut.Muissa vehkeissä mekaaninen kuluminen kun se piuhaa taivutellaan juuri sieltä juuresta.
Kännyköissä tai tietokoneissa ongelmaa voi olla vaikeampi havaita koska ne vaihdetaan uusiin kolmen vuoden välein. Kyllä ne halvat sen kestää. Säästö pointti voi kuule olla hyvinkin merkittävä suursarjatuotanto tasolla. Se on hiukan eri asia ostaa yksi piuha kaupasta kun miljoona tehtaalta.
Veikkaisin että tukesilla on hiukan suurempia murheita kun miettiä suodattimien johtoja. Lisäksi ce-t ja muut standardit ei ole kiinnostuneet ikääntymisen ongelmista. Ne asiat on enemmänkin valmistajien harteilla. Ja myyvät ostajille kamojaan mitä pyytävät hintaan mitä pystyvät.
Tietysti jos ostelet ja vaihtelet niitä suodattimiasi sen kolmen vuoden välein niin eipä asialla merkitystä ole. Jos kuitenkin johtoasioista kiinnostunut on niin kyllä kumikaapeli aina muovia parempi on.
-
- Junior Member
Joo, meillä ei ole kuin kissa vaan. Hiljaista on,silloinhan se suodattimen ääni kuuluu helposti (jos sitä on).Tirinen kirjoitti:Meillä ainakin kolme lasta ja kaksi koiraa suodattaa suodattimien äänet tehokkaasti. Lisäksi vielä ilmastimien kuplien ruplatus. Jos suodattimen ääni kuuluu noiden sivuäänien yli, niin silloin se on liian kovaääninen. Varmaan jokaisella omat hiljainen/äänekäs standardit. Ei taida suodattimien valmistajat ilmoittaa laitteiden desibelimääriä, jotta vois niitä ilman mututuntumaa vertailla.
Taidan pistää sen suodattimen kaappiin,se on jo akvaarion alla valmiina. Kun en oo sitä vielä tehnyt, kertoo kai se siitä että rutisen turhan pienistä.

Mulla taitaa ratkaista aika paljon juuri tuo ääni,koska en taida saada sitä pönttöä näin jälkiasennuksena kaappin sisään näppärästi ja akvaario on olohuoneessa,mutta ei meilläkään hiljaista ole kun on 2 murrosikäistä ja yksi päiväkoti ikäinen plus koira.En ole vielä sitä suodatinta hommannut,mutta eiköhän se valinta pikkuhiljaa varmistune.Kiitos jälleen kommenteistanne.