Kalasto 128 litraa
Valvoja: Moderaattorit
Re: Kalasto 128 litraa
Tungen vielä tähän samaan ketjuun, että, kun tuo akvaarion pH on alhainen, niin voiko nostaa ruokasoodalla, kun ei haittaa, vaikka karbonaattikovuuskin nousee. Niin kuinka paljon pitää laittaa, että nousee n. 1 pH asteen ? Kiitti.
8 Keltabarbia 14 Tiikeribarbia ja 1 partamonni onko kaloja liikaa ?? (128L) akvaario ostetu n.3-5 viikkoa sitten(kalat olivat valmiina akvaariossa)
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Tiutiu: ei sinällään määrällisesti liikaa, mutta turhan vilkkaita ja kookkaiksi kasvavia altaan koon huomioiden.
Keltabarbit laittaisin kokonaan pois, tiikeribarbit voisin jättää, pohjalla jos hiekkaa niin esim. monnisia pieni parvi ja jokin kääpiöahven pariskunta. Itse en asuttaisi tiikerien seuraan muita ns. vapaanveden kaloja sillä ko laji on sangen eläväinen ja kasvaa suurehkoksi, itsellä ei 180litrainen meinannut riittää 10kpl parvelle, josta kaksi koirasta oli aivan mahdottomia kutuhimoissaan.
Keltabarbit laittaisin kokonaan pois, tiikeribarbit voisin jättää, pohjalla jos hiekkaa niin esim. monnisia pieni parvi ja jokin kääpiöahven pariskunta. Itse en asuttaisi tiikerien seuraan muita ns. vapaanveden kaloja sillä ko laji on sangen eläväinen ja kasvaa suurehkoksi, itsellä ei 180litrainen meinannut riittää 10kpl parvelle, josta kaksi koirasta oli aivan mahdottomia kutuhimoissaan.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Kyllä 14 tiikeribarbia on jo liikaa 128 litrasessa, on vähän siinä ja siinä riittääkö tuo allas ollenkaan tiikeribarbeille. Pienenä vielä menevät, mutta kasvavat melko nopeasti.TIUTIU kirjoitti:8 Keltabarbia 14 Tiikeribarbia ja 1 partamonni onko kaloja liikaa ?? (128L) akvaario ostetu n.3-5 viikkoa sitten(kalat olivat valmiina akvaariossa)
Keltabarbeillekin taitaa akvaario olla liian pieni. Mutta tässähän voisi olla hyvä sauma vaihtaa heti isompaan, altaiden koko kun tuppaa kasvamaan muutenkin
Itse suhtautuisin varauksella jo monnisten ja tiikeribarbien yhdistämiseen, varsinkin jos ei ns evakkoallasta löydy. Monniset tulevat helposti vilkkaiden, ärhäkkäiden kalojen kiusaamaksi, se ei ole kivaa katsottavaa eikä monnisista ole puoliaan pitämään. Isomman akvaarion hankkiminen olisi toki näppärä ratkaisu, silloin kelta- ja tiikeribarbit pääsisivät siihen, vaikkapa jonkun näppärän, topakkaluonteisen ahvenen kanssa. Pienempään sitten jotain pienempää ja rauhallisempaa kalaa. Itselläni on jotakuinkin vastaavankokoisessa (80*35*40) altaassa parikymmenpäinen parvi kardinaalitetroja, partamonni, muutama piikkisilmä ja kolme taistelukalanaarasta, mielestäni se on toimiva yhdistelmä tuonkokoiseen akvaarioon, ja kun kardinaalit ovat melko rauhallisia parvikaloja, ei tule tunnetta että altaan pituus loppuu spurteilta kesken.crisse_83 kirjoitti:Tiutiu: ei sinällään määrällisesti liikaa, mutta turhan vilkkaita ja kookkaiksi kasvavia altaan koon huomioiden.
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Eipä täällä vaan kuunapäivänä ole ollut ongelmia monnisten ja tiikeribarbien kesken, pääasiallisesyi kun ko. lajit kumminkin elävät eri vesikerroksissa. Myöskin erittäin oleellinen seikka tiikeribarbien kohdalla on tuo parvikoko, mitä isompi parvi sitä todennäköisemmin agressiot, kiistat yms. muut jäävät parven sisäisiksi.
Kyllä ne monniset suurella todennäköisyydellä joukossa hyvin selviävät, ja selviytymiseenhän voi itse akvaristikin vaikuttaa sisustuksen avulla tarjomalla erilaisia piilopaikkoja.
Kyllä ne monniset suurella todennäköisyydellä joukossa hyvin selviävät, ja selviytymiseenhän voi itse akvaristikin vaikuttaa sisustuksen avulla tarjomalla erilaisia piilopaikkoja.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Mie voisin kommentoida tähän tiikeribarbit + monniset asiaan niin, että kyllä ne tikrut monneja vähän näpsää jos sattuvat samalla kerralla pohjan tuntumaan( parveni nimittäin hengailee aika paljon pohjan tuntumassa tällä hetkellä, koska karsin kasvipuskia alas). Eli olen itse miettinyt teenkö 128-litraisesta lajialtaan tikruille vai siirränkö ne 180-litraiseen. Muutaman viikon jälkeen se nähdään kun isompi allas on kypsynyt. ^_^ Ainakin väliaikaisesti jäävät tikrut itselläni pienempään, koska haluan monnisten pääsevän hiekalle mahd nopeasti 
180L
If you can dream it, You can do it - Walt Disney
If you can dream it, You can do it - Walt Disney
-
miljoonakala84
- Elite Member

Mitäpä mieltä ootte jos mie vaihan 128L akvaariomme nykyisen kalaston seuraavaan laiseksi.
30kpl sinineontetroja
30 kpl hehkutetroja
1 hunajarihmakla koiras ja 3 naarasta, vanhasta kalastosta akvaarioon jäisi 3 katinkultamonnia sekä kuparimonniset.
Lisäksi ajattelin että laiitasin noiten kuparimonnisten seuraan tuonne pohjalle parven piikkisilmiä.
Entäs pitäskö miun sitten tuossa akvaariossa sitten ruveta puljaamaan tuon turpeen kanssa, vai riittäskö jos käytän vaan noita intianmantelipuun lehtiä?
30kpl sinineontetroja
30 kpl hehkutetroja
1 hunajarihmakla koiras ja 3 naarasta, vanhasta kalastosta akvaarioon jäisi 3 katinkultamonnia sekä kuparimonniset.
Lisäksi ajattelin että laiitasin noiten kuparimonnisten seuraan tuonne pohjalle parven piikkisilmiä.
Entäs pitäskö miun sitten tuossa akvaariossa sitten ruveta puljaamaan tuon turpeen kanssa, vai riittäskö jos käytän vaan noita intianmantelipuun lehtiä?