Tunnustusten luola

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja narm »

Vettä vaihdan 2-2,5 vkon välein...mutta eipä fisut näytä siitä olevan pahoillaan,joten 8-) :mrgreen:
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Ai niin, mä aion laittaa tiikerinuoliaiset sorapohjalle, se kun on pienempi paha kuin niiden nykyinen 170-litran asunto [:I]
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
SirpaN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SirpaN »

Olen ahne ja turhan impulsiivinen. Aina tahtoisin yhtä ja toista, lisää ja lisää. Vieläpä heti. Olenkin myllännyt kalastoa aikalailla, ennen kuin löysin mieluisat lajit altaaseeni.

Silti yksi asia painaa vielä... Selkäuimarit ovat kasvaneet isoiksi ja rumiksi. Rumemmiksi kuin olisin uskonut. Tunnustan, että mielessä on käynyt niistä eroon hankkiutuminen. Niiden onneksi en voi aikeitani kuitenkaan toteuttaa, sillä en raaski sotkea allasta niiden kiinniotto operaatiolla. Joten hautaan ilkeät ajatukseni ja annan (kuitenkin rakkaan) mörkölaumani elää rauhassa.

[:I]
allablaze
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Ainiin, tilasin viisi punaista noitaa, eikä minulla ole niille mitään paikkaa. Onneksi saapuvat vasta ensiviikolla, niin ehtii improvisoida.
(Enkä ole vieläkään pessyt sitä suodatinta)
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

SirpaN kirjoitti:Olen ahne ja turhan impulsiivinen. Aina tahtoisin yhtä ja toista, lisää ja lisää. Vieläpä heti.
Komppaan :mrgreen:
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
elisa83
Member
Member
Akvaarioseurat: has

Viesti Kirjoittaja elisa83 »

Tämänhetkinen 380litraiseni kalasto on jotain aivan järkyttävää.. Löytyy mm. leväbarbeja, sinileukakirjoahvenia, 18(!!) helmirihmakalaa, taistohaaremi, noin 40 monnista, 3 partista, 7 salamanteriplekoa, 2 ruskotaistelijaa, 13 pikkulasimonnia, 25 kardinaalitetraa, 5 keltabarbia ja jotain mitä en nyt just muista..Voi luoja.. Onneksi uusi allas(430l) tulee lauantaina, niin saan siirrettyä kaloja toiseen..

Nyt on altaissa uutta allasta varten "säästettynä" niin paljon kasveja, ettei takaseinää ole näkynyt moneen viikkoon, vapaa uintitila, mikä se on??

Mulla on 720l altaassa 1 haimonni.

Pidin omenakotiloita kansilasittomassa altaassa, yksi lähti karkuun ja koki tuskaisen kuoleman koirani avulla [:I]

Suodattimien putsaus on välillä aivan liian vaativaa hommaa, vaikka aikaa kuluisikin se minuutti tai pari..

Pitäis pestä 40kg hiekkaa uutta allasta varten, mutta kun on muka niin paljon kaikkea muuta, olisimpa ostanut biltemaa!

Olen paha paha akvaristi..
Kaksinkertainen rapula( 67l & 27l) :D ja kaksi seropia

-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
JohannaR
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JohannaR »

Kasvatin kaloja ensimmäistä kertaa (taistelukalat kyseessä) enkä tietenkään millään olisi raaskinut tappaa niitä kitukasvuisia tai epämuodostuneita. Epämuodostuneiden annoin kasvaa lähes 2 cm pitkiksi ennen kuin sain taottua päähäni järkee ja listin pahimman näköiset. Tosin jätin itselleni 3 epämuodostunutta ja yhden kitukasvuisen, koska ne oli päällepäin lähes normaaleja (vaan pieni mutka pyrstössä ja kituliaskin on kohtuullisesti kasvanut). En sentään aio päästää noita lisääntymään.

Lisäksi tapoin niitä ihan pieniä kitukasvuisia syöttämällä niitä elävänä ahvenille [:I] (älkää ilmoittako viranomaisille kiitos! :) ). Kun mun mielestä se on aika normaali tilanne, mitä luonnossakin tapahtuis.

Joskus vedenvaihtoväli venyy kahteen viikkoon.

Joskus aikanaan on tullut tapettua kaloja keittämällä, kun Varjon kirjassa luki että se on hyvä lopetuskeino. Enää en tekis niin yhtään senttiä isommille kaloille ja vieläkin on huono omatunto tosta keittämisestä :|

Muuten pidän itseäni hyvänä akvaristina. Mulle on erityisen tärkeää, että kaloilla on tarpeeksi/paljon tilaa (siks onkin tulossa sinileuoille uus 450 litrainen, ihanaa!!!!!)
hyaSINTTI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hyaSINTTI »

Ihana ketju! Kiitos tämän aloittajalle. Tunnen itseni ihmiseksi jälleen!
Mulla ei onneksi juuri tällä hetkellä ole pahaa syyllisyyden taakkaa muusta, kuin tuosta vedenvaihtovälin venähtämisestä. Miten se onkin aina niin pirullista aloittaa? Kyllähän se sitten on ihan mukavaa puuhaa, kun ryhtyy rupeamaan :? .
Onhan tuolla altaassa jokunen yksinäinen orpo (1 seeprakala ja 1 kääpiömonninen) uudempien ja eri lajisten hankintojen seurana. Ne ovat vanhojen parvien sitkeimpiä sissejä, eikä niitä oikein voi enää vanhoina "perheenjäseninä" mihinkään muualle sijoitella. Siellähän uiskentelevat nekin elämänsä päätepisteeseen asti...
M.J.
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja M.J. »

Käsi sydämellä (vähän punastellen) kerron että:
* 180L akvaariossani OLI joskus neljä lehtikalaa, kasvoivat kyllä aika isoiksi ja muutaman kerran kutivatkin. Kyllä ne sitten menivät kalojen taivaaseen. :cry:
* En mittaa vesiarvoja enää mitään. Vedenvaihdoista yritän pitää kiinni joka toinen viikko.
* En käytä vedenparannusaineita. [:I]
* Aikuisten palettikalojen päästessä uuteen kotiin, heivasin sillä hetkellä olevat poikaset pyttyyn, ne olisivat matkalla kuitenkin menneet porukan suihin.

Mutta homma kuitenkin pelaa, joten mitä sitten?
Aika on elämistä varten.
kasiko
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Tällä hetkellä ainoan akvaarioni, 50 litraa, miljoonakalapopulaatio on kasvanut räjähdysmäisesti. Yllättävää :roll:
Oliskohan kenelläkään tarvis vaaleankeltaisille miljoonakaloille...
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
viivis
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja viivis »

Jospa minäkin kaiken pahuuteni ilmoitan:
* En karanteeraa kaloja => olen laiska, eikä tilaakaan ole. Itse kärsin mahdolliset vahingot - ei onneksi *kopkop* vielä ole tullut mitään..
* En käytä vedenparannusainetta, enhän muista ottaa lääkkeitäkään jos lääkäri niitä määrää...
* En käytä hiilaria tai nestemäistä hiiltä, yritin hiilarilisäystä, mutta valkovedensuosikki meinasi kuolla. Lopetin yrityksen kannattamattomana..
* En muista laittaa nestemäistä lannoitetta ja pohjalannoitteitakin silloin tällöin.. muistikapasiteetti on rajallinen..
* Vedenvaihtovälin muutin 5. päivästä 7-8 koska kasvit tykkää enemmän (ja se vedenvaihdon aloittaminen on työlästä)
* Joskus unohdan ruokkia kalat.. ehkä kerta viikkoon voi olla hyvästäkin..
* Ulkosuodattimen kanssa on viha-rakkaussuhde. Kiva vekotin, mutta vihaan avata sitä koska pelkään, että sen jälkeen kaikista varotoimista huolimatta alkaa vuotaa.. tai ei lähde käyntiin... joka kerta se on maailman kakkaisin laite, kun sen avaan..
* lämpömittarit muuttivat kaatopaikalle.. näyttivät samaa, vaikka minkä lämpöistä vettä oli.. on pitänyt ostaa uudet.... sitten joskus..
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Muistinpas. Joskus 10 vuotta sitten oli tuo 98 litrainen vuoden verran niin huteran lastulevykaapin päällä, että ei ole tosikaan, jälkikäteen olen miettinyt, että eikö tullut mieleen, että kaappi voisi helposti hajota. Heilui sivusuunnassa ilman akvaariotakin ja kansi painui notkolle pelkästä istumisesta. Kyllä se kesti, kunhan ei liian reipasta lähestymistaktiikkaa käyttänyt. Niin ja sitten ne alkuaikojen kalasopat 128 litraisessa, kultakalaa, levänuoliaista, leväbarbia, miekkapyrstöä, tetraa jnejne. 98 litraisessakin asui altaan alkuaikoina jonkin aikaa kultakaloja 2 kpl, kun siskon kaveri oli ostanut synttärilahjaksi sille niitä, onneksi kuolivat aika äkkiä ja pidin saarnan, että ei enää ikinä tuollaisia lahjoja. [}:)]
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Mulla on appelsiinipleko 120 litraisessa! Tosin se on aika pieni vielä, saa kyllä isommat tilat sitten jossain kohtaa.. Teen juurikin sitä, että ostan ja suunnittelen kaiken ostamista, vaikka tilaa ei vielä välttämättä olisi. Vaikka tosin ne fisut on siellä kaupassakin useita kuukausia melko ahtaissa tiloissa.
Fishy fella.
Regenbogenfisch
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Regenbogenfisch »

Minulla on edelleenkin yksi leväbarbi 160 litrasessa (en saa sitä millään ilveellä poissa sieltä..joten olkoon ja pysyköön sitten..). Sen lisäksi mulla on kardinaalitetroja ja platyja ja miljoonakaloja samassa akvassa, jossa on kova vesi... Omatunto kolkuttaa... [:I] 8O
160 l- melanotaenia praecox, corydoras C126, Ancistrus sp., trigonostigma espei
72 l- pristella maxillaris, otocinclus hoppei ??, corydoras panda
54 l - danio margaritatus, corydoras habrosus
20 l- crystal red
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

On tullu hankittua mielijohteesta kaksi lajia, jotka eivät olisi sopineet mielestäni kasvamaan altaissamme, omatunnontuskissa vääntelehtinyt ja joutunut lopettamaan ne "hirviöt". Sitten laitoin kiukuspäissäni muutaman ison vannekirjoahvenen paloiksi ja kompostiin, kun ne repivät kasveja hillittömästi. Enkä halua lopettaa yhtä epämuodostunutta monnia, se on asunu poikasesta asti tuolla altaassa.. :roll:
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Heh .. Tänne kans tunnustamaan :mrgreen:

* En koveta miljoonakalojeni vettä .. Lisääntyvät näköjään ihan hyvin myös pehmeässä vedessä. :roll:
* Ainut arvo mitä mittaan on Ph. Muita en mittaile.. [:I]
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kaippa sitä pitää itsekin liittyä pahojen ja moraalittomien ihmisten joukkoon. :roll:

- En juuri koskaan karanteenaa uusia kaloja. Viimeisin tunnistettavissa oleva tautiepidemia oli muistaakseni 2002 tai 2003, ja sekin tuli -miedon lääkekuurin kera karanteenatuista- kotimaisista luonnonkaloista, jotka hölmöyttäni sotkin trooppisten sekaan. Kutakuinkin oireettomasti todennäköiseen kalatubiin on tipahdellut kaloja myöhemminkin, mutta sille ei karanteenilla mitään mahda kun kerran voi vuosia olla piilevänä.
- Realistinen vedenvaihtojen väli on siinä parin viikon paikkeilla. Se ei tosin ole ongelma missään muualla kuin ahmattien asuttamassa kolmisatasessa, mutta se vedenvaihtojen aloittaminen on vain niin vaivalloista.
- En vaihda 40-litraiseen vettä lainkaan. Se pysyy paremmin tasapainossa niin.
- 180-litraiseni pyörii vajaalla suodatuksella, koska sisäsuodatin häiritsee nukkumista.
- Minulla on pelkkä pariskunta kultasinisilmiä, koska ei ole yksinkertaisesti varaa alkaa tilailemaan pääkaupunkiseudulta lisää enkä ole jaksanut niitä paikallisestakaan liikkeestä kysellä (näitäkin odotin kuukausia). Voisin kudettaa niitä saadakseni parvenjatkoa, mutta en ole vain saanut aikaiseksi.
- Kolmessa altaassa on leväongelmaa, mutta en yksinkertaisesti viitsi tehdä asialle mitään.
- Jätin toissakesäisestä paratiisikalapoikueesta henkiin kitukasvuisen, muiden pahoinpitelemän koiraan. Se elelee vieläkin terveenä, vaikkakin on puolta pienempi kuin sisaruksensa ja mittasuhteetkin ovat vähän oudot.
- Tämän kitukasvuisen ressukan lisäksi en saa labyrinttikaloja pysymään hengissä. En mitään lajia, enkä missään altaassa. Niin taistelukalat, kääpiö-, sini-, hunaja- ja korurihmakalat kuin paratiisikalatkin ovat aina kärsineet omituisista, oireettomista kuolemista (tubi?). Muiden kalaryhmien kanssa ei ole ollut ongelmia. No, paitsi kääpiöahventen. Muuten herkän maineessakin olevat lajit, kuten punapäätetrat, ovat kyllä näyttäneet viihtyvän hyvin.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Samassa akvassa taistopoika ja muutama millisuros veden lämmön ollessa 27 ja hyvin pehmeää.
Millikset saatu tutulta jolla olivat X:ännen sukupolven nuorukaisia vastaavista vesioloista tosin.

430 litran malawilaan vaihdoin tänään vettä 2vk tauon jälkeen (normaali 1vk väli) kun oli son letkun pikaliitin sökö ehkä vain saanut liki viikkoon aikaiseksi metsästää etrasta varaosaa. Ja voi sitä pas*an määrää siellä kivien koloissa.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
jippo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jippo »

Mulla asustaa 530-litrasessa altaassa n.40 afrikkalaista monnia :? . 630-litrasessa taas on n.25 monnia sekä parvikaloina n.25 tiikeribarbia ja 15 sateenkaarikalaa, ja sateenkaaret luonnollisesti eri lajeja. Lisäksi on täyskasvuinen helmikirjoahvenpari. Tulevaisuudessa sentään siintää väljempi asuinsija noille suuremmille monneille.
JohannaR
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JohannaR »

Tuli taas lisää mieleen pahoja asioita...

En myöskään itse juurikaan karanteenaa uusia kaloja (tosin ostan melko hyvästä liikkeestä eikä ole vielä ikinä sattunut kohdalle sairauksia).

En ikinä ole testannut muita arvoja kuin pH:n ja nitiitin [:I] . Monesti on kyllä pitänyt ostaa kaikki testit mutta sitten olen mielummin aina laittanut rahat kalanruokiin tms.

Haarniskamonnit joutui poikasina 200 litraiseen vuodeksi. Nyt on huono omatunto, että jos ne jää jotenkin kitukasvuisiksi kun elivät noin pienessä pitkän aikaa.

Mutta aikomuksena on parantaa nämä kaikki pahat tavat ja ryhtyä täydelliseksi akvaristiksi :mrgreen: Ei vaan ihan tosissaan, ei kai muut "pahat tavat" niin vakavia, mutta ne mistä kalat tosissaan kärsii, niin kyllä aina tulee tosi huono omatunto jos jotain mokaa. Kalat eläviä eläimiä siinä missä muutkin ja pitäsi niistä ottaa vastuu kun niitä hommaa, että todella antaa niille hyvän elämän elettäväksi.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Pitääpä lisäillä syntejään. Mulla on ollu 64-litraisessa kaks täysikokoista leväbarbia, toinen kupsahti samana kesänä, toinen vanhuuteen oltuaan mulla reilut kuus vuotta. Samaisessa on ollu pieni parvi keltabarbeja, seeprakaloja (on ollut harrastukseni alusta asti, kun niille riitti vähemmän kuin 120 litraa ja metrinen allas) ja kultiskin on löytynyt [:I] Samoin oli kaksi piikkisilmää soralla joitain vuosia. Leväbarbit ja piikkisilmät oli kaverin "jäännökset" akvaarion lopetuksesta: joko otan ne tai hän lopettaa kalat. Lopetus kai olisi ollut parempi. Testien tekeminen loppui, kun pikkusisko sotki keskenään nitriitti- ja nitraattitikut, kypsyttäessä kävin liikkeessä testauttamassa. Vedenvaihtokin oli mitä sattui joskus, kun en kunnolla osannut sitä tehdä. Mitähän vielä... Ei tässä kaikkia syntejään edes muista.
nannukka9
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannukka9 »

Kaippa se pitää itsekkin tänne tulla tunnustamaan.

Karanteenasin ensimmäiset kalani vasta nyt.
Isossa altaassa on jotain ihme levää, enkä kyllä ole jaksanut tutkia että mitä ja miten sen saa pois. Muutenkin koko allas inhottaa ja ja välttelen sen katselemista, on ruma :roll:
Sata litrasessa on yli seiskan pH ja siellä on happaman veden kaloja. Hiilarilla se kyllä tippuu helposti, en vain ole jaksanut tehdä uusia kuljuja pitkään aikaan.
Testaan enää nykyään oikeastaan vain pH:ta.
ZamY
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Noloo, en osaa käyttää tetran Nitraatti testiä [:I]
SirpaN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SirpaN »

Noniin... nyt sitten taistelin ja nappasin ne selkäuimarit. Ainakin saivat hyvä kodin. En minä voi pitää altaassa kaloja, jotka aiheuttavat puistatuksia ja kylmiäväreitä. Enpähän enää mene ja osta mitään ennen kuin selvitän tarkasti millaisia hauskoista pikku poikasista tulee isona [:I]
Mustamolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mustamolli »

Ah, ihanaa. Olen kärsinyt jo vaikka kuinka kauan omantunnontuskista akvaarioideni hoitamattomuuden takia, mutta onnekseni huomaan että muilla ihmisillä on samoja ongelmia. Tosin minun tunnustukseni voivat olla pahempia kuin edellisten..

- Vedenvaihdon aloittaminen on minulle äärimmäisen hankalaa. Senpä takia vedenvaihtovälini onkin yleensä kahdesta viikosta kuukauteen. Toisaalta yritän aina tuudittautua siihen tunteeseen, että eivät nuo minun akvaarioni vedenvaihtoja välttämättä joka viikko tarvitse, sillä niissä on melko harvat kalastot. Kuitenkin minä itse kärsin siitä, että en saa aikaiseksi.
- Levien kukistaminen on myös hankalaa. Vaihtamalla vettä useammin tästä kyllä selviäisi, mutta jos katsoo edellistä kohtaa, voi todeta että tätä ongelmaa on hankala korjata. Tällä hetkellä 100l akvaarioni pintaan kurottavia kasveja peittää paaaaksu sinileväkerros. Sinilevä on vallannut myös pinnalla kelluvat kellushankasammallautat. Akvaarion laseja peittää paikoittain rusehtava leväkerros. 150l akvaariossani ongelma on melkein pahempi: sinilevä on tännekkin ängennyt ja pitää otteessaan jaavansammalta. Pintaa peittää ällöttävä leväkerros, joka kasautuu pyörteissä paakuiksi :S Tiedän, on pakko vaihtaa vettä. Huomenna.
- Isomman altaan ulkosuodatinta en ole pessyt varmaan kahteen vuoteen (?). Se välillä korisee niin pahasti öisin, että herkkäuninen isäni herää sen meteliin.
- Unohdan välillä ruokkia isomman altaan kaloja. Ruokin kyllä aina hyvin sen jälkeen muutaman päivän siitä kun olen vaihtanut vettä, mutta sitten se jää ruokinnaksi noin kerran kahdessa-kolmessa päivässä. Lisäksi ongelma on selkäuimareiden ruokinta. Ne eivät saa ruokaa kovin paljoa, kun HYVIN ilkeä partamonnisetä vie kaikki tabletit. Partis on myös aiheuttanut ikävännäköisiä naarmuja selkäuimareiden herkkään ihoon niitä pois ajaessaan.. :?
- 100l akvaariossa elävä gurami ei ole taas vähään aikaan saanut surviaista tai muutakaan sille kelpaavaa pakastetta. Se on niin nirso että syö vain eläviä öttiäisiä tai elävän näköisiä pakasteita. Se on kuitenkin huonon ruokintani takia oppinut pyydystämään kotiloita ja herkuttelemaan lähes viikoittain kutevien hehkukölibarbien kudulla (en tajua miten ne jaksaa kutea niin usein).

Tähän hätään ei tule muuta mieleen. Olihan tuossa jo ihan kivasti tunnustuksia. Moittikaa vaan, ehkä siitä oppisin ja tekisin asioille jotain. Syytän kuitenkin suurimmaksi osaksi tästä lukiota, joka kuluttaa energiaani niin paljon (tai itseasiassa sitä että joudun heräämään niin aikaisin että kerkeän lukioon..). Ehkä jollekkin tulee mieleen, että miksi en myy akvaarioitani. No se on myös hyvä ajatus, mutta en silti haluaisi luopua niistä, sillä kalat eivät näytä kärsivän (eivät hauko happeaan pinnassa, kuole mystisesti tms.). Ehkä tämä tästä vielä. Ruoskin itseni vaihtamaan huomenna vettä molempiin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”