Ihmissyöjämonnit Intiassa

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Re: Ihmissyöjämonnit Intiassa

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

ZamY kirjoitti:Mites, kun mä oon luullu että noi monnit voi kasvaa vaan pari senttiä yli sen mitä on sanottu pityydeksi... Niin miten tuolla luonnossa ne kasvaa viiskyt senttii pidemmäksi? Ja sitten vielä, miltä näyttää se monni mikä suomesta on hävitetty, ja millon? jos on vuonna 1998 niin jee, koska sillon mä oon kai olla saimaalla... Tai en oo varma..
Anteeksi nyt vaan, mutta mitähän ihmettä mahdat tarkottaa tuolla kirjotuksellasi? :?
Jos monnista haluat nähdä kuvia, niin mene googleen ja laita hakusanaksi Silurus glanis, löytyy kyllä runsain mitoin kuvia monnista eli Säkiästä.
Ja suomessa siun ei tartte monnia enää pelätä, koska täältä se on kuollu sukupuuttoon ajat sitte. :)
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

ZamY kirjoitti:Mites, kun mä oon luullu että noi monnit voi kasvaa vaan pari senttiä yli sen mitä on sanottu pityydeksi... Niin miten tuolla luonnossa ne kasvaa viiskyt senttii pidemmäksi?
No, eihän noilla luonnonkaloilla ole mitään oikeaa "maksimipituutta", jonka jälkeen ne vain lakkaisivat kasvamasta. Ne kasvavat koko ikänsä, ja vaikka suurin osa niistä ei pääse luonnossa lähellekään maksimikokoaan, muutamat hyvän alun elämälleen saaneet yksilöt sen kun kasvavat ja elävät vanhoiksi. Jos iso monni on "aikuiskoossa" vaikkapa 10-vuotiaana, se voi olla hyvinkin reilusti isompi lähestyessään 40 ikävuottaan.
ZamY kirjoitti: Ja sitten vielä, miltä näyttää se monni mikä suomesta on hävitetty, ja millon? jos on vuonna 1998 niin jee, koska sillon mä oon kai olla saimaalla... Tai en oo varma..
Eivät monnit mitenkään pääruokanaan ihmisiä syö. Hyvin harvinaisia ne tapaukset ovat, joissa monni olisi ihmisen kimppuun käynyt. Suomenkielinen Wikipedia kertoo näin: "Saaliiksi niille kelpaavat lähes kaikki vesieläimet kuten kaiken kalat, sammakot ja nuoret vesilinnut. Suurten yksilöiden kerrotaan syöneen Keski-Euroopassa jopa jokea ylittäneitä kulkukissoja. Ihmiselle monneista ei kuitenkaan ole vaaraa."
Se myös kertoo monnin kadonneen Suomesta jo 1960-luvulla.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
ZamY
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ZamY »

miljoonakala84 kirjoitti:
Jos monnista haluat nähdä kuvia, niin mene googleen ja laita hakusanaksi Silurus glanis, löytyy kyllä runsain mitoin kuvia monnista eli Säkiästä.
Kiitosta, iso monnihan tuokin on :)
PieniPalikka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PieniPalikka »

Saimaalla ei törmää ku ruorijuoppoihin. Ja välillä kovin pullanhimoisiin sorsiin.
Ei oo jättiläismonneja näkyny... :mrgreen:
Have you ever thought that maybe the sole purpose of your living is to serve as a warning to others?
_Ansku_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Ansku_ »

Saksassa taidettiin epäillä jonkun ison monnin syöneen mäyräkoiran? Joskus muutama vuosi sitten, ja kyseessä taisi olla joku lampeen päästetty laji.
vilj0
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja vilj0 »

Eihän tuo ole vielä isokaan monni, ainakin jos wikipediaan on uskomista. Wikipediassa meinaan sanotaan näin:
"Monni voi kasvaa usean metrin mittaan, mutta yleensä saaliiksi saadaan puolen-puolentoista metrin mittaisia alle 40-kiloisia kaloja. Yli kolmimetrisistä ja 150-kiloisia suurmonneja on pyydystetty niin Ruotsista, Virosta kuin muualtakin, ja Venäjällä ollaan saatu pyydystettyä neljämetrisiäkin. Suurimpien ja vanhimpien monnien arvellaan olevan 5–6-metrisiä."

Tässä on kyseessä kyllä eri laji, mutta kuitenki.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

vilj0 kirjoitti:Eihän tuo ole vielä isokaan monni, ainakin jos wikipediaan on uskomista. Wikipediassa meinaan sanotaan näin:
"Monni voi kasvaa usean metrin mittaan, mutta yleensä saaliiksi saadaan puolen-puolentoista metrin mittaisia alle 40-kiloisia kaloja. Yli kolmimetrisistä ja 150-kiloisia suurmonneja on pyydystetty niin Ruotsista, Virosta kuin muualtakin, ja Venäjällä ollaan saatu pyydystettyä neljämetrisiäkin. Suurimpien ja vanhimpien monnien arvellaan olevan 5–6-metrisiä."

Tässä on kyseessä kyllä eri laji, mutta kuitenki.
Mä en mene enään minnekkään.Kotimaa on monniton maa. :D
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
ZamY
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ZamY »

viis metrisiä monneja wikipedian mukaan? Kyllähän mä niitä ihme meduusoja ihmettelen siellä viron satamalaiturissa mutta että noin iso monni??
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”