Nestemäinen rautalannoitus

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Re: Nestemäinen rautalannoitus

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

ovatko nuo jbl ferrotabsit sellaisia mitä laitetaan hiekan alle kasvin juureen`? Vai annetaanko liueta veteen? Tässä lukee juurille:

http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... php?p=1034

Noitahan menee kerran viikossa monta tablettia 500litraiseen...
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Annetaan liueta veteen. Tuossa suomennoksessa on virhe.
jenniliini82 kirjoitti:Noitahan menee kerran viikossa monta tablettia 500litraiseen...
Nii-i. Semmoista se pakkaa olemaan. Mullaki koirat syö kaksi kertaa päivässä, ihan joka päivä. :roll: Tosin noita rautatabuja ei tarvitse laittaa kyllä kuin joka toinen viikko, mutta meneehän niitä silti. Se on ihan mitä haluaa altaaltaan. Mä haluan helppohoitoisuutta ja vehreän altaan. Siksi olen päätynyt käyttämään noita ja panostamaan valaistukseen (vaikka 4 putkea syökin enemmän sähköä kuin 2) ja käytän lannoitteita huomattavasti yli pullojen suositusten, ja altaaseen pulputtaa hiilari ja käytän vielä nestemäistäkin hiiltä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

Täytyy mietiskellä mikä tuote tulisi halvimmaksi. Ja voihan nuo lannoitteet aina myydä jos ei koe niille tarvetta. Enpä tiedä kuinka tarpeellista sitten rautalisä on. mulla kasvit aina kasvanu ilmankin. Mutta voihan se parantaa värejä niin kuin joku taisi sanoa.

-tombba-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

Mari Kurki kirjoitti:Annetaan liueta veteen. Tuossa suomennoksessa on virhe.
jenniliini82 kirjoitti:Noitahan menee kerran viikossa monta tablettia 500litraiseen...
Nii-i. Semmoista se pakkaa olemaan. Mullaki koirat syö kaksi kertaa päivässä, ihan joka päivä. :roll: Tosin noita rautatabuja ei tarvitse laittaa kyllä kuin joka toinen viikko, mutta meneehän niitä silti. Se on ihan mitä haluaa altaaltaan. Mä haluan helppohoitoisuutta ja vehreän altaan. Siksi olen päätynyt käyttämään noita ja panostamaan valaistukseen (vaikka 4 putkea syökin enemmän sähköä kuin 2) ja käytän lannoitteita huomattavasti yli pullojen suositusten, ja altaaseen pulputtaa hiilari ja käytän vielä nestemäistäkin hiiltä.
Kieltämättä noita FerroTabseja saa kyllä lykätä isompikokoiseen altaaseen aikamoisen läjän. Itsellä menisi noita esmeks sen 4 pakettia kuukaudessa pelkästään tuohon 450 litraiseen. Mietin noiden käytön kokeilua kyllä kieltämättä tuossa taannoin, mutta kustannussyistä tullut edelleen läträttyä nestemäisen rautalannoitteen kanssa. Seachemin flourish iron mitä nyt olen käyttänyt vielä ennen EI tai PPS Pro järjestelmien käyttöön siirtymistä maksaa kutakuinkin saman verran kun nuo ferrotabsit ja riittoisuus on jotain ihan muuta verrattuna noihin tabuihin (ferrotabs paketti riittoisuus 750 litralle, kun taas flourish iron 10000 litralle). Jos ei tarvitsisi huolehtia niin tuosta budjettipuolesta niin varmasti mielelläni lappaisin noita ferrotabseja altaaseen, kun ovat niin vaivattoman oloisia.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

-tombba- kirjoitti:Itsellä menisi noita esmeks sen 4 pakettia kuukaudessa pelkästään tuohon 450 litraiseen.
Millä matikalla? Annostus on 1 tabletti / 25 litraa vettä joka toinen viikko, joten kerralla menee 18 tablettia ja kuukaudessa siten 36 tablettia = 1,2 paketillista / kk.
Itselläni ero kasvien kasvussa ja voinnissa oli huomattava. Punaiset kasvit punertuivat entisestään ja vihreiden värikin tummui. Yhdessä altaassa kasvit rupesivat yhteyttämään tämän lisäämisen jälkeen, joten selkeästi niiden olo parani.
En minä väitä etteikö kasveja voisi kasvatella ilman rautalisääkin ja jopa vielä ihan hyvin, mutta kuten Sisso on jo aiemmin todennut muualla, kyse on siitä mitä haluaa. Jos haluaa kasvatella vaativampia kasveja siten, että ne myös näyttävät hyvältä, täytyy panostaa valaistukseen, hiilidioksidiin ja ravinteisiin eri tavalla kuin peruskasvien kanssa. Minulla kasvit ovat akvaariossa pääosassa ja haluan että ne voivat mahdollisimman hyvin. Lisäksi olen havainnut että takaamalla kasvien hyvinvoinnin, myös kalat voivat paremmin ja levää ei tule. Siksi meillä näin. Kukin toki tehköön kuten itse haluaa ja oman budjettinsa mukaisesti. Kuten sanottu, olen itse pitänyt tästä tuotteesta ja todennut sen hyväksi ja helpoksi tavaksi tarjota kasveille lisärautaa, mutta aivan varmasti myös muut valmisteet toimivat.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-tombba-
Member
Member

Mari Kurki kirjoitti:
-tombba- kirjoitti:Itsellä menisi noita esmeks sen 4 pakettia kuukaudessa pelkästään tuohon 450 litraiseen.
Millä matikalla? Annostus on 1 tabletti / 25 litraa vettä joka toinen viikko, joten kerralla menee 18 tablettia ja kuukaudessa siten 36 tablettia = 1,2 paketillista / kk.

Ihan tällä laholla matikkapäällä mitä omaan :) Johan tuota nestemäistäkin versiota menee reipas pari kertaa valmistajan ohjeeseen verrattuna, että pysyy rautapitoisuudet tarpeeks korkeana. En epäile etteikö nuo tabut olis toimivia ja helppoja, mutta siitä käytön helppoudesta saa kyllä maksaa.
ramdac
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Nyt tulee vähän offtopikkia, itse olen käyttäny FloraPrideä pikkusen ja sen rautamäärä ei paljoa näy 960 litran akvaariossa.
Tilasin Fluidsensoronlinestä TNC trace elementsiä ja vajaa teelusikka nostaa rauta-arvoja enemmän kuin pari desiä FloraPrideä. Itse en enää osta vettä pullossa. Hintakin on kohdilla. Kilon purkilla pystyn pitämään 960 litran akvaariossa raudan 0,4 mg/l vaivaset 2 vuotta, EI annostuksen mukaan noin 2,5 vuotta. FloraPrideä menis 50 litraa samassa ajassa. Sen näkee sitten joskus. Ainoa miinus on jos tekee valmiin liuoksen, jotuu pitään sitä jääkaapissa. Pieniin akvaarioihin on varmaan pakko tehdä liuos, koska annostelu kuivana on niin pientä, että melkein pölyllä joutuu lannoittaan.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mari Kurki kirjoitti:
kerttu kirjoitti:Pohjan kautta se rauta tuskin katoaa valon vaikutuksesta minnekään? Olen käyttänyt kukkiville kasveille tarkoitettuja rautapitoisia lannoitepuikkoja, ja niiden vaikutus tuntuu passelilta. Olisiko joku erityinen syy käyttää niiden lisäksi nestemäistä rautalannoitetta?
Ei katoa pohjasta juu. Mielestäni kannattaa käyttää rautalisää noiden lisäksi, koska likikään kaikki kasvit eivät ota ravinteita juurillaan, eivätkä siten hyödy merkittävästi lannoitepuikoista (jonkin verran toki). Itse olen todennut kätevimmäksi rautalisäksi JBL:n Ferrotabsit, jotka liukenevat hitaasti ja joita ei sen vuoksi tarvitse annostella kuin kahden viikon välein. 1 tabletti/25 litraa ja ainakin itselläni toimii todella hyvin. Ferrotabseissa on myös pieniä määriä muita ravinteita, mm. kaliumia, josta myös on kasveilla helposti puutosta.
Mun käsitykseni mukaan kaikki kasvit ottaa ravinteet pääasiassa jollakin, mutta tarvittaessa myös sillä toissijaisella tavalla. Eli jos on puute jostain, ja sitä löytyy pohjasta mutta ei vedestä, niin kasvi kuin kasvi kyllä kykenisi edes jollain lailla hyödyntämään pohjankin kautta annettua lisää. Oman lyhyen kokemukseni mukaan esimerkiksi rusolehden punaisuus palasi pohjan kautta annetulla rautalannoituksella, vaikka rusolehti ottaa kyllä ravinteita pääosin lehdillään? Vai onko se sittenkin juurten kautta toimivaa tyyppiä?
-tombba-
Member
Member

ramdac kirjoitti:Nyt tulee vähän offtopikkia, itse olen käyttäny FloraPrideä pikkusen ja sen rautamäärä ei paljoa näy 960 litran akvaariossa.
Tilasin Fluidsensoronlinestä TNC trace elementsiä ja vajaa teelusikka nostaa rauta-arvoja enemmän kuin pari desiä FloraPrideä. Itse en enää osta vettä pullossa. Hintakin on kohdilla. Kilon purkilla pystyn pitämään 960 litran akvaariossa raudan 0,4 mg/l vaivaset 2 vuotta, EI annostuksen mukaan noin 2,5 vuotta. FloraPrideä menis 50 litraa samassa ajassa. Sen näkee sitten joskus. Ainoa miinus on jos tekee valmiin liuoksen, jotuu pitään sitä jääkaapissa. Pieniin akvaarioihin on varmaan pakko tehdä liuos, koska annostelu kuivana on niin pientä, että melkein pölyllä joutuu lannoittaan.
Ihan hyvää offtopiccia kyllä. Halvaksihan nuo jauhelannoitteet tulevat kunhan niitä itsekkin saisi nyt jostain käsiinsä tällä työttömän budjetilla. Vielä kun keksisi jonkun edullisen korvkkeen tuolle easycarbolle.
ramdac
Member
Member

-tombba- kirjoitti:
ramdac kirjoitti:Nyt tulee vähän offtopikkia, itse olen käyttäny FloraPrideä pikkusen ja sen rautamäärä ei paljoa näy 960 litran akvaariossa.
Ihan hyvää offtopiccia kyllä. Halvaksihan nuo jauhelannoitteet tulevat kunhan niitä itsekkin saisi nyt jostain käsiinsä tällä työttömän budjetilla. Vielä kun keksisi jonkun edullisen korvkkeen tuolle easycarbolle.
Tuo TNC on kallista, mutta niin on Nutrisikin. Sisältäähän tuo kuitenkin kaikki muutkin mikrolannotteet myös. Tuon jälkeen ei tarvi kuin KNO3, KH2PO4 ja MgSO4, niitä löytyy halvalla vaikka multa, ihan ilmaseksi ei voi antaa, kun köyhä olen itsekkin. Sulla kumminkin on tuota vettä aika paljon, 300 litraa. Harmi kun nuo postikulut on niin kalliita Suomessa. Samaan hintaan kyllä saa TNC:tä 250g kuin Tetran FloraPrideä 250ml ja ero on vain se, ettei TNC sisällä kaliumia, mutta muita aineita kymmeniä kertoja enemmän.
-tombba-
Member
Member

ramdac kirjoitti:
-tombba- kirjoitti:
Tuo TNC on kallista, mutta niin on Nutrisikin. Sisältäähän tuo kuitenkin kaikki muutkin mikrolannotteet myös. Tuon jälkeen ei tarvi kuin KNO3, KH2PO4 ja MgSO4, niitä löytyy halvalla vaikka multa, ihan ilmaseksi ei voi antaa, kun köyhä olen itsekkin. Sulla kumminkin on tuota vettä aika paljon, 300 litraa. Harmi kun nuo postikulut on niin kalliita Suomessa. Samaan hintaan kyllä saa TNC:tä 250g kuin Tetran FloraPrideä 250ml ja ero on vain se, ettei TNC sisällä kaliumia, mutta muita aineita kymmeniä kertoja enemmän.

Ei tota TNC:täkään kalliiksi voi oikein sanoa noihin nestemäisiin valmislannoitteisiin verrattuna. Voit pistää vaikka YV:tä hinnoista mitä ajattelit noista KNO3:sta KH2PO4:sta ja MgSO4:sta haluta jos tosiaan löytyy isompia määriä myyntiin asti. Olen ajatellut tehdä tilauksen noista tässä kevään mittaan täältä http://www.aquariumfertilizer.com/index ... =1&Regit=2 ja ottaa matkaan paketit KH2PO4 , K2SO4, CaSO4 ja Plantex CSM+B:tä. Sitten vielä pitää metsästää lisäksi MgSO4:sta satsi tuohon ja homma onkin siinä, koska KNO3:sta löytyy reipas 500gr jo valmiiksi. Lannoitettavaa vettä löytyy yhteensä tosiaan reipas 800 litraa, että ihan pieniä määriä ei kannata hankkia tai loppuvat nopeasti kesken.
ramdac
Member
Member

-tombba- kirjoitti:
ramdac kirjoitti:
-tombba- kirjoitti:

Ei tota TNC:täkään kalliiksi voi oikein sanoa noihin nestemäisiin valmislannoitteisiin verrattuna. Voit pistää vaikka YV:tä hinnoista mitä ajattelit noista KNO3:sta KH2PO4:sta ja MgSO4:sta haluta jos tosiaan löytyy isompia määriä myyntiin asti. Olen ajatellut tehdä tilauksen noista tässä kevään mittaan täältä http://www.aquariumfertilizer.com/index ... =1&Regit=2 ja ottaa matkaan paketit KH2PO4 , K2SO4, CaSO4 ja Plantex CSM+B:tä. Sitten vielä pitää metsästää lisäksi MgSO4:sta satsi tuohon ja homma onkin siinä, koska KNO3:sta löytyy reipas 500gr jo valmiiksi. Lannoitettavaa vettä löytyy yhteensä tosiaan reipas 800 litraa, että ihan pieniä määriä ei kannata hankkia tai loppuvat nopeasti kesken.

Itse ostasin http://www.fluidsensoronline.com/ halvemmat postikulut ja tulee viikossa tai vähemmässä ajassa. Enkä usko että TNC on yhtään huonompaa, kuin CSM+B ainakin ne on rinnastettu joissakin EI laskimissa.
Kilon purkki tuli mulla tosiaan postilaatikkoon 25.19 puntaa. Perjantaina tilasin ja keskiviikkona oli postilaatikossa tyyliin. Voi ottaa pienempiäkin määriä. 500g TNC:tä riittää reiluksi vuodeksi. 2kg menee KNO3 ja kilo KH2PO4 ja 5kg MgSO4 noin mitalla 800 litraan vettä. Tuossa Fluidsensoronlinen laskimessa ei käytetä CaSO4, eikä tuota MgSO4 tarvi käyttää jos on kova vesi. Turussa on pehmeä vesi joten käytän sitä, mutta ei mulla oma allas edes toimi vielä. Kasvit kasvaa joo, mutta vesi on kumman vihreää. Oottelen tässä UV sterilisaattoria. Että ei tässä paljon ole varaa neuvoa, mutta tekniikasta tiedän jotain. Tein virheenä varmaan sen, että laitoin kerralla lannotuksen koville tasoille ja valoa on 600W aika herkkää on, En ollu varma levästä mikä oli pohjalla ja laitoin Blue Exitin. Rapasin tuulilasista pölymäisen levän pois ja en vaihtanut vettä, kai se levä siinä vedessä muuttu valon vaikutuksesta vihersamennukseksi välittömästi. Tuli tässä itsellä mieleen, että CaSO4 vois nostaa CO2 menekkiä. Vahdoin vettä eilen 90 prosenttia ja valot ei ole päällä, eikä CO2. Silti pH on 6,9 nyt ja 7.6 oli eilen,kun vaihdoin veden.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

joku tässä kirjoitti että rautalannoitetta ei kannata laittaa kerralla koko viikon annosta vaan osissa viikon aikana. Koska se suuri määrä häviää sieltä jo parissa päivässä. Mihin se sitten häviää? (BLondi kysyy). Kun tuossa easy life ferro- pullon kyljessä lukee että 10ml 100litraan vettä(joten 500 litraan 50ml/viikko) nostaa veden rauta-arvoa 0,50ppm. Eli nostaako se tuon verran kun lorautan koko viikon annoksen kerralla veteen, vai nostaako paremmin taas jos annan esim. 5x10ml viikon aikana?

päteekö sitten sama sääntö tavalliseen nestelannoitteeseen, esim. seachem flourish? Eli mitä hyödyttäisi jos antaisin viikko annoksen siinäkin osissa eikä yhtenä päivänä? onko sillä oikeasti merkitystä?

ramdac
Member
Member

Valaistus syö sen.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Juu, valo hajottaa kelaatin johon rauta on sidottu, jolloin se ei enää ole kasveille käyttökelpoisessa muodossa.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

-tombba: onko tää sulle jo tuttu: http://www.seachem.com/Products/product ... brium.html. Valtavan suosittu tuote, sitä saa tosin halvemmalla esmes AFlta nimelle Barrs GH-booster. Vähävaloisissa sillä voi Barrin mukaan korvata kokonaan mikrot ja raudan. Oman kokemukseni mukaan älyttömän riittoisa! Ehdottaisin ostoslistalle ton/vastaavan, KNO3, KH2PO4, jokin hyvä mikro kunnon raudalla ja ehkä jos pakettiin mahtuu, hiukan rautaa varmuuden varoiksi (myyt pois jos et tarvii). Mä tilasin just rautakelaattia, en jostain syystä saa nyt rautaa pysymään ylhäällä Plantexilla millään (mäentajuu!!!) vaikka riitti aiemmin ihan hyvin ja nyt valomäärän tipahdettua rajusti sitä pitäisi järkeni mukaan mennä vähemmän kuin aiemmin. Tuolla on pakko olla joku kasvi, joka ryystää sen! Olen esmes tällä viikolla kipannut pitkin viikkoa 450-litraseen 100ml Plantexia (liuos jossa 20g/500ml vettä, Jamesin ohje) ja kolminkertaisesti Seachem Ironia ja mitä ihmettä, testi näyttää lähes nollaa (testi tarkistettu). Onneksi on rautatesti, ei olisi mitään mahkuja pysyä kärryillä tollasissa määrissä muuten. Ehkä se vielä asettuu. Jos käytät KH2PO4 ja KNO3, et tarvii K2SO4, mutta jos vähennät ekaksi mainittuja, täytyy uupuva K korvata K2SO4llä. Fosfaattia kuluu todella vähäisiä jauhemääriä, ei kandee tilata isoa satsia, ota tilalle vaikka hiukan rautaa mieluummin.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-tombba-
Member
Member

Sisso kirjoitti:-tombba: onko tää sulle jo tuttu: http://www.seachem.com/Products/product ... brium.html. Valtavan suosittu tuote, sitä saa tosin halvemmalla esmes AFlta nimelle Barrs GH-booster. Vähävaloisissa sillä voi Barrin mukaan korvata kokonaan mikrot ja raudan. Oman kokemukseni mukaan älyttömän riittoisa! Ehdottaisin ostoslistalle ton/vastaavan, KNO3, KH2PO4, jokin hyvä mikro kunnon raudalla ja ehkä jos pakettiin mahtuu, hiukan rautaa varmuuden varoiksi (myyt pois jos et tarvii). Mä tilasin just rautakelaattia, en jostain syystä saa nyt rautaa pysymään ylhäällä Plantexilla millään (mäentajuu!!!) vaikka riitti aiemmin ihan hyvin ja nyt valomäärän tipahdettua rajusti sitä pitäisi järkeni mukaan mennä vähemmän kuin aiemmin. Tuolla on pakko olla joku kasvi, joka ryystää sen! Olen esmes tällä viikolla kipannut pitkin viikkoa 450-litraseen 100ml Plantexia (liuos jossa 20g/500ml vettä, Jamesin ohje) ja kolminkertaisesti Seachem Ironia ja mitä ihmettä, testi näyttää lähes nollaa (testi tarkistettu). Onneksi on rautatesti, ei olisi mitään mahkuja pysyä kärryillä tollasissa määrissä muuten. Ehkä se vielä asettuu. Jos käytät KH2PO4 ja KNO3, et tarvii K2SO4, mutta jos vähennät ekaksi mainittuja, täytyy uupuva K korvata K2SO4llä. Fosfaattia kuluu todella vähäisiä jauhemääriä, ei kandee tilata isoa satsia, ota tilalle vaikka hiukan rautaa mieluummin.

Juu tuo equilibrium on tuttu tosiaan ja tarkoitus oliskin hankkia tuota barrin GH boosteria jossain vaiheessa. KH2PO4, KNO3 ja MgSO4 + TNC olisi nyt kutakuinkin tiedossa, kunhan saan taas rahallisen puolen kohdilleen niin saan niitä varastoon ja noillahan pääseekin jo pitkälle. Alkaakin olemaan kaikki lannoitteet aika finaalissa, kun ei ole päässyt uusia hankkimana vielä, mutta onhan tuolla onneksi 1,5litraa profitoa vielä jäljellä ja vähän flourishia millä pärjäilen vielä tovin. Täytyy vain toivoa ettei kasvit tykkää kyttyrää ravinteiden puutteesta tai levät ala rehottamaan. Rautaa menee muuten ihan älyttömiä määriä mullakin tuohon 270 litraiseen mikä on täynnä kasvia. Mutta tosiaan ennenkuin pääsen tuota EI lannoitusta aloittelemaan täytyy hankkia uusi vesitestisetti, kun vanhat alkaa olemaan lopussa ja ne tarvittavat jauheet. Niin ja uusi hiilarilevitin 450 liraiseen :) Nykyinen ei ehkä jatkon kannalta ole se paras vihtoehto, kun on nippusiteellä pieni keraaminen passiivilevitin sisäsuodattimen edessä kiinni :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”