Auttakaa, aloitin koulun akvaarion hoidon
Valvoja: Moderaattorit
Re: Auttakaa, aloitin koulun akvaarion hoidon
Ulkosuodattimelle tulee ääni täältäkin. Ja syyt ihan samat kuin muillakin.
Mutta jos tosiaan haluat sinne laatupelin edulliseen hintaan niin unimax 250 professiona hakkaa tetratec:n ja muut mennen tullen.
Ja muutenkin suosittelen pientä akvaariokauppaa. Saat sieltä tilattua myös kalat, kasvit ja muut öttiäiset. Luonnollisesti myös hoitoaineet jne.
Mutta jos tosiaan haluat sinne laatupelin edulliseen hintaan niin unimax 250 professiona hakkaa tetratec:n ja muut mennen tullen.
Ja muutenkin suosittelen pientä akvaariokauppaa. Saat sieltä tilattua myös kalat, kasvit ja muut öttiäiset. Luonnollisesti myös hoitoaineet jne.
Tuo tetratec on todella hyvä valinta. Itselläni pyörii tollanen ex 600 ja 700 :nen, eikä mitään huonoa sanottavaa ole. Mulla oli tollanen aqualin sisäsuodatin ja se oli vähän hankala tapaus. Osat ei pysynyt paikoillaan ja oli muutenkin aika muovinen kapine...
140 litrainen sekala ja 4 litrainen rapula
Kumpi se oli fan-sarjan suodatin vai unifilter sarjan edustaja. Unifiltereistä mulla ei oo kokemuksia, mut ne fan-sarjan vehkeet on kyllä ihan leluja. Tollanen aqua-elin ulkosuodatin mulla oli ja sitä en voi muuta ku ylistää. Duunissa kuitenki yhden sun toisen vehkeen kanssa ollu tekemisissä ja unimaxit hakkaa ne käyttömukavuudeltaan ja toimivuudeltaan sekä joustavuudeltaan muut mennen tullen.Mulla oli tollanen aqualin sisäsuodatin ja se oli vähän hankala tapaus. Osat ei pysynyt paikoillaan ja oli muutenkin aika muovinen kapine...
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
AqUaRi kirjoitti:Tuo tetratec on todella hyvä valinta.
Pakko kysyä, että onhan sulla kokemusta myös saman kokoisesta Eheimistä? Mä en nimittäin miettisi kahta kertaa, jos nyt tulisi suodattimen osto. Käynnissä tällä hetkellä ex 1200 ja tuntuu, että siitä on puolessa vuodessa loppunut kaikki teho. Saatikaan mikä ero on sitä purkaessa verrattuna Eheimiin, tai Fluvaliin. Fluvalillakaan ei ole kuin yksi suodatin, joka on miellyttänyt ja se on FX-5.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Ihan ehdottomasti kannattaa ennemmin hommata ulkosuodatin, jos vaan saat sen pömpelin jonnekin piiloon. Se on kuitenkin aika iso laitos, eikä sitä oikein voi pitää keskellä koulun käytävää pyörimässä... Sisäsuodattimillakin tulee ihan kivasti toimeen tuon kokoisessa altaassa, mutta kalaston lisääntyessä ne on (ainakin ulkosuodattimeen verrattuna) aika työläitä kun pitää olla jatkuvasti puhdistamassa (vrt. 2 sisäsuodatinta, joita puhdistat vuoroviikoin tai yksi ulkosuodatin jonka puhdistat 2 kertaa vuodessa). Kun kyseessä on kuitenkin tämmöinen hoito-akva, niin mun mielestä kannattaa panostaa helppohoitoisuuteen.
Noista monnisista sen verran, että kaikki monniset on parvikaloja (parvi siis on väh. 6 yksilöä) ja parveutuvat usein myös samannäköisten lajien kanssa. Eli sun ei välttämättä tarvi hommata just niitä monnisia (vaikka ainahan se parempi olisi) mitä altaassa jo on, vaan myös muut samannäköiset kelpaa niille kaveriksi. Altaalla on jo kuitenkin sen verran kokoa, että vaikka joku 10 monnisen parvi voisi olla sopiva. Mutta ensin allas kuntoon ja sitten vasta lisää kaloja!
Pieni Akvaariokauppa saa äänen täältäkin, sieltä saat vaikka postin kautta tilattua kaiken tarpeellisen ja siellä ainakin on kauppias joka tietää mistä puhuu
Tätä yhtä tietämääni poikkeusta lukuunottamatta pieni varoituksen sana näistä myyjistä: suurimmalla osalla vilkkuu euron kuvat silmissä ja siinä tilanteessa vähät välitetään siitä, mitä asiakkaan olisi järkevää altaaseensa hankkia. Tai sitten ollaan kyllä ihan oikeasti hyväntahtoisia ja halutaan auttaa, mutta tieto-taito on peräisin jostain 70-luvulta... mutta tosiaan, jos meinaat netin kautta tilata niin tätä ongelmaa ei niinkään tule.
Kyllä täytyy vielä sanoa: kyllä mun sydäntä lämmittää kun joku noin ottaa asiakseen koulun akvaarion hoidon, itsekin vielä asiaan vihkiytymättömänä. Jaksaa ottaa perusteellisesti selvää ja oikeasti paneutua asiaan! Hieno juttu, nostan hattua!
Noista monnisista sen verran, että kaikki monniset on parvikaloja (parvi siis on väh. 6 yksilöä) ja parveutuvat usein myös samannäköisten lajien kanssa. Eli sun ei välttämättä tarvi hommata just niitä monnisia (vaikka ainahan se parempi olisi) mitä altaassa jo on, vaan myös muut samannäköiset kelpaa niille kaveriksi. Altaalla on jo kuitenkin sen verran kokoa, että vaikka joku 10 monnisen parvi voisi olla sopiva. Mutta ensin allas kuntoon ja sitten vasta lisää kaloja!
Pieni Akvaariokauppa saa äänen täältäkin, sieltä saat vaikka postin kautta tilattua kaiken tarpeellisen ja siellä ainakin on kauppias joka tietää mistä puhuu
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kyllä täytyy vielä sanoa: kyllä mun sydäntä lämmittää kun joku noin ottaa asiakseen koulun akvaarion hoidon, itsekin vielä asiaan vihkiytymättömänä. Jaksaa ottaa perusteellisesti selvää ja oikeasti paneutua asiaan! Hieno juttu, nostan hattua!
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
Dokumentaatio.
Kirjoita myös jonkinlaiset selkeät kirjalliset perushoito-ohjeet tuleville hoitajille. Itse kun lukion käytyäsi todennäköisesti siirrät hoitovastuun jollekin toiselle.
Kirjoita myös jonkinlaiset selkeät kirjalliset perushoito-ohjeet tuleville hoitajille. Itse kun lukion käytyäsi todennäköisesti siirrät hoitovastuun jollekin toiselle.
Taas tuli hyvää palautetta, kiitos!
Ehkä sitten kuitenkin kallistun ulkosuodattimeen kun eihän nuo minun rahoista ole pois, mietin vaan kanslian tädin mielenterveyttä jos vien sinne monen sadan euron laskun.
Tuon akvan takana, jonne suodatin siis tulisi, ei ole sen kummemmin mitään liikettä, flyygeli siellä kylläkin on mutta sitä ei juuri ikinä käytetä.
Perusteelliset hoito-ohjeet tulen kyllä kirjoittamaan aivan varmasti ja mielellään näytän toimenpiteet ihan käytännössäkin, onneksi tässä nyt on vielä aikaa hoitajan vaihdokseen yli 2 vuotta. Kerkeän itse perehtymään tuon kunnolliseen hoitoon ensin.
Tosin voi olla että pystyn sitä hoitamaan myöhemminkin.
Eli monnisia ostamaan sitten heti kun on muut asiat ok...
---------------------------
En nyt ole siis ihan tajunnut yhtä asiaa: jos hankin ulkosuodattimen, pitääkö sen lisäksi olla sisäsuodatin? Ja pitääkö sisäsuodattimia olla kaksi? Kiitos
Ehkä sitten kuitenkin kallistun ulkosuodattimeen kun eihän nuo minun rahoista ole pois, mietin vaan kanslian tädin mielenterveyttä jos vien sinne monen sadan euron laskun.

Perusteelliset hoito-ohjeet tulen kyllä kirjoittamaan aivan varmasti ja mielellään näytän toimenpiteet ihan käytännössäkin, onneksi tässä nyt on vielä aikaa hoitajan vaihdokseen yli 2 vuotta. Kerkeän itse perehtymään tuon kunnolliseen hoitoon ensin.

Eli monnisia ostamaan sitten heti kun on muut asiat ok...
---------------------------
En nyt ole siis ihan tajunnut yhtä asiaa: jos hankin ulkosuodattimen, pitääkö sen lisäksi olla sisäsuodatin? Ja pitääkö sisäsuodattimia olla kaksi? Kiitos

hoitoallas 270 l + koira + kilpikonna + 2 gerbiiliä + kääpiöhamsteri + 2 syyrialaista hamsteria 

Riippuu siitä miten tehokas suodatin. Kaksi ulkosuodatinta olisi kait ihan hyvä.tii kirjoitti:En nyt ole siis ihan tajunnut yhtä asiaa: jos hankin ulkosuodattimen, pitääkö sen lisäksi olla sisäsuodatin? Ja pitääkö sisäsuodattimia olla kaksi? Kiitos
Jos jonkun sisäsuodattimen kohdalla lukee esim. akvaarion koko 200-300 litraa, niin sekö yksistään silloin riittää 240-litraiseen?
hoitoallas 270 l + koira + kilpikonna + 2 gerbiiliä + kääpiöhamsteri + 2 syyrialaista hamsteria 

Sillon se tarkottaa joko sitä että se on tarkoitettu 200-300 litran altaaseen, tai se suodattaa 200-300 litraa vettä tunnissa. Kaksi ulkosuodatinta olisi hyvä koska sillon bakteerinkanta ei tuhoudu kun vaihdat vettä ja peset vain toisen suodattimen, sitten bakteerit alkaa taas leviämään joka on hyvä juttu. Sisäsuodatin vie sieltä altaassa tilaa kaloilta joten en suosittele jos ei halua sellasta laatikon mallista rumaa juttua sinne. Ihan vaan kalojen hyvinvoinnin takiatii kirjoitti:Jos jonkun sisäsuodattimen kohdalla lukee esim. akvaarion koko 200-300 litraa, niin sekö yksistään silloin riittää 240-litraiseen?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kaksi ulkosuodatinta... mihinkähän ne tuossa sitten sijoittaisi, ainut vaihtoehto olisi varmaan lattia. Ja sitten on jo toinen asia nostaako se suodatin lattiatasosta noin korkealle vettä (akvan yläreuna yli 1,5 metrin korkeudessa).
Mutta miten sitten 2 sisäsuodatinta toimisi? Niistähän voisi puhdistaa myös vain toisen kerrallaan. Viehän ne toki tilaa jne, mutta tähänkin asti tuossa on ollut sisäsuodattimet eikä ne mua henkilökohtasesti kauheasti haittaa, ainoastaan se matto. Jos ne hankkisi, olisiko hyvä esim. 2 x 150-litraiseen tarkoitettu suodatin?
Mietin vasta vaihtoehtoja, suodattimen/suodattimet hankin vasta myöhemmin kun olen ottanut tarpeeksi selville.
Mutta miten sitten 2 sisäsuodatinta toimisi? Niistähän voisi puhdistaa myös vain toisen kerrallaan. Viehän ne toki tilaa jne, mutta tähänkin asti tuossa on ollut sisäsuodattimet eikä ne mua henkilökohtasesti kauheasti haittaa, ainoastaan se matto. Jos ne hankkisi, olisiko hyvä esim. 2 x 150-litraiseen tarkoitettu suodatin?
Mietin vasta vaihtoehtoja, suodattimen/suodattimet hankin vasta myöhemmin kun olen ottanut tarpeeksi selville.

No jaa, jos sitten uuden mattosuodattimen ostaisit ja laittaisit sen akvaarion takalasiin jne. Ei olis törkynen 

Kyllä tuohon mun mielestä riittää ihan kivasti se yks ulkosuodatin, kaksi koulun altaassa on mun mielestä jo liioittelua. Sen lisäksi voit jättää sen jo altaassa olevan sisäsuodattimen käyttöön ikään kuin roskankerääjäksi. Se sisäsuodatin siis kerää suurimmat liat itseensä, jolloin ulkosuodatin ei tukkeudu niin nopeasti, mutta ulkosuodattimen ansiosta sisäsuodatintakaan ei tarvitse jatkuvasti olla puhdistamassa. Pelkällä ulkosuodattimellakin toki pärjäät tai sitten vaikka niillä kahdella sisäsuodattimella.
Sen verran vielä sanon, että "suodatustehoja" kannattaa aina ihan reilusti ylimitoittaa, eli tuohon altaaseen saat kyllä ostaa ihan niin tehokkaat sisäsuodattimet kuin suinkin satut löytämään. Jos siis kahdella sisäsuodattimella haluat pärjätä. Mutta kyllä mä ihan lämpimästi suosittelen sitä ulkosuodatinta, se on helpompi, tehokkaampi, pitkäikäisempikin ja kaikin puolin parempi, paitsi hinnaltaan ja onhan ne vähän monimutkaisempia rakenteeltaan kuin pienet sisäsuodattimet.
Yritä nyt saada jotain tolkkua näistä mun selityksistä
Sen verran vielä sanon, että "suodatustehoja" kannattaa aina ihan reilusti ylimitoittaa, eli tuohon altaaseen saat kyllä ostaa ihan niin tehokkaat sisäsuodattimet kuin suinkin satut löytämään. Jos siis kahdella sisäsuodattimella haluat pärjätä. Mutta kyllä mä ihan lämpimästi suosittelen sitä ulkosuodatinta, se on helpompi, tehokkaampi, pitkäikäisempikin ja kaikin puolin parempi, paitsi hinnaltaan ja onhan ne vähän monimutkaisempia rakenteeltaan kuin pienet sisäsuodattimet.
Yritä nyt saada jotain tolkkua näistä mun selityksistä

Serene and silent sky,
Ainii minkä kokoinen tää allas siis olikaan?
Noin 240 litraa.
Itsekin laittaisin ulkosuodattimen ja jättäisin sisäsuodattimen keräilemään roskia vedestä.
Itsekin laittaisin ulkosuodattimen ja jättäisin sisäsuodattimen keräilemään roskia vedestä.
Ulkosuodattimelle se olemassaoleva sisäsuodatin kaveriksi. Jos aqua-elin vehkeeseen päädyt, niin ei sitä sisäistä välttämättä edes tarvita, mutta ei siitä haittaakaan ole.
Mie olen pärjännyt 2 sisäsuodattimella toisessa akvassa ja ne putsataan "tosi harvoin" ehkä noin 3-4kk:den välein samoin toisen altaan suodatin joka on yksinään. Altaat on kylläkin vaan 128l, mutta kalaa on jonnii verran. Toisesta löytyy eheimin aquaball toisiks isoin ja pick up ja toisesta isoin aquaball.
Tähän väliin että: onko noi aquabalin suodatimmet kuinka tehokkaita?
Luulen että päädyn kuitenkin 2 uuteen ja tehokkaaseen sisäsuodattimeen teidän ulkosuodatin-suositteluista huolimatta. Mattosuodatinta tuohon ei ainakaan enää tule niin kauan kun minä saan päättää.
Mitä tehoa suosittelisitte, eli montako litraa tunnissa?

Mitä tehoa suosittelisitte, eli montako litraa tunnissa?

Jos sä muutat kalaston sellaks joka tarttee virtausta nii ota suoraan 1000 litraa vetävä suodatin, buhuhaahahah!
Tässä sinulle muutamia hyviä vaihtoehtoja:
Kaksi kappaletta näitä: Aquabee newline 500
Tai sitten yksi tälläinen: Aquabee newline 1000
Ja aqua-elin laitteistosta:
Kaksi kappaletta näitä: Unifilter 500 tai Unifilter 500 uv
Tai sitten yksi tälläinen: Unifilter 1000 uv
Kaksi kappaletta näitä: Aquabee newline 500
Tai sitten yksi tälläinen: Aquabee newline 1000
Ja aqua-elin laitteistosta:
Kaksi kappaletta näitä: Unifilter 500 tai Unifilter 500 uv
Tai sitten yksi tälläinen: Unifilter 1000 uv
Eiköhän noista löydy sopivaa suodatinta, kiitos. Taidan kallistua vieläpä Aqua-eliin.

Uudistetut mittaukset antoikin akvaarion kooksi 270 litraa.
Ja varmistui, että monniset on korumonnisia, sillä pengoin laatikoita joissa on akvan tarvikkeita ja sieltä löytyi infoa kaikista kaloista joita siellä on/on ollut. Ainakin loistobarbeja ja lehtikaloja siellä on ollut aiemmin.
Olen tilannut Aquaelin 1000 UV -suodattimen, ja tänään perehdyin noihin tämänhetkisiin suodattimiin. Matto lähti samalla vetämään piharoskikseen. Maton takana ollut on Resun Magic-Jet Filter 1000 l tunnissa kierrättävä ja toinen suodatin on samanmerkkinen 700 litraa kierrättävä. Tehoja siis (ainakin pitäisi) löytyy, mutta jo pari päivää veden vaihdosta vesi vain seisoo kuin saavissa. Eli ihan varmaan on paikallaan uusi suodatin. Löysin toisen vanhan suodattimen pakkauksesta myös ostopäivän joka oli 2006 vuoden puolelta.
Jätän noista vanhemmista kyllä toisen uuden suotimen kaveriksi ainakin jos ei virtaus tunnu olevan riittävä, varsinkin nyt kun altaan koko kasvoi huimalla 30 litralla.
Vaihto kai muutenkin pitäisi tehdä niin että aluksi uusi vanhan kaveriksi ja myöhemmin vanha pois, vai olenko ymmärtänyt väärin?
Aion vaihtaa tuohon uuden hiekan lähiviikkoina vaikka alkuun sanottiinkin ettei tarvitse. Pohja näyttää kuitenkin niin epäilyttävältä että en voi hyvällä omallatunnolla ostaa sinne uusia kaloja ennen kuin sekin asia on saatu järjestykseen. Samalla tulee kasvit istutettua uusille paikoille, kun nyt ne on keskellä yhdessä rykelmässä ja reunoilla ei ole mitään.
Tilasin kaiken muun tarpeellisen ohella petokotiloita 3 kpl. Kuinka nopeaa tahtia ne syö muut kotilot pois? Kierteissarvikotilot on kuitenkin ilmeisen tärkeitä pohjan möyhimisen kannalta, niin mietin vaan että ei kai ne "kuole sukupuuttoon" hetkessä?
Meinasi melkein unohtua: laatikossa oli Sera Florenette -tabletteja, käykö ne lannoitteesta sitten kun olen vaihtanut hiekan? Siis niin että laittaa aina tabletin sille kohtaa mihin istuttaa kasvin. Tilasin pmdd:tä jota alan myös laittaa heti kun se vaan saapuu, mutta se ei varmaan riitä tuossa istutusvaiheessa? Ja aion vaihtaa hiekan puolet ja puolet -tyylillä viikon välein, mikä olisi hyvä siihen väliin ettei hiekat sekoitu?
Tämmösiä kuulumisia tälläkertaa.

Olen tilannut Aquaelin 1000 UV -suodattimen, ja tänään perehdyin noihin tämänhetkisiin suodattimiin. Matto lähti samalla vetämään piharoskikseen. Maton takana ollut on Resun Magic-Jet Filter 1000 l tunnissa kierrättävä ja toinen suodatin on samanmerkkinen 700 litraa kierrättävä. Tehoja siis (ainakin pitäisi) löytyy, mutta jo pari päivää veden vaihdosta vesi vain seisoo kuin saavissa. Eli ihan varmaan on paikallaan uusi suodatin. Löysin toisen vanhan suodattimen pakkauksesta myös ostopäivän joka oli 2006 vuoden puolelta.
Jätän noista vanhemmista kyllä toisen uuden suotimen kaveriksi ainakin jos ei virtaus tunnu olevan riittävä, varsinkin nyt kun altaan koko kasvoi huimalla 30 litralla.

Aion vaihtaa tuohon uuden hiekan lähiviikkoina vaikka alkuun sanottiinkin ettei tarvitse. Pohja näyttää kuitenkin niin epäilyttävältä että en voi hyvällä omallatunnolla ostaa sinne uusia kaloja ennen kuin sekin asia on saatu järjestykseen. Samalla tulee kasvit istutettua uusille paikoille, kun nyt ne on keskellä yhdessä rykelmässä ja reunoilla ei ole mitään.
Tilasin kaiken muun tarpeellisen ohella petokotiloita 3 kpl. Kuinka nopeaa tahtia ne syö muut kotilot pois? Kierteissarvikotilot on kuitenkin ilmeisen tärkeitä pohjan möyhimisen kannalta, niin mietin vaan että ei kai ne "kuole sukupuuttoon" hetkessä?
Meinasi melkein unohtua: laatikossa oli Sera Florenette -tabletteja, käykö ne lannoitteesta sitten kun olen vaihtanut hiekan? Siis niin että laittaa aina tabletin sille kohtaa mihin istuttaa kasvin. Tilasin pmdd:tä jota alan myös laittaa heti kun se vaan saapuu, mutta se ei varmaan riitä tuossa istutusvaiheessa? Ja aion vaihtaa hiekan puolet ja puolet -tyylillä viikon välein, mikä olisi hyvä siihen väliin ettei hiekat sekoitu?
Tämmösiä kuulumisia tälläkertaa.

Viimeksi muokannut tii, 18:50, 18.11.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ei ne kierteiset kuole sukupuuttoon, kun ei petokotilot saa millään kaikkia hengiltä...
Jos ei ole virtausta pinnassa, niin säädä se pintaa päin niin sitten itä tulee.
Jos ei ole virtausta pinnassa, niin säädä se pintaa päin niin sitten itä tulee.
No kun ei sitä virtausta ole pinnassa eikä keskellä eikä myöskään pohjalla.