Vastausten tyylistä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Taika-Jim kirjoitti:Newbie, mikä newbie ja sillä selvä...
ReimaR kirjoitti:Määrittele "newbie"? Esim. kuinka kauan on harrastettava akvaarioita että pääsee tuosta nimityksestä eroon?
Sepä se, kun yleensä netissä tuo nimitys ei katso sitä aikaa minkä olet harrastanut, vaan nimenomaan sitä milloin olet reikisteröitynyt palstalle.

Ja siitähän sitä onkin sitten mukava turinoida, että miten joku ei osaa käyttää hakutoimintoa ja etkö sä lukenut rekisteröintiohjeita ja miten sä et voi huomata linkkiä ylälaidassa...

Hyvä olisi myös muistaa, että osalle ihmisistä, varsinkin nuoremmista, vierailut netissä voi olla vielä laskettavissa kahden käden sormilla. Kaikki eivät ole sinut tämän homman kanssa, eivätkä ymmärrä hölkäsen pöläystä, kun ruvetaan karjumaan hausta ja hakusanoista, ynnä muista ihme jutuista.

Sitten ollaankin hiljaa, kun ei kehdata myöntää, että ei tajunnut mitään...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

mysli kirjoitti: Omasta puolestani voisin sanoa, ettei kukaan minua ole "kiusannut", mutta joskus kyllä on käynyt sääliksi uutta kysyjää. Viimeksi ehkä nimimerkkiä Viksu (jos nyt oikein muistan). Tosin siinä keskustelussa ymmärsin myös ilkeiltäkin kuulostaneiden vastaajien kannan, kun kysytään neuvoa eikä sitten noudateta sitä, niin turhautuuhan siinä.
Kyseisessä esimerkissä turhautuivat vastaajat (myös minä itse) siihen, että kysyjä halusi neuvoja, muttei useista pyynnöistä huolimatta suostunut kertomaan vastauksen antamisen kannalta oleellisia tietoja millään ilveellä. Asiasta huomautettiin hyvin asialliseen sävyyn monta kertaa, kunnes vastaajat turhautuneina totesivat ettei kyseistä ihmistä voi auttaa, koska hän sitkeästi kieltäytyy antamasta tietoja.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Jussi77 kirjoitti:Erilaisten foorumien hausta on sanottava, että mikäli esim. viestiketjujen nimet olisivat indeksoitu jollain loogisella tavalla (=ei taivutusmuotoja sanasta, mainittu kala perusmuodossaan, perusmuotoisia avainsanoja kuvaamassa ongelmaa), olisi hausta selkeää hyötyä. Kun ihmiset käyttävät erilaisia mm. taivutusmuotoja puhumattakaan eri sanoista, ei haulla aina oikein meinaa löytää etsimäänsä; joko ollenkaan tai sitten kahden tuhannen löytyneen tuloksen joukosta.
Tiesitkin varmaan että tuossa haussa voi käyttää * jokerimerkkinä? Joskus tosin senkin kanssa on vaikea löytää relevantteja tuloksia.

Puhut kyllä asiaa. Joskus vakioporukka on niin tiivistä, että siihen on todella vaikea päästä mukaan. Täällä sitä nyt ei varsinaisesti ole esiintynyt, mutta siinä kestää joskus kauan, ennen kuin saavuttaa vakikäyttäjien "luottamuksen".

Jos joku vakkari nyt kysyisi että kertoisiko joku neontetrasta, niin varmasti hänet ohjattaisiin kohtalaisen ystävällisesti käyttämään hakua, tai jopa etsittäisiin joku hyvä keskustelu valmiiksi. Näin tapahtuu useimmiten myös aloittelijoiden kysyessä, mutta joskus tulee näitä epäystävällisiä "pitääkö tätä samaa asiaa jauhaa.." ja "oletko koskaan kuullut hausta tai googlesta". Mun mielestä tuota "oletko koskaan kuullut.." voisi jo sanoa *****iluksi. Siis keljuiluksi [;)]

Niin, ja todella hymiöt auttaisivat asiaa huomattavasti.
"Oletko koskaan kuullut hausta.." ja
"Oletko koskaan kuullut hausta [;)] " kuullostavat ihan erilaisilta. Siis enemmän hymiöitä ja vähemmän herneitä :)
vikki80
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Eiköhän koko ongelma poistuisi jos vastaamaan kyllästyneen seniori harrastajat vain yksinkertaisesti lopettaisi alkeet-palstan lukemisen.

Ja voisihan tuo haku-kuvakekin olla pikkuisen isompi, ainakin itseltä meni sen löytämiseen kuukausi.
:?
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Taika-Jim kirjoitti: Kaikki eivät ole sinut tämän homman kanssa, eivätkä ymmärrä hölkäsen pöläystä, kun ruvetaan karjumaan hausta ja hakusanoista, ynnä muista ihme jutuista.

Sitten ollaankin hiljaa, kun ei kehdata myöntää, että ei tajunnut mitään...
Juuri näin on minulla, Vaikka hiljaa en osaakaan aina olla ja kehtaan myöntää melkein mitä tahansa. [;)] Hakupalvelujen käyttö on yhtä tuskaa, en osaa etsiä oikealla sanalla, yhdistelmällä tai rajata hakua lainkaan. Opettelen kyllä, mutta hitaasti se käy.

Niin muuten, tuossa Viksun tapauksessakin saattoi olla kyse juuri tästä tietämättömyydestä. Ehkäpä hän ei osannut lainkaan tulkita testien tuloksia numeroina, vaan ainoastaan niiden olevan OK. (siis vähän niinkuin lämpömittarissa on se vihreä alue) Eikä sitten uskaltanut tuota myöntää pelätessään kuulevansa, ettei hänellä pitäisi kaloja olla ollenkaan, kun ei edes testatakaan osaa. En tiedä, mutta mahdollisuushan se on tuokin. :? Mutta kuten jo sanoin, ymmärrän täysin turhautuneita vastaajia tuossa tapauksessa, toisaalta myös kysyjää, jolla selvästi oli hätä sairaan kalansa takia.

Uuden, aiemmasta poikkeavan tiedon hyväksyminen on vaikeaa, samoin on hankala uskoa, että olisi toiminut väärin, vaikka onkin yrittänyt tehdä parhaan tietonsa mukaan. Tällöin sillä miten asia esitetään on valtava vaikutus tiedon perille menemiseen.
Killu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Killu »

Pitää muistaa sekin, että kaikki eivät surffaa netissä kiinteähintaisen internetliittymän takaa. Oikean asian löytäminen siitä valtavasta roskamäärästä mitä hakupalvelut ruudulle lähes aina heittävät on modeemin käyttäjälle tuskallisen hidasta ja kallista.
tuplakupla
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Enpä jaksa alkaa niitä ilkeäsävyisiä viestejä kaivella, mutta takuulla niitä olen montakin täällä nähnyt, ja useimmiten yhden ja saman tyypin tuotoksia... Muutama hapannaama aina porukkaan mahtuu kai sitten, vaikka suoranaista ilkeilyä en ymmärräkään.

Kukin sisimmässään tietää miten täällä käyttäytyy, jos enää mitään sisimmässään edes kykenee tuntemaan... ;)
~ To conquer yourself is to know The Way. ~
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Näitä ilkeäsanaisia ja tiukkasanaisia viestejä olen minäkin huonannut täällä. Ikävää saada tällaista osakseen ja vastaukseksi. Itse pyrin kyllä neuvomaan ja opastamaan miten vain itse kykenen.

Ja mitä huumoriin tulee, niin joillakin ei tunnu sitä olevan.

Enpä ala tässä ketään nimeämään tai laittamaan esimerkkiä.

Hmm, olenkohan kellekään muullee joskus vastannut ilkeästi 8O
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
qasimodo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja qasimodo »

Suurin osa taitaa kuitenkin olla innostuneita harrastajia, jotka ilomielin jakavat tietonsa ja kokemuksensa muiden kanssa. Näin hyvä :mrgreen: Itse olen tainnut pääasiassa seurata palstaa lukijana ja näin saanut hyvää tietoa muiden kokemuksista, mutta myöskin nähnyt tekstejä, jotka olisi voinut kauniimminkin ilmaista :frown: .

Eihän kaikkea aina tarvitse kommentoida :? . Käyttäjiä on toista tuhatta, joten aina joku jaksaa sen ystävällisenkin vastauksen antaa, jos itsellä sattuu olemaan huono päivä, tai ei muuten vain jaksa aina vastata samoihin kysymyksiin.
Niin ja sitä paitsi, eiks se ole ihan mukavaakin tuntea itsensä tarpeelliseksi, edes joskus [;)] .

Eihän tänne kohta uskalla kukaan "vihreä" kirjoittaa, jos vastassa on "kiukkuinen lauma asiantuntijoita", joista luultavasti todellisia asiaan perehtyneitä ja kymmenien vuosien kokemuksen omaavia on aniharva.

Hauska harrastus, jonka parissa saa aikaa kulumaan, muttei sen takia kannata pahoittaa mieltään :) .

Tarja
aquado
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja aquado »

Kiitokset hyvästä analyysistä, Jussi77!
Jussi77 kirjoitti: Paljon on varmasti "yhteisöllisyydestä" kysymys. Joidenkin keskustelupalstojen porukka on niin tiivistä, että uuden kasvon voi olla todella vaikeaa enää heittäytyä mukaan - kynnys on liian korkea peläten tulevansa torjutuksi, nolatuksi tai joutuvansa newbie-rääkkiin ennenkuin yhteisö hyväksyy käyttäjän.
Tuohon täytyy todeta, että ainakaan itse en joutunut minkäänlaisen kiusan tai ilkeilyn kohteeksi aloittaessani samanaikaisesti sekä akvaarioharrastuksen, että tälle palstalle kirjoittelun.

Alun kysymykseni tuntuvat jo nyt muutaman kuukauden jälkeen juuri niiltä, joille vastaukset olisi pitänyt etsiä itse enemmän lukemalla. Silti sain niihin asiallisia vastauksia tai lisäinformaation kyselyjä vastausten antamisen mahdollistamiseksi. Toki minulla on kokemusta monen sortin nettikeskustelusta ja pitkältä ajalta ja tähänkin yhteisöön sisään päästäkseni olen saanut hiukan työntöapua, mutta hyvin ystävällisesti minut on vastaan otettu. Kiitos siitä.

Vaan kylläpä niitä kärkeviäkin kommentteja on näkynyt. Ne ovat sinänsä ikäviä, mutta yhtenä loogisena syynä niihin näen tämän keskusteluvälineen. Monet vierailevat täällä vähintään päivittäin ja usein kiinnostavampaa on asiasisältö, kuin se, kuka sen on kirjoittanut. Niinpä välillä saattaa alitajuisesti unohtua, että "taas sen saman asian" kyselijä ei olekaan "taas se sama tyyppi", eikä saman asian tolkuttaminen ole mennyt edellisillä kerroilla ohi korvien. Vasta muutaman kysymyksen kysyttyään tajuaa oikeasti ruveta käyttämään hakua, eikä sitä sittenkään heti osaa käytää oikein.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Tähän samaan läjään voisi nostaa myös ajatuksen kysyjien tyylistä.

-Monesti näkee juuri näitä jotka kysyvät vain ollakseen noudattamatta vastauksia. Tämä tietenkin turhauttaa.

-Sitten myös tämä, että monet kysyvät jotakin (joka saattaisi löytyä monesti haulla hetkessä) - kukaan ei vastaa muutamaan tuntiin tai alle päivässä ja sitten tulee solvauksia perään "eikö täällä kukaan muka tiedä?" "luulis nyt et joku viittis vastata" "tiedämpähän ainakin olla kirjottelematta enää kun muka asiantuntijat ei vastaa kysymyksiin" tms.
Tätä tapaa silloin tällöin ja tämä tappaa vastaushalut täysin. On ihan ymmärrettävää että kysyjä nostaa aihettaan ylemmäs jos ei saa vastausta esim. parissa päivässä (nostoviestit voi vaikka sitten myöhemmin tuhota kun vastaus on tullut) sillä se on saattanut monella hukkua kymmenien aiheiden joukkoon tai sillä on ollut epätarkka otsikko tai muu syy miksi se on jäänyt huomaamatta...

Mikäli kysyjät ja vastaajat kiinnittäisivät enemmän huomiota tyyliinsä palsta toimii ja vastaaminen sekä kysyminen on miellyttävämpää. Tämä ei ole kilpailu joissa "eniten tietävä" akvaristi palkitaan ja jokainen meistä alottaa aina pohjalta. Äkäisyys ei sovi keskustelulaudalle - oli kyseessä sitten kysyjä tai vastaaja!
ReimaR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Tähän käytyyn keskuteluun pätee hyvin vanha viisaus: Ei se ole tyhmä joka kysyy. Kyseleminen on kaiken oppimisen perusta. Joku voi nyt sanoa että oppihan lukemallakin. Kyllä, mutta siinä on jo asettanut itselleen kysymyksen johon lukemalla lähtee hakemaan vastausta. On todella ikävää jos kokeneemmat akvaristit jättävät vastaamatta aloitteiljoille vain sen vuoksi että joku toinen on jo kysynyt aiemmin samat kysymykset.
Mother nature is a bitch !
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Rääkky kirjoitti:Tähän samaan läjään voisi nostaa myös ajatuksen kysyjien tyylistä.

-Monesti näkee juuri näitä jotka kysyvät vain ollakseen noudattamatta vastauksia. Tämä tietenkin turhauttaa.

-Sitten myös tämä, että monet kysyvät jotakin (joka saattaisi löytyä monesti haulla hetkessä) - kukaan ei vastaa muutamaan tuntiin tai alle päivässä ja sitten tulee solvauksia perään "eikö täällä kukaan muka tiedä?" "luulis nyt et joku viittis vastata" "tiedämpähän ainakin olla kirjottelematta enää kun muka asiantuntijat ei vastaa kysymyksiin" tms.
Tätä tapaa silloin tällöin ja tämä tappaa vastaushalut täysin. On ihan ymmärrettävää että kysyjä nostaa aihettaan ylemmäs jos ei saa vastausta esim. parissa päivässä (nostoviestit voi vaikka sitten myöhemmin tuhota kun vastaus on tullut) sillä se on saattanut monella hukkua kymmenien aiheiden joukkoon tai sillä on ollut epätarkka otsikko tai muu syy miksi se on jäänyt huomaamatta...

Mikäli kysyjät ja vastaajat kiinnittäisivät enemmän huomiota tyyliinsä palsta toimii ja vastaaminen sekä kysyminen on miellyttävämpää. Tämä ei ole kilpailu joissa "eniten tietävä" akvaristi palkitaan ja jokainen meistä alottaa aina pohjalta. Äkäisyys ei sovi keskustelulaudalle - oli kyseessä sitten kysyjä tai vastaaja!
Aivan, tuo on todella rasittavaa. Mutta yleensä kuvaillun kaltaiset kysyjät ovat juuri aloittelijoita, jotka tulevat ehkä suomi24:stä ja ovat tottuneet siihen kirjoitustyyliin; Mix ei kukaan vastaa????? Onx tääl ketään?? Haloo!!!1! Miten mä voin värjätä taiston vihreex???

Nuo nyt kai yleensä moderoidaan. Yseimmiten kysyjät on kuitenkin ihan fiksuja, ja silti heille vastataan tylysti. Kysyjää voi pyytää kertomaan lisätietojakin ihan ystävällisesti. Kaiken voi tehdä ystävällisesti niin kauan kuin kysyjäkin on ystävällinen. Mitään asiakaspalvelijoitahan me ei olla, mutta pikkuisen voi miettiä miten asian ilmaisee.

Ymmärrän muuten tuonkin hyvin, että ei haluta noudattaa annettuja neuvoja. En minäkään aluksi halunnut uskoa mitä sanottiin, hyvin oli isot kalat pärjänneet pienessä purkissa. Mutta vähitellen se siitä sitten lähti sujumaan. Kyselin aina lisää neuvoja ja sulattelin niitä sitten aikani. Onhan se turhauttavaa vastaajien kannalta, kun ei voi tietää noudattaako kysyjä lopulta niitä annettuja neuvoja. Silti niitä neuvoja saattaa joku muu tarvita ja homma ei ole mennyt hukkaan.

Vielä sellainen asia, että täällä ei tunnuta ymmärtävän sitä seikkaa, että aloittelija uskoo painettuun sanaan ja kauppiaaseen. Tottakai, kuka nyt heti uskoisi mitä jollain nettipalstalla sanotaan. Yleensä muiden alojen kauppiaisiin voi kuitenkin jonkin verran luottaa. Se on sitten henkilöstä kiinni ketä hän lopulta uskoo. Ne jotka tällä palstalla oleilevat, on luultavasti saatu käännytettyä pois "kauppiasuskosta". Jotkut jatkavat kauppiaan uskomista, ja katoavat tältä palstalta. Niitäkin on monia. Ei silti tarvitse uutta kävijää teilata sen perusteella miten edelliset ovat käyttäytyneet.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Blue kirjoitti:Nuo nyt kai yleensä moderoidaan. Yseimmiten kysyjät on kuitenkin ihan fiksuja, ja silti heille vastataan tylysti.
Kysyjää voi pyytää kertomaan lisätietojakin ihan ystävällisesti. Kaiken voi tehdä ystävällisesti niin kauan kuin kysyjäkin on ystävällinen.
Tuosta saa sellaisen kuvan, että useimmille fiksuille kysyjille vastataan tylysti. Ovatko asiat oikeasti näin huonosti? Miksei niitä esimerkkejä tule, jos tämä on niin kovin yleistä?
Mitään asiakaspalvelijoitahan me ei olla, mutta pikkuisen voi miettiä miten asian ilmaisee.
Kyseessä ei aina ja välttämättä ole mikään hetken mielijohde vastata ilman hymiöitä. Itse ainakin päätän joskus vastata... no, en ehkä tylysti, mutta viileän asiallisesti.

Vaikka kysyjä olisi fiksukin, ja asiat on selitetty moneen kertaan, voi silti olla vaikea päästää irti vanhoista uskomuksista, kuten itsekin kirjoitit. Joitakin voisi tuossa jopa helpottaa turhien pai-pai-silkkihansikkaiden poisjättäminen. Itseäni ainakin helpotti. Ymmärsin aika nopeasti, että neuvoista olisi nyt syytä ottaa onkeensa.

Kati
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kati kirjoitti: Tuosta saa sellaisen kuvan, että useimmille fiksuille kysyjille vastataan tylysti. Ovatko asiat oikeasti näin huonosti? Miksei niitä esimerkkejä tule, jos tämä on niin kovin yleistä?
No ei sentään. Useimmiten vastataan fiksusti, mutta joskus tulee niitä tylyjä vastauksia. Esimerkkejä.. no en ole koskaan laittanut merkille mihin on vastattu tylysti, enkä kaikkia aiheita edes lue. Mutta kyllä niitä näkee, kerron heti jos sellainen taas vastaan tulee. Ehkäpä tuo nyt ei ole niin yleistä, mutta negatiiviset asiathan jää aina paremmin mieleen, kuin positiiviset.
Kyseessä ei aina ja välttämättä ole mikään hetken mielijohde vastata ilman hymiöitä. Itse ainakin päätän joskus vastata... no, en ehkä tylysti, mutta viileän asiallisesti.

Vaikka kysyjä olisi fiksukin, ja asiat on selitetty moneen kertaan, voi silti olla vaikea päästää irti vanhoista uskomuksista, kuten itsekin kirjoitit. Joitakin voisi tuossa jopa helpottaa turhien pai-pai-silkkihansikkaiden poisjättäminen. Itseäni ainakin helpotti. Ymmärsin aika nopeasti, että neuvoista olisi nyt syytä ottaa onkeensa.
No viileän asiallinen ei välttämättä ole mitenkään huono tyyli. Mutta se, että ensimmäinen vastaus kysymyksen jälkeen on "oletko koskaan kuullut hausta.." kyllä se mua ainakin harmittais. Se, että vastaa tiukkaan sävyyn kun kysyjä jankuttaa samaa asiaa, eikä usko mitään, on taas eri asia. Maassa maan tavalla, sitä saa mitä tilaa :)
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Kati kirjoitti:Miksei niitä esimerkkejä tule, jos tämä on niin kovin yleistä?
Tämä keskustelu tuntuu olevan lopulta jonkinmoista puun takaa ampumista. "Ei jakseta etsiä esimerkkejä, mutta nähty on..." Valittaa ja syyllistää kuitenkin jaksetaan. Onkohan tympeistä kommenteista edes moderaattoreille valitettu Kuva toiminnolla? Itse olen tehnyt näin joitakuita kertoja ja olen saanut useimmiten vastakaikua ajatuksilleni.
Kati kirjoitti:Kyseessä ei aina ja välttämättä ole mikään hetken mielijohde vastata ilman hymiöitä.
Ja minä puolestani harkitsen erityisen tarkkaan kohdan, johon hymiön pistän. Muistaakseni graafisia hymiöitä olen käyttänyt tällä foorumilla kahdesti. Muutamista tässä keskustelussa esitetyistä kommenteista saa kuvan, että mitä tahansa voi sanoa, kunhan kommentin perään laitetaan kaiken pahan hyväksi kääntävä virnuilija. Vastustan tälläistä ajatusmallia. Kyllä suomi on ihan riittävän ilmaisuvoimainen ja vivahdeikas kieli, että sillä saa ajatuksensa ilmaistua ilman ylimääräisiä koristeita.

Mitä tulee väitteeseen siitä, että viitaukset googleen tai aw:n hakutoiminnon olisivat pelkästään v_ttuilua, niin sitähän se ei ole. Minä olen niitä kirjoittajia, jotka usein kehottavat käyttämään em. työkaluja. Käytän kuitenkin tuota kehotusta vain silloin, kun tiedän että hakukoneilla jotain relevanttia löytyy. Useimmiten ongelmana on kuitenkin kysyjän laiskuus: "ei niitä kaikkia jaksa lukea läpi". Toinen ongelma on tietysti kielitaito: suomeksi materiaalia ei aina löydy ja vieraskielistä terminologiaa ei välttämättä osata - voipa olla kotoperäinen terminologiakin hakusessa. Minäpä löysin tälle termiasialleni tuekseni jopa esimerkin.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Nyt tästä keskustelusta alkaa puskea sellainen asennoituminen läpi, että edistyneemmillä harrastajilla olisi jonkinlainen velvollisuus jaksaa vastailla aina uudestaan ja uudestaan samoihin kysymyksiin ja vielä tehdä se aina hyvin ystävällisesti ja hymy huulilla.
"No onhan se sinun tummaleväplekosi tietysti vielä pieni, että kyllä sinä voit sitä vielä siellä 60 litraisessa pitää kun eihän se sinun vikasi ole että kauppiaasi sen sinulle myi..."
Tähän samaan kesusteluun mitä nyt käydään on törmätty vähän väliä ja tuohon mainitsemaani asenteeseen myös. Siinä omalta kohdaltani eräs ratkaisevista syistä miksi olen vähentänyt tännekin kirjoitteluani melkoisen radikaalisti.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No minä nyt olen tässä ainakin tarkoittanut **ttuilua. Jos Marin esimerkissä olleelle tummaleväpleko-tyypille vastataan että "Pleko ei mahdu niin pieneen altaaseen, kannattaa ostaa uudempi allas tai antaa pleko pois", ei siinä ole mitään pahaa. Viileähkösti mutta asiallisesti kirjoitettu tiivis informaatio. Ei kai kukaan ole mitään päänsilittelyä vaatinutkaan.

Noista "tyhmistä" kysymyksistä, aina löytyy joku, joka niihin jaksaa vastata asiallisesti. Enkä minä ainakaan ole sanonut että viittaukset googleen tms. olisivat **ttuilua, vaan tapa esittää asia. Kun noita viestejä pikaisesti katselin, oli usein asiallisesti vastattu "kokeile hakua, laita hakusanaksi vaikka xxx" jne. Mutta noihin **ttuiluihinkin törmää silloin tällöin. Siis ei ole jokapäiväistä. Siksi noita esimerkkejä on tähän hätään vaikea löytää, kun en jaksa jokaista viestiä lukea.

Kaikenlainen ilkeily ei todellakaan ole hyväksyttävää vaikka siellä olisi 10 hymiötä perässä. Pointti olikin, että jos ei tarkoita sanoa ilkeästi, voi käyttää niitä hymiöitä. Kuten jo sanoin,
"Oletko koskaan kuullut hausta.." ja
"Oletko koskaan kuullut hausta [;)] " kuullostavat ihan erilaisilta. Siis enemmän hymiöitä ja vähemmän herneitä :)
onni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja onni »

Tapio Martimo kirjoitti:Tämä keskustelu tuntuu olevan lopulta jonkinmoista puun takaa ampumista. "Ei jakseta etsiä esimerkkejä, mutta nähty on..."
Tarkastapa oma viestisi "Lähetetty: 12:29, 01.08.2003 Viestin aihe: Re: Lämmitys pohjan alta?"

ONko tämä välttämätöntä?
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

onni kirjoitti:
Tapio Martimo kirjoitti:Tämä keskustelu tuntuu olevan lopulta jonkinmoista puun takaa ampumista. "Ei jakseta etsiä esimerkkejä, mutta nähty on..."
Tarkastapa oma viestisi "Lähetetty: 12:29, 01.08.2003 Viestin aihe: Re: Lämmitys pohjan alta?"

ONko tämä välttämätöntä?
Pakko todeta, että kyseisessä treadissä on myös erinomainen esimerkki vastineesta tuolle tylyydelle: hilpeän huumoristis-ivallinen näpäytys! Sitä vielä seuraa kysymystä tarkentavaa tekstiä. Osoittaa sen kuka loppujenlopuksi on se fiksumpi.

Hernemetaforaa käyttääkseni, herneidenheittäjiä ja herneitä nenäänsä vetäviä fiksumpia ovat ihmiset, jotka tekevät herneistä hernekeittoa tai syöttävät ne plekoilleen.

Omat ajatukseni pähkinänkuoressa:
Tylyistä vastauksista en pidä ja mielestäni ne osoittavat esittäjänsä pikkumaisuuden. Lässynlässynystävälliset (sellaiset kuten Marin esimerkissä) ovat epäkäytännöllisiä, sillä usein niissä katoaa tieto sinne lässytyksen sekaan, eikä kysyjä lopulta tiedä miten suhtautua. Ystävällisen asiallinen on toivottavin - ja viileän asiallinen, jos ei kykene ystävällisyyteen sillä hetkellä.

Hakutoiminnon käyttö toki vaatii opettelua ja onhan tuo meidän hakulinkkimme todellakin pieni ja huomaamaton tuolla ylänurkassa. Voimme mielestäni kuitenkin olettaa, että jokainen rekisteröitynyt käyttäjä on tietoinen hausta - rekisteröitymisessä hyväksytään säännöt, joissa mainitaan haku. Kommentti "käytä hakua" on tästä syystä itseasiassa tavallaan tarpeeton ja mielestäni voisi olla parempi jättää vastaamatta -> viileän asiallinen suhtautumistapa. Jos taas vastaaja haluaa olla ystävällisen asiallinen, niin hän kipaisee tekemään haun tai pari kysyjän puolesta ja laittaa vastaukseksi soveliaat hakusanat - tai jopa linkkaa sopiviin vastauksiin.

Mitä tulee niihin, jotka kirjautuvat lukematta sääntöjä - kehottaisin muuttamaan tapoja. Siellä sääntöjen joukossa on usein oleellista tietoa mm. yksityisyyden suojasta, jonka luulisi kiinnostavan.

Googlen osalta huomionarvoista on, että sen käyttö esim. englanninkielellä on helpompaa kuin sen käyttö suomenkielellä, meidän ihastuttavien taivutusmuotojemme vuoksi. Googlehan ei tue ns. villikortteja.
ReimaR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Cory kirjoitti:Kommentti "käytä hakua" on tästä syystä itseasiassa tavallaan tarpeeton ja mielestäni voisi olla parempi jättää vastaamatta -> viileän asiallinen suhtautumistapa.
Täsmälleen samaa mieltä. Olisi kaikille parempi jos jättäisimme kaikki tunteenpurkaukset pois kirjoittelusta. Jos ei pidä jostakin asiasta (esim. 10 kultakalaa 40 l altaassa) voi yksinkertaisesti jättää vastaamatta ko. viestiin. Suurin osa tänne kirjoittavista on aikuisia ihmisiä, käyttäytykäämme sen mukaisesti ja suvaitsevaisuutta peliin.
Mother nature is a bitch !
vvarpa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vvarpa »

Pakko todeta, että kyseisessä treadissä on myös erinomainen esimerkki vastineesta tuolle tylyydelle: hilpeän huumoristis-ivallinen näpäytys!
Jaajaa, vai niin. Onneksi yksi ylläpitäjä omaa tämänkin puolen. Meikäläistähän paiskotaan varoituksilla jokaisesta huumorinkukan nupustakin :twisted:

Ei tosin Coryn toimesta..

Hyökkäystä odotellen... :mrgreen:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Cory kirjoitti:Ystävällisen asiallinen on toivottavin - ja viileän asiallinen, jos ei kykene ystävällisyyteen sillä hetkellä.
Toisaalta pitkä kokemus osoittaa että viileän asiallinen kirjoituskin tulkitaan paljon mieluummin ilkeilyksi kuin asiallisuudeksi.

Minusta edistyneemmät akvaristit ovat joskus aiemmin sortuneet tylyihin kirjoituksiin toisilleen vastatessaan mutta harvemmin tuntemattomien kohdalla. Lukijalle ei tietenkään tässä tapauksessa välity täydellisesti miten kirjoitus olisi luettava, ellei tunne kumpaakin. Toinen ärähtämisiä aiheuttava tilanne on se jossa kysyjälle on annettu aiemmissa viesteissä virheellistä tietoa ja joku joka oikeasti tietää asiasta sattuu lukemaan threadin vasta päivien kuluttua. Jos vastaa kiltisti, kysyjä ei enää usko.

Edit: Vaikka ärähtäminen tuossa alemmassa tapauksessa kohdistuu enemmän aiempiin vastaajiin kuin kysyjään, sävy on silti karjahtava ja se on se mikä muistetaan, eikä sitä, kenelle karjahdettiin.
Viimeksi muokannut Maisu, 18:08, 06.08.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

maisu kirjoitti:Toisaalta pitkä kokemus osoittaa että viileän asiallinen kirjoituskin tulkitaan paljon mieluummin ilkeilyksi kuin asiallisuudeksi.
Olen samaa mieltä. Monesti kirjoittajat tuntuvat sitten kaipaavan paapomista ja erityisesti samaa mieltä olemista ja omien uskomuksiensa täyttämistä.

"Asiantuntijoiden" taistelut ne kyllä pahimpia ovat. Taistelutanner tömisee kun kaikki tahtovat olla oikeassa ja sitten lähdetään kiskomaan ilkeilyä tavallisestakin lauseesta tai jopa sanasta. Tiukka pipo löytyy kaikilta niiltä jotka tahtovat olla oikeassa ja koskaan ei luovuteta ennenkuin veri valuu valtoimenaan ja lukko kilahtaa :twisted:

Tämä asia ei ole suinkaan vain keskustelulautojen ongelma vaan tuntuu olevan se ihmisen perusluonne - tavatonta on jos joku myöntää olevansa väärässä jos sen ymmärtää. Tätä periksiantamista pitäisi peräänkuuluttaa kaikkialla sillä keskustelun on päätyttävä joskus...

Ja vvarpa: emmeköhän me kaikki ole jo ymmärtänyt ylläpitovastaisuutesi joten annapa olla. Muistutan vielä että kukaan ei tee varoituspäätöksiä yksin vaan ne tehdään ryhmässä.
vvarpa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vvarpa »

Ja vvarpa: emmeköhän me kaikki ole jo ymmärtänyt ylläpitovastaisuutesi joten annapa olla. Muistutan vielä että kukaan ei tee varoituspäätöksiä yksin vaan ne tehdään ryhmässä.
Pöhpöh..

Minulla ei ole mitään ylläpitoa vastaan. Jokainen foorumi sellaisen tarvitsee. Ihmiset ovat huumorintajuttomia, ei systeemi.

Nopea ryhmäpäätös tuo viimeinen varoitus, kun päätös tehtiin yksissätuumin n. 1min viestini jälkeen..silleen 8)

Ok, antaa olla..en jatka kommentointia tähän enää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”