Weemano: Ennen kuin partista hankit kultakalalle kaveriksi niin tiedä tämä: Musta teleskooppisilmäinen kultakala on kömpelo ja partiksilla on taipumus oppia imeskelemään hitaampien kalojen kyljiltä suojaavaa limaa. Alkuun eivät sitä välttämättä tajua tehdä mutta kerran kokeiltuaan jäävät koukkuun. Olen nähnyt kuinka pahaa jälkeä ja sitkeitä bakteeritulehduksia kyseiset yölliset ruokailut ovat aiheuttaneet. Jos ja kun äitisi tahtoo kultakalansa pitää, ota sille mieluummin pari kolme kultakalaa kaveriksi. Itse kultakaloja omistaneena voin sanoa että mieluummin parvi liian pienessä tilassa kuin yksin isossa altaassa....Ja kun kaiken lisäksi kohdallasi on kyse nimenomaan näistä pitkälle jalostetuista muodoista on 400l allas (minun) mielestäni ihan riittävä vaikka viidellekin kaksoishuntupyrstölle. (Näistähän äitisi taitaa pitää eikä luonnonmuotokultakaloista?) Jos välttämättä jotain toista lajia joukkoon tahtoo on tuo haarniskamonni, jotkut ripsimonnit, pienet okamonnit ehkä parempia vaihtoehtoja. Vesiarvoja yhteensopiviksi miettiessä tulee myös muistaa ettei pitemmälle jalostetuille kultakaloille suositella samalla tavalla kylmempää vettä kuin luonnonmuodoille vaan pikemmin n. 22-26 taisi olla sopiva. Harmi ettei noille muisteta laittaa aina kokonaan eri hoitovaatimuksia kun ovat elintavoiltaan jo nykyään niin kaukana toisistaan. Ei dobermannia ja englanninbulldoggiakaan voida laittaa samalle radalle juoksemaan kilpaa ja olettaa että ne ovat tasavertaiset.
Ken on erimieltä sen toki kertokoon.