Kasvilannoite pilaa pohjan?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Shadowman
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

HomerXVI kirjoitti:Oliskos noista JBL kuulista hyvä kilpakumppani nuille tikuille?
Itse olen ainakin niihin erittäin tyytyväinen, yksi pallo toimii n. vuoden esim. yhden kasvin juurella. Näissä on myös se erittäin hyvä puoli moneen muuhun pohjalannoitteeseen verrattuna, että eivät heti räjähdä valtavaksi "savupilveksi" veteen, jos sattuvat jostain syystä nousemaan hiekan seasta pois.
Skerries
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Skerries »

muiscu kirjoitti:Ehdotuksia mistä muualta sitä vikaa hakisin? Miul o ideat loppu.
Nyt kun lueskelin tarkemmin aiempia viestejäsi, niin sanoitkin siellä jo, että pohja / akvaario ei haise. Se ei siis sillon taida olla tukossa tai pilaantunut.

Lisäksi sain kyllä sen kuvan, että kasvit kasvavat muutamia poikkeuksia lukuunottamatta varsin mukavasti.

Yksi poikkeus on ilmeisesti rotala tai hentorotala, mutta se vaatiikin kasvaakseen runsaasti valoa.
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kasv ... ifolia.htm

Voisi siis harkita sen lisäämistä. Jos sinulla on yksi putki, hanki kahden putken valaisin. Jos sinulla on kahden putken valaisin, hommaa kahden T5-putken valaisin. Eiköhän se jo riittäisi.

Mutta kun valoa on lisää, myös ravinteita tarvitaan lisää.
Jos jo kerroit käyttäväsi myös nestemäisiä lannoitteita, niin missasin sen.
Kannattaa käyttää siis sellaistakin, mutta valoa tarvitaan myös.
Itse käytän myös nestemäistä hiiltä hyvällä menestyksellä. Mutta siitä kannattaa lukea keskusteluista. Joillakin on sen suhteen varauksia.

Onhan myös mahdollista, että olet laittanut hieman liikaakin pohjalannoitetta, kun se noin pölisee ja nousee pintaan. Itse laitan Initial Sticksejä hiekan alle vain perustamisvaiheessa ja hieman säästeliäästi ja joskus myöhemmin olen lisännyt vain niitä JBL:n palloja.

Sitten hiilidioksidin lisäämisellä saadaan usein ihmeitä aikaa.
Varsinkin, jos on vähän kaloja. Kannattaa käyttää hakua aiheesta.

Ja sitten voisi olla myös hyvä rajoitta sitä kasvien ylösnostelua ja uudelleen istuttelua. Sitä pohjaakaan ei pitäisi tarvita möyhiä, jos siellä on jo kierteissarviarmeija. Itsellä ei ainakaan koskaan ole ollut tarvetta itse möyhiä pohjaa.
If you want the rainbow, you gotta put up with the rain. - Steven Wright
muiscu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Rotala kasvaa oikein hyvin ;) vain parilla oksalla on ongelmia. Ei tarvinne mainita mitä niiden kohdalta pohjasta löytyy...

Tossa on siis kaksi putkea + melko tehokas heijastus. Lisäksi lisään hiilaria ja nestemäistä hiiltä menee pari kertaa viikossa.

Hmm, oonko jossain kohtaa sanonu, että lannoitteet pöllähtelee? Jos jotenkin on se kuva tullut, niin ei sitä ongelmaa kyllä ole. Taisin kuulista mainita, että joskus niiden savi tai mikä lie pölähtää jos joutuu kasvin nostamaan. Noita rotaloita ja karttulehdet on pakko repiä parin viikon välein ylös lyhennystä varten. Ja esim. lumpeet kun lisääntyy, pakko ne kasvit on pois nostaa myyntiä varten. Muuten niillä on juuret melko tiiviisti pohjassa :D

En tuota onkelmaa olisi varmaan huomannut, jos en olisi alkanut siirtää huonovointisia kasveja "erivaloisaan" kohtaan. Ajattelin, että eivät tykkää nykyisin kohtansa hämäryydestä/kirkkaudesta ja siirrän eri paikkaan. Melalehdet joilla tuo ongelma on, ovat olleet altaassa joulukuusta, samassa kohtaa, mutta yhtään lehteä eivät käytännössä olleet kasvattaneet. Ja tokihan ne istuttaessa laitoin sticksejä viereen.

Voisiko sticksit olla liian vahvoja lannoitteita vastaistutetuille kasveille? Ei kai kun se on perustamiseen tarkoitettu lannoite? Tuli mieleen semmoinen tapahtumaketju, että uusi kasvi jolla pienet juuret, ei pysty "lähtemään käyntiin" liian tujussa maaperässä. Sitten kun ne vähäiset juuret alkaa pilaantumaan -->pilaantuu myös kasvilannoite.
Toi ei kyllä sovi siihen, että mustaamössöä löytyy myös kasvittomista kohdista...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”