Syksytalvesta muutin pikkualtaan hiekkapohjaiseksi. Hiekan otin naapurin hiekkamontusta.
Hyviä puolia: Ilmainen. Luonnollisen, elävän värinen ja näköinen. Keskiruskeaa, mutta seassa on tummempia ja vaaleampia jyväsiä. Sekä isompaa ja pienempää jyvästä. Pesuoperaatio puhdisti kädet ja kynnenaluset perusteellisesti.
Huonoja puolia: hiekkaa alle 10litraa, mutta kahdessa erässä tehty hikinen pesuoperaatio kesti yhteensä liki 5 tuntia! Mustaa vettä vaan tuli ja tuli. Hetkittäin luulin että kynnet irtoaa.
Mitä opin: Seuraavan kerran kun pesen luonnonhiekkaa, niin se ei tapahdu sisätiloissa, vaan kesällä ulkona. Hiekka olisi kannattanut valuttaa jostain siivilästä läpi ennen akvaarioon kippaamista. Vaikka hiekanjyvästen erikokoisuus näyttääkin hyvältä, niin seassa tuli liikaa soran vahvuista ainesta. Joka nyt nousee pinnalle ja saa pohjan näyttämään sorapohjalta. Lapolla tosin saa ylimääräistä soraa vedettyä pois, joten vähitellen alkaa näyttää hyvältä.
Mistä olette hankkineet hiekkanne?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
K-raudasta olen omat hiekkani hakenut. 40kg säkki maksoi 6 tai 7 e, en enää muista tarkkaan. Ostin säkin hienompaa ja säkin karkeampaa, ja pistin sekaisin. Yhteensä 60 kg meni 130x50 cm kokoiselle pohjalle.
Hiekka oli aivan tajuttoman likaista, ja ns. 'öljyhiekkaa', mutta pesin sen niin hyvin että vesi ei mennyt vähääkään sameaksi kun laittoi akvaan. Pesussa kesti n. viikko (pari tuntia päivässä), koska selkä ja kädet ei kestäny yhteen putkeen pesemistä.
Hiekka oli aivan tajuttoman likaista, ja ns. 'öljyhiekkaa', mutta pesin sen niin hyvin että vesi ei mennyt vähääkään sameaksi kun laittoi akvaan. Pesussa kesti n. viikko (pari tuntia päivässä), koska selkä ja kädet ei kestäny yhteen putkeen pesemistä.
Merenrannalta. Hyvin vähän pesutarvetta on sellaisessa ja eri raekokoihin aaltojen lajittelemaa hiekkaa ja soraa kannattaa kerätä omiin astioihinsa. Se helpottaa siivilöintiä suuresti. Siivilöinä olen käyttänyt haavia sekä muovista keittiösiivilää karkeampaan. Siivilöinti sujuu vedessä huljutellen hyvin ja samalla tulee myös puhdasta.
Rannalta ei toki kannata laittaa hiekkaa varmistumatta loisista. On hyvin ikäviä yleisiä loisia. Kotiloita kannattaa samasta syystä varoa siirtämästä. Kattilaan hiekka ja vettä sen verran että peittyy, kansi päälle ja kiehahdus.
Jatkoksi olen Bilteman hiekkaa laittanut, sitä 'karkeampaa', joka on hienoa.
Rannalta ei toki kannata laittaa hiekkaa varmistumatta loisista. On hyvin ikäviä yleisiä loisia. Kotiloita kannattaa samasta syystä varoa siirtämästä. Kattilaan hiekka ja vettä sen verran että peittyy, kansi päälle ja kiehahdus.
Jatkoksi olen Bilteman hiekkaa laittanut, sitä 'karkeampaa', joka on hienoa.