Korumonnisia voisi mielestäni olla yhteensä joku viitisentoista kappaletta, rubiinien määrän voisit ainakin tuplata, ellei triplata. Sitten ei kyllä välttämättä enää mahtuisi mitään ihan pinnalla viihtyvää parvea mukaan.Riikkanna kirjoitti:Kärsisiköhän altaaseen ottaa sekä rubiiniseeproja että korumonnisia lisää?
Kuinka monta?
Värillä on väliä - ehdotuksia kalastoksi
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Hämmennän soppaa ja ehdotan helmirihmakalapariskuntaa tai -trioa pinnalle. Tosin hiukan isompi pintaseudun parvi voisi olla juovakardinaalikalaparvi.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
- Junior Member
- Viesti:
Rihmakala olisi muuten ihana mutta imunuoliaisten takia mulla on aika alhainen lämpötila (pitäisi olla vielä alhaisempi), eli sellainen 25C pelkän lampun voimalla.JukkaV kirjoitti:Hämmennän soppaa ja ehdotan helmirihmakalapariskuntaa tai -trioa pinnalle. Tosin hiukan isompi pintaseudun parvi voisi olla juovakardinaalikalaparvi.
Niin ja virtaustakin on runsaasti. Siitä ei rihmat varmaankaan pidä.
Tuota juovakardinaalia en tunnekaan... Täytyypä tutustua.
Hiukan mietin vain kalasopan sekavuutta, jos lisään lajeja. Ajattelin oikestaan jo tekemiäni valintoja: olisi ehkä kannattanut ottaa rubiinin tilalle jokin selkeä pintaparvi mutta näillä mennään nyt.

Muuten, uskallanko ottaa lasit pois, jotta lämpötila laskisi, vai hyppääkö ne monniset ulos kun käyvät välillä niin innokkaasti pinnassa?
-
- Junior Member
- Viesti:
Toisaalla ihmettelin nitriitin pomppausta, joka sittemmin viikonlopun aikana laski. Hyvä niin. Ja samassa ketjussa ihmettelin myöskin yhden kirsikkatyttöni katoamistemppua. Mysteeri jää ratkaisematta. Lienee toisten mahoissa.
Mutta arvatkaapa, hyvät ihmiset, mitä silmät huomaisvat tänään: kalanpoikasen.
Ihan varmasti se oli poikanen eikä esim. roska tai ruokaa tai jotain muuta.
Mutta enhän minä tiedä, mitä tehdä. Yritin sitä kyllä haaviin ja sitä kautta pakastusrasiaan, jonka olisin kai jotenkin kiinnittänyt altaaseen mutta enpä hommassa onnistunut: tuo muutaman millin mittainen kaveri hävisi silmistäni ja saattaa olla tällä hetkellä jo vaikka jonkun toisen kalakaverin masussa.
En minä tähän mitenkään pyrkinyt... Tarkoitus oli pitää nuo olemassaolevat kurissa ja herran nuhteissa. Elossa ja hyvinvoivina.
No, jos kaveri siellä vielä elää, kuinka minä voin sen elämää edistää? Ja nyt vastauksissa kannattaa ottaa huomioon, että:
1. en välttämättä löydä kaveria enää
2. vaikka löytäisinkin, ei täällä ole mitään poikasaltaita tms. vain pakasterasioita kaapit pullollaan
Onko siis mitään mahdollisuutta, että kalastoni kasvaa luonnollisesti?
Tai entäs jos se onkin sen kadonneen kirsikkatytön uudelleensyntyminen ... huuu
Mutta arvatkaapa, hyvät ihmiset, mitä silmät huomaisvat tänään: kalanpoikasen.

Mutta enhän minä tiedä, mitä tehdä. Yritin sitä kyllä haaviin ja sitä kautta pakastusrasiaan, jonka olisin kai jotenkin kiinnittänyt altaaseen mutta enpä hommassa onnistunut: tuo muutaman millin mittainen kaveri hävisi silmistäni ja saattaa olla tällä hetkellä jo vaikka jonkun toisen kalakaverin masussa.
En minä tähän mitenkään pyrkinyt... Tarkoitus oli pitää nuo olemassaolevat kurissa ja herran nuhteissa. Elossa ja hyvinvoivina.
No, jos kaveri siellä vielä elää, kuinka minä voin sen elämää edistää? Ja nyt vastauksissa kannattaa ottaa huomioon, että:
1. en välttämättä löydä kaveria enää
2. vaikka löytäisinkin, ei täällä ole mitään poikasaltaita tms. vain pakasterasioita kaapit pullollaan

Onko siis mitään mahdollisuutta, että kalastoni kasvaa luonnollisesti?
Tai entäs jos se onkin sen kadonneen kirsikkatytön uudelleensyntyminen ... huuu
-
- Junior Member
- Viesti:
Jatkanpa tähän ketjuuni ihan muuten vaan kuulumisiamme.
Eli kalasto on kasvanut ja nykytilanne on tämä:
3u + 5a kirsikkabarbia
20 rubiiniseeprakalaa
10 korumonnista
5 imunuoliaista
Pinta- ja pääkalana paratiisikalapoika Esko (mieheni risti sen Eskoksi, koska oli kuulema vaan ihan Eskon näköinen
) Kiitos 7330!!!
+ joitain yksilöitä kirsikkasukarapuja
Virtausjutut tiedän ja olen nähnyt aika paljon vaivaa, jotta pohjalla on virtausta ja happea imppareille ja pinnassa myös tyveniä kohtia, jotta Esko viihtyy. Ja hyvinhän tuo viihtyy. Kauhean nälkäinenhän se on aina vaan. Kotiin tullessa kun ovi kolahtaa niin Esko on suu auki ruokinta-aukon alla. Täytyy pitää itseni kurissa, etten kasvata Eskolle möhömahaa
.
Hauska veikko tuo Esko on.
Mahtuukohan satakasikyppiseen vielä Eskolle vaimo tai kaksi vai pitäisikö antaa Eskon elellä poikamieselämää?
Niin ja nuo allastani vaivanneet ongelmat näyttävät olevan ohi. Alkuvaikeuksia ne olivat varmasti. Nyt on kehissä myös Easy Carbo eikä jossain vaiheessa vaivannut sinileväkään ole enää saanut otetta.
Valaistusta muuten lisäsin eli nyt on 3 x 30 W, kaksi Arcadiaa (kasvi ja tavan lamppu) sekä vihdoin löydetty Skywhite.
Olen myös sisustusta uusinut mutten vielä kuvia ottanut. Odotan että muutoksesta suuttuneet melalehdet alkaa taas elämään onnellista elämäänsä. Tällä hetkellä niillä on sulamisvaihe käynnissä. Kärsivällisyyttä minulle...
Mukavaa tämä kalojen hoitelu ja kasvien kasvattelu
.
Eli kalasto on kasvanut ja nykytilanne on tämä:
3u + 5a kirsikkabarbia
20 rubiiniseeprakalaa
10 korumonnista
5 imunuoliaista
Pinta- ja pääkalana paratiisikalapoika Esko (mieheni risti sen Eskoksi, koska oli kuulema vaan ihan Eskon näköinen

+ joitain yksilöitä kirsikkasukarapuja
Virtausjutut tiedän ja olen nähnyt aika paljon vaivaa, jotta pohjalla on virtausta ja happea imppareille ja pinnassa myös tyveniä kohtia, jotta Esko viihtyy. Ja hyvinhän tuo viihtyy. Kauhean nälkäinenhän se on aina vaan. Kotiin tullessa kun ovi kolahtaa niin Esko on suu auki ruokinta-aukon alla. Täytyy pitää itseni kurissa, etten kasvata Eskolle möhömahaa
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hauska veikko tuo Esko on.
Mahtuukohan satakasikyppiseen vielä Eskolle vaimo tai kaksi vai pitäisikö antaa Eskon elellä poikamieselämää?
Niin ja nuo allastani vaivanneet ongelmat näyttävät olevan ohi. Alkuvaikeuksia ne olivat varmasti. Nyt on kehissä myös Easy Carbo eikä jossain vaiheessa vaivannut sinileväkään ole enää saanut otetta.
Valaistusta muuten lisäsin eli nyt on 3 x 30 W, kaksi Arcadiaa (kasvi ja tavan lamppu) sekä vihdoin löydetty Skywhite.
Olen myös sisustusta uusinut mutten vielä kuvia ottanut. Odotan että muutoksesta suuttuneet melalehdet alkaa taas elämään onnellista elämäänsä. Tällä hetkellä niillä on sulamisvaihe käynnissä. Kärsivällisyyttä minulle...

Mukavaa tämä kalojen hoitelu ja kasvien kasvattelu

-
- Junior Member
- Viesti:
Re: Värillä on väliä - ehdotuksia kalastoksi
Onpa taas mennyt aikaa. On tuo masuvauva vienyt ajatukset hiukan akvaarion vedenpinnan yläpuolelle mutta nyt on taas hiukkasen energiaa miettiä kalaston uudistusta.
Esko-paratiisikalapoika sai kaverikseen kaksi tyttöjä, joista toinen olikin poika ja muutti viime viikonloppuna pois meiltä. Nyt Esko asustaa Elsa-paratiisikalarouvan kanssa. Rouvaksi hänet tekee se, että ainakin kerran yrittivät jo kutua. Yhtään poikasta ei hengissä selvinnyt.
Muuten meillä on edelleen sama kalasto. Itse asiassa se on kasvanut yhdellä kirsikkabarbilapsella, joka oli vaan ilmestynyt altaaseen.
Nyt haluaisimme kuitenkin luopua kirsikkabarbeista, ovat meistä aika "tylsiä". (Anteeksi kaikille kirsikka-faneille!).
Voisimmeko ottaa toisen pikkukalaparven rubiiniseeprakalojen (n. 20 kpl), korumonnisten (n. 10 kpl), imunuoliaisten (5 kpl) ja kahden paratiisin lisäksi, jos luovumme noista barbeista?
Olisiko joku tetra sopiva? Jokin värikäs? Kenties jopa neontetra?
Altaan (180 l, 100 cm pitkä) vesi on pehmeää, n. 23C (kesällä tosin nousi 25C:een) ja virtausta on pohjalla aika paljonkin, pinnassa sitä olen yrittänyt rajoittaa paratiisien takia.
Laittakaan ehdotuksia parvikalasta ja siitä, minkäkokoinen parvi tuohon soppaan vielä menisi. Itse unelmoin ainakin 20 kpl:n parvesta.
Kiitoksia jo etukäteen!
Esko-paratiisikalapoika sai kaverikseen kaksi tyttöjä, joista toinen olikin poika ja muutti viime viikonloppuna pois meiltä. Nyt Esko asustaa Elsa-paratiisikalarouvan kanssa. Rouvaksi hänet tekee se, että ainakin kerran yrittivät jo kutua. Yhtään poikasta ei hengissä selvinnyt.
Muuten meillä on edelleen sama kalasto. Itse asiassa se on kasvanut yhdellä kirsikkabarbilapsella, joka oli vaan ilmestynyt altaaseen.

Nyt haluaisimme kuitenkin luopua kirsikkabarbeista, ovat meistä aika "tylsiä". (Anteeksi kaikille kirsikka-faneille!).
Voisimmeko ottaa toisen pikkukalaparven rubiiniseeprakalojen (n. 20 kpl), korumonnisten (n. 10 kpl), imunuoliaisten (5 kpl) ja kahden paratiisin lisäksi, jos luovumme noista barbeista?
Olisiko joku tetra sopiva? Jokin värikäs? Kenties jopa neontetra?
Altaan (180 l, 100 cm pitkä) vesi on pehmeää, n. 23C (kesällä tosin nousi 25C:een) ja virtausta on pohjalla aika paljonkin, pinnassa sitä olen yrittänyt rajoittaa paratiisien takia.
Laittakaan ehdotuksia parvikalasta ja siitä, minkäkokoinen parvi tuohon soppaan vielä menisi. Itse unelmoin ainakin 20 kpl:n parvesta.
Kiitoksia jo etukäteen!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Re: Värillä on väliä - ehdotuksia kalastoksi
Kyllähän se neontetrakin tuonne sopisi, itse kyllä ottaisin puna-aavetetroja. Tykkäävät tuollaisesta viileästä vedestä ja niitä mahtuu hyvin se 20 kpl parvi.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi