Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAY
Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
Itseä vähän suklaarihmakalat houkuttaisivat. Ainoa vain, ettei niitä taida uskaltaa tuohon nykyiseen altaaseen ottaa, kun ei hunajistakaan halua luopua. Välillä (kuten nyt) allas näyttää siltä, ettei sielä mitään muuta olisikaan kuin tilaa myös pienille suklaarihmoille. Kuitenkin taas aina välillä hunikset innostunut välejään selvittelemään ja jahtaavat toisiaan ympäriallasta niin, että siihen olisi hankala muita rihmakaloja sekaan kuvitella. Toista allastakaan kun tuskin on ihan heti tämän eläintarhan sekaan tulossa, etenkin nyt kun eteisen altaanpaikkakin meni muuhun käyttöön.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Iso remppa tehty 240 L:aan, kasveja myyty ja kultainen leikkaus löytynyt/toteutettu. Kalat on kauhuissaan ja vesi on sameaa, kun kaikki pohjatabut nousi ylös, kun työnsin hiekat edestä taakse ja sivuille. Kyllähän tuossa ideaa on, akva näyttää ihan uudelta! Ainakin parin päivän kuluttua... ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vähän sama fiilis mulla on rusokiilakyljistä. Siirsin ne pikkuparvena ikään kuin kutemaan toiseen akvaarioon, mutta ne ei vaan diggaa. Vähän ehkä ovat tottuneet, mutta ei tuossa ehkä oo mitään järkeä kun ne oli niin viihtyviä ja kotiutuneita tonne omaan altaaseensa. Hemmetti.ZamY kirjoitti: Vielä noitten viisiraitabarbien kohtalo pitäis ratkasta... Jätänkö mä ne 100 litraseen vai mitä mä teen? Kauhean stressaantuneen oloisia, kyhjöttää vaan jaavansaniais puskissa ja ovat apaattisia, väritkin lähtenyt... Uusi koti niille, tosi kivaa kun kaloilla ei ole kivaa ja ne ei viihdy![]()
Nyt kyllä suoraan sanottuna [sensuroitu] se, kuinka "jotkut" harrastaa selkäänpuukotusta täällä a-w:n "piireissä". Puhutaan täyttä p**kaa tuntematta henkilöä ja yleensä muutakaan..![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
???Koss kirjoitti:Nyt kyllä suoraan sanottuna [sensuroitu] se, kuinka "jotkut" harrastaa selkäänpuukotusta täällä a-w:n "piireissä". Puhutaan täyttä p**kaa tuntematta henkilöä ja yleensä muutakaan..

Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Oon tässä vähän aikaa ihmetellyt, minkä takia joiltakin tulee hieman erikoisia yyveitä. Tänään sain sitten selvyyden siitäkin asiasta, näköjään "joillakin" on tapana levittää täyttä valhetta, eikä tää koske ainoastaan yhtä henkilöä. 

-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Olisipa hyvä kun tuulettaisitte hieman nurkkianne ja ne YV lähettelijät tulisitte esiin, koska saajakin jo on tullut ! -tuumaa-
- j o n i -
- j o n i -
Törkeäksi alkaa mennä tää AW, mitä syytä muilla on mustamaalata rehellisiä käyttäjiä? Vois nyt tulla esiin oikeasti niin tiedetään kelle annetaan bannitjoka kirjoitti:Olisipa hyvä kun tuulettaisitte hieman nurkkianne ja ne YV lähettelijät tulisitte esiin, koska saajakin jo on tullut ! -tuumaa-
- j o n i -

-
- Senior Member
- Viesti:
Mistä ihmeestä te puhutte..? 

http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
-
- Advanced Member
Olin varautunut polven tähystysoperaatioon helmikuussa, mutta yllättäen sainkin soiton ja aika olisikin reilun viikon päästä.
Jouluna olisi tarkoitus vaihtaa isoin allas vielä vähän isompaan (jos nyt siihen mennessä ehtii tulla reilut 300 litrainen), hiekan pesu jne. Mutta mitenköhän tuo nyt sitten onnistuu.. Jos joutuu kyynärsauvoilla linkuttamaan kovinkin pitkään. Hyvä vaan kun tässä vaiheessa ei ole vielä mitään tietoa esim. sairausloman pituudesta tai mistään muustakaan.

112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Jee! Sain ne tänään myytyä, toivottavasti niille on luvassa parempi koti jossa lajitovereita, samaan paikkaan meni kun kuparimonniset mutta ei välttämättä samaan akvaan. Sikäli mikäli voisi olla kiva jos ne samassa akvassa monnisten kanssa olisi kun tykkäsivät niitten kanssa hengailla ja chillaillakerttu kirjoitti:Vähän sama fiilis mulla on rusokiilakyljistä. Siirsin ne pikkuparvena ikään kuin kutemaan toiseen akvaarioon, mutta ne ei vaan diggaa. Vähän ehkä ovat tottuneet, mutta ei tuossa ehkä oo mitään järkeä kun ne oli niin viihtyviä ja kotiutuneita tonne omaan altaaseensa. Hemmetti.ZamY kirjoitti: Vielä noitten viisiraitabarbien kohtalo pitäis ratkasta... Jätänkö mä ne 100 litraseen vai mitä mä teen? Kauhean stressaantuneen oloisia, kyhjöttää vaan jaavansaniais puskissa ja ovat apaattisia, väritkin lähtenyt... Uusi koti niille, tosi kivaa kun kaloilla ei ole kivaa ja ne ei viihdy![]()

Siitä kun joku oli dissannut Kossia... Ilmeisesti.RvaHuu kirjoitti:Mistä ihmeestä te puhutte..?
Juttu koskee ilmoituksiani kauppapalstalla. Kuulema tekaisen kohteita, joita muka ei ole olemassa. Yms. skeidaa.. 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Vähän surullisin mielin olen. Ei liity akvaarioihin, mutta jouduin viemään piikille sekä hiiren että hamsterin, molemmilla kasvain.
Kalat onneksi voi hyvin ja paksusti. Niihin sai kyllä liikettä kun pudotin seikalapalan molempiin isoihin akvaarioihin! Tein viikonloppuna turveuutetta. Toivottavasti kalat tykkää. Annostusta pitää vielä vähän kokeilla. Siis kokeilla ensin 10 litran ämpärillä ja vesitesteillä!
Tosi ikävää että täällä aw:ssä on välillä vähän huono ilmapiiri.

Tosi ikävää että täällä aw:ssä on välillä vähän huono ilmapiiri.

Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
- Junior Member
Kalastoa taas suunnittelen, 160 litrainen viettäny hiljaiseloa ja nyt pitäis kalasto viimeistellä. Paljon on vaihtoehtoja. Harmi vaan kun Oulun liikkeet on mitä on, pitää melkein tilata.
Ystäväperheelle myin pienemmän altaani ja heillä karkas homma aikalailla lapasesta. Ohjeet ja neuvot kaikuu kuuroille korville. Ovat tunkeneet 90litraiseen sinirihmoja, selkäuimareita, monnisia, partamonnin, hunajarihmoja, kirsikkabarbeja ja punapäätetroja. Ja vaikka kuinka kerroin,ettei tuolla kalasopalla synny kuin harmia niin ei auta. Tunnen itteni huonoksi akvaristiksi,kun heille altaan myin. Tarjouduin hankkimaan osalle uuden kodin ja miettimään uutta kalostoa mutta ei.. Lisäksi antavat nuorimman muksun ONKIA kaloja

Ystäväperheelle myin pienemmän altaani ja heillä karkas homma aikalailla lapasesta. Ohjeet ja neuvot kaikuu kuuroille korville. Ovat tunkeneet 90litraiseen sinirihmoja, selkäuimareita, monnisia, partamonnin, hunajarihmoja, kirsikkabarbeja ja punapäätetroja. Ja vaikka kuinka kerroin,ettei tuolla kalasopalla synny kuin harmia niin ei auta. Tunnen itteni huonoksi akvaristiksi,kun heille altaan myin. Tarjouduin hankkimaan osalle uuden kodin ja miettimään uutta kalostoa mutta ei.. Lisäksi antavat nuorimman muksun ONKIA kaloja

Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
-
- Advanced Member
- Viesti:
No herranjee. Eikö tuo mene jo rääkkäykseksi, vallan kun vielä tekevät sen tieten tahtoen?lauraxc kirjoitti:Kalastoa taas suunnittelen, 160 litrainen viettäny hiljaiseloa ja nyt pitäis kalasto viimeistellä. Paljon on vaihtoehtoja. Harmi vaan kun Oulun liikkeet on mitä on, pitää melkein tilata.
Ystäväperheelle myin pienemmän altaani ja heillä karkas homma aikalailla lapasesta. Ohjeet ja neuvot kaikuu kuuroille korville. Ovat tunkeneet 90litraiseen sinirihmoja, selkäuimareita, monnisia, partamonnin, hunajarihmoja, kirsikkabarbeja ja punapäätetroja. Ja vaikka kuinka kerroin,ettei tuolla kalasopalla synny kuin harmia niin ei auta. Tunnen itteni huonoksi akvaristiksi,kun heille altaan myin. Tarjouduin hankkimaan osalle uuden kodin ja miettimään uutta kalostoa mutta ei.. Lisäksi antavat nuorimman muksun ONKIA kaloja![]()

Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
-
- Junior Member
Niimpä.. vaan kaikkeni olen yrittäny tehhä infotakseni.. tulostin jopa paperille kalojen elinolot, mutta ei menee kaaliin. Tosin mun mielestä osasyyllinen on liike, joka on tämän kalasopan perheelle myyny. Paperille olin tehny listan kaloista mitä akvassa oli jo olemassa ja akvaarion koko oli myös lapulla. Sitä olivat omien sanojensa mukaan liikkeessä näyttäneet. Tosi ko. oleva liike myy mitä vaan ja mihin vaan ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Advanced Member
- Viesti:
Ja he tietenkin uskovat ennemmin asiantuntevaa myyjää kuin harrastajaa?
Tietty jos kokoaisi netistä monesta eri lähteestä tiedot samasta kalasta ja sitä näyttäisi, painaisiko niitten sana enemmän kuin myyjän..toisaalta, jos on yksikin ihminen, joka "sallii" tuollaisen sekametelisopan, eikä kiellä, niin miksi sitä pitäisi muuttamaan mennä. Sehän olisi liian vaikeeta ja liikaa vaivaa, nyt kun kerran kalat on jo.
Tietty jos kokoaisi netistä monesta eri lähteestä tiedot samasta kalasta ja sitä näyttäisi, painaisiko niitten sana enemmän kuin myyjän..toisaalta, jos on yksikin ihminen, joka "sallii" tuollaisen sekametelisopan, eikä kiellä, niin miksi sitä pitäisi muuttamaan mennä. Sehän olisi liian vaikeeta ja liikaa vaivaa, nyt kun kerran kalat on jo.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAY
Noinhan se valitettavasti on, että jos "asiantuntija" eli akvaarioliikkeen myyjä sanoo että kalasto on ok, se on ok, sillä kyseessä on aikuinen ammatti-ihminen. Jos liikkeessä sanotaan, että yksi kultakala sopii 100-litran seura-akvaarioon, tai monnisia riittää ihan hyvin yksi, kun altaassa on niin paljon muita kaloja ettei tilaa parvelle ole, homma on ok. Kyllä nyt akvaarioiden parissa työtään tekevä ammattilainen tietää paremmin mitä jokin nettipalstan harrastelija. Ja muiden eläinten kohdalla sama homma. Ja usein nämä tulevat sitten esille "ihan toista" asiaa käsittelevissä ketjuissa (esimerkkinä voisi olla tyyliin aihe "mihin hehkutetrat katosivat"; asiaan ei voi millään tavalla liittyä, jos samassa altaassa on kultakala ja lehtikala, ja tähän "toiseen asiaan" takertuminen on pikkumaisuutta, jota yleensä seuraa kysyjän ilmoitus "kun täällä on näin p**ka ilmapiiri niin tää on kyllä vika viesti jonka täällä kirjoitan! muualla osataan sentään vastata vaan siihen mitä kysyy eikä aleta päteä olemattomilla tiedoillaan!").
Onneksi on sitten myös niitä ihmisiä, jotka ottavat uudet tiedot hyvin vastaan, samoin kuin vinkit mistä tietoa kannattaa jatkossa etsiä ja korjaavat tilanteen.
Onneksi on sitten myös niitä ihmisiä, jotka ottavat uudet tiedot hyvin vastaan, samoin kuin vinkit mistä tietoa kannattaa jatkossa etsiä ja korjaavat tilanteen.
Itse mietin tässä että mitenkähän noitaaffenia menee tuonne akvaan... eli siis kun on 4kpl ahvenia jotka kasvavat noin 10cm kokoisiksi niin voisiko muutaman vielä hommata sillä altaan koko on 390l? Pinnalla ui yksi perhoskala ja pohjassa pari monnista.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
-
- Elite Member
128L akvassa elelevä hunajarihma ykkeli ja yksi akkeli pitivät tänään ruokailun lomassa pienen romanssi hetken, välillä söivät kylki kyljessä samasta pohjatabun palasesta
ja ruokailun lomassa kiehnäsivät toistensa ympärillä ja jopa pussailivat
eli toi ukkeli ja akkeli näykkivät hellästi toisiaan joka puolelle ja jopa suulle,
eli hetken näytti ihan siltä että ne ois pussaillu.
Mitään vakavampaa tuosta ei kuiteskaa seurannu, vähän ajan päästä ukkeli palasi pesänsä luokse puhaltelemaan kuplia ja akkeli jatko mussuttamista.
ja ruokailun lomassa kiehnäsivät toistensa ympärillä ja jopa pussailivat

eli hetken näytti ihan siltä että ne ois pussaillu.
Mitään vakavampaa tuosta ei kuiteskaa seurannu, vähän ajan päästä ukkeli palasi pesänsä luokse puhaltelemaan kuplia ja akkeli jatko mussuttamista.

-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
Tulipa heivattua murheenkryyni eläinkaupan tiloihin silikoonattavaks, kun en ite osannu sitä tehdä. Nyt sitten vaan odotellaan. Ajatuksia sinkoilee sinne sun tänne ja kun olis kiva jos siihen sais sitä ja tätä ja vähän totakin.. Ja jos pienempään laittais sitä ja tätä ja vielä vähän totakin.. Sormet ja kämmenet syyhyää ihan hirveesti. Tekee mieli lähteä Tampereen reisuun tutkimaan akvaarioliikkeiden valikoimia. Suunnitteilla olis myös pikkuinen rapula, mutta siihen ei ole edes allasta vielä..
Odottavan aika on pitkä....

Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
-
- Advanced Member
lauraxc kirjoitti:Ystäväperheelle myin pienemmän altaani ja heillä karkas homma aikalailla lapasesta. Ohjeet ja neuvot kaikuu kuuroille korville. Ovat tunkeneet 90litraiseen sinirihmoja, selkäuimareita, monnisia, partamonnin, hunajarihmoja, kirsikkabarbeja ja punapäätetroja. Ja vaikka kuinka kerroin,ettei tuolla kalasopalla synny kuin harmia niin ei auta. Tunnen itteni huonoksi akvaristiksi,kun heille altaan myin. Tarjouduin hankkimaan osalle uuden kodin ja miettimään uutta kalostoa mutta ei.. Lisäksi antavat nuorimman muksun ONKIA kaloja![]()

Ja kalojen oikeistakin olosuhteista saisi tietoa vaikka millä mitalla, jos vain etsisi, mutta ei näytä ihmisten piittaamattomuudella olevan mitää rajaa, kun tuollainen "kalojenhoitometodi" voi syntyä... Saat kyllä täydet sympatiat lauraxc, vaikea tilanne kertakaikkiaan...
Suosittelen kyllä vakavasti ottamaan yhtyettä paikalliseen eläinsuojeluvalvojaan, jos ei mikään järkipuhe enää auta! http://www.sey.fi/elainsuojelu/seyn_ela ... in_valvoja On sitä pienemmästäkin varmasti ilmoitus tehty kun akvaariokalojen onkimisesta... Tuohan on periaatteessa sama kuin ampuisi lemmikkiponinsa haavakokosi harrastuksen vuoksi....
Eläinsuojeluimoitus on kyllä varmasti henkisesti vaikea tehdä, kun on kyse tuttavista.

Lievin metodi tietysti olisi yrittää lunastaa koko akvaario takasin: hyvittää jotain itse laatikosta ja tekniikasta ja kasveista, mutta ei mitään kaloista, koska ne ovat stressattuja ja vaikea saada niille sopiva uusi koti....

-
- Junior Member
Mie tosiaan jo lupasin ostaa takas kalat mitkä oli altaassa kun myin tai ettimään uusia koteja. Mutta kun ne kuulema ovat siellä ihan kiltisti kaikki, niin ei heidän mielestä ongelmaa.. Olivat kuulema lainanneet kirjastosta kirjoja missä sinirihmakala pärjää min. 60litr. altaassa.
Ja siihen päälle se,että myyjäkin oli näin sanonut niin toki ajattelevat että minä oon väärässä.
Kun allasta heille myin, sovittiin että tulen mukaan kaloja ostamaan ja olen muutenkin apuna. Mutta mettään meni. Olivat hiekkapohjasta nyppineet kierteisetkin pois ja vessasta vetäneet alas. Olivat kuulema rumia, vaikka yritin selittää niiden hyödyllisyyttä.
Täytyy kyllä myöntää, etten ole pahemmin soitellut tai kylässä nyt käynyt vaikka ovatkin miehen sukulaisia ja olen heidän lapselle kummi. Mulle eläimet ja akvaarioharrastus on kuitenkin lähellä sydäntä. Ja olin kyllä aika tyrmistynyt kun ohittivat mun neuvot täysin. Ihan kuin olisin typerämpi kun olen nuorempi. Heti rupeaa v.käyrä nousemaan punaselle,kun edes ajattelen koko tilannetta.![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

Kun allasta heille myin, sovittiin että tulen mukaan kaloja ostamaan ja olen muutenkin apuna. Mutta mettään meni. Olivat hiekkapohjasta nyppineet kierteisetkin pois ja vessasta vetäneet alas. Olivat kuulema rumia, vaikka yritin selittää niiden hyödyllisyyttä.
Täytyy kyllä myöntää, etten ole pahemmin soitellut tai kylässä nyt käynyt vaikka ovatkin miehen sukulaisia ja olen heidän lapselle kummi. Mulle eläimet ja akvaarioharrastus on kuitenkin lähellä sydäntä. Ja olin kyllä aika tyrmistynyt kun ohittivat mun neuvot täysin. Ihan kuin olisin typerämpi kun olen nuorempi. Heti rupeaa v.käyrä nousemaan punaselle,kun edes ajattelen koko tilannetta.
-
- Member
Ja murheenkryyni palaa huomenna kotiin korjauskelvottomana.... Ottaa päähän ja paljon.
Niin ja nuo tanganjikan pirulaisetkin vielä lisääntyi.....
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Miten akvaariosta tulee korjauskelvoton ?