Kauhein akvaario koskaan!
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kauhein akvaario koskaan!
Kaverini ajatteli "rikastua" alkamalla kasvattaa seeprakirjoahvenia. Tällä hetkellä 40 litraa altaassa ainakin 40 n. 2 cm pituisia poikasia ja vanhemmat. Lasi aivan levässä, vesi sameaa ja huono valaistus. Soittivat ainakin kuuteen eri eläinkauppaan ja vain yksi huoli 6 kpl.... Samainen henkilö ajatteli perustavansa meriakvaarion ja hänellä on ennestään akvaarioina yksi 90 litraa, jossa ainakin yksi 15cm pitkä helmipurjepleko, ja paljon erilaisia muita kaloja(eivät sovellu missään akvassa yhteen). Sitten on yksi 40 litrainen, jossa kalastona mustamolleja, yksi miljoonakala, iso leväbarbi, monta monnia, yksi iso mustaveitsi kala, joka on melkeimpä 30 cm pitkä, sekä paljon muita kaloja. Keittiössä taisi olla litramäärältään 3 litraa saksasta tilattu akvaario, joka on pyöreä. Kalastona iso partis ja monta poikasta. Myös muita akvoja löytyy. En uskalla asiaan mitään sanoa sillä ystävä kuuluu parhaisiin kavereihin, mutta mielestäni jo tietämättömän pitäisi nähdä että liikaa on..... 

Uutta aloitellessa...
Tuossa kun alotin uudessa koulussa... Bilsan luokassa oli pieni about 60l akva. Kalasto oli ylikansoitettu, täynnä levää, 1 muovi kasvi, sora pitäis olla valkosta mut ihan vihreää. Surettaa nuo pienet miljoonakalat + platya tuommonen kohtelu... pyrstöt olivat nypitty riekaleiks... 

Kauhein akvaario, jonka olen nähnyt on yllätys, yllätys koulumme bilsanluokassa. Tilavuutta altaalla on silmämääräisesti arvioiden noin 100 litraa. Kalastona on partamonni ja erinäisiä tetroja, viinme vuonna siellä oli tiikerinuoliainenkin, mutta se on varmaan koullut kesäloma aikana. Akvaariossa ei ole valoa, eikä suodatin toimi. Likaiset ja leväiset muovikasvitkin on nyt otettu pois akvaariosta, joten akvaariossa ei ole tällä hetkellä mitään muuta kuin pohjasora. Veisä altaasta tuskin vaihdetaan koskaan, koska puolet vedestä on haihtunut pois. Ihme kyllä, kalat näyttävät hyvinvoivilta ja uiskentelevat rohkeasti avovedessäkin 

112 l
Pytty sisältää: hunajarihmalauman, +10 kardinaalitetraa, kuparimonnisia, partamonnin ja muutaman nuolimonnin
Pytty sisältää: hunajarihmalauman, +10 kardinaalitetraa, kuparimonnisia, partamonnin ja muutaman nuolimonnin
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Re:
Karmeata kuulla tällaisia tarinoitakendau kirjoitti:Kävimme asuntoasittelyssä tutustumassa myytävänä olleeseen rivitaloasuntoon. Asunnon yläkerrassa oli lasten huoneessa noin 30-litrainen lasinen kuusikulmainen "akvaario", jossa oli lähes "akvaarion" pituinen hieroglyfipleko. Altaassa ei ollut mitään sisustusta, ei juurakoita, ei kasveja. Pelkkä sora pohjalla ja tämä altaan kokoon lievästi sanottuna liian suuri pleko. Siellä se möllötti surullisen näköisenä sameassa vedessä. Jos asunnon omistaja olisi ollut paikalla, olisi hän saanut kuulla välittömästi kunniansa, mutta valitettavasti paikalla oli vain kiinteistövälittäjä, joten en päässyt asiasta purkautumaan.

Itse boikotoin vuosia erästä Hervannan pizzeriaa, sen takia että siellä oli joku noin 100 litrainen akvaario, joka näytti siltä kuin sitä ei olisi hoidettu puoleen vuoteen. Platyt haukkoivat pinnalla happea ja partiskin kävi välillä siellä pinnassa.
Omistajat hoono soumi, "joo joo kalat hyvin parjaa".
Taisin kyllä joskus nähdä jossakin, ettei olis Hesburgerissa, sellainen "tauluakvaario", jossa sykvyyttä korkeintaan 10 senttiä. Aivan järkyttävä. Miten kukaan ihminen voi tuollaisesta ajatella että "onpas hieno ja kivoja kaloja", kun "kivat kalat" tuskin mahtuu kääntymään ympäri.
--
Aina joskus näen painajaisia, että minulla on joku akvaario, jonka olen unohtanut ja että vettä ei ole vaihdettu koskaan, jne. Sitten ne lasit aina hajoilee ja lattia pettää alta ja mitä vaan... No offtopicin puolelle meni nyt.viineri kirjoitti:Kauhein akvaario, jonka olen nähnyt on yllätys, yllätys koulumme bilsanluokassa. Tilavuutta altaalla on silmämääräisesti arvioiden noin 100 litraa. Kalastona on partamonni ja erinäisiä tetroja, viinme vuonna siellä oli tiikerinuoliainenkin, mutta se on varmaan koullut kesäloma aikana. Akvaariossa ei ole valoa, eikä suodatin toimi. Likaiset ja leväiset muovikasvitkin on nyt otettu pois akvaariosta, joten akvaariossa ei ole tällä hetkellä mitään muuta kuin pohjasora. Veisä altaasta tuskin vaihdetaan koskaan, koska puolet vedestä on haihtunut pois. Ihme kyllä, kalat näyttävät hyvinvoivilta ja uiskentelevat rohkeasti avovedessäkin
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-
- Starting Member
Juu, tänään oltiin pojan kanssa Oysin lastenpolilla. Poika heti kiinnostu, kun näki akvaarion odotushuoneessa ja halus mennä kahtomaan. Katselin kaukaa, että onpa hyvin hoidettu akvaario: Kirkas vesi, oikea kasvi.. Ja sitten mun silmät suureni. Partamonneja oli yli 20, 1 lehtikala, loppuja kaloja en tunnistanut, kun oon uusi harrastaja, mutta olivat kyllä kooltaan sen verran isoja, että vaatisivat isompaa akvaariota. Ja niitä oli 7 kappaletta. Litroja arvioisin olevan 100-120litraa.
Ja ärsytti, kun yhdessä odotusaulassa oli todella iso akvaario ihan tyhjillään ja isot kalat tommosessa pikkupurkissa. 

180-litrainen sekala + 54-litranen taistoukon ja sukarapujen yksiö ja mukana touhuamassa 07/07 poika ja 03/09 tyttö+ mies reissuhommissa.
-
- Senior Member
Lukioaikaisen kaverin luona oli noin 100 litran purkki jossa oli muovikasvi, käsittämätön määrä miljoonakaloja ja kaksi leväbarbia. Isompi levis oli joku 10cm pituinen ja pienempi pari senttiä lyhyempi. Ne söi miljoonakaloja ja isompi kiusas pienempää.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sen ison akvaarion tyhjyys johtuu siitä, että joku erittäin tyhmä henkilö oli kaatanut altaaseen jotain ainetta, ja suurin osa kaloista oli kuollut. Ja ne loput on pelastettu siihen pienenpään altaaseen.Viipi kirjoitti:Juu, tänään oltiin pojan kanssa Oysin lastenpolilla. Poika heti kiinnostu, kun näki akvaarion odotushuoneessa ja halus mennä kahtomaan. Katselin kaukaa, että onpa hyvin hoidettu akvaario: Kirkas vesi, oikea kasvi.. Ja sitten mun silmät suureni. Partamonneja oli yli 20, 1 lehtikala, loppuja kaloja en tunnistanut, kun oon uusi harrastaja, mutta olivat kyllä kooltaan sen verran isoja, että vaatisivat isompaa akvaariota. Ja niitä oli 7 kappaletta. Litroja arvioisin olevan 100-120litraa.Ja ärsytti, kun yhdessä odotusaulassa oli todella iso akvaario ihan tyhjillään ja isot kalat tommosessa pikkupurkissa.
-
- Elite Member
En tiijä mitä mieltä muut olette asiasta, mutta miusta tommosissa julkisissa rakennuksissa ei tarvitsesi olla näitä akvaarioita ollenkaan,
kun tuntuu että kalat joutuu ihan turhaan kärsimään huonosta hoidosta.

-
- Starting Member
Justkala_fani kirjoitti:Sen ison akvaarion tyhjyys johtuu siitä, että joku erittäin tyhmä henkilö oli kaatanut altaaseen jotain ainetta, ja suurin osa kaloista oli kuollut. Ja ne loput on pelastettu siihen pienenpään altaaseen.Viipi kirjoitti:Juu, tänään oltiin pojan kanssa Oysin lastenpolilla. Poika heti kiinnostu, kun näki akvaarion odotushuoneessa ja halus mennä kahtomaan. Katselin kaukaa, että onpa hyvin hoidettu akvaario: Kirkas vesi, oikea kasvi.. Ja sitten mun silmät suureni. Partamonneja oli yli 20, 1 lehtikala, loppuja kaloja en tunnistanut, kun oon uusi harrastaja, mutta olivat kyllä kooltaan sen verran isoja, että vaatisivat isompaa akvaariota. Ja niitä oli 7 kappaletta. Litroja arvioisin olevan 100-120litraa.Ja ärsytti, kun yhdessä odotusaulassa oli todella iso akvaario ihan tyhjillään ja isot kalat tommosessa pikkupurkissa.

180-litrainen sekala + 54-litranen taistoukon ja sukarapujen yksiö ja mukana touhuamassa 07/07 poika ja 03/09 tyttö+ mies reissuhommissa.
-
- Advanced Member
Voihan olla, että esim. tuolla oysin altaaseen onkin kaatanut jotain myrkkyä, joku asiakas. Ihan oikeasti, ei kaikki katso lastensa perään edes sairaalassa, sen verran tiuhaan olen sielläkin omia kuljettanut, että on jäänyt mieleen.miljoonakala84 kirjoitti:En tiijä mitä mieltä muut olette asiasta, mutta miusta tommosissa julkisissa rakennuksissa ei tarvitsesi olla näitä akvaarioita ollenkaan,
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
Joo saattaahan olla että sitä ei nyt täytetäkään jos siellä tehdään remonttia.Viipi kirjoitti:Justkala_fani kirjoitti:Sen ison akvaarion tyhjyys johtuu siitä, että joku erittäin tyhmä henkilö oli kaatanut altaaseen jotain ainetta, ja suurin osa kaloista oli kuollut. Ja ne loput on pelastettu siihen pienenpään altaaseen.Viipi kirjoitti:Juu, tänään oltiin pojan kanssa Oysin lastenpolilla. Poika heti kiinnostu, kun näki akvaarion odotushuoneessa ja halus mennä kahtomaan. Katselin kaukaa, että onpa hyvin hoidettu akvaario: Kirkas vesi, oikea kasvi.. Ja sitten mun silmät suureni. Partamonneja oli yli 20, 1 lehtikala, loppuja kaloja en tunnistanut, kun oon uusi harrastaja, mutta olivat kyllä kooltaan sen verran isoja, että vaatisivat isompaa akvaariota. Ja niitä oli 7 kappaletta. Litroja arvioisin olevan 100-120litraa.Ja ärsytti, kun yhdessä odotusaulassa oli todella iso akvaario ihan tyhjillään ja isot kalat tommosessa pikkupurkissa.
, mä aattelin, että sen takia tyhjennetty, kun se lasten neuron puoli on menossa remonttiin ja kestää nelisen vuotta, niin oisivat siirtämässä sitä jonnekkin.
Kävin tänään yhdessä paikkakunnan eläin/akvaario liikkeessä. Katselin aikani niitä myyntialtaita ja voi kauhistus. Muutama kuollut kala, levää, levää ja levää. Valaistus oli ihan surkea. Kalat oli aika apaattisen oloisia. Eräskin lehtikala oli pienessä altaassa ja sen näköisenä katseli, että osta mut pois täältä. Niin ja ne kasvit mitä siellä oli myytävänä, nehän oli jo ihan levän peitossa. Joo, ei paljon huvittanut ostaa sieltä mitään. 

200 l eteisen ja 110 l olohuoneen kalasoppa.
-
- Junior Member
Oon tainnu tänne ennenkin purkautua, mutta:
Säälittää kaupungin ainoassa(varmasti suomen huonoimmassa!) eläinkaupassa olevat kalat, Yksi yksinäinen kiekko n. sata litrasessa, ollut jo yli puoli vuotta, ja sitten yksinäinen varmaankin malawi, en usko et arvot on ihan kohallaan, vaikka mistä sitä tietää, ollut kaupassa melkein puolivuotta. sillointällöin kaupassa näkyy haimonni mutta ne katoaa aina nopeasti, en sitten tiedä myydäänkö luultavasti aivan liian pieneen altaaseen vai lopetetaanko ne. Kaikki myyntialtaat on siis noin sata litrasia, samankokosia jokainen, ja sitten parissa altaassa on aina kultakaloja, toisessa saattaa olla parikytä ja toisessa yksi, eli ylikansoitus ja parvikala yksin. Ja sen yksinäisen kultakalan seurana saatto olla yksinäinen seeprakala vaikka toisessa altaassa on parvi. Ja tiikerinuoliaisia pari myös satalitrasessa.
Yhtenä päivänä katselin, kun oli juuri tullut uusia kaloja, ja kuulin myyjien miettivän toimistossaan että mikäs tuo monnisen näkönen kala olikaan. Ja meillehän myytiin leopardimonnisia helmimonnisina, huomasin erehdyksen vasta kotona koska kaupan valot oli niin huonot ettei nähnyt selvästi, ja kalat takaisin kauppaan. Sentään oli pussissa vielä, ei olis ollu kiva 300 litrasesta niitä keräillä.. Kaupan altaista löytyy aina kuolleita ja sairaita kaloja, joita muut syö.
Biologianluokan akvaarion(n.100l) tilanne on parempi: Viimevuonna se oli aivan kaameassa kunnossa, koska sitä ei oltu putsattu puoleen vuoteen.. Sain kalat(eli partamonni ja 5 millistä+poikasia) kesähoitoon, koska putsailin ja hoidin akvaariota parhaani mukaan tunneilla. Nyt olen neuvonut opettajaa akvaarion kanssa, myynyt sinne ison kannon piiloksi ja kasvejakin sinne menee, kalat on vielä meillä, että allas saa kypsyä rauhassa(opettaja osti kaupasta bio nitrivecciä kun sitä suosittelin).
Muuttui kyllä monnin luonne pirusti kun pääsi meidän rehevään 300 litraseen jossa paljon piiloja, toisin kun vanhassa kodissa, jossa oli vain yksi koristeauto, jossa vietti päiviään, ei uskaltanut tulla ulos. Tullessaan meille meni pari viikkoa autossaja vain kävi syömässä katkispellettiä vierestä mihin sitä heitin, Nyt on altaan kingi ja häätää kaikki pois kun menee syömään ja muutenkin monnisia kohti hyökkäilee välillä, on todella iloinen ja rohkea. Säälittää antaa kalat takaisin, kun monnillakaan ei ole ketään hätisteltävää, mutta koitan saada opettajan tekemään ainakin vedenvaihdot säännöllisesti. Onneksi opettaja on mukava ja kuuntelee kyllä neuvoja.
Säälittää kaupungin ainoassa(varmasti suomen huonoimmassa!) eläinkaupassa olevat kalat, Yksi yksinäinen kiekko n. sata litrasessa, ollut jo yli puoli vuotta, ja sitten yksinäinen varmaankin malawi, en usko et arvot on ihan kohallaan, vaikka mistä sitä tietää, ollut kaupassa melkein puolivuotta. sillointällöin kaupassa näkyy haimonni mutta ne katoaa aina nopeasti, en sitten tiedä myydäänkö luultavasti aivan liian pieneen altaaseen vai lopetetaanko ne. Kaikki myyntialtaat on siis noin sata litrasia, samankokosia jokainen, ja sitten parissa altaassa on aina kultakaloja, toisessa saattaa olla parikytä ja toisessa yksi, eli ylikansoitus ja parvikala yksin. Ja sen yksinäisen kultakalan seurana saatto olla yksinäinen seeprakala vaikka toisessa altaassa on parvi. Ja tiikerinuoliaisia pari myös satalitrasessa.
Yhtenä päivänä katselin, kun oli juuri tullut uusia kaloja, ja kuulin myyjien miettivän toimistossaan että mikäs tuo monnisen näkönen kala olikaan. Ja meillehän myytiin leopardimonnisia helmimonnisina, huomasin erehdyksen vasta kotona koska kaupan valot oli niin huonot ettei nähnyt selvästi, ja kalat takaisin kauppaan. Sentään oli pussissa vielä, ei olis ollu kiva 300 litrasesta niitä keräillä.. Kaupan altaista löytyy aina kuolleita ja sairaita kaloja, joita muut syö.
Biologianluokan akvaarion(n.100l) tilanne on parempi: Viimevuonna se oli aivan kaameassa kunnossa, koska sitä ei oltu putsattu puoleen vuoteen.. Sain kalat(eli partamonni ja 5 millistä+poikasia) kesähoitoon, koska putsailin ja hoidin akvaariota parhaani mukaan tunneilla. Nyt olen neuvonut opettajaa akvaarion kanssa, myynyt sinne ison kannon piiloksi ja kasvejakin sinne menee, kalat on vielä meillä, että allas saa kypsyä rauhassa(opettaja osti kaupasta bio nitrivecciä kun sitä suosittelin).
Muuttui kyllä monnin luonne pirusti kun pääsi meidän rehevään 300 litraseen jossa paljon piiloja, toisin kun vanhassa kodissa, jossa oli vain yksi koristeauto, jossa vietti päiviään, ei uskaltanut tulla ulos. Tullessaan meille meni pari viikkoa autossaja vain kävi syömässä katkispellettiä vierestä mihin sitä heitin, Nyt on altaan kingi ja häätää kaikki pois kun menee syömään ja muutenkin monnisia kohti hyökkäilee välillä, on todella iloinen ja rohkea. Säälittää antaa kalat takaisin, kun monnillakaan ei ole ketään hätisteltävää, mutta koitan saada opettajan tekemään ainakin vedenvaihdot säännöllisesti. Onneksi opettaja on mukava ja kuuntelee kyllä neuvoja.

60l kasviallas tulossa
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
-
- Starting Member
Las Vegasin Caesar's Palace hotellin eräässä ravintolassa oli käytetty kultakaloja sisuselementtinä, väliseinät on akvaarioita joissa oli satoja kultakaloja. Vähän kurja niitä oli katsella kun iso osa lillui vaan virran mukana onnettoman näköisenä ja selkeästi kuolemaisillaan 
Kuva ja kuva. Toisessa kuvassa näkyy paremmin tuo hurja kalojen määrä joka altaissa oli.

Kuva ja kuva. Toisessa kuvassa näkyy paremmin tuo hurja kalojen määrä joka altaissa oli.
128 litraa: kardinaalitetroja, helmimonnisia ja kääpiöakarapariskunta
^ Apua, mulle tulisi tossa ympäristössä ainakin ihan mega-ahdistava olo.
Mitenhän tuommosen seinän siivous onnistuu, varmaan tyhjentävät kerran viikossa kaikki ja lappavat uudet vedet kaloineen päivineen tilalle.
Minä eksyin kattelemaan jenkkiläisiä karkkiakvaarioita Tetran foorumille... http://www.tetra-fish.com/forums/forumdisplay.php?f=9
Siellä kultakalat ja lehtikalat ovat pinkin soran kanssa 40 litrassa ja hyvin menee...

Minä eksyin kattelemaan jenkkiläisiä karkkiakvaarioita Tetran foorumille... http://www.tetra-fish.com/forums/forumdisplay.php?f=9
Siellä kultakalat ja lehtikalat ovat pinkin soran kanssa 40 litrassa ja hyvin menee...
"I'll rise but I refuse to shine"
-
- Advanced Member
Ei järkytys noita muovikasveja yms..Merri kirjoitti:^ Apua, mulle tulisi tossa ympäristössä ainakin ihan mega-ahdistava olo.Mitenhän tuommosen seinän siivous onnistuu, varmaan tyhjentävät kerran viikossa kaikki ja lappavat uudet vedet kaloineen päivineen tilalle.
-
- Senior Member
Kävin eilen kauppilan puutarhassa ja siellä oli punakilpikonnien akvaario. Silmällä arvioiden noin 500 litrainen. Siellä oli 4 punakorvakilpikonnaa. Vettä altaassa oli noin 2/3. Altaassa ei ollut valoa päällä. Aikaisemmin kun olen käynyt, niin allas on silloinkin ollut pimeänä. Altaan pohjalla oli isokokoista pyöreää kiveä ja jätöksiä.
En tiedä onko tuo kauhein koskaan, mutta ei se mitenkään hyvältäkään näyttänyt.
En tiedä onko tuo kauhein koskaan, mutta ei se mitenkään hyvältäkään näyttänyt.
-
- Advanced Member
No tulipas paha mieli.thank kirjoitti:Minä eksyin kattelemaan jenkkiläisiä karkkiakvaarioita Tetran foorumille... http://www.tetra-fish.com/forums/forumdisplay.php?f=9

Ihan söpöjähän nuo on hello kitty universumissa, muuta miksi se on aina se kultakala... Miksi?
---------------------------
Aalto-maljan väärinkäyttöä http://farm4.static.flickr.com/3037/261 ... cda165.jpg
Aika ikävä näky oli tämä kala-allas marketin lihaosastolla Thaimaassa...

"I'll rise but I refuse to shine"
Joitakin asioita en vain ymmärrä.
http://www.youtube.com/user/tanacc#p/u/121/9LLH93peFJs
-Gone fishing-
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
Saan varmaan kaikilta haukut, mutta muuten mielestäni kyllä kaunis. Eettisyydessä sitten ollaan tossa menossa aikas metsään.srd kirjoitti:Aalto-maljan väärinkäyttöä http://farm4.static.flickr.com/3037/261 ... cda165.jpg

Mun mielestä ihan siisti akvaario, mutta en ymmärrä miksi se taistelukala oli pitänyt laittaa sinne lasipurkissa.hx kirjoitti:Joitakin asioita en vain ymmärrä.
-
- Elite Member
Siis tyyppi pistää taistelukalan merivesi akvaarioon huh huh. 

-
- Advanced Member
Mä en jotenki usko tuohon hommaan, koska eihän se pysty syöttämään tuota kalaa tuolla mitenkäänmiljoonakala84 kirjoitti:Siis tyyppi pistää taistelukalan merivesi akvaarioon huh huh.

Tuossa Merrin kuvassa lienee vain käytännöllinen ratkaisu paikallisten asiakkaiden kylmäketjuongelmiin. Elävänä ostettaessa ei tarvitse välittää tuoreusseikoista. Kurjimpia kaiken kaikkiaan ovat mielestäni kaikki delfinaariot ympäri maailmaa mukaanlukien Särkänniemen rääkkäys- ja vauvantappolaitos. Pattijoen Underwater Worldissa otin seuraavat kuvat. Tuo tunneliosuus ei hirvitä erityisesti, mutta valtava sähköankerias ahdettuna rujoon sisustamattomaan akvaarioon, joka on lyhyempi kuin itse kala, pani kyllä miettimään. Entä mitä mieltä olette kilpikonnasta, joka on laitettu tavalliseen akvaarioon ilman rantautumistilaa? Tuossa kuvassa se pitää päätään veden pinnan yläpuolella. Nukkuvatkohan kilpikonnat? Joutuukohan tuo nukkumaan seisaaltaan?